Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Johan
    Ort
    .....
    Inlägg
    27

    Köpråd Polo GTI

    Hej!

    Har idag en Polo 2013 R-line men har blivit sugen på en lite nyare GTI modell. Har kolla lite på Blocket och finns väl en eller två som är lämpliga objekt. Båda har gått mellan 1500-2000 mil och har manuell låda med årsmodell 2017 och både kostar runt 185.000.

    Är det nåt specifikt man ska kolla på när man köper en GTI modell? Spontant känns det ju som dom körts rätt hårt av föregående ägare så man blir ju lätt lite "nojjig" över slitage osv.

    Dessa har jag kollat på:

    https://www.blocket.se/uppsala/Volks....htm?ca=10&w=3

    https://www.blocket.se/alvsborg/Volk....htm?ca=10&w=3

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Alexander B
    Medlemsnr
    5413
    Ort
    Barcelona
    Inlägg
    141
    Spontant skulle jag hävda att en starkare motor körs snällare än en svagare motor. Jag har en Cupra 280 DSG, sällsynt att jag gasar så att den varvar mer än 2500 rpm, ändå är jag bland de första iväg från rödljus etc. En Polo GTI är inte direkt en "sportig" bil, det är liten bil med knuff och inte riktigt målgruppen för de som "piskar" dem.

    En motor är även byggd för att köras med, dvs att fullgas accelerera upp på en motorväg etc är ingen fara så länge vätskor och motor är uppe i temp.

    Jag har inte kikat på länkarna, men är det 1.8tsi är det i grunden samma motor som sitter i Golf GTI, dock med mindre turbo (IS12). IS20 från GTI passar bult-on om du skulle vilja ha mer effekt i framtiden. Är det 2.0tsi är den nya EA888.3b, byggd för att ersätta 1.8tsi, en ganska trisst motor som ger toppeffekt runt 4000 rpm.

    Citat Ursprungligen postat av waqr Visa inlägg
    Hej!

    Har idag en Polo 2013 R-line men har blivit sugen på en lite nyare GTI modell. Har kolla lite på Blocket och finns väl en eller två som är lämpliga objekt. Båda har gått mellan 1500-2000 mil och har manuell låda med årsmodell 2017 och både kostar runt 185.000.

    Är det nåt specifikt man ska kolla på när man köper en GTI modell? Spontant känns det ju som dom körts rätt hårt av föregående ägare så man blir ju lätt lite "nojjig" över slitage osv.

    Dessa har jag kollat på:

    https://www.blocket.se/uppsala/Volks....htm?ca=10&w=3

    https://www.blocket.se/alvsborg/Volk....htm?ca=10&w=3

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2018
    Namn
    Ermin delalic
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    51
    Citat Ursprungligen postat av CupRacing Visa inlägg
    Spontant skulle jag hävda att en starkare motor körs snällare än en svagare motor. Jag har en Cupra 280 DSG, sällsynt att jag gasar så att den varvar mer än 2500 rpm, ändå är jag bland de första iväg från rödljus etc. En Polo GTI är inte direkt en "sportig" bil, det är liten bil med knuff och inte riktigt målgruppen för de som "piskar" dem.

    En motor är även byggd för att köras med, dvs att fullgas accelerera upp på en motorväg etc är ingen fara så länge vätskor och motor är uppe i temp.

    Jag har inte kikat på länkarna, men är det 1.8tsi är det i grunden samma motor som sitter i Golf GTI, dock med mindre turbo (IS12). IS20 från GTI passar bult-on om du skulle vilja ha mer effekt i framtiden. Är det 2.0tsi är den nya EA888.3b, byggd för att ersätta 1.8tsi, en ganska trisst motor som ger toppeffekt runt 4000 rpm.
    Jämföra polo med cupran är lite sådär
    Gti polo med 1.8 motorn 192 hk är helt ok faktisk

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Johan
    Ort
    .....
    Inlägg
    27
    Tack för svar!

    Men klart en Polo GTI har körts hårdare än en vanligt Polo (risken är ju högre ändå) så frågan är vad som slits och vad man ska titta efter om man köper en hyfsat ny beggad GTI. Bilarna ovan har haft 1-2 ägare och har ju gått max 2000 mil så inte mycket som borde varit slitet tycker jag.

    Eller ska man vänta nåt halvår tills den nya modellen börjar komma ut beggad?

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2018
    Namn
    Ermin delalic
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    51
    Citat Ursprungligen postat av waqr Visa inlägg
    Tack för svar!

    Men klart en Polo GTI har körts hårdare än en vanligt Polo (risken är ju högre ändå) så frågan är vad som slits och vad man ska titta efter om man köper en hyfsat ny beggad GTI. Bilarna ovan har haft 1-2 ägare och har ju gått max 2000 mil så inte mycket som borde varit slitet tycker jag.

    Eller ska man vänta nåt halvår tills den nya modellen börjar komma ut beggad?
    Klart du ska vänta om du vill spara 10-20 tusen... Annars är det bara att slå till

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Jag har en Polo GTI 2015 sedan två år tillbaka. Köpte den lätt beg och har inte haft några problem alls (ännu - peppar peppar... ) På det hela taget väldigt nöjd med bilen.

    Jag har svårt att se vad som ska kunna slitas så hårt på en bil som bara gått 2000 mil. Kolla bromsskivor & däck så dom inte är slutkörda, det skulle ju möjligtvis kunna tyda på hård körning.

    1,8 tsi-motorn i dessa bilar har så vitt jag känner till inga större kända brister. Det är ju samma motorfamilj som även sitter i Golf GTI med god driftsäkerhet. Detta i skarp kontrast till Polo GTI 2009-2014 som har en 1,4 litersmotor med turbo & kompressor som inte är känd för att vara problemfri.

    Den röda bilen du länkar till saknar det s.k. premiumpaketet där bl.a. farthållare, adaptivt sportchassie och full-led strålkastare ingår. Det hade jag inte velat vara utan.

    Den svarta har stolar i alcantara som inte är lika skålade som de vanliga tygstolarna. Bra att veta om man avser köra på bana eller så. Själv har jag alcantara i min, man sitter bekvämt

    Eller ska man vänta nåt halvår tills den nya modellen börjar komma ut beggad?
    Den nya modellen har bara funnits på marknaden ett drygt år. Som jag förstått det har det funnits en del leveransproblem så jag tror inte det finns speciellt många sålda alls ännu tyvärr. Därtill har manuell växellåda introducerats först under senhösten 2018, så vill du ha en beggad är det DSG som gäller.

    Tillägg: Enligt car.info finns det idag 39 inregistrerade Polo GTI av senaste modellen. Alla med DSG.

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Johan
    Ort
    .....
    Inlägg
    27
    Tack Megapolaren för ett mycket bra svar!

    Gott att höra att du är nöjd med din. Börjar bli galet sugen att byta in min Polo faktiskt nu mot en GTI. Angående den röda och svarta jag länkade till så gillar jag den röda färgen bättre men gillar även Alcantara stolarna i den svarta. Om du kunde välja, vilken av den röda eller svarta bilen stolar skulle du valt?

    Sen ser dom ju exakt lika ut vad gäller utrusning tycker jag. Står ju ex farthållare, sportlägesknapp på den röda i specen men så är det alltså inte enligt dig?

    Igen, stort tack för ditt svar

  8. #8
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    För att en bil saknar ett visst paket, och vissa av dom ingående utrustningsdelarna, så behöver inte det betyda att den saknar alla delar. Vissa saker kan vara tilläggsbeställda separat från ev. paket.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    En bilhandlares specifikation litar jag inte på, så jag kollar på bilderna istället

    Den röda har extrautrustats med klimatanläggning och faktiskt även det adaptiva sportchassiet. Den saknar dock premiumpaketet, varför den inte har farthållare, led-strålkastare eller parkeringssensorer. Kanske heller inte regnsensor. Det står om farthållare i annonsen, men jag kan inte se några knappar för den. Dom ska sitta på ratten. De allra flesta sålda Polo GTI har annars premiumpaketet eftersom det var ganska mycket godis till ett litet pris.

    Den svarta har både premiumpaket och alcantara. Alcantaran kostade typ 10 000 extra så det är ju nice. Dessutom får man då läderklädda dörrsidor & armstöd. Men som sagt, stolarna är mindre skålade än de vanliga GTI-stolarna.

    Välja får du göra helt själv, men du ska nog bli nöjd!

  10. #10
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Farthållare? Finns det verkligen så moderna bilar som saknar en basfunktion som farthållare?

    Att en bil saknar adaptiv farthållare är väl en sak, men farthållare ö.h.t...

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Johan
    Ort
    .....
    Inlägg
    27
    Shit vad jag velar. Vad tycker ni, är det värt att lägga 120.000 emellan med ett inbyte av min 2013 R-Line Polo?

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Johan
    Ort
    .....
    Inlägg
    27
    En fråga till

    Passar 15" fälgar på GTI bilen med tanke på att bromsarna lär vara större än på en original Polo? Tänkte nämligen använda mina vinterhjul som jag har på min nuvarande Polo även på denna.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Tyvärr kan jag inte värdera bytet för dig. Det är dyrt med bil och ännu lite dyrare om man vill ha en lite snabbare bil...

    Jag brukar alltid kolla värdet både på det jag ska sälja eller köpa på bilpriser.se.

    Däremot kan jag upplysa om att dina gamla vinterdäck inte kommer att passa. De främre bromsskivorna är så stora att de kräver 16" fälgar för att gå fria. Däcken har den udda dimensionen 195/50/16.

    Men vinterdäck kanske är en bra sak att försöka förhandla sig till när man köper av handlare?

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Pontus Jakobsson
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    19
    Klart du ska byta, det blir kul till sommaren jag hade tagit den svarta.

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Johan
    Ort
    .....
    Inlägg
    27
    Mmmm...klart sugen men börjar fundera på om det inte kanske är värt att vänta några månader och sen köpa den nya modellen när den kommer ut begagnat. Visst kanske kostar lite mer då men kanske är värt det?

    Dock verkar det ju som dom flesta köper den nya med DSG lådan. Vill ju ha manuell så utbudet av begagnade manuella av den nya versionen lär ju inte vara superstort framöver.......

    Eller ska man tänka om och kanske köpa den nya modellen begagnad med DSG lådan istället? Är den nya DSG lådan mer tillförlitlig än den gamla?

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Polo GTI med manuell växellåda lanserades strax innan jul 2018, så några begagnade lär du kanske få vänta på i någon större omfattning. De allra flesta lär dessutom välja DSG, bland de få Polo GTI som säljs överhuvudtaget. Det är helt olika DSG i Polo GTI generation 5 och 6. Huruvida det är värt att välja generation 5 eller 6 kan nog bara du själv bedöma, självklart är generation 6 bättre på allt men huruvida det är värt prisskillnaden kan nog ingen bestämma åt dig.

  17. #17

    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Johan
    Ort
    .....
    Inlägg
    27
    Tack för svar. Börjar som sagt vackla kring manuell vs DSG. Har tvekat på DSG med tanke på allt problem man läst om dom men den DSG som sitter i den nyan Polon kanske är betydligt bättre än den gamla. Dessutom får man ju 320 nm även med DSG:n på den nya kontra 250nm på den gamla.

    Svårt val detta......

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    DQ200 DSG7 i Polo GTI generation 5 används fortfarande i flera modeller och jag kan inte tänka mig att den orsakat särskilt mycket problem i just Polo GTI. De problem du hört om gäller troligen större och tyngre bilar som Passat och Touran och särskilt då i taxitrafik eller liknande. DQ250 som sitter i Polo GTI generation 6 är i grunden en äldre växellåda men som är konstruerad för högre vridmoment. Hur stor är prisskillnaden mellan Polo 5 och Polo 6 idag?

  19. #19

    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Johan
    Ort
    .....
    Inlägg
    27
    Den Gen 5 med manuell låda jag kollar på ligger på ca 185.000 (2000 mil) Gen 6 med ca 1000 mil på mätaren och DSG begär dom ca 260.000 för.

  20. #20
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    DQ200 DSG7 i Polo GTI generation 5 används fortfarande i flera modeller och jag kan inte tänka mig att den orsakat särskilt mycket problem i just Polo GTI.
    Kanske p.g.a att på Polo GTI 1.8 med denna låda sänkte VW vridet med hela 70Nm jämfört med den manuella med samma motor
    Senast redigerad av cheba den 2019-01-23 klockan 20:35. Anledning: Tog bort en kommentar syftande på fel växellåda
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

Liknande ämnen

  1. Köpråd - Polo GTI 2009
    Av JEna i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-03-26, 13:13
  2. Köpråd Polo GTI
    Av Cullberg i forum VW-forum
    Svar: 230
    Senaste inlägg: 2014-04-24, 14:40
  3. Köpråd Polo GTI
    Av Mizider i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-26, 08:44
  4. Köpråd Polo GTI 06:a
    Av mr_mike i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-07-25, 15:34
  5. köpråd vw polo (gti)
    Av rosaelefjant i forum VW-forum
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-08-28, 09:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin