Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30
  1. #21

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Köpa bromsprylar från tyskland, men vad behöver jag?

    Du ska med största sannolikhet ha med ”varnare”, för det lär sitta monterat. Om du mot förmodan inte har ”varnare”, då klipper du bort den från belägget och monterar.

    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  2. #22

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Off topic, men jag undrar lite stilla: Varför inte handla i Sverige, i en affär som har personal att fråga? Får du fel del så är det ju bara att byta! Tycker personligen att det är värt att betala lite mer och få personlig service.

    Dom få gånger jag beställt från Tyskland har den ekonomiska vinsten varit minimal och leveranstiden långt längre än vad som lovats på hemsidan!

  3. #23

    Reg.datum
    mar 2013
    Namn
    Tommy Forslund
    Ort
    Näsåker
    Inlägg
    183
    Jag brukar kolla på Mekonomen med regnr för att hitta rätt delar, sedan söker jag med delar av Mekonomens artikelnummer på valfri sida, det efter -, det brukar vara artikelnumret från tillverkaren.
    Skiljer rätt bra i pris på t ex hjullager till Passat Alltrack, ca 800kr på nätet och 2560 på Mecko för exakt samma lager.
    Blir jag tveksam så dubbelkollar jag i den mån det går med någon sida som har VAGs reservdelslistor/sprängskisser och PRnr.

    Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

  4. #24

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Köpa bromsprylar från tyskland, men vad behöver jag?

    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Off topic, men jag undrar lite stilla: Varför inte handla i Sverige, i en affär som har personal att fråga?
    För min del så handlar jag i Sverige om priset är hyggligt lika. Men skiljer det mycket så skickar jag efter utomlands.

    Tex skivor och belägg till min förra Passat, skiljde det mycket på. Mekonomen med flera, ville ha samma pengar för bara no-name-beläggen, som jag betalade för de skivor och belägg (Brembo-prylar) jag köpte i Tyskland.

    Ny katalysator till vår övningskörnings-Leon, 4500kr i Sverige, 1500kr (ink frakt) i Tyskland.

    Däremot bakbeläggen till Leon’en var marginellt dyrare (+50kr) hemma, så de köpte jag i lokala affären.

    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk
    Senast redigerad av Pelk den 2019-05-31 klockan 15:36.

  5. #25

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Off topic, men jag undrar lite stilla: Varför inte handla i Sverige, i en affär som har personal att fråga? Får du fel del så är det ju bara att byta! Tycker personligen att det är värt att betala lite mer och få personlig service.

    Dom få gånger jag beställt från Tyskland har den ekonomiska vinsten varit minimal och leveranstiden långt längre än vad som lovats på hemsidan!
    Till golfen har jag liggandes hemma för framtida bruk
    Bromskivor bak 188:-/paret mister-auto (1070:-)
    Bromsbeläggsats bak Metelli 22-0100-1 65:- autoteileservice24.de (555:-)

    mekonomens priser inom parentes

    Så priset är skillnaden

  6. #26

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Nu är väl inte jämförelsen med Mekonomen rättvis då det mesta är dyrare där än hos VAG.
    Annars, rent allmänt är ju vi bilägare lite ologiska i vårt köpbeteende. Vi kan tycka att vi gjort ett kap när vi köpt en extra kraftfull variant av vår favoritbil och bara betalat 50k extra för alla HK och smarta multimedia installationer, men vi ryggar tillbaks för ett par tusenlappar för lite bromsgrejer!

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Annars, rent allmänt är ju vi bilägare lite ologiska i vårt köpbeteende. Vi kan tycka att vi gjort ett kap när vi köpt en extra kraftfull variant av vår favoritbil och bara betalat 50k extra för alla HK och smarta multimedia installationer, men vi ryggar tillbaks för ett par tusenlappar för lite bromsgrejer!
    Konstig och mycket haltande jämförelse eftersom jag i det ena fallet får något mer, ett mervärde, i det andra fallet får jag exakt samma saker bara det att jag betalar betydligt mycket mer.

    Jag tycker det är galet att köpa tuffa-arga-lyxiga-dyra bilen och sedan välja "kinadäck" eller "noname" bromsar.

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2019
    Namn
    Oskar Djerf
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3
    Tack för hjälp. När det gäller hjälp i butiken är min erfarenhet att den inte riktigt motsvarar förväntningar. Detsamma gäller på Skruvat där jag till sist handlade. Chattade med någon där som litade blint på hemsidan trots att det stod att de belägg han rekommenderade var för bilar utan EPB. Men jag lyckades hitta motsvarande för EPB på deras sida. Det som verkar skilja är att bultarna är M8x21 för EPB och M8x22 utan EPB. I övrigt lika.

    Jag beställde "förberett för varnare". Hoppas jag får grejerna i veckan så får vi se om det passar i helgen. :-)

  9. #29

    Reg.datum
    maj 2019
    Namn
    Oskar Djerf
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3
    Äventyret fortsätter. Det var jäkligare än jag trodde. Närmare en dag för hjul ett, inklusive nån extra resa till Biltema för mer verktyg. Hjul nummer två på två timmar. Men nu är det på plats. Skönt att det var långhelg. :-)

    Lärorikt för en amatörmekaniker som ändå anser sig hyfsat händig och stark. Jag låg under bilen, tog spjärn med foten på hylsnyckeln och tog i med båda händerna. Då släppte sista skruven till oket!
    Namn:  IMG_2263.JPG
Visningar: 452
Storlek:  278.4 KB

    Någon slitagevarnare såg jag varken på de nya eller de gamla. "Monteringssatsen" som följde med beläggen passade inte. De verkade vara anpassade för ventilerade skivor då det var alldeles för brett för mina ok.

    Efter lite filande på "armarna" på beläggen gled de hyfsat i spåren på de gamla shimsen.

    Nu till det tråkiga: Det står "kolla bromsbelägg" på instrumentbrädan! Jag har googlat lite till och nånstans står att det bara finns varnare på frambromsarna. Kan någon konfirmera detta?

    Isåfall antar jag att jag lyckats med konststycket att behöva byta fram och bak samtidigt! Chans att blåsa vw-verkstaden på ännu mer pengar! :-) Jag gjorde några ordentliga nitar för att kolla mina nya belägg bak. Jag kanske slet ner frambromsarna då. Och så läste jag att jag ska bromsa försiktigt i början...

    Jag har också googlat mig till att på ATEs egen hemsida är inte beläggen jag köpt för EPB, vilket de är enligt Skruvat. Jag undrar vad skillnaden är. Kanske var därför jag fick fila lite extra. De verkar ändå funka...

  10. #30

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Köpa bromsprylar från tyskland, men vad behöver jag?

    På den B6 (som i stort är samma bil som B7) som jag hade, så satt det enbart avkännare på vänster (om jag minns rätt) framhjul. Inga avkännare på bakhjulet.

    Vet ej om det finns andra förutsättningar, som gör att den varningen kan komma upp.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-04-28, 14:46
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-07-14, 00:35
  3. Vad behöver jag för kabel till stereon?
    Av guppye i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-27, 14:01
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-07, 13:20
  5. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-07-14, 20:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin