Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Leif Bäckman Lindqvist
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    15

    Köpa bromsprylar från tyskland, men vad behöver jag?

    Det börjar bli dags att byta bromsskivor och belägg på min Passat B7 Variant och jag tittar på bildelaronline24. Där går ju att söka efter regnummer vilket jag uppskattar. Jag har dock väldigt dålig koll på reservdelar och skulle verkligen uppskatta lite hjälp.

    Man får ju upp en himla massa olika skivor och jag har tittat på PR-nummer och kommit fram till att jag ska ha PR-nummer 1ZM fram. Men bak hittar jag inte PR-nummer i serviceboken, men i princip samtliga skivor jag får upp när jag söker på regnumret säger 1KW, jag antar att jag får lita på det?


    Sen finns det ju rätt många olika belägg. Eftersom att jag fått upp varning om att jag behöver kolla beläggen så antar jag att jag behöver nya belägg med slitvarnarkontakt? Gäller det både fram och bak?

    När jag sedan tittar på vissa skivor och belägg, så står det att vissa är för elektronisk parkeringsbroms, vilket jag ju har, då måste jag alltså köpa skivor och belägg som är anpassade för det? Trots att man söker rakt av på sitt regnummer så verkar detta verkligen vara en djungen för mig som inte kan något om det

  2. #2
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    PR-kod för bakbromsar:

    PR-1KW: 282x12mm skivor
    PR-2EA: 310x22mm skivor

    Man borde kunna se utan att mäta vilken skiva man har, eftersom 282mm skivan är oventilerad medan 310mm skivan är en ventilerad "dubbelskiva".

    Kan inte säga helt säkert hur det är på Passat B7 men oftast brukar det bara vara frambeläggen som har slitagevarnare, och av de fyra frambeläggen så är det bara ett som har kontakt (värt att notera när man byter så man inte börjar med att installera detta belägg på fel sida av bilen).

    Vad jag vet så har alla Passat B7 elektronisk parkeringsbroms, så det borde inte vara något speciellt med de skivorna/beläggen.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494
    Jag avråder kraftigt att handla från bildelaronline24 och dess bolagssyskon (autodoc, reservdelar24, mf) då dom byter ut delar från kända märken till deras egna märke "STARK" utan att meddela kunden, med hänvisning till att du istället har fått en bättre och dyrare del.
    Du betalar alltså för märkesdelar men får istället helt värdelösa tjing-tjong delar hem i paketet, och det märker du först när du öppnar det.

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Martin Ek
    Ort
    Forserum
    Inlägg
    18
    Citat Ursprungligen postat av JRJ Visa inlägg
    Jag avråder kraftigt att handla från bildelaronline24 och dess bolagssyskon (autodoc, reservdelar24, mf) då dom byter ut delar från kända märken till deras egna märke "STARK" utan att meddela kunden, med hänvisning till att du istället har fått en bättre och dyrare del.
    Du betalar alltså för märkesdelar men får istället helt värdelösa tjing-tjong delar hem i paketet, och det märker du först när du öppnar det.
    Jag har handlat mängder av gånger från bilderaronline24. Har aldrig upplevt det du beskriver. Finns inte varan av någon anledning har jag fått ett mail där de föreslagit delar av annat märke (ibland STARK ibland annat märke). Jag har då själv gjort valet att byta del eller avstå från att köpa.
    Senaste köpet var häromveckan, bromsskivor och belägg från Zimmermann till min B8:a. Inget strul med att få dem.

    Rekommenderar dock att man verifierar med deras support att delen/arna passar just bilen de ska sitta på genom att skicka chassinumret till dem.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Min uppfattning om bromsskivor är att dom ändå rostar och anliggningsytan blir liten, så man kan lika gärna köpa den billigaste som finns, hos tex. mister-auto, autopartsmaket.eu eller autoteiledirekt24.se

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Enklare här, hoppas jag. https://www.getech.se/sv/

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Leif Bäckman Lindqvist
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    15
    Tack för svaren allihop. Kontaktade bildelaronline och de hjälper mig gärna se till så det blir rätt prylar. Som tur är har jag en kusin som jobbar på en vw-verkstad som också dubbelkollar innan beställning.

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Mikael Lindström
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    4
    Testade precis bildelaronline24 men dom har ju inte ett enda rätt!!!
    Sökte på bromskivor bak till min bil med regnummer och svaret är en skiva som har för liten diameter och solid (mina är ventilerade) så dom skulle jag aldrig våga beställa av.

  9. #9
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Samma problem med flera liknande sidor tycker jag. De listar delar som finns till den bilmodellen, men inte nödvändigtvis på just den varianten av bilen.

    Söker jag på skivor till min bil så hittar jag 230, 256, 288 och 310mm dvs. alla storlekar som fanns på Polo 6R, men WRC:n ska ha 310mm.

    Samma på Ebay, kollar man den listan på bilar som en Poloskiva ska passa till så kan det vara så att varje enskild variant av Polo finns listad. Antagligen använder man samma databas i grunden, och den är inte tillräckligt detaljerad.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Leif Bäckman Lindqvist
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av Taarzaahn Visa inlägg
    Testade precis bildelaronline24 men dom har ju inte ett enda rätt!!!
    Sökte på bromskivor bak till min bil med regnummer och svaret är en skiva som har för liten diameter och solid (mina är ventilerade) så dom skulle jag aldrig våga beställa av.

    Fast, och som sagt, jag har noll koll egentligen, men även om dina är ventilerade så finns det väl icke ventilerade som passar din bil, bara det att din bil kom utrustad med sådana? Större och mindre diamater borde väl också passa, beroende på vilken däckstorlek du har?


    edit: Till topic, när jag söker på Biltema så får jag upp EN skiva fram och EN skiva bak. Om jag nu ska beställa från tyskland, kan jag då förutsätta att de skivor och belägg som dyker upp när jag söker på mitt regnummer, passar min modell sett till antal hål osv, men att jag måste ut och mäta skivorna bak och fram för att få rätt ytterdiameter till min däckuppsättning? Eller riktigt så enkelt är det inte? Fick ut PR-nummer både bak och fram idag av min kusin. Är det då riskfritt att köpa rätt PR-nummer med rätt Diameter?

  11. #11
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av Vintervilan Visa inlägg
    Fast, och som sagt, jag har noll koll egentligen, men även om dina är ventilerade så finns det väl icke ventilerade som passar din bil, bara det att din bil kom utrustad med sådana? Större och mindre diamater borde väl också passa, beroende på vilken däckstorlek du har?
    Svar ja, och nej.

    Antagligen finns modellen med någon klenare motorvariant utrustad med mindre (och oventilerade) bakbromsar.

    Ofta är det separata bromsok för ventilerade och oventilerade (eftersom en ventilerad skiva är ca. dubbelt så tjock som en oventilerad), och för att oket och beläggen ska sitta på rätt plats är oket eller okhållaren ofta specifik för skivans diameter. Så tekniskt sett går det oftast inte att bara byta skiva till en annan typ av skiva från en annan variant av samma bilmodell. Och även om det skulle gå så bör man inte byta till oventilerade/mindre bromsar än original, det finns en orsak till att tillverkaren dimensionerat bromsarna till originalstorlek.

    PR-nummer i kombination med diameter, kolla bultcirkel också för säkerhets skull (Passat B7 har 5x112, samma som de flesta VW). Det borde räcka tycker jag, det finns inte så många olika bakskivor till en modell så antagligen räcker det med diameter och tjocklek. Vissa säljare anger även vilket artikelnummer motsvarande originaldel har.

    Man kan nog ändå aldrig vara helt 100% säker på att man får rätt del när man beställer från dylika sidor tror jag.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Mikael Lindström
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    4
    NEJ det finns inga icke ventilerade till min bil dom ska vara 310mm dia och ventilerade och om jag sätter på en skiva som inte är avsedd för min bil hur funkar då bromsoket? Så nä tack för denna sortens online affärer.

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Leif Bäckman Lindqvist
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    Svar ja, och nej.

    Antagligen finns modellen med någon klenare motorvariant utrustad med mindre (och oventilerade) bakbromsar.

    Ofta är det separata bromsok för ventilerade och oventilerade (eftersom en ventilerad skiva är ca. dubbelt så tjock som en oventilerad), och för att oket och beläggen ska sitta på rätt plats är oket eller okhållaren ofta specifik för skivans diameter. Så tekniskt sett går det oftast inte att bara byta skiva till en annan typ av skiva från en annan variant av samma bilmodell. Och även om det skulle gå så bör man inte byta till oventilerade/mindre bromsar än original, det finns en orsak till att tillverkaren dimensionerat bromsarna till originalstorlek.

    PR-nummer i kombination med diameter, kolla bultcirkel också för säkerhets skull (Passat B7 har 5x112, samma som de flesta VW). Det borde räcka tycker jag, det finns inte så många olika bakskivor till en modell så antagligen räcker det med diameter och tjocklek. Vissa säljare anger även vilket artikelnummer motsvarande originaldel har.

    Man kan nog ändå aldrig vara helt 100% säker på att man får rätt del när man beställer från dylika sidor tror jag.

    De flesta skivor jag får upp verkar ha 5x112, men ett par skivor som dyker upp har 9 hål. Gissar att jag ska hålla mig undan från de skivorna då? Nu kan jag minnas fel, men jag har för mig mina bakskivor är solida för övrigt.

  14. #14
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av Vintervilan Visa inlägg
    De flesta skivor jag får upp verkar ha 5x112, men ett par skivor som dyker upp har 9 hål. Gissar att jag ska hålla mig undan från de skivorna då? Nu kan jag minnas fel, men jag har för mig mina bakskivor är solida för övrigt.
    Det är vanligt att skivorna har 9 stora hål och ett litet koniskt hål som är för skruven som skivan monteras mot navet med. Jag vet inte varför de har så många extra hål, men det är inget problem. Det är bara 5 av hålen + hålet för den lilla skruven som används.

    Förresten, har du tänkt byta skivor och belägg själv? Det kan vara så att man behöver dator med rätt mjukvara eller annat instrument för att återställa den elektroniska handbromsmekanismen så att de nya beläggen får plats. Jag har inte gjort det själv så jag kan tyvärr inte säga vad som krävs.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  15. #15

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Leif Bäckman Lindqvist
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    Det är vanligt att skivorna har 9 stora hål och ett litet koniskt hål som är för skruven som skivan monteras mot navet med. Jag vet inte varför de har så många extra hål, men det är inget problem. Det är bara 5 av hålen + hålet för den lilla skruven som används.

    Förresten, har du tänkt byta skivor och belägg själv? Det kan vara så att man behöver dator med rätt mjukvara eller annat instrument för att återställa den elektroniska handbromsmekanismen så att de nya beläggen får plats. Jag har inte gjort det själv så jag kan tyvärr inte säga vad som krävs.

    Nä, jag har en verkstad här som gör jobbet för 1250. Han ville ha 6.000 om han skulle göra allt, men köper jag egna delar så ser jag ut att landa på runt 3500. Märkesverkstad skulle ha över 10.000, kändes lite väl häftigt.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494
    Citat Ursprungligen postat av Meken520 Visa inlägg
    Jag har handlat mängder av gånger från bilderaronline24. Har aldrig upplevt det du beskriver. Finns inte varan av någon anledning har jag fått ett mail där de föreslagit delar av annat märke (ibland STARK ibland annat märke). Jag har då själv gjort valet att byta del eller avstå från att köpa.
    Senaste köpet var häromveckan, bromsskivor och belägg från Zimmermann till min B8:a. Inget strul med att få dem.

    Rekommenderar dock att man verifierar med deras support att delen/arna passar just bilen de ska sitta på genom att skicka chassinumret till dem.
    Jo jag har också handlat mängder av ggr från den sidan tidigare, men på de senaste två beställningarna så gick det mindre bra.
    Finns massvis med info kring det här på nätet om man googlar lite, verkar som att folk har drabbats mer & mer på senare tid av detta.
    Hade man fått ett mail med en förfrågan om dom kan byta ut delarna mot nått annat så går det väl an, men om dom bara byter utan att informera övht, som dom uppenbarligen gör ibland, så har man i min mening sumpat allt förtroende.

    Det larviga i det hela är att STARK är ju ett budgetmärke, men dom har oftast en variant av just det märket och av aktuell del som kostar skjortan, oftast dubbelt så mycket som något välkänt märke typ Bosch eller liknande.
    När dom sen byter ut del del som man har beställt mot STARK, så pekar dom helt enkelt på priset och påstår att den delen du har fått istället är mycket bättre iom att den är mycket dyrare.

    Vill man betala för premiumprodukter och få sämsta möjliga skräp levererar istället så är det ju bara att shoppa på, men vill man inte chansa så skulle jag rekommendera nått annat ställe att handla på.
    Finns som sagt massor med info kring det här på nätet, och jag själva har blivit drabbat två ggr, men kommer inte att bli det igen...

  17. #17

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Leif Bäckman Lindqvist
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    15
    Fick svar från deras tekniker med förslag på delar som de säger ska passa min passat. Delarna är av märket A.B.S. Det här jag aldrig hört talas om, men det verkar vara något från mellansegmentet. Skulle gå på 1690 för alla skivor och belägg. Samtidigt får jag ju full uppsättning TRW för runt 2200, kanske dumt att snåla?


    Edit: jaha, nu visade det sig att bakskivorna från trw som jag hade valt ut inte passar för det är fel OEM-nummer. Vart hittar jag rätt nummer och är det definitivt så att delen passar om man köper samma oem?
    Senast redigerad av Vintervilan den 2019-01-10 klockan 11:45.

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2019
    Namn
    Oskar Djerf
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3
    Hej, fick du ordning på dina bromsar? Jag tänkte byta skivor och belägg bak och tror jag listat ut allt utom om jag ska ha med eller utan slitagevarnare.

    Någon som har tips? Jag har en Passat R-line awd tdi DSG 177 hk tillverkad 2013.

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Om det finns slitagevarnare på bilen men ej på klossarna så är det bara att löda i hop dom överblivna ändarna


  20. #20

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    med hjälp av:
    https://www.daparto.de/
    kan man leta upp dom absolut billgaste delarna


Liknande ämnen

  1. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-04-28, 14:46
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-07-14, 00:35
  3. Vad behöver jag för kabel till stereon?
    Av guppye i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-27, 14:01
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-07, 13:20
  5. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-07-14, 20:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin