Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885

    VW-forum vs VAG-forum

    Vad jag förstår så är VW-forum till för Volkswagenbilar och VAG-forum för övriga inom Volkswagen Audi Gruppen.
    Ändå kommer flera frågor angående VW i VAG-forumet. I VAG-forumet är det mycket lägre aktivitet, så vill man ha snabbt svart så posta era VW-trådar i rätt forum. Har jag fel eller

  2. #2
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Rätt uppfattat .

    Själv tittar jag ofta på "Nya inlägg" vilket gör att jag får allt i tidsordning men blandat. Tittar man på äldre inlägg så är det bra om de ligger på rätt ställe, föredrar att gå in under respektive forumdel då.

    Många frågor passar ju lika bra i VW delen som i VAG delen. Tekniken är som bekant till stor del gemensam.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Under min tid i gruppen som diskuterade forumet så drev jag på för att öppna upp.
    Vi här är ett av de forum som inte gått forumdöden till mötes.

    Audi, Skoda har båda totalhavererat.
    Seat har väl aldrig haft så starkt fäste i forumsverige.

    Det kan vara dags att tänka över det och fånga upp alla märken så detta överlever med.

    Våga vägra tappade trådar på fejsbooken.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Under min tid i gruppen som diskuterade forumet så drev jag på för att öppna upp.
    Vi här är ett av de forum som inte gått forumdöden till mötes.

    Audi, Skoda har båda totalhavererat.
    Seat har väl aldrig haft så starkt fäste i forumsverige.

    Det kan vara dags att tänka över det och fånga upp alla märken så detta överlever med.

    Våga vägra tappade trådar på fejsbooken.
    Även volkswagengolf.se har låg aktivitet och bara en moderator som tydligen tröttnat?
    Jag tänkte att man slog ihop VW och VAG-forumen till bara ett VAG-forum, sen att man var tydlig i rubriken om vilket märke och modell det handlar om. Förstår att ni som varit med länge har lite bättre koll på vilket som fungerar bäst

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Eftersom VW Group använder gemensam teknik och generiska processer så blir kunskapsbasen större och därmed möjligheten till fler och bättre svar större, om man diskuterar utifrån teknik/komponent/system/plattform än mer modellspecifikt. Det borde ge ett mer livskraftigt forum. Den som vill diskutera effektökning för sin VW Golf GTD generation 7 har mer gemensamt med den som funderar på samma sak för sin Seat Leon FR TDI generation 3, än med brukaren av en VW Golf GTD generation 6. Modellperspektivet är naturligtvis relevant också, men det ena utesluter ju inte det andra.

    Sen varför VW trådar postas i VAG-delen, det måste bero på slarv eller liknande.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Jag tycker absolut att man ska överväga ett samlat forum för alla VAG-bilar! Det är viktigt att forumet får tillräckligt aktivitet. Det faktum att nordic-audi försvunnit gör väl också att det kan finnas en ökad efterfrågan därifrån kanske?

    Man skulle också kunna överväga att flytta annonstorget till forumdelen (alltså använda forumet som annonstorg). Det är nog inte så många som lägger tid att titta både på forumdelen och annonstorget.
    Senast redigerad av Megapolaren den 2019-01-03 klockan 11:16.

  7. #7
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Detta ämne har diskuterats förut på forumet samt i samband med VWCS årsmöte.

    Annonser vill inte medlemmarna ha in i forumet. Det spammar förmycket. Annonsdelen är till för detta ändamål.

    Vi är en VW klubb men VAG intresserade är hjärtligt välkomna att vara med. VW är huvudmärket, det heter ju ”Volkswagen Group” eller ”Volkswagen AG”.

    Själv ser jag de olika varumärkena som mer eller mindre sprungna ur samma källa. Undantag finns, tex Ducati. De tillverkar MC, dessutom väldigt trevliga sådana .

    Forumets uppdelning. Där är inga planer på att slå ihop VAG och VW forumdelarna. De besökare vi har är kanske inte alltid medvetna om att en Skoda Fabia, Seat Ibiza, Audi A1 till största delen är en VW Polo, vice versa, därför får vi nog särskilja dem åt i forumet. De som är initierade vet att många MQB Golf/Leon/Octavia/A3 frågor kan behandlas identiskt mellan märkena. Det ökar chansen att få ett svar men då måste man ha baskunskapen att det förhåller sig så.

    Vi hoppas på att kunna fortsätta att ha ett livaktigt forum, gärna ett VAG präglat sådant. Forumet är till 100% beroende av vilka som besöker det !

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  8. #8
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Bra skrivet, Peter!

    Jag har också kännt att det är bättre att ha dom åtskilda som det är nu, men inte kunnat formulera det på ett så bra sätt som du gjorde.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Detta ämne har diskuterats förut på forumet samt i samband med VWCS årsmöte.

    Annonser vill inte medlemmarna ha in i forumet. Det spammar förmycket. Annonsdelen är till för detta ändamål.

    Vi är en VW klubb men VAG intresserade är hjärtligt välkomna att vara med. VW är huvudmärket, det heter ju ”Volkswagen Group” eller ”Volkswagen AG”.

    Själv ser jag de olika varumärkena som mer eller mindre sprungna ur samma källa. Undantag finns, tex Ducati. De tillverkar MC, dessutom väldigt trevliga sådana .

    Forumets uppdelning. Där är inga planer på att slå ihop VAG och VW forumdelarna. De besökare vi har är kanske inte alltid medvetna om att en Skoda Fabia, Seat Ibiza, Audi A1 till största delen är en VW Polo, vice versa, därför får vi nog särskilja dem åt i forumet. De som är initierade vet att många MQB Golf/Leon/Octavia/A3 frågor kan behandlas identiskt mellan märkena. Det ökar chansen att få ett svar men då måste man ha baskunskapen att det förhåller sig så.

    Vi hoppas på att kunna fortsätta att ha ett livaktigt forum, gärna ett VAG präglat sådant. Forumet är till 100% beroende av vilka som besöker det !

    /Peter
    Tack, bra svar.
    Det var bara en tanke från mig iom att flera VW-frågor ställs i VAG-forumet, men det är ju inte forumets fel.
    Min tanke var väl lite också att rädda forumet från döden vilket drabbat en del bilforum, men inte VWCS

  10. #10
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Tack, bra svar.
    Det var bara en tanke från mig iom att flera VW-frågor ställs i VAG-forumet, men det är ju inte forumets fel.
    Min tanke var väl lite också att rädda forumet från döden vilket drabbat en del bilforum, men inte VWCS
    Unika besökare per månad ligger ungefär på straxt över 40.000 st enligt en rapport jag tagit ut idag. Det har det gjort de senaste åren. Det är känt att många klubbar inom segmentet kämpar mot vikande underlag. Vi ska kämpa på!

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Rätt uppfattat .

    Själv tittar jag ofta på "Nya inlägg" vilket gör att jag får allt i tidsordning men blandat. Tittar man på äldre inlägg så är det bra om de ligger på rätt ställe, föredrar att gå in under respektive forumdel då.

    Många frågor passar ju lika bra i VW delen som i VAG delen. Tekniken är som bekant till stor del gemensam.

    /Peter
    Tack för för tipset om "Nya inlägg", är ju kanonbra

  12. #12
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Jag använder Tapatalk och har alltid fliken olästa förvald. Då ser man alla nya inlägg.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956

Liknande ämnen

  1. Bästa VW forum i Europa och Usa?
    Av mangewide i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-10-10, 10:45
  2. Volkswagen Club Sweden lanserar VCDS forum
    Av Henrik.M i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-06-20, 19:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin