Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290

    Sänka Passat Alltrack B8?

    Har googlat och kollat runt en hel del men hittar inget.

    Är det någon som känner till om det finns sänkfjädrar alt coils/chassikit som sänker en Passat Alltrack B8??

    Rör sig om en 2019 2.0TSI 272hk bensin.

    Jag vet, nu kommer 20 pers att skriva "köp för fan ingen alltrack om du vill ha en låg bil". Men det finns 2 skäl:

    1. Jag gillar looken som med sina svarta plastbreddare har en retro mk1&2 GTI look
    2. Det är billigare att köpa en alltrack än en vanlig GTR med samma utrustning/motor

    Helst skulle jag vilja ha den lägre än en vanlig passat R-line. Borde reta en och annan crossover/suv älskare
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  2. #2
    Medlem walkmanns avatar
    Reg.datum
    dec 2017
    Namn
    Viktor
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    252
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Har googlat och kollat runt en hel del men hittar inget.

    Är det någon som känner till om det finns sänkfjädrar alt coils/chassikit som sänker en Passat Alltrack B8??

    Rör sig om en 2019 2.0TSI 272hk bensin.

    Jag vet, nu kommer 20 pers att skriva "köp för fan ingen alltrack om du vill ha en låg bil". Men det finns 2 skäl:

    1. Jag gillar looken som med sina svarta plastbreddare har en retro mk1&2 GTI look
    2. Det är billigare att köpa en alltrack än en vanlig GTR med samma utrustning/motor

    Helst skulle jag vilja ha den lägre än en vanlig passat R-line. Borde reta en och annan crossover/suv älskare

    Köp kompletta fjäderben med fjädrar från en r line, kostar inte mer än ca 1000kr/st.. vill du ha den ännu lägre får du köpa sänkfjädrar. Alltracken är väl i princip bara högre, så allt till ”vanliga” passaten borde väl passa bolt on?

  3. #3
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av walkmann Visa inlägg
    Köp kompletta fjäderben med fjädrar från en r line, kostar inte mer än ca 1000kr/st.. vill du ha den ännu lägre får du köpa sänkfjädrar. Alltracken är väl i princip bara högre, så allt till ”vanliga” passaten borde väl passa bolt on?
    Så trodde jag att det borde vara. Men på alla som säljer sänkfjädrar etc står det "passar ej alltrack". Jag har ingen koll på om alltracken är höjd med andra Fjäderben plus fjädrar endast? Eller skiljer det mera? Bromsslangar borde tex vara längre med ev andra fästpunkter.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  4. #4
    Medlem walkmanns avatar
    Reg.datum
    dec 2017
    Namn
    Viktor
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    252
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Så trodde jag att det borde vara. Men på alla som säljer sänkfjädrar etc står det "passar ej alltrack". Jag har ingen koll på om alltracken är höjd med andra Fjäderben plus fjädrar endast? Eller skiljer det mera? Bromsslangar borde tex vara längre med ev andra fästpunkter.
    Märkligt, då skiljer kanske även fjäderbenen. Borde inte vara något annat än det..som du säger så är säkert slangarna en aningens längre.
    kompletta fjäderben från skroten var inte så blodigt såg jag..endast rullat några hundra mil.

    Körde xc70 för många år sedan, då bultade jag dit kompletta dämpare/fjädrar från V70 R..liknande fall
    Senast redigerad av walkmann den 2018-12-28 klockan 21:37.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Har H&R Monotube coil-overs 28851-18 reservation för Alltrack?

  6. #6
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Har H&R Monotube coil-overs 28851-18 reservation för Alltrack?
    Alltså, jag kanske gör fel på ngt sätt när jag letar i H&R online katalog. Men väljer jag alltrack 15> kommer inga väghållningsgrejer alls upp. Men -18 på slutet ska ju passa variant awd tsi så kanske?
    En annan grej jag funderade på, det verkar ju inte att gå att få alltrack utan otyget dcc. Kan man ens sätta på coils utan felkod då?
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Ja det är inte helt tydligt. Men jag tolkar det som att eftersom de inte skriver att det inte passar för Alltrack, så ska det passa. Men i din situation skulle jag prata med Ulf Wikenfors på Bilmodecenter direkt. Han kan säkert reda ut det där bra. Alla Alltrack har inte DCC som standard, det kommer med specifika motorval. Jag kan enbart rekommendera DCC. Om det ställer till problem tillsammans med coilover kan säkert Ulf svara på. Borde finnas lösning även för det, vanlig sänkning med fjädrar/dämpare fungerar ju.

  8. #8
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Ja det är inte helt tydligt. Men jag tolkar det som att eftersom de inte skriver att det inte passar för Alltrack, så ska det passa. Men i din situation skulle jag prata med Ulf Wikenfors på Bilmodecenter direkt. Han kan säkert reda ut det där bra. Alla Alltrack har inte DCC som standard, det kommer med specifika motorval. Jag kan enbart rekommendera DCC. Om det ställer till problem tillsammans med coilover kan säkert Ulf svara på. Borde finnas lösning även för det, vanlig sänkning med fjädrar/dämpare fungerar ju.
    Jo, Ulf har fått ta hand om mina senaste 3 bilar. Han e grymt bra
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  9. #9

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Vill man inte ha kvar dcc funktionen så finns det adaptrar man sätter dit istället så slipper man få felkoder.
    Kollat om KW har ngt till din bil? Deras support funkar bra annars om man har frågor. Kanske finns coils som passar din Alltrack?

    Visserligen till Golf MK7 men denna ska tydligen funka till Arteon, så bör funka till Passat B8 också kan man tycka.
    https://www.bmptuning.com/products/k...-kit-mk7-gti-r



    Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

  10. #10
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    KW.s DCC delete hittade jag också nu och den bör funka. KW har ju även coils till vanlig Passat med DCC som behåller justerbarheten, men läser man på div VW forum i världen så verkar dessa vara rena skräpet med usel livslängd (inte KW generellt utan just dom med DCC) så de är jag inte sugen på.
    I valet mellan KW och H&R så föredrar jag dock H&R så det spelar inte så stor roll.
    Det som jag är MEST intresserad av att se om någon vet om sänkfjädrar till en vanlig passat AWD variant passar i Alltrackens fjäderben. Det ger ju den enklaste lösningen med minst risk för tex felkoder. Två problem kan ju uppstå med detta:
    1. Alltrackens fjäderben har geometriskt annan form där fjädern ligger an och således kan inte fjädern monteras alls.
    2. Alltracken har så mycket längre fjädringsväg än en vanlig Passat att fjädern hoppar loss vid full utfjädring.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Hur gick det med det här? Någon uppdatering?

  12. #12
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Hur gick det med det här? Någon uppdatering?
    Problemet är löst Dock kanske inte på det som man kan tro.
    Anledningen att jag tänkte beställa en Passat Alltrack var att den bilen jag egentligen ville ha, en Golf R variant (igen!), inte fanns att köpa. Nu släpptes den till beställning förra veckan och jag beställde en ny direkt alltså behöver jag inte sänka en Alltrack längre utan kan sänka en Golf R och det är väldigt mycket lättare!

    Jag fick iaf beskedet att det var tveksamt om sänkningsfjädrar till en vanlig Passat skulle ge tillräcklig inspänning på en Alltrack. Däremot så skulle ett chassikit, fjädrar + nya dämpare, till en vanlig Passat passa på en Alltrack och ge en riktigt fet sänkning. Men det överlåter jag till någon annan att testa
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

Liknande ämnen

  1. Köpråd Golf alltrack vs passat alltrack
    Av Danne213 i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2017-08-15, 09:54
  2. Spolamunstycke Passat B8
    Av awwd i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2017-02-15, 11:13
  3. Passat B8 - bilbarnstol
    Av mtm i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-05-21, 01:12
  4. Hur sänka passat?
    Av Bror i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-05-16, 16:13
  5. Sänka Passat 1974a
    Av jetstar i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-04-13, 11:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin