Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Adel Moheisen
    Ort
    Jönköping'
    Inlägg
    5

    VW passat dsg 08 vibrerar vid gaspådrag.

    Hej!
    Jag är ny på forumet och hoppas därmed att jag skriver i rått avdelning. Som rubriken lyder så har jag en VW passat 08, vars problem är att den har börjat vibrera vid gaspådrag i uppförsbackar (Mest). detta sker vid 50-70 km/h då den är väldigt jobbig att köra under den hastigheten, men därefter lugnar den ner sig vid 80 km/h om man inte då trycker på gaspedalen och då vibrerar den konstant vid belastning. har bytt Växellådsolja, fälgar och däck men utan vidare resultat... Har dessutom lyft upp bilen på billyft för att undersöka problemet men då vibrerar den inte alls.. Undrar därmed om någon har tips på vad det kan vara, all typ av hjälp uppskattas!

    Hälsningar!

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    VW passat dsg 08 vibrerar vid gaspådrag.

    Inte direkt koll på detta, men sök på dubbelmassesvänghjul och kanske även hardyskiva här på forumet, och jämför dina symtom.

    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk
    Senast redigerad av Pelk den 2018-12-25 klockan 11:36.

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Adel Moheisen
    Ort
    Jönköping'
    Inlägg
    5
    finns det andra sätt man kan göra för att vara helt säker på att det är svänghjulet?

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Är det en 4-motion?

    Stå still och torrvarva, vibrerar den lika tokigt då? (Svänghjul) Eller är det bara när den driver och belastas? = Ofta hardyskiva/något i drivlinan.. men kan även göra så om svänghjulet inte gett upp helt men är på god väg.

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Har liknande symptom med min Passat-13 4M dsg (17500mil), har börjat med byte av hardyskiva.
    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...yte-hardyskiva
    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...)-erfarenheter

    De symptom som då försvann var oljud och vibrationer vid farter över 100km/h. Misstänker även att jag har symptom från svänghjulet, dock ej så kraftiga att de motiverar byte just nu. Som exempel på hur min kan var just nu så rullar bilen fint vid 115km/h (2000 v/min), men ger mer vibrationer (om jag verkligen känner efter) om jag rullar 85 km/h (1500v/min). Om mina problem inte blir värre så kommer jag fortsätta att köra tills jag kan lyfta på sommarhjulen och är symptomen kvar då så blir det nog ett byte.

    Har kollat lite på "Die Autodoktoren" som om jag förstår rätt hävdar att ett svänghjul har en förväntad livslängd på cirka 18000mil, de visar även upp ett öppnat exemplar där fettet stelnat och alltså inte gör någon vidare nytta längre.

    https://www.youtube.com/watch?v=hNAglh4irBc
    https://www.youtube.com/watch?v=RL3kExvx8wk
    Senast redigerad av perIpI den 2018-12-28 klockan 13:06. Anledning: länkade fel tråd.

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Adel Moheisen
    Ort
    Jönköping'
    Inlägg
    5
    Hej!
    Inga vibrationer när jag torrvarvar, utan bara vid belastning. Vet att på 4 motion så är det hardyskivan som börjar ge sig när dessa symptom förekommer. men jag kör en vanlig framhjulsdriven dsg.. får kolla på drivaxlar, drivknutar eller hjullager..

    - - - Uppdaterad - - -

    Har för mig att om det låter knasslande ljud från motorn så är det definitivt svänghjulet som gjort sitt...

Liknande ämnen

  1. Polo GTi -01, vibrerar vid gaspådrag
    Av quetrax i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-01-25, 20:06
  2. Passat 1.8t skumt ljud vid gaspådrag!
    Av Nordqvist i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-05-06, 20:41
  3. Vw Passat vibrerar i hela bilen
    Av jocke_gti i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-04-21, 20:24
  4. vibrerar skakar vid gaspådrag
    Av rsjetta i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-03, 22:30
  5. Pysljud vid gaspådrag passat 1.8t -99 ??!?
    Av VWGolIV i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-07-28, 09:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin