Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Robin Hägg
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2

    Volkswagen cc krypköra

    Det är så att jag nyligen köpt en begagnad bil, en Volkswagen CC 2013. Jag kan inte så mycket om bilar för att vara helt ärlig så jag kanske låter väldigt dum när jag skriver. Jag har en fundering till er som har erfarenhet av att ha kört lite nyare automatväxlade bilar. Min bil är automatväxlad och vad jag har för erfarenhet av nästa alla automat bilar jag testat så är det att när växelspaken är på D och man långsamt släpper foten från bromspedalen, så ska fordonet sakta börja rulla och så ska man kunna reglera hastigheten genom att antingen trycka eller lätta på bromsen, som kopplingen på en manuell bil. Men på min bil så måste jag först trycka ner gaspedalen lätt för att den ska börja rulla automatiskt för att sen hålla på reglera hastigheten med bromspedalen men om jag råkar bromsa så att bilen blir helt stillaståendes så händer ingenting om jag släpper på bromspedalen, utan måste trycka ner gaspedalen igen. Varför är detta ett problem tänker ni, jo, för att jag har världens trängsta garage där jag måste köra fram bilen så nära väggen som möjligt och jag får hjärtklappningar varje gång jag behöver göra detta då bilen drar med världens fart framåt så fort jag trycker ner gaspedalen lite lätt så att jag knappast hinner bromsa tillbaka den. Omöjligt att krypköra in till väggen utan jag måste hålla på "jucka" mig fram med bilen. Det är sjukt irriterande och att jag när som helst råkar åka in i betongväggen är ett faktum. Är det något fel på bilen, går detta att åtgärda eller är det så bilen är helt enkelt?

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av sinombre Visa inlägg
    Det är så att jag nyligen köpt en begagnad bil, en Volkswagen CC 2013. Jag kan inte så mycket om bilar för att vara helt ärlig så jag kanske låter väldigt dum när jag skriver. Jag har en fundering till er som har erfarenhet av att ha kört lite nyare automatväxlade bilar. Min bil är automatväxlad och vad jag har för erfarenhet av nästa alla automat bilar jag testat så är det att när växelspaken är på D och man långsamt släpper foten från bromspedalen, så ska fordonet sakta börja rulla och så ska man kunna reglera hastigheten genom att antingen trycka eller lätta på bromsen, som kopplingen på en manuell bil. Men på min bil så måste jag först trycka ner gaspedalen lätt för att den ska börja rulla automatiskt för att sen hålla på reglera hastigheten med bromspedalen men om jag råkar bromsa så att bilen blir helt stillaståendes så händer ingenting om jag släpper på bromspedalen, utan måste trycka ner gaspedalen igen. Varför är detta ett problem tänker ni, jo, för att jag har världens trängsta garage där jag måste köra fram bilen så nära väggen som möjligt och jag får hjärtklappningar varje gång jag behöver göra detta då bilen drar med världens fart framåt så fort jag trycker ner gaspedalen lite lätt så att jag knappast hinner bromsa tillbaka den. Omöjligt att krypköra in till väggen utan jag måste hålla på "jucka" mig fram med bilen. Det är sjukt irriterande och att jag när som helst råkar åka in i betongväggen är ett faktum. Är det något fel på bilen, går detta att åtgärda eller är det så bilen är helt enkelt?
    Du har förmodligen auto-hold aktiverad. Avaktivera den så blir bilen som du vill.
    Kolla i instruktionsboken som följde med bilen.

    Auto Hold-funktion

    Volkswagens Auto Hold-funktion är en utvidgning av den elektroniska parkeringsbromsen. Auto Hold-funktionen förhindrar att bilen börjar rulla oavsiktligt vid stillastående eller i samband med start, utan att föraren behöver ha foten på bromspedalen. Auto Hold erbjuder på så sätt högsta möjliga körkomfort och ökad säkerhet.
    Systemet använder sig av ABS, ESP-systemets hydraulenhet. Om fordonet bromsas till stillastående, lagrar Auto Hold-funktionen det senaste bromstrycket. Föraren kan ta bort foten från bromspedalen, bromsarna till samtliga fyra hjul fortsätter att vara låsta. Om ABS-varvtalssensorerna registrerar att hjulen rullar, höjs automatiskt bromskraften tills bilen återigen står stilla. Detta kan vara fallet om föraren bromsar in långsamt i en uppförsbacke. Så snart föraren trampar på gaspedalen eller trampar ned kopplingspedalen på bilar med manuell växellåda inaktiverar Auto Hold-funktionen bromsarna igen.

    Av säkerhetsskäl måste funktionen aktiveras på nytt med hjälp av en omkopplare intill växelspaken.


  3. #3

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Robin Hägg
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2
    Hmm, ska kolla nästa gång jag använder den! Är ganska säkert på att den är avaktiverad dock tack för svar! Någon annan som vet vad det kan bero på?

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av sinombre Visa inlägg
    Hmm, ska kolla nästa gång jag använder den! Är ganska säkert på att den är avaktiverad dock tack för svar! Någon annan som vet vad det kan bero på?
    Om den är avaktiverad så drar bilen iväg direkt du släpper bromsen.
    Så som du beskriver hur din bil uppför sig så är den garanterat aktiverad.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    En sak att lyfta är att din bil har en DSG-automat, dvs en "automatisk" manuell växellåda. Till skillnad från traditionella automatlådor med momentomvandlare så har du en traditionell koppling som lägger i och ur växeln.

    En av få nackdelar med en DSG-låda är väl att just krypkörning kan bli lite ryckig när lådan kopplar i växeln. Speciellt i jämförelse med en momentonvandlar-automat som ju just vid krypkörning är mjuk som smör och där man alltid kan ligga och "slira" på bromsen.

    Men som tidigare sagt i tråden, står bilen helt still när du släpper på bromsen så är det hill-control som på nått vis är aktiverat. Kan ju kanske vara nått som inte fungerar som det ska där.

  6. #6

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Megapolaren Visa inlägg
    En av få nackdelar med en DSG-låda är väl att just krypkörning kan bli lite ryckig när lådan kopplar i växeln. Speciellt i jämförelse med en momentonvandlar-automat som ju just vid krypkörning är mjuk som smör och där man alltid kan ligga och "slira" på bromsen.
    Har inte kört så många automat, men har nu en DSG. Tycker också att den rycker lite vid uppväxling ettan-tvåan och tvåan-trean. Men det är alltså inget ovanligt?

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Citat Ursprungligen postat av Bopper Visa inlägg
    Tycker att den rycker lite vid uppväxling ettan-tvåan och tvåan-trean. Men det är alltså inget ovanligt?
    Nja, jag skulle säga att en frisk DSG-låda i normal körning ska växla utan ryck. Mjukt men ändå distinkt så att säga.

    Med det sagt är det väl inte okänt att DSG-lådor som gått hårt eller många mil kan få en del problem med bla ryckighet just från ettan till tvåan. Jag tror att det beror på problem med den så kallade mekatroniken. Men här får någon som kan detaljerna bättre gärna fylla i.

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Björn Bergkvist
    Ort
    BORLÄNGE
    Inlägg
    7
    Detta är inte en VW men det visar att det är viktigt att veta hur bilen man kör fungerar.
    Bilen har automatväxellåda med torrkoppling (precis som vissa VW dsg).
    Chauffören tyckte det drev dåligt. Man kunde gasa hur mycket som helst utan att det hände nått.
    Bilden visar en lamell som totalt brunnit upp. Tryckplattan har värmesprickor.
    Även svänghjulet är totalskrot.
    En mycket dyr reparation som hade kunnat undvikas om chauffören bara släppt gasen så fort som kopplingen hade slirat.
    Det måste ha sprutat gnistor och rök länge länge innan fordonet tillslut stannade.
    Jag förstår mycket väl att alla inte kan ha denna kunskap men det är därför jag också vill berätta hur det fungerar.

    Skickat från min F5321 via Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Volkswagen Previews New Arteon Fastback To Replace CC
    Av Fredrix i forum Bilder och Videos
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-11-28, 16:10
  2. CC generation 2
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-08-29, 16:01
  3. Spoilerljus cc
    Av Nybbe79 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-01-29, 22:41
  4. Volkswagen Smista inleder samarbete med Volkswagen Club Sweden
    Av Volkswagen-Smista i forum Volkswagen Smista
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-03-12, 10:11
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-03, 09:50

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin