Sidan 8 av 12 FörstaFörsta ... 567891011 ... SistaSista
Resultat 141 till 160 av 238
  1. #141

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Blåbäret Visa inlägg
    Jag har ingen Mac själv, men enligt google så borde det gå med hjälp av https://apps.apple.com/se/app/the-un...25424353?mt=12 .
    Tackar för länken, men efter lite trixande så fick jag fart på WiFi-koppling mellan min iPad och Passaten, så nu kör jag uppdatering direkt från nätet i bilen.

    Det tidigare frågetecknet ang. Manual till Infotainmentsystemet är löst med. Fick kopiera en manual från en ny bil hos BilMetro, kostade en bilpåse, typ...

  2. #142

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Jaha.... fler frågor...

    Var så glad att jag fick fart på Wlan från min iPad till Passaten, så jag fick fart på Car-Net, för då kunde jag ju sköta kartuppdateringen direkt via internet.

    Glad i hågen så körde jag igång, valde Uppdatering och Allt, och tryckte på nedladdning. Och en massa laddades ned, men så stoppade det på nån av Rysslands zoner, hände inte ett skit på säkert 20 min, inget blått streck som indikerade att nedladdning för den kart-zonen skedde, men det stod fortfarande ”Laddar ner”.

    Gav sålunda upp och avbröt det hela. Startade om men valde då bort den kartzonen som krånglade. Men, nu har jag testat 5-6 gånger och för var gång valt bort varje zon som inte vill fortsätta nedladdningen. Hela Ryssland väck, och några till. Men det gör ta mig fan inte i alla fall, sist nu så hängde det sig på Schweiz/Liechtenstein. Så nu ger jag upp. Känns ju som rena skiten när det är så motsträvigt att uppdatera.... Stod t o m nära en mast så det var full sprutt på 4G

    Har nån annan lyckats med uppdatering av navigationens kartor etc via internet direkt i bilen?

  3. #143

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Permanent ström 12V uttag

    Se genvägen nedan. Passat B8 är en MQB bil liksom Golf 7 därför tror jag att beskrivningen även gäller för B8:

    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...tröm-12V-uttag

    /Peter
    så, då har jag testat detta, och det funkade kalas. Bara att flytta upp säkring F20 ett hack enligt bilden i länken, så blev det konstant spänning på cigg-uttagen och USB-uttagen.

    Tackar och bockar 😀

  4. #144

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Citat Ursprungligen postat av Dr Tinnitus Visa inlägg
    Jaha.... fler frågor...

    Var så glad att jag fick fart på Wlan från min iPad till Passaten, så jag fick fart på Car-Net, för då kunde jag ju sköta kartuppdateringen direkt via internet.

    Glad i hågen så körde jag igång, valde Uppdatering och Allt, och tryckte på nedladdning. Och en massa laddades ned, men så stoppade det på nån av Rysslands zoner, hände inte ett skit på säkert 20 min, inget blått streck som indikerade att nedladdning för den kart-zonen skedde, men det stod fortfarande ”Laddar ner”.

    Gav sålunda upp och avbröt det hela. Startade om men valde då bort den kartzonen som krånglade. Men, nu har jag testat 5-6 gånger och för var gång valt bort varje zon som inte vill fortsätta nedladdningen. Hela Ryssland väck, och några till. Men det gör ta mig fan inte i alla fall, sist nu så hängde det sig på Schweiz/Liechtenstein. Så nu ger jag upp. Känns ju som rena skiten när det är så motsträvigt att uppdatera.... Stod t o m nära en mast så det var full sprutt på 4G

    Har nån annan lyckats med uppdatering av navigationens kartor etc via internet direkt i bilen?
    Den digitala tekniken i VW är en dinosaurie och många år efter konkurrenterna. Tragglade med detta i min senaste Tiguan och är helt hopplöst men det går om man har oaser av tid och kan stå med bilen igång i timmar med optimal mottagning. Bästa sättet att få ner nya grejer är att ladda ned dem på SD kort (oldschool...) och mata in i bilen den vägen.

  5. #145

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Den digitala tekniken i VW är en dinosaurie och många år efter konkurrenterna. Tragglade med detta i min senaste Tiguan och är helt hopplöst men det går om man har oaser av tid och kan stå med bilen igång i timmar med optimal mottagning. Bästa sättet att få ner nya grejer är att ladda ned dem på SD kort (oldschool...) och mata in i bilen den vägen.
    Och det med SD-kort försökte jag också, följde anvisningarna till punkt och pricka vad jag kunde förstå, men det funkade inte heller. Kunde inte hitta filen med de uppdaterade kartorna på SD-kortet, så det sket sig.

    Så nästa steg är att BilMetro helt enkelt få se till att det blir uppgraderat, och utan kostnad för mig.

    Kör ju Apple på dator o mobila enheter hemma, så man är van med att det ”bara funkar”... nåja, men nästan då... Så när så enkla saker knasar bara för man ska uppdatera kartorna i bilen så känns det lite meeeh.... Men blir nog bra bara det blir färdigt. Navigationen i sig verkar ju riktigt bra och har bra många fler funktioner och möjligheter än Apples Kartor.

  6. #146

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Den digitala tekniken i VW är en dinosaurie och många år efter konkurrenterna. Tragglade med detta i min senaste Tiguan och är helt hopplöst men det går om man har oaser av tid och kan stå med bilen igång i timmar med optimal mottagning. Bästa sättet att få ner nya grejer är att ladda ned dem på SD kort (oldschool...) och mata in i bilen den vägen.
    Fullständigt fel på alla sätt. Börja med att använda några asiatiska biltillverkares navigationssystem, för att få kontakt med verkligheten.

  7. #147

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Dr Tinnitus Visa inlägg
    Och det med SD-kort försökte jag också, följde anvisningarna till punkt och pricka vad jag kunde förstå, men det funkade inte heller. Kunde inte hitta filen med de uppdaterade kartorna på SD-kortet, så det sket sig.

    Så nästa steg är att BilMetro helt enkelt få se till att det blir uppgraderat, och utan kostnad för mig.

    Kör ju Apple på dator o mobila enheter hemma, så man är van med att det ”bara funkar”... nåja, men nästan då... Så när så enkla saker knasar bara för man ska uppdatera kartorna i bilen så känns det lite meeeh.... Men blir nog bra bara det blir färdigt. Navigationen i sig verkar ju riktigt bra och har bra många fler funktioner och möjligheter än Apples Kartor.
    Vill inte låta negativ, men fattar fortfarande inte varför man lägger tid på sådant här när Google Maps alltid finns där uppdaterad och smart via Apple CarPlay...

  8. #148

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Fullständigt fel på alla sätt. Börja med att använda några asiatiska biltillverkares navigationssystem, för att få kontakt med verkligheten.
    Well, jag har haft några RNS 510, RNS 810, RNS 850 och Discover Media Pro hela vägen fram till 2019 års modell. Jämfört med eftermarknadsgrejer är originalgrejerna dinosaurier. Android Auto och Apple Car Play gör hela upplevelsen såååå mycket bättre och mer responsivt. I Audi MMI funkar det väldigt mycket bättre än i VWs lösningar. Och det är väl meningen eftersom Audi är premiummärket i koncernen.
    Kvinnans Qashqai med navigation från 2010 är mer användarvänlig än Discover Pro från 2019.

  9. #149

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Vill inte låta negativ, men fattar fortfarande inte varför man lägger tid på sådant här när Google Maps alltid finns där uppdaterad och smart via Apple CarPlay...
    Exakt så. Det finns ingen anledning att betala 10.000 eller nästan 20.000 till när man kan köra smartfunktionerna.

  10. #150

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318

    Hjälp med köpråd för Passat Variant

    Du pratar ju riktigt gamla system, inte relevant. MIB har funnits sedan 2012. Audis nya system är också MIB-baserat. Apple CarPlay har inget med saken att göra. Eftermarknadsprylar också helt icke relevant.

  11. #151

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Om du är nöjd med discover pro är det ju toppen. När jag provat alternativen vet jag att jag aldrig skulle lägga extra pengar på det igen och inte värdesätta det i begbil heller. Waze t.ex. är tusenfalt bättre än den nedladdade kartan alla dagar och tider i veckan.

  12. #152

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jag har ingen fast navigation i mina bilar. Jag ser ingen som helst anledning, för mitt behov. Vad fick du det ifrån?

  13. #153

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Vill inte låta negativ, men fattar fortfarande inte varför man lägger tid på sådant här när Google Maps alltid finns där uppdaterad och smart via Apple CarPlay...
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Exakt så. Det finns ingen anledning att betala 10.000 eller nästan 20.000 till när man kan köra smartfunktionerna.
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Om du är nöjd med discover pro är det ju toppen. När jag provat alternativen vet jag att jag aldrig skulle lägga extra pengar på det igen och inte värdesätta det i begbil heller. Waze t.ex. är tusenfalt bättre än den nedladdade kartan alla dagar och tider i veckan.
    Finns som jag beskrev för och nackdelar med båda lösningarna.

    Jag väljer att ha en komplett integrerad navigation i bilen, hellre än att alltid vara tvingad att använda navigationen från en mobil enhet.

    En integrerad navigation har fördelar som att den även kan använda bilens sensorer för att beräkna färdväg även om man tappar satellitsignalerna, t ex i en tunnel etc.

    Men jag gillar inte Google Maps, utan kör då hellre Apple Kartor då det är bättre integrerat i iOS. Tyvärr är det dock inte möjligt att göra rutter med flera stopp i Kartor, vilket kan göras i Maps och i andra navigeringsappar.

    Som det ser ut nu så ha jag dessa alternativ serverade, och kan användas efter tycke och smak.

    På mina iOS-enheter.
    Navigon Europe
    CoPilot GPS
    Apple Kartor
    Google Maps

    Och till det alltså bilens egen navigation, vilken har fördelen att den inte behöver laddas, alltid kan användas utan kabel etc etc.

    När det finns funktioner i bilen så vill jag ha dessa uppdaterade och därför som pysslar jag med att allt ska bli uppdaterat.

  14. #154

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Då tar vi en fråga till....

    Bilen ska ha automatiskt avbländbar innerbackspegel, den funkar säkert men behövs ju nästan inte då det är så mörk toning på sido och bakruta.

    Enligt optionlistan ska den även ha automatiskt avbländbara ytterbackspeglar, och då ordagrant i pluralis.

    Men, läser man bilens manual så pratas det bara om att förarsidan ytterspåret kan vara avbländbar.
    Dessutom kan man se att det finns linjer/trådar i förarsidan glas, t ex runt ytterkanten och i botten på glaset. Detta finns inte på passagerarsidan ås glas utan det är helt naket/slätt.

    Min fråga blir sålunda. Har dessa bilar automatiskt avbländning på båda ytterspeglarna eller är det bara på förarsidan?

    Fälttester ger mig att jag inte kan säga att jag ser nån direkt skillnad på glasen vid mörkerkörning och ankommande bilar bakom, men erfarenheterna från min gamla BMW 740iL -99 så sker avbländningen så mjukt att man sällan märker när det sker, det bara sker, liksom.

    Men ska försöka göra samma test som på min BMW, och se om man då kan se funktionen lika tydligt på speglarna på denna Passat.

    Jag brukar då täcka för ljussensorn på innerspegelns baksida, alltså mot huven till. Sen lysa med ficklampa på spegel bakifrån som ska simulera ljus från bilar bakifrån. Då brukar man kunna se att spegelglasen mörknar.

    Tar en till fråga direkt.

    Hade en hund i hundbur i bilen och parkerade och låste. Men larmet gick aldrig igång vilket det brukar på andra bilar om man inte aktivt slår av funktionen för rörelsedetektering inne i bilen.

    Läste då i manualen att det var Safe-låsning på min bil, men vet fortfarande inte om den har detektering av rörelser inne i bilen, och om eller hur dessa ev kan avaktiveras om man ska lämna vovve i bilen.

  15. #155

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Dr Tinnitus Visa inlägg
    Då tar vi en fråga till....

    Bilen ska ha automatiskt avbländbar innerbackspegel, den funkar säkert men behövs ju nästan inte då det är så mörk toning på sido och bakruta.

    Enligt optionlistan ska den även ha automatiskt avbländbara ytterbackspeglar, och då ordagrant i pluralis.

    Men, läser man bilens manual så pratas det bara om att förarsidan ytterspåret kan vara avbländbar.
    Dessutom kan man se att det finns linjer/trådar i förarsidan glas, t ex runt ytterkanten och i botten på glaset. Detta finns inte på passagerarsidan ås glas utan det är helt naket/slätt.

    Min fråga blir sålunda. Har dessa bilar automatiskt avbländning på båda ytterspeglarna eller är det bara på förarsidan?

    Fälttester ger mig att jag inte kan säga att jag ser nån direkt skillnad på glasen vid mörkerkörning och ankommande bilar bakom, men erfarenheterna från min gamla BMW 740iL -99 så sker avbländningen så mjukt att man sällan märker när det sker, det bara sker, liksom.

    Men ska försöka göra samma test som på min BMW, och se om man då kan se funktionen lika tydligt på speglarna på denna Passat.

    Jag brukar då täcka för ljussensorn på innerspegelns baksida, alltså mot huven till. Sen lysa med ficklampa på spegel bakifrån som ska simulera ljus från bilar bakifrån. Då brukar man kunna se att spegelglasen mörknar.

    Tar en till fråga direkt.

    Hade en hund i hundbur i bilen och parkerade och låste. Men larmet gick aldrig igång vilket det brukar på andra bilar om man inte aktivt slår av funktionen för rörelsedetektering inne i bilen.

    Läste då i manualen att det var Safe-låsning på min bil, men vet fortfarande inte om den har detektering av rörelser inne i bilen, och om eller hur dessa ev kan avaktiveras om man ska lämna vovve i bilen.
    Vilken "optionslista" säger att båda ytterspeglar är automatiskt avbländbara? Mig veterligen är Passat aldrig haft annat än avbländbar förarspegel.

    Är bilen extrautrustad med larm? Knappen för att avaktivera kupéövervakningen brukar sitta på beklädnaden på vänster B-stolpe.

    Safe-låsning innebär att bilen även låses inifrån. Det går således att låsa in snorungar och svärföräldrar.

  16. #156

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    751
    Biltillverkarnas tryckta användarmanualer är oftast ett sorgligt kapitel. Dom från VW tycker jag nog tillhör dom bättre, om än att oljevolymen är felangiven i min Golf-bok!
    Skräckexempel är boken till vår Mini Cooper S, måste varit skriven en sen pub-afton, alt långt gången Oktoberfest. Man undrar, är det rätt bil den är skriven till ?

  17. #157

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Hjälp med köpråd för Passat Variant

    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Är bilen extrautrustad med larm? Knappen för att avaktivera kupéövervakningen brukar sitta på beklädnaden på vänster B-stolpe.
    Tom årsm 2016, därefter får man deaktivera sensorn i pekskärmen (om jag minns rätt med brytpunkten).
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  18. #158

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Tom årsm 2016, därefter får man deaktivera sensorn i pekskärmen (om jag minns rätt med brytpunkten).
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk
    Just det, stämmer, så är det på nyare...

  19. #159

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Jag har ingen fast navigation i mina bilar. Jag ser ingen som helst anledning, för mitt behov. Vad fick du det ifrån?
    Ingen aning faktiskt. Antagligen trodde jag att jag svarade på någon annan.

  20. #160

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Vilken "optionslista" säger att båda ytterspeglar är automatiskt avbländbara? Mig veterligen är Passat aldrig haft annat än avbländbar förarspegel.

    Är bilen extrautrustad med larm? Knappen för att avaktivera kupéövervakningen brukar sitta på beklädnaden på vänster B-stolpe.

    Safe-låsning innebär att bilen även låses inifrån. Det går således att låsa in snorungar och svärföräldrar.
    Optionlista utskriven av BilMetro lyder ordagrannt

    4L6.
    Säkerhetsinnerspegel automatiskt avbländbar.

    6XT.
    Ytterbackspeglar med minnesfunktion, automatiskt avbländbara, separat uppvärmbara.

    Notera pluralis.

    Det verkar ju lite besynnerligt om de anser att man inte kan bländas av den högra spegeln utan bara den vänstra....

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-05-25, 23:40
  2. Hjälp med Köpråd Golf V6 4-motion -00
    Av dorian i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-10-31, 22:22
  3. Köpråd? Golf 4 Variant Tdi 90hk-00
    Av epaarne i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-19, 15:01
  4. för dem med polo classic eller variant
    Av larsahl i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 00:01
  5. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-16, 11:07

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin