Sidan 3 av 12 FörstaFörsta 123456 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 238
  1. #41

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Hjälp med köpråd för Passat Variant

    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Men den, MUTE-knappen, fanns inte på Discover Pro MIB1 heller, vad jag minns.
    Tror det var ”Mute” som blev ”Nav” på Discover MIB1

    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  2. #42

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Discover Pro MIB2 är endast touch, men det är ju för det första ett ovanligt tillval och för det andra har ex Discover Media fysiska reglage, se nedan.

    MIB2
    - Discover Pro 9,2", 1280 x 640, ej fysiska knappar
    - Discover Media 8", fysiska knappar

    Discover Media MIB2
    Bifogad fil 10942

    20.3 cm (8”) colour touchscreen
    MP3 CD drive
    auxillary input
    SD card slot
    800 x 480

    - - - Uppdaterad - - -



    Tycker det är fel att kalla det "gamla instrumenten", det är fortfarande så att Active Info Display (AID) är ett tillval till de flesta Passat-versioner men ingår som del av en paketering i olika kampanjerbjudanden. Standard i Sverige är annars klassiska rundinstrument tillsammans med Färddator Premium.
    Just därför så satte jag ”......” runt ordet, för jag menade inte gammal rent bokstavligt, utan bara att det är den tidigare versionen, eller i alla fall inte den senaste modernaste.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrix Visa inlägg
    Å andra sidan så har du väl fysiska knappar på ratten för volymkontroll.
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Håller med, förstår inte alls problemet med att inte ha fysiska knappar till ett infotainmentsystem när man samtidigt kan sköta det mest väsentliga vanligt förekommande via fysiska kontroller i ratten. Varför ska man släppa ratten för att justera ljudvolymen...?
    Ja, nu vet jag ju inte exakt hur alla dessa grejor funkar, men jag tänkte inte i första hand på rattarna på skärmen, utan på de andra knapparna som på den enklare/äldre enheten hade fyra fysiska knappar på var sida, vilka på de senare versionerna är fyra touchknappar. Generellt sett är det lättare att känna sig fram och hitta rätt på fysiska knappar, utan att använda blicken, än på touch. Men jag vet ju inte om dessa knappar även kan skötas direkt från ratten, under färd med fysiska knappar, än med touch. Men kan de inte det så är det helt klart mer lättskött och ergonomisk med fysiska knappar. Volymkontroll sköter man såklart vanligen direkt från ratten. Men även där så är det mer ergonomiskt med en ratt på enheten än touchknappar, om en passagerare vill ändra volymen etc under färd.

  3. #43

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Hej igen.

    Har sett en del om att Audi-ägare klagar en del på hög oljeförbrukning på vissa modeller, hur ligger det till för dessa Passat som tråden handlar om...?

  4. #44

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Vilka Audi-modeller/versioner/generationer/motorer syftar du på då? Jag har aldrig hört talas om onormal oljeförbrukning för EA288.

  5. #45

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Vilka Audi-modeller/versioner/generationer/motorer syftar du på då? Jag har aldrig hört talas om onormal oljeförbrukning för EA288.
    Kan faktiskt inte svara på det, men har sett en del tjoande om just onormalt hög oljeförbrukning på vissa Audi-motorer. Men om det inte är nåt som stämmer på den motorfamilj, motorversioner, jag siktar på är det ju bra.

    En ny fråga dök upp i skallen.
    Hur är det med den däringa ambienta LED-belysningen i bilen, på dörrsidor etc. Det står i princip alltid att det är vitt dekor LED-ljus i annonserna (tyvärr verkar ju majoriteten av de som skriver annonstexten inte ha bra koll, då de upprepar samma sak flera gånger, och ofta ger felaktiga beskrivningar etc) och bara i ett par fall så har jag sett att det stått att det fanns tre färger att välja mellan. men stämmer detta? Går det inte att skifta färger, utan det är bara vitt? Eller kan man ”trixa” lite men nån hemlig ”servicemeny” och aktivera fler färger, eller fin det nåt kit att köpa så man kan fixa fler färger och skifta enkelt mellan dem, för dekorbelysning och golvbelysning?

    Har sett ett par YT-klipp där de verkar aktivera fler färger, men om det är nåt produkt som de säljer som de visar, eller om det är direkt i original programvara och hårdvara är jag lite osäker på

    Här ett par exempel
    https://youtu.be/TF5q7_aoI7E

    https://youtu.be/Cuz6DWli9Q4

    Jag är en färgglad typ jag, har all belysning hemma med Philips HUE, så jag vill gärna ha fler färger än bara vitt i min nya Passat, när jag väl finner beg-bilen det klickar med...

  6. #46

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Audi har i princip inga egna motorer, med få undantag, alla motorer i VW Group är "koncernmotorer" Som sagt, jag känner inte till att EA288 skulle ha generella problem med onormal oljeförbrukning. Är du säker på att du läst om dieselmotorer och inte bensinmotorer som ex EA113/EA888 eller liknande?

  7. #47

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Audi har i princip inga egna motorer, med få undantag, alla motorer i VW Group är "koncernmotorer" Som sagt, jag känner inte till att EA288 skulle ha generella problem med onormal oljeförbrukning. Är du säker på att du läst om dieselmotorer och inte bensinmotorer som ex EA113/EA888 eller liknande?
    Är inte säker på vilka motorer det var jag läst om, bara att jag minns att det förekommer klagan på VAG-motorer och oljeförbrukning. Men det kan såklart vara så som du säger.

    Har sett några intressanta bilar på Blocket senaste tiden, men det har alltid varit nåt som fattats som jag vill ha.

    Det är fan drygt att läsa annonser när inte ens bilfirmor verkar ha nån koll på vilken utrustning bilen faktiskt har, eller inte... Men nog tusan ska de skriva ut en massa utrustning som varit standard eller lagkrav de senaste 20-30 åren.... Hur länge sen är det vi kunde köpa bilar utan servostyrning, ABS-bromsar, krockkuddar etc etc....

    Eller så skryter det att bilen har LED-strålkastare för att några rader under skryta om att det är Xenonljus....

    Utrustning jag inte känner nåt större behov av är väl panoramaglastaket, då det verkar lite sisådär med en elektrisk ”presenning” som dras för. Det verkar släppa igenom en del ljus i alla fall, och misstänker att en bil med plåttak är tystare...? Har sällan nåt behov eller lust att öppna takluckorna på de bilar jag har med sådant, man släpper ju bara in mer oljud damm o skit i bilen, och med AC så håller man sig lagom sval ändå.

  8. #48

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Det har förekommit kundsynpunkter på onormalt hög oljeförbrukning i äldre versioner av 2,0 TSI, både EA113 och EA888. Men det har ju inget med Passat generation 8 att göra och onormalt hög oljeförbrukning för TDI EA288 är inte ett tema.

    Söker man mycket specifika tillval är det så klart väldigt mycket enklare att beställa en ny bil Det är en utav de stora fördelarna med det. Panoramaglastak skulle jag aldrig personligen beställa av flera skäl, dels det du nämner men också på grund av att man får högre vikt och framför allt mer vikt placerad högst upp i bilen, vilket är ogynnsamt.
    Senast redigerad av Marcus den 2019-05-03 klockan 11:04.

  9. #49

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Verkar vara lite stiltje på bilar som passar mina önskemål, inte så många som dyker upp på Blocket. Finns det några andra bra ställen på nätet att kika på än blocket?

    Har sett några bilar som gått runt 15K mil och man undrar ju om det finns några speciella risker med bilar med dessa miltal? Minns att en väninna hade en Passat där det blev ett jäkla dyrt byte av en EGR-kylare som satt nånstans bakom motorn uppe ovan växellådan eller så, extra krångligt på en 4motion dessutom. Finns sådana EGR-kylare på de modeller jag tittar på, och är de nån större risk idag?

    En annan sak, vad är det för typ av stötdämpare på de som har dynamiskt (justerbart) chassie? Är det bara ställbara ventiler som på äldre BMW? Eller är det nåt modernt magnetfluid-dämpare som ändrar viskositeten med magnetism?

  10. #50

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Wayke, bättre utbud än Blocket: https://www.wayke.se/

  11. #51
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Wayke, bättre utbud än Blocket: https://www.wayke.se/
    Precis, Wayke är den enda sida många handlare nu använder.

  12. #52

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    Precis, Wayke är den enda sida många handlare nu använder.
    Har fått uppfattningen att många återgått till Blocket eftersom Wayke inte givit lika mycket exponering som Blocket.

  13. #53

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 879
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Har fått uppfattningen att många återgått till Blocket eftersom Wayke inte givit lika mycket exponering som Blocket.
    Förmodligen för att Wayke är okänd. Jag och mina motorintresserade arbetskollegor hade aldrig hör talas om den. Blocket är i stort sett det enda vi söker motorfordon på.

  14. #54
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Har fått uppfattningen att många återgått till Blocket eftersom Wayke inte givit lika mycket exponering som Blocket.
    Det kan jag förstå. Waykes ambition var ju superstor men verkar inte alls fått det genomslag som de räknade med. Jag är personligen inte särskilt imponerad heller.

  15. #55

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Hjälp med köpråd för Passat Variant

    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    Waykes ambition var ju superstor men verkar inte alls fått det genomslag som de räknade med.
    Det roligaste (eller så är jag bara för korkad) är att Waykes sök- och filtrerings-funktion är sämre än Blockets. Och det är en bedrift i sig, då Blockets inte är någon stjärna på himmeln.

    Waykes sida är jobbig att använda

    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  16. #56
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Håller med helt. Och eftersom Wayke är nytt tycker man att de borde lärt sig något.

  17. #57

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Har blivit så pass nyfiken på denna bil så jag kanske åker och kikar på den.

    https://www.blocket.se/vi/87231985.htm

    Några spontana tankar och åsikter om den?

    Jag tycker den är en smula för dyr sett till årsmodell och miltal?

    Gillar egentligen inte R-Line interiören, den vanliga skinnklädseln, nappa, är snyggare.
    Gillar dock R-Line ratten, men märkligt nog finns det inte värme i den...?

    Den har panoramaglastaket, vilket jag inte direkt behöver eller vill ha, men nog kan leva med. Ja om det inte är så att det släpper in mer ljud än vanliga taket? Och hur är det på vintern, kyler det mer än det vanliga plåttaket som väl borde isolera bättre mot kylan utifrån?

  18. #58

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Jonas
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av Dr Tinnitus Visa inlägg

    Några spontana tankar och åsikter om den?

    Jag tycker den är en smula för dyr sett till årsmodell och miltal?

    Ja, den är dyr med nästan 10tusen mil och 4 år på nacken, vet du reg nr på den?

    Jag har varit i samma sits som dig, letat välutrustad välskött Alltrack/R-line 240 i 6 månader nu utan att hitta någon som känts helt rätt, vill ha allt utom taklucka och elstolar.
    Iaf så slutade det med att jag beställde en ny Alltrack 190 förra veckan, den ska komma i November.

  19. #59

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av JonasSthlm Visa inlägg
    Ja, den är dyr med nästan 10tusen mil och 4 år på nacken, vet du reg nr på den?

    Jag har varit i samma sits som dig, letat välutrustad välskött Alltrack/R-line 240 i 6 månader nu utan att hitta någon som känts helt rätt, vill ha allt utom taklucka och elstolar.
    Iaf så slutade det med att jag beställde en ny Alltrack 190 förra veckan, den ska komma i November.
    Regnumret är SZH777

    Hur kan man kolla så den inte varit krockad och reparerad? Finns nåt register hos försäkringsbolagen där man kan kolla detta?

  20. #60

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 879
    Citat Ursprungligen postat av JonasSthlm Visa inlägg
    Ja, den är dyr med nästan 10tusen mil och 4 år på nacken, vet du reg nr på den?

    Jag har varit i samma sits som dig, letat välutrustad välskött Alltrack/R-line 240 i 6 månader nu utan att hitta någon som känts helt rätt, vill ha allt utom taklucka och elstolar.
    Iaf så slutade det med att jag beställde en ny Alltrack 190 förra veckan, den ska komma i November.
    Taklucka eller panoramaglastak förstår jag, men varför inte elstolar?

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-05-25, 23:40
  2. Hjälp med Köpråd Golf V6 4-motion -00
    Av dorian i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-10-31, 22:22
  3. Köpråd? Golf 4 Variant Tdi 90hk-00
    Av epaarne i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-19, 15:01
  4. för dem med polo classic eller variant
    Av larsahl i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 00:01
  5. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-16, 11:07

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin