Sidan 12 av 12 FörstaFörsta ... 29101112
Resultat 221 till 238 av 238
  1. #221

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Hjälp med köpråd för Passat Variant

    Jag menade eftermonterad, tänker en sak - skriver en annan, sorry ”extra” kan så klart tolkas på flera sätt.

    Har inte kollat i detalj på bilen, men det ”fanns” bara en nivå av toning. Och med tanke på din beskrivning av ”sikten” så verkar din vara rätt olik min bil. Därav min gissning/slutsats att din har kompletterats.

    Ska försöka komma ihåg att kolla på bilen.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk
    Senast redigerad av Pelk den 2019-11-25 klockan 09:05.

  2. #222

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Som Pelk skriver så har du eftermonterad film på rutorna. Tonade rutor från fabrik finns endast i ett utförande och innebär inte synlig kant eftersom det är glaset som är tonat, ingen film.

  3. #223

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Som Pelk skriver så har du eftermonterad film på rutorna. Tonade rutor från fabrik finns endast i ett utförande och innebär inte synlig kant eftersom det är glaset som är tonat, ingen film.
    Ok, det skulle ju kunna vara fallet, i alla fall med framdörrarna, att nån av ägarna före mig gjort en extra toning på dessa. Men det verkar trots det märkligt om det skulle gjorts extratoning på alla rutor. De är vad jag kunnat se rejält mörka från B-stolpe och bakåt om man har det där vanliga utrustningspaketet där sådan toning ingår.

    Dessutom verkar framrutan och de små ”tårtbitarna” i framdörrarna vara helt klara, ingen som helst toning. Och det skulle väl då indikera att även rutorna i framdörrarna skulle vara helt otonade från fabrik? Vilket låter lite märkligt det med, för en gnutta toning brukar det ju i princip alltid vara på de allra flesta bilar sen många år tillbaka.

    Nåväl, ska försöka kolla noga på några andra Passater med samma toning som min ska ha från fabrik, och se om jag upptäcker några skillnader eller likheter.

  4. #224

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Jodå, efter en noggrann koll så kan jag konstatera att det finns ett par mycket små ”missar” som avslöjar att man gjort en extra toning på alla rutor utom vindrutan, och man kan även se filmens avslut ett par mm ner från övre kanten på bakdörrarnas rutor. Ser mycket bra ut och jag tvivlar att de kommer att upptäcka det ens på besiktningen, eller i poliskontroll. Toningen på framdörrarna är väldigt svag och sticker inte ut från vindrutans nyans i sig.

    Så ni andra hade rätt i saken.

  5. #225

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Ny fråga...

    Har ju traffic jam assist på min bil vad jag förstått. Men hur funkar det? Att bilen håller avståndet till framförvarande ända ner till stopp har jag märkt. Men kommer den att följa efter framförvarande bilar när de börjar köra, utan att jag gör nåt?

  6. #226

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Citat Ursprungligen postat av Dr Tinnitus Visa inlägg
    Ny fråga...

    Har ju traffic jam assist på min bil vad jag förstått. Men hur funkar det? Att bilen håller avståndet till framförvarande ända ner till stopp har jag märkt. Men kommer den att följa efter framförvarande bilar när de börjar köra, utan att jag gör nåt?
    Medan du väntar på svar hinner du läsa bilens instruktionsbok, så jsg ser fram emot att du delar med dig av det

  7. #227

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Medan du väntar på svar hinner du läsa bilens instruktionsbok, så jsg ser fram emot att du delar med dig av det
    Men vilket bra svar du gav, det hjälpte verkligen...
    Tippar på att det varit helt omöjligt för dig att i den meningen kunnat svara ”ja, den ska följa efter själv” eller ”nej, den följer inte efter själv”.....

    Nåväl, så här är det, och det är orsaken till min fråga.
    Jag har läst manualen, och där stod det lite om detta, lika så har jag sett på YT-klipp som visar funktionen. Men ändå så tycker jag det inte varit helt solklart om bilen själv ska starta igen och följa efter i kön. I synnerhet när jag såklart testat detta och bilen inte gjort det. Den har snyggt hållit avståndet och saktat ner, ända till stopp. Men när bilarna framför har börjat köra igen så har den bara stått kvar, till jag själv trampat på gasen igen. Vad det sen beror på vet jag inte, kanske jag inte väntade länge nog (men med ivriga bilar bakom mig och luckan till de som åker iväg framför börjar bli ”generande stor” så har jag inte velat vänta längre då de bakom kanske blir irriterade.

    Har även frågat andra med andra bilar än VW, och de säger att deras startar igen själva och följer med kön automatiskt.

    Så, ska min Passat göra det med, eller inte, och varför har den inte gjort det de få gånger det varit läge att testa...?


    Upptäcke förresten en annan korkad sak med bilen.
    När man ställer timer för kupévärmaren så får man ingen vettig indikation alls på att timer är inställd. Jo, när man slår av tändningen så lyser lampan i knappen för värmarens snabbstart i 10s. Ok, men sen då, om jag t ex blir lite osäker på om jag ställt timern så kan jag inte med ett enkelt ögonkast in i bilen se en blinkande lampa som bekräftelse (det är det t ex på min BMW 740iL -99) utan man måste låsa upp bilen, sätta sig i sätet, slå på tändningen, och kanske då lampan lyser igen i 10s, eller så får man knappa sig in i menyerna till skärmen för i ställning av timer för att kolla. Märkligt idiotiskt må jag säga....

  8. #228

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Hjälp med köpråd för Passat Variant

    Har bara testat kökörningen 1 gång på vår T-Roc, och även på den måste man ”dutta till” på gasen efter att kön sakta ner till stopp.

    Har för mig att jag läst att det var av säkerhetsskäl, för att bekräfta att föraren var med i körningen - och inte var ouppmärksam när bilen kör iväg.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  9. #229

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 879
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Har bara testat kökörningen 1 gång på vår T-Roc, och även på den måste man ”dutta till” på gasen efter att kön sakta ner till stopp.

    Har för mig att jag läst att det var av säkerhetsskäl, för att bekräfta att föraren var med i körningen - och inte var ouppmärksam när bilen kör iväg.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk
    Helt ovetandes om hur det fungerar/ska fungera så låter det vettigt

  10. #230

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Hittade en video som förklarar det hela bra.

    https://youtu.be/h80u67qMxL0

    Stopp i kö över 3s kräver gasdutt, under 3s så kör den igång själv.
    Senast redigerad av Dr Tinnitus den 2019-12-01 klockan 11:54.

  11. #231

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 879
    Citat Ursprungligen postat av Dr Tinnitus Visa inlägg
    Hittade en video som förklarar det hela bra.

    https://youtu.be/h80u67qMxL0
    Kollade lite snabbt. Om jag förstod det rätt så ska den starta själv om man stannar kortare tid än 3 sekunder.

  12. #232

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Jag berättade ju tidigare att instruktionsboken för min bils infotainmentsystem saknades, och jag vill gärna få tag på ett exemplar eller få möjligheten att skanna av om någon har en sådan.

    Efter en del möda ska jag nu via VW Sverige fått fram korrekt info om reservdelsnummer och utgåva på instruktionsboken.

    Men utgåva 05.2017 är det som gäller för denna bil och den har artikelnummer
    5NA 012 7 37 EC
    En ny instruktionsbok kostar 12€ och är på ca 70 sidor. Det hade jag gärna betalat utan att blinka, men problemet är att det tillkommer moms och frakt, och just frakten sägs kosta mer än själva boken vilket känns satans så surt. Det är ju normalt inga problem att få en bok i en Jiffy nerifrån Europa och hem för småslantar, har beställt mycket annat liknande på t ex eBay så jag vet. Men i detta fall går det med typ DHL och kurir, så det går inte att välja ett billigare alternativ och det tar lite längre tid. Och att ett enkelt häfte på 70 sidor ska landa på kanske över 500kr känns väl saftigt, när själva boken egentligen kostar ca 150kr.

    Så min stilla fråga är om det är någon som råkar ligga på en dylik instruktionsbok till övers, som jag kan få köpa för en vettig peng? Eller kan låta mig kopiera/skanna av nåt sätt? Eller vet var det finns en sådan liggandes?

    Har kollat runt på bl a Blocket, Bildelsbasen och eBay utan träff.

    På VW England (?) så ska det tydligen gå att ladda ner instruktionsböcker, men när jag slår in min bils chassienummer så kommer jag inte vidare, fan vet varför. https://www.vwserviceandparts.com/di...owners-manual/

  13. #233

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Det blev att jag beställde en ny instruktionsbok på BilMetro, lyckades till slut få ett fastslaget slutpris och det var inte så illa.

    En annan sak, det babblades ju lite om navigationssystemen tidigare. Folk tyckte det var onödigt att betala extra för Discover Pro när man ändå kunde köra med mobilens navigationsappar via blåtand eller Apple CarPlay. Nu har jag testat detta lite, och kan då säga att jag är glad att jag envisades att välja en bil som hade Discover Pro, av flera anledningar.

    Man får då största skärmen
    Kartmaterialet ligger nedladdat på enhetens minne, inga skivor som ska ev köpas eller bytas.

    Att det funkar att köra med mobilens navigationsappar stämmer, men det finns flera nackdelar med det.

    Man får inte upp mobilapparnas navigation i instrumenten framför ratten, där kan bara bilens egen navigation visas.
    Google, Waze har tydliga kartor, ordentlig kontrast mellan vägar och bakgrunden etc.
    Apple Kartor är nästan oanvändbara då det är så liten kontrast mellan vägnätet och bakgrunden att det är svårt att läsa av kartan med en snabb blick när man kör.

  14. #234

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Joel Pennerborn
    Ort
    Köping
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av Dr Tinnitus Visa inlägg
    En annan sak, det babblades ju lite om navigationssystemen tidigare. Folk tyckte det var onödigt att betala extra för Discover Pro när man ändå kunde köra med mobilens navigationsappar via blåtand eller Apple CarPlay. Nu har jag testat detta lite, och kan då säga att jag är glad att jag envisades att välja en bil som hade Discover Pro, av flera anledningar....
    Det är en helt annan sitts att köpa en begagnad bil med dess tillval. Men vid köp av vår Tiguan Allspace kostar det över 19000kr för att få navigation framför sig. Sjukt mycket pengar för det och nej det är inte värt det när man jämför hur bra ACP funkar.

  15. #235

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Joel P Visa inlägg
    Det är en helt annan sitts att köpa en begagnad bil med dess tillval. Men vid köp av vår Tiguan Allspace kostar det över 19000kr för att få navigation framför sig. Sjukt mycket pengar för det och nej det är inte värt det när man jämför hur bra ACP funkar.
    I det läget så förstår jag dig fullt ut.

  16. #236

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Nä nu är det dags för en ny fråga eller två

    på golvet framför förarsätet är det ett stort svart plastlock, nån låda typ. Vad är det för mojäng i den? Har man gömt nåt styrdon till nåt i den? På min gamla Passat -00 så låg väl styrdonet till motorn under mattan framför passagerarstolen om jag minns rätt?

    Och såhär efter några veckors kyla snö och elände då är min erfarenhet att bilen lätt fryser ihop i dörrarna. Dörrhandtagen sitter ofta fast rejält innan de släpper då fukt/vatten lätt samlas och fryser fast mellan det rörliga handtaget man drar ut och den fasta delen. Kan man förhindra eller minska den risken på nåt sätt?
    Dörrlisterna fryser fast rätt bra de med, men de kan man väl behandla med nåt fast de är lite ludna i ytan? Kanske behandla på anläggningsytan i dörröppningen istället.

    Synd att det inte är eluppvärmning i rutan där torkarna parkerar, det hade nog varit ett fint alternativ till full elruta. Min gamla BMW 740 -99 har eluppvärmd torkarparkering i rutan.

  17. #237

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Fick inget svar på förra inlägget, men hoppas nån har ett bra svar på detta...

    givetvis så ska det gå åt pipan när man lagt ut pengar på en ny fin bil... Lyckades med bedriften att skapa båda fälgarna på högersidan idag, missade en översnöad stenkant i mörkret. Första fälgarna jag någonsin skrapat sen körkortet -78....

    Så skulle någon ha två eller fyra felfria 19” Verona till Passat B8 för en vettig peng så tjoa gärna till.
    Har letat på Bildelsbasen och eBay men det är inte lätt att hitta dessa utan att det kostar skjortan.

  18. #238
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 113
    Citat Ursprungligen postat av Dr Tinnitus Visa inlägg
    Fick inget svar på förra inlägget, men hoppas nån har ett bra svar på detta...

    givetvis så ska det gå åt pipan när man lagt ut pengar på en ny fin bil... Lyckades med bedriften att skapa båda fälgarna på högersidan idag, missade en översnöad stenkant i mörkret. Första fälgarna jag någonsin skrapat sen körkortet -78....

    Så skulle någon ha två eller fyra felfria 19” Verona till Passat B8 för en vettig peng så tjoa gärna till.
    Har letat på Bildelsbasen och eBay men det är inte lätt att hitta dessa utan att det kostar skjortan.
    Det var synd. Du har klarat dig länge vill jag påstå , men det löser ju inte problemet.

    Det står "Skogen" som ort så jag vet inte var du bor. Bor du söderut så kan du lämna fälgarna till Fälgfixarna i Helsingborg när du kan vara av med dem en tid. Det har jag gjort när det har hänt mig någon gång. Ibland har jag bättrat själv eller köpt ny fälg....

    http://www.falgfixarna.se/prislista-privatperson/

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2020-01-06 klockan 12:58. Anledning: Stavning
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-05-25, 23:40
  2. Hjälp med Köpråd Golf V6 4-motion -00
    Av dorian i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-10-31, 22:22
  3. Köpråd? Golf 4 Variant Tdi 90hk-00
    Av epaarne i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-19, 15:01
  4. för dem med polo classic eller variant
    Av larsahl i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 00:01
  5. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-16, 11:07

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin