Sidan 6 av 12 FörstaFörsta ... 3456789 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 238
  1. #101

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Citat Ursprungligen postat av Dr Tinnitus Visa inlägg
    Finns handbok/manual till dessa att ladda ner gratis nånstans? Så man kan läsa på om hur alla finesser etc funkar.
    Volkswagen lägger inte ut sina instruktionsböcker på nätet och jag förstår inte varför. Jag tror att det är något policy beslut från företagsledningen som gör det.

    Men Skoda lägger ut sina instruktionsböcker på sin hemsida och Skoda Superb är ju nästan samma bil som Volkswagen Passat.

  2. #102
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    VW använder ofta seal-däck av olika slag. Hur det skiljer sig mot RFT vet jag inte.

    Det iaf inte samma element på en Golf med Dynaudio som utan.

  3. #103

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    RFT ska du kunna köra på i relativt hög hastighet även om det är hål i däcket, stommen ska kunna bära bilen ändå. Self Seal innebär, teoretiskt, att däcket ska kunna "självläka" vid mycket små stick/hål. Men har du väl tappat trycket går det inte att köra på.

  4. #104

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Dr Tinnitus Visa inlägg
    Där ser man, tack för det. Även om det är ”säljsnack” och inte oberoendet uppgifter så torde det väl vara andra högtalarelement etc med.

    Den frågvise kör på med nya....

    Är det nån form av ”run flat” däck på dessa bilar som nya? Liknande de som BMW har och så inte verkar gillas av någon? En bil jag ska kika på har lösa originaldäck liggande som gått ca 200mil, som man får med, Bridgestone lät det som. Det står i utrustningslistan att däcken har ”polymerskikt”?

    Finns handbok/manual till dessa att ladda ner gratis nånstans? Så man kan läsa på om hur alla finesser etc funkar.
    Upplevelsen av ljud är väl naturligtvis individuell och subjektiv. Jag har haft bilar med och utan Dynaudio. Om man beställer en nybil vill jag påstå att det under inga omständigheter är värt pengarna, jämfört med vad du kan få om du köper grejer själv och stoppar in om du är lite händigt.

    Absolut störst skillnad, till det bättre för ljudet, blir det när man dämpar dörrarna med bitumenmattor. Det lyfter responsen enormt i ljudanläggningen oavsett Dynaudio eller standardsystem. Senaste gångerna har jag kört standardsystem och dämpat dörrarna. Det går åt några timmar men till väldigt låg kostnad. Som bonus får man en riktigt go premiumkänsla när man öppnar och stänger dörrarna och det blir en enorm skillnad på vägljudet i bilen.

  5. #105

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Upplevelsen av ljud är väl naturligtvis individuell och subjektiv. Jag har haft bilar med och utan Dynaudio. Om man beställer en nybil vill jag påstå att det under inga omständigheter är värt pengarna, jämfört med vad du kan få om du köper grejer själv och stoppar in om du är lite händigt.

    Absolut störst skillnad, till det bättre för ljudet, blir det när man dämpar dörrarna med bitumenmattor. Det lyfter responsen enormt i ljudanläggningen oavsett Dynaudio eller standardsystem. Senaste gångerna har jag kört standardsystem och dämpat dörrarna. Det går åt några timmar men till väldigt låg kostnad. Som bonus får man en riktigt go premiumkänsla när man öppnar och stänger dörrarna och det blir en enorm skillnad på vägljudet i bilen.
    Visst är det så, har själv byggt ljud i några bilar.
    Men jag har ingen lust att böka och yxa med det i en så ny bil. Bättre då att få så bra utgångsläge som möjligt från start, alltså Dynaudio. Om man ser tar sig tid att isolera i dörrarna etc så ger det förbättringar för en liten peng.
    Kör med monoblock och ett par JBL 250ti hemma så det blir svårslaget i en bil med dess nackdelar vad gäller ”rummet” etc.

  6. #106

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Huga...

    Köpvånda....

    Hör många som påstår det varit mycket problem med Passat av nyare modeller, dyra reparationer etc etc.... Man ska ju inte lyssna på rykten, men ingen rök utan eld sägs det ju.

    Hur är det med dessa rykten....? Finns något fog för dem..?

    Har ju aldrig köp så dyr bil förut, bara åkt i äldre billiga bilar och hittills på ca 40 års bilägande och ca 3-6000 mil/år aldrig råkat ut för nåt särskilt dyrt i repväg över huvud taget. Skulle ju kännas satans så surt att råka ut för det nu om man köper en nästan ny bil med få mil och för mycket pengar....

  7. #107

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Dr Tinnitus Visa inlägg
    Huga...

    Köpvånda....

    Hör många som påstår det varit mycket problem med Passat av nyare modeller, dyra reparationer etc etc.... Man ska ju inte lyssna på rykten, men ingen rök utan eld sägs det ju.

    Hur är det med dessa rykten....? Finns något fog för dem..?

    Har ju aldrig köp så dyr bil förut, bara åkt i äldre billiga bilar och hittills på ca 40 års bilägande och ca 3-6000 mil/år aldrig råkat ut för nåt särskilt dyrt i repväg över huvud taget. Skulle ju kännas satans så surt att råka ut för det nu om man köper en nästan ny bil med få mil och för mycket pengar....
    Vad är det för dyra reparationer du hört talas om då? Jobbar på verkstaden på en stor märkeshandlare och vill inte påstå att det är något särskilt som sticker ut med den "nya" Passaten, den börjar ju ändå bli ganska gammal vid det här laget.

    Men som sagt ovan, köper man en några år gammal som gått runt 10´ så har man ju dyra servicear och byte av slitdelar att vänta, det kostar en del. Med tanke på aktuella kampanjer hade jag som sagt (personligen) inte övervägt en "gammal", med kommande utlägg, för 250-300´.

    Det har ju även sin tjusning att speca och ta ut en ny, även om man kanske inte kan gå bananas om det skall bli rimligt.
    Senast redigerad av Crille82 den 2019-09-28 klockan 15:50.

  8. #108

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Folk i allmänhet har ingen aning vad de pratar om när det gäller bilar. Och särskilt svårt har de att sätta saker i rätt sammanhang, jämföra rätt osv. Bilar drabbas av problem, nya som gamla. Med ökad komplexitet finns det naturligtvis fler problemområden. Är det absolut problemfrihet som står högst i kurs för dig så är nog bästa valet en supersimpel asiatisk småbil, utan några som helst ambitioner. VW Passat generation 8 har inte fler driftproblem är medelbilen.

  9. #109

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Folk i allmänhet har ingen aning vad de pratar om när det gäller bilar. Och särskilt svårt har de att sätta saker i rätt sammanhang, jämföra rätt osv. Bilar drabbas av problem, nya som gamla. Med ökad komplexitet finns det naturligtvis fler problemområden. Är det absolut problemfrihet som står högst i kurs för dig så är nog bästa valet en supersimpel asiatisk småbil, utan några som helst ambitioner. VW Passat generation 8 har inte fler driftproblem är medelbilen.
    Nä, absolut problemfritt kan man nog knappast räkna med oavsett bil eller pris, så det är inte vad jag kräver eller förväntar mig. Men vill ändå ha ett bilägande som känns acceptabelt tryggt.

    En annan sak som dök upp i skallen.
    Hur mycket kostar service på DSG-lådorna på dessa? Och vid vilka intervaller ska detta göras? Hörde nåt om 3år/6000 mil och dyrt...? Tippar på att detta måste eller bör göras hos auktoriserad firma?

    EDIT: Hittade lite nya uppgifter om att det inte alls är särskilt dyrt att byta olja i DSG-lådan, ca 3000kr eller under.
    Senast redigerad av Dr Tinnitus den 2019-09-28 klockan 14:27.

  10. #110

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    VW Passat är den mest sålda D-segmentsbilen i Europa, med mycket stor marginal. Om bilarna havererade på löpande band med stor dramatik och enorma kostnader, vida olika konkurrerande bilar, då skulle bilden se väldigt annorlunda ut. VW Passat är D-segmentsbilen med lägst TCO i Europa och bland annat därför mycket populär bland Europas fordonsflottor.

  11. #111

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    VW Passat är den mest sålda D-segmentsbilen i Europa, med mycket stor marginal. Om bilarna havererade på löpande band med stor dramatik och enorma kostnader, vida olika konkurrerande bilar, då skulle bilden se väldigt annorlunda ut. VW Passat är D-segmentsbilen med lägst TCO i Europa och bland annat därför mycket populär bland Europas fordonsflottor.
    Ja, sådär brukar jag tänka och visa till sådana fakta när folk påstår att Apples grunkor har värdelös kvalitet....

    Tror på vad du säger, men hittade trots det viss info som tyder på mer problem än medelbilen.
    https://www.mestmotor.se/automotorsp...ia-modellerna/

  12. #112

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Vad är det för dyra reparationer du hört talas om då? Jobbar på verkstaden på en stor märkeshandlare och vill inte påstå att det är något särskilt som sticker ut med den "nya" Passaten, den börjar ju ändå bli ganska gammal vid det här laget.

    Men som sagt ovan, köper man en några år gammal som gått runt 10´ så har man ju dyra servicear och byte av slitdelar att vänta, det kostar en del. Med tanke på aktuella kampanjer hade jag som sagt (personligen) inte övervägt en "gammal" med kommande utlägg för 250-300´.

    Det har ju även sin tjusning att speca och ta ut en ny, även om man kanske inte kan gå bananas om det skall bli rimligt.
    Tackar för input, och tror dig. Men ditt inlägg är lite knasigt formulerat då det kan tolkas som om det väntas kommande utlägg för 250-300K.....

  13. #113

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Den där undersökningen luktar lite bajs eftersom de börjar med detta, i sammanhanget felaktiga: ”Volkswagen har haft en del problem med kamkedjor på sina bensinmodeller och det skulle kunna vara en delförklaring till de dåliga ägarbetygen, 16 procent av Passat-ägarna uppger att de haft motorproblem.”

    Det gäller generation 6 och 7, samtidigt som man säger sig avse generation 8, och det är generation 8 du är intresserad av, i dieselutförande dessutom.

    Du ser, inte ens motormedia vet vad de skriver om.

  14. #114

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Den där undersökningen luktar lite bajs eftersom de börjar med detta, i sammanhanget felaktiga: ”Volkswagen har haft en del problem med kamkedjor på sina bensinmodeller och det skulle kunna vara en delförklaring till de dåliga ägarbetygen, 16 procent av Passat-ägarna uppger att de haft motorproblem.”

    Det gäller generation 6 och 7, samtidigt som man säger sig avse generation 8, och det är generation 8 du är intresserad av, i dieselutförande dessutom.

    Du ser, inte ens motormedia vet vad de skriver om.
    Visst är det så, att även motormedia kan röra till det, så det kan vara svårt att veta vad de menar, eller om de fått nåt om bakfoten. Men det verkar som de samlat statistik om B8. Sen är ju frågan om statistiken är samlad info från ägarna (och de i sin tur har rätt ofta inte full koll på vad som verkligen skett med sina bilar och varför, utan har bara en verkstadsräkning de inte ens alltid kan tolka korrekt) eller direkt från verkstäder?
    Senast redigerad av Dr Tinnitus den 2020-12-13 klockan 21:36.

  15. #115

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    https://youtu.be/ggzgBuUpMaY

    Spurlos gealtert
    100.000 Kilometer? Ein Klacks für den Passat Variant 1.8, der mit Note 1– ins Ziel kam. Also ging der Dauertest in die Verlängerung - weitere 50.000 Kilometer mit dem Ergebnis, dass VW wieder haltbare Autos bauen kann.
    https://www.autobild.de/artikel/vw-p...-13922539.html

    Namn:  Dauertest-VW-Passat-Variant-1200x800-16028dc6e5e7659d.jpg
Visningar: 877
Storlek:  265.9 KB

    Namn:  Dauertest-VW-Passat-Variant-1200x800-1dfc0f3e8dce7404.jpg
Visningar: 766
Storlek:  272.6 KB

    Namn:  Dauertest-VW-Passat-Variant-1200x800-8c39f9174289d5df.jpg
Visningar: 666
Storlek:  274.7 KB

    Namn:  Dauertest-VW-Passat-Variant-1200x800-a0a5d97e72c3d51a.jpg
Visningar: 872
Storlek:  389.1 KB

  16. #116

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Jag tjatar vidare....

    Har frågat förut men tror inte jag fick nåt svar på det, så jag testar igen.

    Det verkar som det på vissa Passat finns tillvalet Ambient Plus för invändig dekorbelysning, vilket då har tre färger. Men på i princip alla B8 jag läst om på t ex Blocket så står det Ambient belysning vitt.

    Går det på något smart/enkelt sätt att uppgradera till Ambient Plus i efterhand?
    Har man Ambient Plus så ska det tydligen gå att programmera om så man får andra färger, ja upp till 10 olika färger som kan justeras direkt i skärmens inställningar.

    En sak till.
    Är det dekorbelysning bara i framdörrarnas dekorlister? Eller även i bakdörrarna? Instrumentbrädan?

  17. #117

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Hjälp med köpråd för Passat Variant

    Inte helt hundra, men har någon minnesbild av att jag läst att ”vitt är vitt” och inte kan ”utökas”.

    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  18. #118

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Inte helt hundra, men har någon minnesbild av att jag läst att ”vitt är vitt” och inte kan ”utökas”.

    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk
    Ok, men går det att trixa lite med att montera Ambient Plus från nån annan modell? När ju sitta en RGB-LED nånstans som sen via optiska lister lyser i dörrar etc.

  19. #119
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Om ett par månader är trådstarten ett år gammal, kanske nytt inofficiellt världsrekord i köpvånda....

  20. #120

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Fast det är ju positivt att forumet klarat sig så förhållandevis bra trotts "forum döden"!
    Dom övriga forum jag är eller varit regad på är samtliga döda, eller nära förestående som: nordicaudi-nerlagd, mercedesforum-nerlagd, miniclub-stendöd!
    Här kommer ju ett forum bra till pass då det gäller att svalna av en ett år gammal köpvånda!

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-05-25, 23:40
  2. Hjälp med Köpråd Golf V6 4-motion -00
    Av dorian i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-10-31, 22:22
  3. Köpråd? Golf 4 Variant Tdi 90hk-00
    Av epaarne i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-19, 15:01
  4. för dem med polo classic eller variant
    Av larsahl i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 00:01
  5. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-16, 11:07

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin