Sidan 10 av 12 FörstaFörsta ... 789101112 SistaSista
Resultat 181 till 200 av 238
  1. #181

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Dr Tinnitus Visa inlägg
    Ok, och min bil var en Euro 6c så ska inte den ligga kvar på E då...? Min gör hur som helst inte det utan jag måste öppna menyn och dutta på skärmen på Eco eller Individual som jag valt Eco på körningen, för att E ska aktiveras igen. Gör jag inte det så står det bara D i växelinfon.
    Det jag försöker säga är att förändringen är relaterad till den nya emissionsnormen (Euro-norm). Så, nej, för att uppfylla den normen ska det inte vara så.

  2. #182

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Det jag försöker säga är att förändringen är relaterad till den nya emissionsnormen (Euro-norm). Så, nej, för att uppfylla den normen ska det inte vara så.
    Ok, så i fallet med min bil så beter den sig som den ska, och jag måste själv aktivt aktivera E-läget efter varje omstart?

    Verkar ju lite underligt att läget som ska ge mer ekonomisk körning inte får vara kvar automatiskt, för emissionerna. Men det är klart, frihjul och tomgång ger ju mer avgaser än motorbroms med helt död motor. Å andra sidan kan man ju komma längre på samma mängd bränsle, eller mindre, om man vid möjlighet kan frihjula än man kommer med motorbroms i samma lägen.

  3. #183

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Avgasnorm har inget med bränslebesparing att göra. Givetvis ändrar man inte mellan Euro 6b och Euro 6c bilar för att jävlas med kunderna utan det finns naturligtvis regulatorisk orsak bakom.

  4. #184

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Avgasnorm har inget med bränslebesparing att göra. Givetvis ändrar man inte mellan Euro 6b och Euro 6c bilar för att jävlas med kunderna utan det finns naturligtvis regulatorisk orsak bakom.
    Nja, mina erfarenheter (efter många år med viss insikt i professionell motorutveckling) är att bränslebesparing generellt sett har en del med emissioner/avgasnorm att göra, men att det inte är skrivet i sten att lägre förbrukning är det samma som lägre emissioner. Exempel på det motsatta finns det ju.

    Att biltillverkarna sällan ändrar nåt för att jäklas med kunderna är jag helt med på.

  5. #185

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    VW Passat som uppdateras från Euro 6b till Euro 6c (ZD, AD), Euro 6d-TEMP osv gör det inte genom att vara bränslesnålare. Att bilen inte startar i E beror på regulatoriska krav.

  6. #186

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    VW Passat som uppdateras från Euro 6b till Euro 6c (ZD, AD), Euro 6d-TEMP osv gör det inte genom att vara bränslesnålare. Att bilen inte startar i E beror på regulatoriska krav.

    Så är det nog, men jäkligt drygt att behöva in i menyer och dutta för att kunna köra vidare på de val man redan gjort.
    Kan det gå att programmera bort?

  7. #187

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Om du är nöjd med discover pro är det ju toppen. När jag provat alternativen vet jag att jag aldrig skulle lägga extra pengar på det igen och inte värdesätta det i begbil heller. Waze t.ex. är tusenfalt bättre än den nedladdade kartan alla dagar och tider i veckan.
    Nu laddade jag ner Waze på min iPad, och så långt efter ca 10 min pillande så verkar det som rena dyngan... Får ju för fan inte ens igång appen riktigt, kan inte slå in min hemadress, den kan inte söka eller visa karta etc etc etc. Hittar inte ens nåt ställe i appen att ändra inställningar etc etc.
    Jag har WiFi där jag är ute på havet nu, men inte kontakt med GPS-signaler då jag inte får ta med elektriska prylar ut i fält. Men alla andra navigerings-appar jag har kan ändå visa kartor och man kan lägga in adresser och planera rutter etc etc.

    Får väl se om det ändrar sig när jag får kontakt med satelliterna igen, annars blev det ett kort besök på min iPad för Waze....

  8. #188

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Ny fråga.

    på min -18 Passat med LED High och DLA etc, så är det väl den vanliga galenskapen att det inte vid t ex stenskott och skadat lyktglas går att byta bara lyktglaset (ja det är ju i plast, typ...) utan man tvingas väl köpa komplett lykta för en massa pengar?

  9. #189
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Ja, lösa lyktglas är ett minne blott. Byte av LED-strålkastare är ett bautajobb, med kodning och kalibrering osv.

  10. #190

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 879
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    Ja, lösa lyktglas är ett minne blott. Byte av LED-strålkastare är ett bautajobb, med kodning och kalibrering osv.
    Och vad jag förstått så ligger en LED-strålkarare på ca 25 - 35000:-

  11. #191

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Och vad jag förstått så ligger en LED-strålkarare på ca 25 - 35000:-
    Vad fick du det ifrån?

    Nog för att en komplett DLA-strålkastare till en Passat är dyr (ca. 15000:-), men under 20´ stoppar i alla fall...


    För övrigt, om man finge tag i ett löst glas, så skulle strålkastaren, förutom en massa jobb, troligen inte bli tät. Strålkastare och lyktor är limmade sedan många år. Annars skulle de inte hålla just tätt...

    Borde inte vagnskadeförsäkring täcka en skadad strålkastare?
    Senast redigerad av Crille82 den 2019-10-18 klockan 00:17.

  12. #192

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 879
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Vad fick du det ifrån?

    Nog för att en komplett DLS-strålkastare till en Passat är dyr (ca. 15000:-), men under 20´ stoppar i alla fall...


    För övrigt, om man finge tag i ett löst glas, så skulle strålkastaren, förutom en massa jobb, troligen inte bli tät. Strålkastare och lyktor är limmade sedan många år. Annars skulle de inte hålla just tätt...

    Borde inte vagnskadeförsäkring täcka en skadad strålkastare?
    Osäker på om vagnskadan tar det, har hört att det inte gör det, men vet ärligt inte.
    Det var någon jag diskuterade LED-strålkastare helt allmänt med, inget specifikt märke. De var där dessa priser kom upp.

    Kollade på eftermontering.se som oftast är billigare/mycket billigare än VAG. Dessa säljes parvis och är iofs till en Golf, men speciellt billiga är de inte, även om det är långt ifrån prismässigt vad jag skrev. Sen tillkommer ju arbetskostnaden på några tusen kronor.
    https://www.eftermontering.se/golf-7...ft-mk7-5q.html
    Senast redigerad av candyweiss den 2019-10-17 klockan 19:15.

  13. #193

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Osäker på om vagnskadan tar det, har hört att det inte gör det, men vet ärligt inte.
    Det var någon jag diskuterade LED-strålkastare helt allmänt med, inget specifikt märke. De var där dessa priser kom upp.

    Kollade på eftermontering.se som oftast är billigare/mycket billigare än VAG. Dessa säljes parvis och är iofs till en Golf, men speciellt billiga är de inte, även om det är långt ifrån prismässigt vad jag skrev. Sen tillkommer ju arbetskostnaden på några tusen kronor.
    https://www.eftermontering.se/golf-7...ft-mk7-5q.html
    Går ofta in och rättar prisangivelser i allmänhet på forumet, eftersom det som anges ofta rör sig om spekulationer eller hörsägen. Kvalitén på forumet blir ju bättre om man håller sig till fakta, enligt min mening. Jag vet vad delar och arbeten kostar i "VW-världen".

  14. #194

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Kör man Audi med Matrix-strålkastarna kan de nog kosta dessa summor som reservdel.

  15. #195

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Vad fick du det ifrån?

    Nog för att en komplett DLS-strålkastare till en Passat är dyr (ca. 15000:-), men under 20´ stoppar i alla fall...


    För övrigt, om man finge tag i ett löst glas, så skulle strålkastaren, förutom en massa jobb, troligen inte bli tät. Strålkastare och lyktor är limmade sedan många år. Annars skulle de inte hålla just tätt...

    Borde inte vagnskadeförsäkring täcka en skadad strålkastare?
    Som jag misstänkte då, att det inte finns lösa ”glas”. Fast just för att de är så dyra lyktor så borde det ju verkligen finnas lösa glas så de kan bytas om man har olyckan att skada glasen. Det borde lätt kunna fixas om man vill, och fått lösa lyktglas täta har man ju klarat i en massa år tidigare. Har t ex lösa glas på min BMW 740iL -99. Bytte dessa själv till nya som då kostade dryga 500kr/st. Och de har hållit tätt i snart 10 år.
    Så limningen handlar nog mest om att kapa tillverkningspriserna än att det bara skulle handla om tätheten.

  16. #196

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 879
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Går ofta in och rättar prisangivelser i allmänhet på forumet, eftersom det som anges ofta rör sig om spekulationer eller hörsägen. Kvalitén på forumet blir ju bättre om man håller sig till fakta, enligt min mening. Jag vet vad delar och arbeten kostar i "VW-världen".
    Det hade varit intressant att veta vad en strålkastare med LED-high kostar till en Passat.

  17. #197

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Det hade varit intressant att veta vad en strålkastare med LED-high kostar till en Passat.
    Vad en Passat-strålkastare med Dynamic Light Assist kostar som efterfrågades angas ovan, ca. 15000:-. Men eftersom prissättningen skiljer mellan olika handlare så ligger den mellan 13 och 17000:-.

    En vanlig LED- eller LED-high ligger mellan 8 och 11000:-. Halogen mellan 3 och 5000:-.

    En Audi Matrix-strålkastare kan absolut kosta mellan 25 och 35', men frågan gällde vad den kostar till en Passat. BMW, Mercedes osv tar säkert inte mindre än Audi för motsvarande adaptiva strålkastare.
    Senast redigerad av Crille82 den 2019-10-18 klockan 09:09.

  18. #198
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    LED med matrix beam till en A4 Allroad 2020 (kollegans bil) kostar ca 27000:-

    LED utan DLA till en Tiguan 2020 (frugans bil) kostar ca 8300:-

  19. #199

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Hemma igen efter ett par veckor utomlands på jobb. Och nya frågor....

    BilMetro lovade hjälpa mig att få in alla kartuppdateringar på ett SD-kort, så jag kunde sätta det i bilen och uppdatera allt den vägen. Men när jag skulle hämta så sa de att det minneskort jag lämnat inte skulle funka, för det var ett microSD i en adapter till standard SD, och de menade att det måste vara ett standard fullstort SD-kort. Låter väldigt märkligt då adaptern vad jag vet är en helt passiv grunka och microSD fullt kompatibelt med vanliga SD...?

    Så nu ska jag köpa ett par rejäla SD att ha till detta och bl a att fylla med musik etc så jag kan ha dem i de båda SD-slottarna. Men är det nåt att tänka på när man köper SD? Ja med tanke på vad BilMetro sa..? Tänkte köpa med ganska stor lagringskapacitet.

    Ska väl få till den där uppdateringen av kartor etc rätt vad det är, på nåt sätt...?

  20. #200
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Ja, mikro-SD är säkert fullt kompatiblet med stort SD. Däremot är stora SD-kort ofta SD medan mikro-SD är SDHC. Och dom är inte kompatibla med varandra även om många applikationer som tar SD även tar SDHC. Men inte alla. Fast å andra sidan så borde en såpass ny bil vara gjord för SDHC och inte SD...

    SD är uppbyggda helt med bytevis adressering medan SDHC adresseras i block/sektorer. Och sedan bytevis inom blocket.

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-05-25, 23:40
  2. Hjälp med Köpråd Golf V6 4-motion -00
    Av dorian i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-10-31, 22:22
  3. Köpråd? Golf 4 Variant Tdi 90hk-00
    Av epaarne i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-19, 15:01
  4. för dem med polo classic eller variant
    Av larsahl i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 00:01
  5. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-16, 11:07

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin