Sidan 1 av 12 123411 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 238
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150

    Hjälp med köpråd för Passat Variant

    Nyreggad och novis på VW även om jag kört en Passat 1,8t -00 i några år nu.
    Och då det är dags för en ny vardagsbil och jag är intresserad av att köpa en nyare Passat så hoppas jag på lite hjälp och råd från er experter här på forumet.

    Jag har tittat på Blocket på Passat 2012 och framåt, och budgeten är väl tänkt vara ca 75-150K men kan justeras beroende på vad för bil som dyker upp.

    Jag har ett önskemål om att kunna få med en 29” Mountainbike i bagaget, utan att demontera några hjul, utan bara genom att vinkla framhjulet och att det då får plats i bagaget med fällt baksäte, och det borde väl gå i en Passat Variant eller en Skoda Superb kombi?

    Jag vill undvika modeller som har mer benägenhet till problem än andra, men vet inte riktigt vilka motorer växellådor eller annat som man ska sikta på eller undvika, men jag vill ha en automat i alla fall och har läst om att DSG6 är säkrare/bättre än DSG7, men stämmer det?

    Hur är det med galvblåsor rost och sådant?

    Min dröm vore en Passat, Superb, Audi A6 i kombimodell (ja skulle mina önskemål om att få med en MTB i bagaget med fällt baksäte uppfyllas även med en kombicoupé, så kan en sådan vara intressant med)

    Inte med minsta motorn, kanske inte med den största heller, då man vill ha en skapligt kraftfull bil men ändå kunna ha en sansad förbrukning. Och det är bensinmotor jag siktar på, då Diesel känns lite mer osäkert idag.

    Vill gärna slippa kamrem om modeller med kamkedja anses problemfria.

    4hjulsdrift inte avgörande men trevligt om det finns, men VW har väl ingen konstant 4WD som Audi med sin Quattro?

    Vill helst ha mörk skinnklädsel

    Vill ha bensindriven coupévärmare, heter väl standheizung på tyska? Och även elektrisk motor/coupévärmare.

    Fanns det rattvärme som tillval?

    Gärna största ljud- och Navi-anläggningen och Bixenon eller LED-strålkastare, men det senare finns väl bara på de sista årsmodellerna?

    Ja, jag är väl egentligen ute efter en så maxat utrustad bil som möjligt, men utan största motorn, tror jag i alla fall. Men är liiite frestad av en 3,6 med, men finns den motorn i olika versioner, med och utan kamkedja? Har den några vanliga dyra problem?

    Har ni några råd, tips, idéer att delge mig om vad jag ska titta efter, vad jag ska undvika etc. Hur servicebehoven är m.m.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Väldigt spretigt omfång För de pengarna hamnar du precis i skiftet från Passat generation 7 till Passat generation 8. Jag tror du behöver få till en tydligare kravlista och smalna av de ekonomiska ramarna, om du ska kunna få några mer precisa råd här

    Bensin eller diesel? TDI-motorerna är generellt kraftfulla, driftsäkra och bränslesnåla med långt bytesintervall för kamremen. Ofta kombineras de med DSG6 och fyrhjulsdrift.
    TSI (bensin): 1,4 TSI i Passat 8 är klart förbättrad jämfört med 1,4 TSI i Passat 7, det är helt olika motorfamiljer där den nyare modernare har kamrem och den äldre har kamkedja.
    LED: Passat 8
    Standheizung: Parkeringsvärmare, finns till både bensin- och diesel i båda generationerna.
    Rattvärme: Passat 8
    Mörk/svart läderklädsel: Mycket vanligt förekommande i både Passat 7 och Passat 8, med Premium respektive Executive paket.
    DSG7: Problemen med DQ200 är en aning överdrivna. Det är oftast i särskilt utmanande tillämpningar som taxiverksamhet problemen uppstått. En fördel med DQ200 är att den inte kräver oljebyte. DQ200 finns endast till de mindre motorerna med upp 250 Nm vridmoment och alltid med framhjulsdrift, aldrig med fyrhjulsdrift. I de senaste årsmodellerna av Passat 8 har DSG6 DQ250 ersatts av en DSG7 DQ381 och exempelvis Passat 8 GTS har alltid haft den ännu kraftigare DSG7 DQ500. Så att bara prata om "DSG7" kan bli fel om man inte samtidigt förtydligar vilken växellåda man menar.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Tilläggas skall att med önskemålen ovan, bensin, DSG, parkeringsvärmare etc, så finns det inga till salu i närheten av din budget. Vi pratar 2015 och framåt och 200´+.

    Finns några TDI inom budget, de flesta har gått 15-20000 mil.

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Tack för två väldigt informativa svar.

    Jag tycker Diesel känns lite för osäkert i dagens läge när man inte riktigt vet vad som sker de närmaste åren med skatter och andra restriktioner, och då man ju börjar se att dieselmotorer kanske inte är så bra för hälsan som man trott förut. Så jag siktar nog på bensinmotor jag, även om jag tycker dieselmotorerna har sin speciella charm och körkänsla.

    Så, ni tycker jag ska sikta på en B8 istället för en B7? Eller, att det kan vara lättare att hitta en bil med det jag vill ha om jag tittar även på B8?

    Kikade lite på tyska sidor men det var inte särskilt gott om passande bilar med den utrustning jag gärna vill ha.

    Så B7 har inte rattvärme som tillval? Det som jag har på min gamla BMW 7serie -99
    Senast redigerad av Dr Tinnitus den 2018-12-23 klockan 13:36.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Dr Tinnitus Visa inlägg
    Tack för två väldigt informativa svar.

    Jag tycker Diesel känns lite för osäkert i dagens läge när man inte riktigt vet vad som sker de närmaste åren med skatter och andra restriktioner, och då man ju börjar se att dieselmotorer kanske inte är så bra för hälsan som man trott förut. Så jag siktar nog på bensinmotor jag, även om jag tycker dieselmotorerna har sin speciella charm och körkänsla.

    Så, ni tycker jag ska sikta på en P8 istället för en P7? Eller, att det kan vara lättare att hitta en bil med det jag vill ha om jag tittar även på P8?

    Kikade lite på tyska sidor men det var inte särskilt gott om passande bilar med den utrustning jag gärna vill ha.

    Så P7 har inte rattvärme som tillval? Det som jag har på min gamla BMW 7serie -99
    Det finns ytterst få äldre Passat bensin med parkeringsvärmare, att hitta en sådan, som dessutom är fin och servad som den skall är i princip omöjligt.

    Som jag tolkar "budgeten är väl tänkt vara ca 75-150K men kan justeras beroende på vad för bil som dyker upp", så kan du möjligen stäcka dig till 170-180´. För det så hittar du troligen inte en Passat (eller annan likvärdig bilmodell) enligt dina önskemål.

    Inom önskat prisspann så får man med nöd och näppe en Passat bensin av generation 8, men då en klent utrustad TSI 150.


    Vore lättare att reflektera om du länkade tänkbara exempel.
    Senast redigerad av Crille82 den 2018-12-23 klockan 16:16.

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Det finns ytterst få äldre Passat bensin med parkeringsvärmare, att hitta en sådan, som dessutom är fin och servad som den skall är i princip omöjligt.

    Som jag tolkar "budgeten är väl tänkt vara ca 75-150K men kan justeras beroende på vad för bil som dyker upp", så kan du möjligen stäcka dig till 170-180´. För det så hittar du troligen inte en Passat (eller annan likvärdig bilmodell) enligt dina önskemål.

    Inom önskat prisspann så får man med nöd ock näppe en Passat bensin av generation 8, men då en klent utrustad TSI 150.


    Vore lättare att reflektera om du länkade tänkbara exempel.
    Pengarna är egentligen inget problem, kan gå upp hur jag vill, om jag vill, om jag hittar nåt jag vill ha.

    Har kikat på bilar 150-300K nu. Finns mer där ja. Men fattar inte riktigt hur det är med instrumentpanelerna. Vissa har ju full LCD-skärm, andra mer konventionella instrument, och det verkar inte enbart vara kopplat till årsmodellsskifte heller. Har sett bilar från -16 som har skärmen, medan andra från -17 har mer vanliga instrument. Vill ju gärna ha skärmen, tror jag, och CarPlay då jag kör iPhone.

    Lite svårt att veta HK/NM på motorerna för det skriver de inte så ofta ut, bara motorvolymen.

    Ska länka lite exempel senare

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2016
    Namn
    Daniel
    Medlemsnr
    5519
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    34
    Det du menar med lcd-skärm i instrumentpanelen är active info display. Det är ett tillval som finns och har inget med årsmodellen att göra.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Apple CarPlay är standard i samtliga versioner av Passat från årsmodell 2016 och som tillverkas från och med vecka 22, 2015 och framåt. Finns endast i Passat 8, ej Passat 7. Active Info Display (digitalt instrumentkluster) är tillval generellt, standard i några versioner av Passat 8 eller som kampanjpaketering. Apple CarPlay har inget med Active Info Display att göra, helt olika saker.

    Vanliga bensin motorer Passat 7:
    2,0 TSI 211 hk, 280 Nm
    1,4 TSI 160 hk, 250 Nm
    1,8 TSI 160 hk, 250 Nm
    1,4 TSI 150 hk, 250 Nm (Ecofuel, CNG)

    Vanliga bensin motorer Passat 8:
    2,0 TSI 220 hk, 350 Nm
    2,0 TSI 280 hk, 350 Nm
    1,4 TSI 150 hk, 250 Nm
    1,4 TSI 156 hk, 250 Nm (GTE - laddhybrid)
    Senast redigerad av Marcus den 2018-12-23 klockan 16:50.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Dr Tinnitus Visa inlägg
    Jag tycker Diesel känns lite för osäkert i dagens läge när man inte riktigt vet vad som sker de närmaste åren med skatter och andra restriktioner, och då man ju börjar se att dieselmotorer kanske inte är så bra för hälsan som man trott förut. Så jag siktar nog på bensinmotor jag, även om jag tycker dieselmotorerna har sin speciella charm och körkänsla.
    Det står att du bor i Skogen. Var har du tänkt köra med din bil? Diesel är inget problem och kommer inte vara något problem mer än bensin med motsvarande avgasrening. Om du tänkt köra runt i Gamla stan i Stockholm så spelar det ingen roll om du har bensin eller dieselbil från 2020, eventuellt. Då är det bättre att du letar efter en gasbil. Samtliga Passat 8 TDI är Euro 6, dvs inte heller några problem i praktiken. Passat 7 TDI är Euro 5, inte heller något större problem. Men som sagt, var ska du köra? Fordonsskattens nya utformning påverkar redan befintliga bilar registrerade innan 1 juli 2018 högst minimalt. De nya bilar som straffas hårdast i det nya skattesystemet är kraftfulla bensinbilar då de oftast har ett betydligt högre CO2-utsläpp än motsvarande dieselbilar. Fordonsskatten för redan befintliga dieselbilar kommer knappast att förändras på något revolutionerande sätt, fokus lär nog bli att styra försäljningen av nya bilar. Jag skulle absolut satsa på en diesel, då jag mest ser fördelar, i alla fall om du inte kör allt för lite per år och inte allt för korta sträckor. Parkeringsvärmare är enormt mycket lättare att hitta i dieselversioner av Passat 7/8 än bensin dito.

    Citat Ursprungligen postat av Dr Tinnitus Visa inlägg
    Så B7 har inte rattvärme som tillval? Det som jag har på min gamla BMW 7serie -99
    Nej, Passat är ju inte en lyxbil som BMW 7-serie. Passat har generellt samma eller bättre tillval än andra motsvarande bilar i samma klass.
    Senast redigerad av Marcus den 2018-12-23 klockan 16:49.

  10. #10

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Apple CarPlay är standard i samtliga versioner av Passat från årsmodell 2016 och som tillverkas från och med vecka 22, 2015 och framåt. Finns endast i Passat 8, ej Passat 7. Active Info Display (digitalt instrumentkluster) är tillval generellt, standard i några versioner av Passat 8 eller som kampanjpaketering. Apple CarPlay har inget med Active Info Display att göra, helt olika saker.

    Vanliga bensin motorer Passat 7:
    2,0 TSI 211 hk, 280 Nm
    1,4 TSI 160 hk, 250 Nm
    1,8 TSI 160 hk, 250 Nm
    1,4 TSI 150 hk, 250 Nm (Ecofuel, CNG)

    Vanliga bensin motorer Passat 8:
    2,0 TSI 220 hk, 350 Nm
    2,0 TSI 280 hk, 350 Nm
    1,4 TSI 150 hk, 250 Nm
    1,4 TSI 156 hk, 250 Nm (GTE - laddhybrid)
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Det står att du bor i Skogen. Var har du tänkt köra med din bil? Diesel är inget problem och kommer inte vara något problem mer än bensin med motsvarande avgasrening. Om du tänkt köra runt i Gamla stan i Stockholm så spelar det ingen roll om du har bensin eller dieselbil från 2020, eventuellt. Då är det bättre att du letar efter en gasbil. Samtliga Passat 8 TDI är Euro 6, dvs inte heller några problem i praktiken. Passat 7 TDI är Euro 5, inte heller något större problem. Men som sagt, var ska du köra? Fordonsskattens nya utformning påverkar redan befintliga bilar registrerade innan 1 juli 2018 högst minimalt. De nya bilar som straffas hårdast i det nya skattesystemet är kraftfulla bensinbilar då de oftast har ett betydligt högre CO2-utsläpp än motsvarande dieselbilar. Fordonsskatten för redan befintliga dieselbilar kommer knappast att förändras på något revolutionerande sätt, fokus lär nog bli att styra försäljningen av nya bilar. Jag skulle absolut satsa på en diesel, då jag mest ser fördelar, i alla fall om du inte kör allt för lite per år och inte allt för korta sträckor. Parkeringsvärmare är enormt mycket lättare att hitta i dieselversioner av Passat 7/8 än bensin dito.


    Nej, Passat är ju inte en lyxbil som BMW 7-serie. Passat har generellt samma eller bättre tillval än andra motsvarande bilar i samma klass.
    Tackar för all info Marcus och andra.
    Jobbar möjligen Marcus med VAG-bilar?

    Jag bor i en mindre stad i mellansverige, kör väl ca 2-3000 mil/år. Sällan bara korta körningar. Bilen är tänkt som vardagsbil året runt, typ. Har andra bilar för mer speciella sommarturer, t ex den gamla 7-serien. Och menade heller inget illa med rattvärmesjämförelsen och min 7a.

    Ang diesel så känns det just nu lite osäkrare vad myndigheter ska hitta på vad gäller ev restriktioner, än med bensin, men jag erkänner att jag är för dåligt påläst. Har aldrig ägt en dieselbil än trots körkort sen -78, så det kanske är dags att våga testa det med. Har kört mycket diesel men inga egna bilar. Hade en bekant som hade en Passat diesel där det blev satans dyrt att byta nån EGR-mojäng (tror jag) som satt lite ovan växellådan, BilMetro skulle ha ca 17K för den reparationen fast bilen inte var särskilt gammal eller gått så långt då. Sånt vill man ju helst slippa.

    En annan sak är att jag aldrig tidigare äg nån bil nyare än 8-10 år gammal, ofta äldre än så och kostat 10-100K. Och ingen av dessa har någonsin fått några speciellt stora eller dyra fel trots att man kört massor med dem. Så det vore ju jäkligt tråkigt att råka ut för nåt svindyrt stort fel på en så pass mycket nyare bil med mycket färre mil, men kanske ändå utanför alla ev garantier etc. För ett av målen med köpet är ju även att köpa sig stor trygghet och driftsäkerhet, förutom alla moderna finesser och utrustningspaket etc.

    EDIT: Kan jag få en lika bra lista på vilka dieselmotorer det finns till de båda B7/B8 och om det är några av bensin/dieselmotorerna som anses mindre bra/säkra än andra. Är B8 från årsmodell -16?
    Senast redigerad av Dr Tinnitus den 2018-12-23 klockan 17:12.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    För ditt användningsområde och antal mil per år så känns en diesel perfekt, enligt mig. Hos Transportstyrelsen kan du läsa om miljözoner från 2020 och 2022 och vad de innebär. Miljözonerna, om och där de införs, kommer att drabba många fler äldre bensinbilar än dieselbilar. https://www.transportstyrelsen.se/sv...jo/Miljozoner/ - några övriga restriktioner känns inte sannolikt. Vad skulle det vara?

    Komplexiteten med nyare bilar ökar och därav fler möjliga felkällor: fyrhjulsdrift, automatisk växellåda, överladdning, mer omfattande avgasrening m.m. När det gäller bensinmotorer är det motorfamiljen EA111 i Passat 7 som har en något förhöjd problemfrekvens i motorversioner som 1,4 TSI 160 samt 1,4 TSI 150 Ecofuel.

    Passat 7 TDI:
    1,6 TDI 105 hk, 250 Nm
    2,0 TDI 140 hk, 320 Nm
    2,0 TDI 170 hk, 350 Nm
    2,0 TDI 177 hk, 380 Nm

    Passat 8 TDI:
    1,6 TDI 120 hk, 250 Nm
    2,0 TDI 150 hk, 340 Nm
    2,0 TDI 190 hk, 400 Nm
    2,0 TDI 240 hk, 500 Nm

  12. #12

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    För ditt användningsområde och antal mil per år så känns en diesel perfekt, enligt mig. Hos Transportstyrelsen kan du läsa om miljözoner från 2020 och 2022 och vad de innebär. Miljözonerna, om och där de införs, kommer att drabba många fler äldre bensinbilar än dieselbilar. https://www.transportstyrelsen.se/sv...jo/Miljozoner/ - några övriga restriktioner känns inte sannolikt. Vad skulle det vara?

    Komplexiteten med nyare bilar ökar och därav fler möjliga felkällor: fyrhjulsdrift, automatisk växellåda, överladdning, mer omfattande avgasrening m.m. När det gäller bensinmotorer är det motorfamiljen EA111 i Passat 7 som har en något förhöjd problemfrekvens i motorversioner som 1,4 TSI 160 samt 1,4 TSI 150 Ecofuel.

    Passat 7 TDI:
    1,6 TDI 105 hk, 250 Nm
    2,0 TDI 140 hk, 320 Nm
    2,0 TDI 170 hk, 350 Nm
    2,0 TDI 177 hk, 380 Nm

    Passat 8 TDI:
    1,6 TDI 120 hk, 250 Nm
    2,0 TDI 150 hk, 340 Nm
    2,0 TDI 190 hk, 400 Nm
    2,0 TDI 240 hk, 500 Nm
    Bockar mig igen.

    Har Blockat mig en stund nu medan bilresan mot julfirandet rullar på, passagerare för en gång skull. Fanns mycket på blocket av både bensin och diesel, men få som kändes mitt i prick om man nu är frestad av Active info display, största navi-skärmen i mittkonsolen, parkeringsvärmare med fjärr, helskinn (möjligen alcantara i mitten) och inte mindre än 190hk (fan s det inte nån med 220hk?) och inte Alltrack för de är så fula...

    Och finns ambient belysning (myspyslyset) endast i vitt? Går inte att välja andra färger?

    Finns det några bra tyska begsidor på nätet? Har kikat lite på Autoscout.de och automobile.de men det kanske finns andra och bättre? Ska kika på eBay med. Importera är väl relativt smidigt och säkert från Tyskland.
    Senast redigerad av Dr Tinnitus den 2018-12-23 klockan 18:09.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Navigationssystem "Discover Pro" är ett ovanligt tillval i Sverige, betydligt vanligare i Tyskland med deras trafiksituationer. Väldigt många Passat går som förmånsbilar och då ryms oftast inte Navigationssystem "Discover Pro". Personligen kan jag inte heller se någon särskild nytta med Navigation Discover Pro i Sverige eftersom man med Apple CarPlay kan få navigationsstöd via Google Maps, Apple Maps m.fl. Redan standard Infotainment Radio Composition Media ger en tillräckligt stor bildskärm, anser jag.

    "Nöjer" du dig med en GT 2,0 TDI 190 4Motion DSG med parkeringsvärmare, Radio Composition Media inkl Apple CarPlay och Executive-paket (Nappa-läder) eller Executive Business (läder på sidorna, alcantara i mitten) så lär det finnas massor.

    GT 2,0 TSI 220 är relativt udda. Som fyrhjulsdriven endast i Alltrack-utförande, alla andra framhjulsdrivna. GTR, alltså 2,0 TSI 280 4Motion DSG med parkeringsvärmare vore nog "din" version, en udda version, men där finns stor möjlighet att hitta det du söker, dock för helt andra pengar än de som fastställdes från början.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Citat Ursprungligen postat av Dr Tinnitus Visa inlägg
    Finns det några bra tyska begsidor på nätet?
    Några korta kommentarer. Om du kör uppemot 3000 mil om året och vill ha en rymlig kombibil - då är det diesel som gäller!

    Tyskimport har blivit mycket ovanligt på senare år. Privatförsäljning via bl.a. blocket har gjort begbilar i Sverige mycket billigare. Det är inte ovanligt att bilar exporteras från Sverige numera. Du kommer snabbt att märka att begbilar i Tyskland generellt är dyrare än här hemma. Samtidigt är de tyska bilarna ofta sämre grundutrustade. Jag skulle säga att tyskimport numera mest är aktuellt om man letar någon ovanlig modell, specialutförande eller udda motor. Att du skulle spara nämnvärt på att importera kan jag inte tro.

    Sist, din MTB skulle jag sätta på en cykelhållare på dragkroken. Lätt att montera, och du slipper all smuts från cykeln inne i bilen!

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Håller med. Nya Passat i Sverige är både billigare och bättre utrustade än motsvarande i Tyskland, det lär återspegla sig även på begagnatmarknaden. Bilar exporteras från Sverige, inte tvärtom... I Sverige är en "standard" förmånsbils-/tjänstebils-Passat idag typ GT 2,0 TDI 190 4Motion DSG R-Line... I Tyskland är det Comfortline 2,0 TDI 150 DSG...och inte så mycket mer, jo, troligen Navigationssystem "Discover Pro"... Stanna i Sverige.

  16. #16

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Megapolaren Visa inlägg
    Några korta kommentarer. Om du kör uppemot 3000 mil om året och vill ha en rymlig kombibil - då är det diesel som gäller!

    Tyskimport har blivit mycket ovanligt på senare år. Privatförsäljning via bl.a. blocket har gjort begbilar i Sverige mycket billigare. Det är inte ovanligt att bilar exporteras från Sverige numera. Du kommer snabbt att märka att begbilar i Tyskland generellt är dyrare än här hemma. Samtidigt är de tyska bilarna ofta sämre grundutrustade. Jag skulle säga att tyskimport numera mest är aktuellt om man letar någon ovanlig modell, specialutförande eller udda motor. Att du skulle spara nämnvärt på att importera kan jag inte tro.

    Sist, din MTB skulle jag sätta på en cykelhållare på dragkroken. Lätt att montera, och du slipper all smuts från cykeln inne i bilen!
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Håller med. Nya Passat i Sverige är både billigare och bättre utrustade än motsvarande i Tyskland, det lär återspegla sig även på begagnatmarknaden. Bilar exporteras från Sverige, inte tvärtom... I Sverige är en "standard" förmånsbils-/tjänstebils-Passat idag typ GT 2,0 TDI 190 4Motion DSG R-Line... I Tyskland är det Comfortline 2,0 TDI 150 DSG...och inte så mycket mer, jo, troligen Navigationssystem "Discover Pro"... Stanna i Sverige.
    Ok, så Tyskland är inte så intressant? Fick lite den uppfattningen jag med när jag kollade runt.

    Vill inte ha en dyr MTB hängandes på dragkroken, har den hellre i bagaget de gånger det beger sig, skyddar inredningen med en filt eller dykigt.

    Surrade lite om biltankarna i kväll med andra gäster, och bonus malum dök upp som ännu el sak att försöka ha koll på, hur det ev kan påverka ett bilköp för mig.

    Nu får jag önska eder alla en riktigt god jul så tjoar vi vidare i ämnet om nån dag. Tack för visat intresse och all hjälp hittills.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Det nya fordonsskattsystemet, Bonus-Malus, påverkar primärt nya bilar registrerade från 1 juli 2018. Jag fick uppfattningen att du var ute efter en begagnad bil?

  18. #18

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Det nya fordonsskattsystemet, Bonus-Malus, påverkar primärt nya bilar registrerade från 1 juli 2018. Jag fick uppfattningen att du var ute efter en begagnad bil?
    Jodå, beggad är det jag söker, men i farten igår så kom jag inte ihåg exakt vad som gällde med Bonus-Malus, men inser nu att jag inte behöver oroa mig för det. Men skulle det kunna ställa till det för en bil som importeras? Typ har gått i trafik i Tyskland före 1 juli -18 men reggas för första gången i Sverige efter det? Går man efter när den togs i bruk i Tyskland eller när den reggas i Sverige? Frågar av ren nyfikenhet.

  19. #19

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Hjälp med köpråd för Passat Variant

    Citat Ursprungligen postat av Dr Tinnitus Visa inlägg
    Men skulle det kunna ställa till det för en bil som importeras? Typ har gått i trafik i Tyskland före 1 juli -18 men reggas för första gången i Sverige efter det?
    Ursprungsregistreringsdatmet (eller vad man skall kalla det) som gäller. Enbart nya bilar registrerade efter 1/7-2018 som omfattas av ”Bonus/malus”.

    Så en bil som registrerats i Tyskland 1/7, importeras till Sverige den 1/1-2019 (tidigast teoretiskt möjliga importdatum) lär omfattas av straffskatten (just det exemplet har jag inte läst på).

    Men de innan, drabbas inte.

    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    540
    Citat Ursprungligen postat av Dr Tinnitus Visa inlägg
    Lite svårt att veta HK/NM på motorerna för det skriver de inte så ofta ut, bara motorvolymen.
    https://www.car.info kan du slå upp HK och NM på bilars registreringsnummer.

    m v h Henrik

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-05-25, 23:40
  2. Hjälp med Köpråd Golf V6 4-motion -00
    Av dorian i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-10-31, 22:22
  3. Köpråd? Golf 4 Variant Tdi 90hk-00
    Av epaarne i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-19, 15:01
  4. för dem med polo classic eller variant
    Av larsahl i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 00:01
  5. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-16, 11:07

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin