Sidan 2 av 12 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 238
  1. #21

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Nej då, jag har inte gått å dött.... Letar fortfarande en trevlig Passat, men det är attans så svårt att hitta DEN bilen, som det klockar med...

    Har i alla fall fått mig en liten provkörning av en Passat SC -18 (tror jag det var...) med 190Hk, största skärmen i mittkonsolen men tyvärr inte stora instrumentskärmen utan den gamla vanliga där.

    Trevligt upplevelse, gick riktigt skönt i motor och på vägen, kändes mer än nog spänstig med sina 190Hk, så man kan lätt klara sig med en sådan, men..... gärna en 240Hk (GTS blir det väl då...)

    Men verkar lurigt att hitta en 240HK med maxad digital instrument, och samtidigt största maxade skärmen i mittkonsollen, med största NAV och allt annat lattjo.

    Vill helst ha en mörkare helskinn, Nappa, med karossfärg i nån mer lättskött nyans, som inte smuts syns så tydligt på.
    Och jag vill ha så mycket utrustning det bara går, så det blir komfortablast och tystast etc. Så största stereon, DAB, eluppvärmda säten överallt, bästa LED-strålkastarna etc etc, men måste inte ha panoramaglastak även om det säkert är trevligt. Och årsmodell 17-18 före malus bonus, ev kan en -16 GP med, och gärna med R-line då de har snyggare front.

    Men när man kikar man runt så är det alltid nåt som fattas på de bilar man hittar, eller så är de alldeles för dyra. Vill ju gärna hitta nån som passerad det där första hiskeliga nybilsprisraset, och lugnat sig lite i den saken.

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Vet inte vad du menar med "bästa" LED-strålkastarna men om du syftar på ljusstyrka så ingår LED-strålkastare High i Executive paketet vilket är väldigt vanligt förekommande bland TDI 190 och TDI 240. Även Mörktonade rutor från B-stolpen och bakåt med akustiksidorutor (vilket ger högre komfort, lägre ljudnivå) ingår i Executive paketet. Det infotainmentsystem som har störst bildskärm heter Navigation Discover Pro. Relativt ovanligt i Sverige skulle jag säga eftersom det kostar mycket pengar och Google Maps via Apple CarPlay löser en stor del av navigationsbehovet... Tillvalet fullt digitala mätartavlor heter Active Info Display, valt till många TDI 240, ingått i flera kampanjerbjudanden även på TDI 190 under relativt lång tid. Läderklädsel Nappa ingår också i Executive paketet, men det är Alcantara/delläder om man valt Executive paketet Business. De allra flesta bilar med läderklädsel Nappa har svart läder. DAB tror jag är ett ovanligt tillval, det kostar en del pengar och ger förmodligen ingen uppenbar fördel för de flesta brukare.

  3. #23

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Vet inte vad du menar med "bästa" LED-strålkastarna men om du syftar på ljusstyrka så ingår LED-strålkastare High i Executive paketet vilket är väldigt vanligt förekommande bland TDI 190 och TDI 240. Även Mörktonade rutor från B-stolpen och bakåt med akustiksidorutor (vilket ger högre komfort, lägre ljudnivå) ingår i Executive paketet. Det infotainmentsystem som har störst bildskärm heter Navigation Discover Pro. Relativt ovanligt i Sverige skulle jag säga eftersom det kostar mycket pengar och Google Maps via Apple CarPlay löser en stor del av navigationsbehovet... Tillvalet fullt digitala mätartavlor heter Active Info Display, valt till många TDI 240, ingått i flera kampanjerbjudanden även på TDI 190 under relativt lång tid. Läderklädsel Nappa ingår också i Executive paketet, men det är Alcantara/delläder om man valt Executive paketet Business. De allra flesta bilar med läderklädsel Nappa har svart läder. DAB tror jag är ett ovanligt tillval, det kostar en del pengar och ger förmodligen ingen uppenbar fördel för de flesta brukare.
    Hej å hå, och tack för infon.

    Jag är bara lite osäker på om det finns flera olika varianter på LED-strålkastarna, och jag vill ha det som ger bäst och mest ljus, ink kurvljus och hela rubbet.

    När det gäller navigation så vill jag gärna ha det inbyggt, bästa tillvalet, även om jag vet att man kan dona med Apple Car och ta navigationen via sin iPhone.

    Enkelt förklarat så vill jag ha så mycket extrautrustning som möjligt, och gärna trälister istället för chrome eller carbon, är lite old school på den punkten. Men har bara sett ett par annonser på bilar som haft trälister i inredningen, så det verkar ruggigt ovanligt.

    DAB var mest som en tanke ifall de får för sig att stänga ner det analoga radionätet, som de ju redan gjort i Norge. Men man kanske får ta det via internet istället då...?

    Hur är förresten tillförlitligheten mellan 190 och 240Hk? Nåt att tänka på där? Liksom bränsleförbrukningen mellan de två?

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jag la ingen värdering i det utan bara tänkte högt om anledningarna till varför utbudet ser ut som det gör. Det finns flera olika LED-strålkastare där LED High är grunden för strålkastarna med mer ljusflöde (LED Low har mindre ljusflöde), sen finns det olika varianter på High. Trälister lär du få leta efter, särskilt i kombination med allt det andra, synnerligen ovanligt tillval, påstår jag Det analoga radionätet kommer sannolikt att förändras i någon omfattning i framtiden, men tidshorisonten för det vet väl ingen exakt i Sverige idag, däremot säljs sannolikt de flesta Passat med en tidshorisont om typ 3 år, för användande i Sverige ~ 95 % av tiden... Jag skulle inte hoppa över i övrigt "rätt" bilar för att de inte har DAB, den problematiken kommer säkert gå att lösa på något sätt i efterhand, den dagen, den sorgen...

  5. #25

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Jag la ingen värdering i det utan bara tänkte högt om anledningarna till varför utbudet ser ut som det gör. Det finns flera olika LED-strålkastare där LED High är grunden för strålkastarna med mer ljusflöde (LED Low har mindre ljusflöde), sen finns det olika varianter på High. Trälister lär du få leta efter, särskilt i kombination med allt det andra, synnerligen ovanligt tillval, påstår jag Det analoga radionätet kommer sannolikt att förändras i någon omfattning i framtiden, men tidshorisonten för det vet väl ingen exakt i Sverige idag, däremot säljs sannolikt de flesta Passat med en tidshorisont om typ 3 år, för användande i Sverige ~ 95 % av tiden... Jag skulle inte hoppa över i övrigt "rätt" bilar för att de inte har DAB, den problematiken kommer säkert gå att lösa på något sätt i efterhand, den dagen, den sorgen...
    Håller med dig ang DAB etc, men jag bara luftade mina tankar om en nyare begbil.

  6. #26

    Reg.datum
    jun 2015
    Namn
    Henrik R
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    90
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Vet inte vad du menar med "bästa" LED-strålkastarna men om du syftar på ljusstyrka så ingår LED-strålkastare High i Executive paketet vilket är väldigt vanligt förekommande bland TDI 190 och TDI 240. Även Mörktonade rutor från B-stolpen och bakåt med akustiksidorutor (vilket ger högre komfort, lägre ljudnivå) ingår i Executive paketet. Det infotainmentsystem som har störst bildskärm heter Navigation Discover Pro. Relativt ovanligt i Sverige skulle jag säga eftersom det kostar mycket pengar och Google Maps via Apple CarPlay löser en stor del av navigationsbehovet... Tillvalet fullt digitala mätartavlor heter Active Info Display, valt till många TDI 240, ingått i flera kampanjerbjudanden även på TDI 190 under relativt lång tid. Läderklädsel Nappa ingår också i Executive paketet, men det är Alcantara/delläder om man valt Executive paketet Business. De allra flesta bilar med läderklädsel Nappa har svart läder. DAB tror jag är ett ovanligt tillval, det kostar en del pengar och ger förmodligen ingen uppenbar fördel för de flesta brukare.
    Jag vetefasen om det där med Executive = LED High stämmer...
    Kolla nedan annonser tex:
    https://www.blocket.se/stockholm/Vol...72018.htm?aw=1
    https://www.blocket.se/stockholm/Vol...41885.htm?aw=1

    Vad jag läst så är detta LED Low...

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Liverpoolarn Visa inlägg
    Jag vetefasen om det där med Executive = LED High stämmer...
    Vad jag läst så är detta LED Low...
    Jag ber om ursäkt, du har rätt. Till TDI 190 ingår inte LED High i Executive-paketet, jag ska förtydliga att LED High ingår i Executive-paketet till TDI 240, den sk GTS-versionen.

  8. #28

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Jag ber om ursäkt, du har rätt. Till TDI 190 ingår inte LED High i Executive-paketet, jag ska förtydliga att LED High ingår i Executive-paketet till TDI 240, den sk GTS-versionen.
    Tack för den infon, den var värdefull.

    En annan sak som jag undrar efter att ha glott på nån YouTube-recension av GTS -17, är om det finns olika chassin, fjädring? Tyckte de sa nåt om att det fanns nåt tillval för aktiv fjädring, eller om det kanske var att även fjädring/dämpare påverkades när man skiftade mellan standard och sportläge.

    Och hur ligger VW till när det gäller nybilsgarantier etc? Hur lång är den och rostskyddsgarantin? Och följer det bilen? Har ju liksom inget emot att köpa privat om det inte medför att man missar nåt väsentligt, för varför ge en bilfirma en massa tusenlappar om man hittar en lämplig bil privat?
    Senast redigerad av Dr Tinnitus den 2019-04-02 klockan 00:42.

  9. #29

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jag rekommenderar dig att läsa VW:s modellbroschyr för Passat. Där finns svar på mycket. Läs den.

    DCC är standard för TDI 240 (GTS), tillval för TDI 190. Innebär dämpare ställbara i hårdhet, inte aktiva. Du väljer själv ”mode” som givetvis kan anpassas tillsammans med styrning, växellåda m.m.

    Rostskyddsgarantin är 12 år och den följer med bilen. Men läs broschyren så hittar du det mesta där.

  10. #30
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Nybilsgaranti är två. Det går att köpa till extra när man köper ny bil. Vagnskadegaranti 3 år. Lackgaranti 3 år och rostskyddsgaranti 12 år.

  11. #31

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Dessutom har längre nybilsgaranti, ex 3 år ingått återkommande i flera kampanjerbjudanden, så för att få ett exakt besked för respektive fordon behöver man kontrollera just detta fordon.

  12. #32

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jag vill minnas att det uppdaterade MIB infotainmentsystemet kom KW 22 2017, vilket borde vara modellår 2018? Ger samma infotainment som Golf 7 efter produktuppdateringen, dvs MIB2. Eftersom du är intresserad av Discover Pro så kanske det kan vara intressant att veta att första generationen Discover Pro har 8" bildskärm och andra generationen har 9,2" bildskärm.

    Discover Pro MIB1
    Namn:  discover_pro1.jpg
Visningar: 806
Storlek:  936.2 KB
    20.3 cm (8") colour touchscreen
    MP3 DVD drive
    32 GB SSD
    Voice control

    Discover Pro MIB2
    Namn:  discover_pro_2017_teaser.jpg
Visningar: 1039
Storlek:  723.8 KB
    23.4 cm (9.2") colour touchscreen
    Gesture control
    32 GB SSD
    Voice control

  13. #33

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Jag vill minnas att det uppdaterade MIB infotainmentsystemet kom KW 22 2017, vilket borde vara modellår 2018? Ger samma infotainment som Golf 7 efter produktuppdateringen, dvs MIB2. Eftersom du är intresserad av Discover Pro så kanske det kan vara intressant att veta att första generationen Discover Pro har 8" bildskärm och andra generationen har 9,2" bildskärm.

    Discover Pro MIB1
    Namn:  discover_pro1.jpg
Visningar: 806
Storlek:  936.2 KB
    20.3 cm (8") colour touchscreen
    MP3 DVD drive
    32 GB SSD
    Voice control

    Discover Pro MIB2
    Namn:  discover_pro_2017_teaser.jpg
Visningar: 1039
Storlek:  723.8 KB
    23.4 cm (9.2") colour touchscreen
    Gesture control
    32 GB SSD
    Voice control
    Intressant info, som vanligt från dig��

    De säljare jag surrat med verkar som vanligt rätt kassa på det tekniska... Det de surrat om är att den äldre varianten, den översta bilden, har lite sämre upplösning etc, och den nedre ska vara bättre på det.

    Jag personligen vill ha den näst senaste, alltså den nedre fast med två fysiska rattar. Det verkar som att från -19 så är det bara touch, vilket är skit tycker jag. För egentligen är den tidigare med fysiska knappar på sidorna den bästa rent ergonomiskt, för man kan känna sig fram till rätt knapp. Medan den med touch blir svårare att träffa rätt knapp när bilen är i rörelse, lätt att trycka fel. Och än jäkligare på den nyaste helt utan rattar. Men vill ha den med största bästa skärmen, det får helst bli den med största skärmen med två rattar.

  14. #34

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Jag rekommenderar dig att läsa VW:s modellbroschyr för Passat. Där finns svar på mycket. Läs den.

    DCC är standard för TDI 240 (GTS), tillval för TDI 190. Innebär dämpare ställbara i hårdhet, inte aktiva. Du väljer själv ”mode” som givetvis kan anpassas tillsammans med styrning, växellåda m.m.

    Rostskyddsgarantin är 12 år och den följer med bilen. Men läs broschyren så hittar du det mesta där.
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    Nybilsgaranti är två. Det går att köpa till extra när man köper ny bil. Vagnskadegaranti 3 år. Lackgaranti 3 år och rostskyddsgaranti 12 år.
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Dessutom har längre nybilsgaranti, ex 3 år ingått återkommande i flera kampanjerbjudanden, så för att få ett exakt besked för respektive fordon behöver man kontrollera just detta fordon.
    Tackar för info, och jag manglade Passat-broschyren igår, och lärde mig lite nytt.

    Dök förresten upp en intressant bil, i min smak, på Blocket igår, hade allt som jag ville ha verkade det som i texten. Så med andan i halsen så bläddrade jag i bilderna, bara för att upptäcka att den hade allt som jag önskade, men ”gamla” instrumenten och lilla skärmen... Attans....

  15. #35

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Dr Tinnitus Visa inlägg
    Jag personligen vill ha den näst senaste, alltså den nedre fast med två fysiska rattar. Det verkar som att från -19 så är det bara touch, vilket är skit tycker jag. För egentligen är den tidigare med fysiska knappar på sidorna den bästa rent ergonomiskt, för man kan känna sig fram till rätt knapp. Medan den med touch blir svårare att träffa rätt knapp när bilen är i rörelse, lätt att trycka fel. Och än jäkligare på den nyaste helt utan rattar. Men vill ha den med största bästa skärmen, det får helst bli den med största skärmen med två rattar.
    Discover Pro MIB2 är endast touch, men det är ju för det första ett ovanligt tillval och för det andra har ex Discover Media fysiska reglage, se nedan.

    MIB2
    - Discover Pro 9,2", 1280 x 640, ej fysiska knappar
    - Discover Media 8", fysiska knappar

    Discover Media MIB2
    Namn:  composition_media_2017_teaser.jpg
Visningar: 1309
Storlek:  750.3 KB

    20.3 cm (8”) colour touchscreen
    MP3 CD drive
    auxillary input
    SD card slot
    800 x 480

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Dr Tinnitus Visa inlägg
    Så med andan i halsen så bläddrade jag i bilderna, bara för att upptäcka att den hade allt som jag önskade, men ”gamla” instrumenten och lilla skärmen... Attans....
    Tycker det är fel att kalla det "gamla instrumenten", det är fortfarande så att Active Info Display (AID) är ett tillval till de flesta Passat-versioner men ingår som del av en paketering i olika kampanjerbjudanden. Standard i Sverige är annars klassiska rundinstrument tillsammans med Färddator Premium.

  16. #36

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Citat Ursprungligen postat av Dr Tinnitus Visa inlägg
    För egentligen är den tidigare med fysiska knappar på sidorna den bästa rent ergonomiskt, för man kan känna sig fram till rätt knapp. Medan den med touch blir svårare att träffa rätt knapp när bilen är i rörelse, lätt att trycka fel.
    Å andra sidan så har du väl fysiska knappar på ratten för volymkontroll.

  17. #37

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Fredrix Visa inlägg
    Å andra sidan så har du väl fysiska knappar på ratten för volymkontroll.
    Håller med, förstår inte alls problemet med att inte ha fysiska knappar till ett infotainmentsystem när man samtidigt kan sköta det mest väsentliga vanligt förekommande via fysiska kontroller i ratten. Varför ska man släppa ratten för att justera ljudvolymen...?

  18. #38

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Håller med, förstår inte alls problemet med att inte ha fysiska knappar till ett infotainmentsystem när man samtidigt kan sköta det mest väsentliga vanligt förekommande via fysiska kontroller i ratten. Varför ska man släppa ratten för att justera ljudvolymen...?
    Nackdelen är att man tagit bort mute-knappen i ratten, den använde jag ofta i min förra VW.

  19. #39

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Men den, MUTE-knappen, fanns inte på Discover Pro MIB1 heller, vad jag minns.

  20. #40

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Men den, MUTE-knappen, fanns inte på Discover Pro MIB1 heller, vad jag minns.
    Okej. Du har säkert rätt Fick för mig att mute-knappen i ratten försvunnit från alla nyare VW.
    Senast redigerad av candyweiss den 2019-04-02 klockan 15:14.

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-05-25, 23:40
  2. Hjälp med Köpråd Golf V6 4-motion -00
    Av dorian i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-10-31, 22:22
  3. Köpråd? Golf 4 Variant Tdi 90hk-00
    Av epaarne i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-19, 15:01
  4. för dem med polo classic eller variant
    Av larsahl i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 00:01
  5. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-16, 11:07

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin