Sidan 4 av 12 FörstaFörsta 1234567 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 238
  1. #61

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Taklucka eller panoramaglastak förstår jag, men varför inte elstolar?
    Sittpositionen blir för hög, blir som att sitta "på" bilen, man vill väl sitta lågt... Eller jag vill det i alla fall...

  2. #62

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Dr Tinnitus Visa inlägg
    Har blivit så pass nyfiken på denna bil så jag kanske åker och kikar på den.

    https://www.blocket.se/vi/87231985.htm

    Några spontana tankar och åsikter om den?

    Jag tycker den är en smula för dyr sett till årsmodell och miltal?

    Gillar egentligen inte R-Line interiören, den vanliga skinnklädseln, nappa, är snyggare.
    Gillar dock R-Line ratten, men märkligt nog finns det inte värme i den...?

    Den har panoramaglastaket, vilket jag inte direkt behöver eller vill ha, men nog kan leva med. Ja om det inte är så att det släpper in mer ljud än vanliga taket? Och hur är det på vintern, kyler det mer än det vanliga plåttaket som väl borde isolera bättre mot kylan utifrån?
    Ovanligt välutrustad bil, svårt att säga pris på en sådan. Ingen R-ratt har rattvärme, det är så det är. Å andra sidan har väl bilen parkeringsvärmare så då bör kupén blir varm ändå. Infotainmentsystemet är av den första generationen i Passat generation 8. Nu kollade jag inte när bilen är tillverkad men Apple CarPlay bör den ha och det fungerar likadant oavsett infotainmentgeneration. En läcker bil med den ovanliga R-Line interiören.

  3. #63

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Ovanligt välutrustad bil, svårt att säga pris på en sådan. Ingen R-ratt har rattvärme, det är så det är. Å andra sidan har väl bilen parkeringsvärmare så då bör kupén blir varm ändå. Infotainmentsystemet är av den första generationen i Passat generation 8. Nu kollade jag inte när bilen är tillverkad men Apple CarPlay bör den ha och det fungerar likadant oavsett infotainmentgeneration. En läcker bil med den ovanliga R-Line interiören.
    Tackar för svar.

    Fick nyss info om att bilen varit med om lite för mycket ”äventyr” för min smak, precis när jag skulle beställa tågbiljett... Jäkla tur.... Så den bilen tappade jag därmed allt intresse för.

    Men för att spåna vidare så undrar man varför man inte har rattvärme i R-ratten...? Verkar ju synnerligen korkat, hur tänkte de där...

    Så oavsett årsmodell så är Apple CarPlay lika? Eller kan uppdateras med nyare versioner via mjukvara? Kan man ansluta både trådlöst och med kabel?

    Kommer att leta vidare, och sikta på bilar utan panorama och med vanliga ratten, för rattvärme vill jag nog ha. Borde väl för tusan dyka upp nån som passar mig, med massor med utrustning och Dynaudio, och 240Hk med R-Line utvändigt.

  4. #64

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Man kan gissa hur mycket som helst om varför inte R/R-Line ratten har rattvärme, men det hjälper inte, de får inte rattvärme i alla fall Men som sagt, parkeringsvärmare har ju de flesta Passat.

    Apple CarPlay är typ lika oavsett vilken bil du använder det i, så det ska vara. Du kan endast ansluta via kabel, ska du ha trådlöst får du köpa den uppdaterade Passat generation 8 som precis kommit till försäljning.

  5. #65
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Citat Ursprungligen postat av Dr Tinnitus Visa inlägg
    Regnumret är SZH777

    Hur kan man kolla så den inte varit krockad och reparerad? Finns nåt register hos försäkringsbolagen där man kan kolla detta?
    Carfax säger kanske en del? Har aldrig använt den tjänsten själv. Du skulle kunna ringa säljaren och fråga och kanske få reda på om något hänt.

  6. #66

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    Carfax säger kanske en del? Har aldrig använt den tjänsten själv. Du skulle kunna ringa säljaren och fråga och kanske få reda på om något hänt.
    carfax tycker jag är extremt överskattat. Verkar mest vara bra för att kolla upp hur många ägare det varit etc.

    Säljaren vill sälja, och säger nog helst inte mer än han är tvungen till, oavsett vetskap om nåt eller inte.

    Nu har jag fått full info om vad denna bil varit med om, via BilMetro då allt fanns registrerat i deras databas om bilen.

  7. #67

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Jonas
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Taklucka eller panoramaglastak förstår jag, men varför inte elstolar?
    Jag kör mina bilar själv och ändrar således inte stolens inställning, jag kan gott köpa en med elstolar men det är inget måste. Skillnad om man var två som regelbundet brukar bilen, då hade jag velat ha elstolar med minne.
    Däremot ville jag ha Dynaudio, DCC, HUD, svart innertak, AID+Nav.

  8. #68

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av JonasSthlm Visa inlägg
    Jag kör mina bilar själv och ändrar således inte stolens inställning, jag kan gott köpa en med elstolar men det är inget måste. Skillnad om man var två som regelbundet brukar bilen, då hade jag velat ha elstolar med minne.
    Däremot ville jag ha Dynaudio, DCC, HUD, svart innertak, AID+Nav.
    Jag kör bilen själv men har elstol. Tycker det är grymt smidigt när man tex ska städa och dammsuga bilen.
    Har inställt 3 minnen, min egen körställning, stolen längst bak höjd max och stolen längs fram höjd max och ryggstödet framvinklat. Med elstol har jag alltid min egen perfekta inställning med ett knapptryck efter tex verkstadsbesök där de oftast ändrar stolens inställning.

  9. #69

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Jag tycker mörk/svart innertak kan vara snyggt, men är det endast tillgängligt på R-Line interiör, eller har det kunnat beställas separat även på andra modeller?

    Gillar även trälister mer än annat modernt bjäfs, men det är ytterst få bilar jag sett som haft trälister. Så det är antagligen ett tillval som inte funnits så ofta eller beställts så ofta?

    Samma sak med skinnet, där det är mycket ovanligt med brunt vilket kan vara snyggt. Det är antingen svart eller vitt/ljust, och möjligen nåt grått om det är tvåfärgat. Verkar även det ha varit ovanliga tillval bara vissa år?

    Helst vill jag slippa Panoramataket med, men det ingår väl i en del populära tillvalspaket kan jag tänka mig, så det blir väl svårt att komma undan...

    Många mörka färger men färre ljusa. Vitt finns men jag vill hellre ha nån mer halvmörk. Iridium Grey är snygg, men verkar inte så vanlig?

    Drygt att vara både köpsugen och i behov av ny bil, och så svårt att hitta det man känner är rätt... Och inte vill betala för nybil och det galna värderaset de första åren....

  10. #70

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Svart innertak är riktigt läckert och har varit tillval de senaste åren, inte bara till R-Line. Trälister är mycket ovanligt, brunt läder också ovanligt. Panoramatak ingår inte i något paket. Med dina krav bör du konfigurera en bil enligt din smak och alltså köpa ny.

  11. #71

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Hur verkar denna bil då...?

    https://www.blocket.se/vi/87143673.htm

    Har ni lärda några tankar om den?

    Utrustningslistan verkar rätt hyfsad även om den inte har precis allt. Men jag har inte lyckats lista ut vilken färg det är på den, eller om det är sniksätena eller elektriska etc.

  12. #72

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Om man tittar på en TDI (GTS) 240 som gått runt 10', så kan det vara bra att tänka på att kamremsbyte och service bl.a. med oljebyte i DSG infaller vid 12000 mil. Kostar 20-30'. Sen är det ju ofta dags för bromsbyte.

    Personligen tycker jag spontant 250-300' är jäkligt mycket pengar för en halvgammal Passat med kommande dyra utlägg. Skulle i så fall hellre köpa ex. en A6 Allroad med sexa och luftfjädring.

  13. #73

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Citat Ursprungligen postat av Dr Tinnitus Visa inlägg
    Men jag har inte lyckats lista ut vilken färg det är på den
    Det ser ut som "Indium Grey Metallic". Annars håller jag med @Crille82 ovan.
    Nu kanske du inte är ute efter ny bil, men Passat SC GT Executive edition (R-line exteriör, elbaklucka , IQ.Light LED-strålkastare Matrix med Dynamic Light Assist, flytande blinkers och mörkröda baklyktor, uppvärmd ratt) ligger på 348700:-. Själv hade jag nog övervägt det alternativet.

  14. #74

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Fredrix Visa inlägg
    Det ser ut som "Indium Grey Metallic". Annars håller jag med @Crille82 ovan.
    Nu kanske du inte är ute efter ny bil, men Passat SC GT Executive edition (R-line exteriör, elbaklucka , IQ.Light LED-strålkastare Matrix med Dynamic Light Assist, flytande blinkers och mörkröda baklyktor, uppvärmd ratt) ligger på 348700:-. Själv hade jag nog övervägt det alternativet.
    Ja, och värmare verkar ingå också. Lägg till dragpaket, så får man en ny välutrustad Passat för ca. 350´ netto.

  15. #75

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Fredrix Visa inlägg
    Det ser ut som "Indium Grey Metallic". Annars håller jag med @Crille82 ovan.
    Nu kanske du inte är ute efter ny bil, men Passat SC GT Executive edition (R-line exteriör, elbaklucka , IQ.Light LED-strålkastare Matrix med Dynamic Light Assist, flytande blinkers och mörkröda baklyktor, uppvärmd ratt) ligger på 348700:-. Själv hade jag nog övervägt det alternativet.
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Ja, och värmare verkar ingå också. Lägg till dragpaket, så får man en ny välutrustad Passat för ca. 350´ netto.
    Och det gäller 240Hk med, samt R-Line....?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Om man tittar på en TDI (GTS) 240 som gått runt 10', så kan det vara bra att tänka på att kamremsbyte och service bl.a. med oljebyte i DSG infaller vid 12000 mil. Kostar 20-30'. Sen är det ju ofta dags för bromsbyte.

    Personligen tycker jag spontant 250-300' är jäkligt mycket pengar för en halvgammal Passat med kommande dyra utlägg. Skulle i så fall hellre köpa ex. en A6 Allroad med sexa och luftfjädring.
    Är det verkligen dags för kamremsbyte på denna, är det inte vid 18000 mil...?

  16. #76

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Dr Tinnitus Visa inlägg
    Och det gäller 240Hk med, samt R-Line....?

    - - - Uppdaterad - - -



    Är det verkligen dags för kamremsbyte på denna, är det inte vid 18000 mil...?
    Nej, det gäller 190 hk, precis som 240 hk en fyrcylindrig 2-litersmotor. Aldrig en särskilt rolig historia, smalt register och trist ljud, även om effekt och vridmoment ser bra ut på pappret.

    Därför tog jag A6 Allroad som exempel, 3-liters V6 och luftfjädring blir en helt annan bil.

    Ja, 240-hästaren har 12000 mils bytesintervall på kamremmen, annars hade jag inte skrivit det. 190-hästaren har 21000 mils intervall.
    Senast redigerad av Crille82 den 2019-09-22 klockan 22:27.

  17. #77

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Nej, det gäller 190 hk, precis som 240 hk en fyrcylindrig 2-litersmotor. Aldrig en särskilt rolig historia, smalt register och trist ljud, även om effekt och vridmoment ser bra ut på pappret.

    Därför tog jag A6 Allroad som exempel, 3-liters V6 och luftfjädring blir en helt annan bil.

    Ja, 240-hästaren har 12000 mils bytesintervall på kamremmen, annars hade jag inte skrivit det. 190-hästaren har 21000 mils intervall.
    Hm..... märkligt att det är så enorm skillnad på kamremsintervallerna mellan 190 och 240hk, varför det? Är det inte samma grundmotor...?

    Har verkligen 240hk tråkig motor? Testade en 190hk och den gick väldigt trevligt, och så långt jag se så har väl 240hk rejält mer med vrid över hela registret jämfört med 190hk?

    Audi går bort oavsett, tycker de inte är lika fina i inredningen, speciellt instrumentbrädan. Sen är de klart trängre i bagaget, i alla fall A4.

    En annan fråga som dök upp är hur det är med koderna för extrautrustning/options. Är det samma kod och funktion på utrustningen, eller samma utrustning mellan årsmodellerna? Om två bilar har (fiktiv kod) 8T6 så är det samma funktion eller utrustning på båda även om det är olika årsmodeller?

    Kikar man på en 2016 full R-Line 240hk, så står det att den har adaptiv fjärdring DCC, är det då samma sak på en bil med bara R-Line utvändigt om det är samma kod för fjädringen? Det står nämligen samma kod men på den ena står det inte DCC

  18. #78

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Jämför du bilar med TDI240 så tror jag DCC är standard för GTS, både för Passat och Tiguan.

  19. #79

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Dr Tinnitus Visa inlägg
    Hm..... märkligt att det är så enorm skillnad på kamremsintervallerna mellan 190 och 240hk, varför det? Är det inte samma grundmotor...?

    Har verkligen 240hk tråkig motor? Testade en 190hk och den gick väldigt trevligt, och så långt jag se så har väl 240hk rejält mer med vrid över hela registret jämfört med 190hk?

    Audi går bort oavsett, tycker de inte är lika fina i inredningen, speciellt instrumentbrädan. Sen är de klart trängre i bagaget, i alla fall A4.

    En annan fråga som dök upp är hur det är med koderna för extrautrustning/options. Är det samma kod och funktion på utrustningen, eller samma utrustning mellan årsmodellerna? Om två bilar har (fiktiv kod) 8T6 så är det samma funktion eller utrustning på båda även om det är olika årsmodeller?

    Kikar man på en 2016 full R-Line 240hk, så står det att den har adaptiv fjärdring DCC, är det då samma sak på en bil med bara R-Line utvändigt om det är samma kod för fjädringen? Det står nämligen samma kod men på den ena står det inte DCC
    Du kan ju ställa frågan till Volkswagen centralt varför det skiljer på intervallerna. Skulle dock inte tro att du får ett konkret svar. Troligen går de mycket längre än 12000 mil utan problem, men frågan är om man vill chansa?

    Allt är ju relativt vad man menar med rolig/tråkig motor. För mig är en 2-liters dieselfyra aldrig annat än en bruksmotor, oavsett vad den sitter i för bilmodell.

    Nu var det A6 jag tog som exempel, förstår att A4 blir för liten om du tittar på en Passat. Bara tog ett exempel eftersom jag tycker 250-300´ är väldigt dyrt för en halvgammal Passat, som sagt. Det finns "finare" bilar i samma storlek och åldersklass till samma pengar, 5-serie E-klass osv.

  20. #80

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Nej, det gäller 190 hk, precis som 240 hk en fyrcylindrig 2-litersmotor. Aldrig en särskilt rolig historia, smalt register och trist ljud, även om effekt och vridmoment ser bra ut på pappret.
    Det där är ett personligt tyckande, helt OK. Jag däremot tycker att fyrcylindrig 2 liters TDI som den i Passat är jättetrevlig, len, kraftfull, mustig och varvar friskt med ett för dieselmotorer relativt lätt sportigt/orrande ljud. Betydligt mycket finare gångkultur än exempelvis Volvo eller Kias motsvarande fyrcylindriga dieslar. Tycker också att VW:s 2,0 TDI är trevligare i en bruksbil/familje bil som Passat än VW 2,0 TSI. Passat med 2,0 TSI behöver växla ner mer ofta och saknas det slagkraftiga bottendrag som 2,0 TDI ger. En lugnare, skönare och trevligare körning, enligt mig. Zügig, som tyskarna säger.

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-05-25, 23:40
  2. Hjälp med Köpråd Golf V6 4-motion -00
    Av dorian i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-10-31, 22:22
  3. Köpråd? Golf 4 Variant Tdi 90hk-00
    Av epaarne i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-19, 15:01
  4. för dem med polo classic eller variant
    Av larsahl i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 00:01
  5. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-16, 11:07

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin