Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2018
    Namn
    Anders Nyman
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    21

    Ersättare för min Passat Alltrack

    Har för någon vecka sedan beställt en Leon Cupra 4drive, blev en mystery blue med nya kolfiberpaketet å en del annat lulllull 😁 Otroligt trevlig bil

  2. #2
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Grattis - Den kommer du att bli nöjd med!

    Kolfiberpaketet lyfter bilen, är dock ej "gratis" . Bockade du i Brembo bromsar/fälg paketet?

    En Golf R i Seat kläder. Golf R är ej beställningsbar än till skillnad från Cupra 4wd. WLTP regelverket bromsar. Märkligt att Seat ligger före. I allt väsentligt (tekniken) är det samma bil.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    En Golf R i Seat kläder. Golf R är ej beställningsbar än till skillnad från Cupra 4wd. WLTP regelverket bromsar. Märkligt att Seat ligger före. I allt väsentligt (tekniken) är det samma bil.

    /Peter
    Det handlar om kapacitet och prioritering. Det åtgår många ingenjörstimmar för certifieringen av varje modells alla drivlinor. VW har väldigt många fler modeller och drivlinekombinationer som ska mätas upp och då prioriterar man sådana drivlinor som säljer i större antal. Rent funktionsmässigt/tekniskt är det väldigt liten skillnad på en Euro 6b och en Euro 6c bil då maximala emissioner är desamma, bara det att de senare ska uppfyllas enligt WLTP.

  4. #4
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Dessutom måste en viss bil med viss drivlina testas flera gånger beroende på utrustning. Tex glastak ger andra värden än bil med vanligt tak. Och VW låter ju kunden speca bilen väldigt mycket så det blir många kombinationer. Pratade med en fd KIA-säljare och han berättade att de bara säljer typ två olika varianter per motor = mycket snabbare att certifiera.

  5. #5
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Det handlar om kapacitet och prioritering. Det åtgår många ingenjörstimmar för certifieringen av varje modells alla drivlinor. VW har väldigt många fler modeller och drivlinekombinationer som ska mätas upp och då prioriterar man sådana drivlinor som säljer i större antal. Rent funktionsmässigt/tekniskt är det väldigt liten skillnad på en Euro 6b och en Euro 6c bil då maximala emissioner är desamma, bara det att de senare ska uppfyllas enligt WLTP.
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    Dessutom måste en viss bil med viss drivlina testas flera gånger beroende på utrustning. Tex glastak ger andra värden än bil med vanligt tak. Och VW låter ju kunden speca bilen väldigt mycket så det blir många kombinationer. Pratade med en fd KIA-säljare och han berättade att de bara säljer typ två olika varianter per motor = mycket snabbare att certifiera.
    Parallell med Seat - de har få kombinationer jämfört med VW:s totala utbud, det är säkert huvudskälet.


    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2018
    Namn
    Anders Nyman
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    21
    Inga brembobromsar, just pga WLTP, performancepaketet och kolfiberpaketet ej är testat ihop. Men annars så är det rätt fullutrustat m Navi, Panorama etc. Seaten har ju nu oxå 7stegad DSG å virtuel cockpit.

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2018
    Namn
    Anders Nyman
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    21
    Uppdatering, SEAT har tagit bort kolfiberpaketet som alternativ så fick ett samtal av min ÅF att min bil ej kommer byggas. Så fick erbjudande att ta en Cupra ST R ist �� Fullt utrustad i nya färgen Blackness Grey metallic och Cup2 däck ��

  8. #8
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av KernelOkey Visa inlägg
    Uppdatering, SEAT har tagit bort kolfiberpaketet som alternativ så fick ett samtal av min ÅF att min bil ej kommer byggas. Så fick erbjudande att ta en Cupra ST R ist �� Fullt utrustad i nya färgen Blackness Grey metallic och Cup2 däck ��
    Det är väl ett mycket bra alternativ. Kolfiber finns samt bromsar 370 mm skivor, 4 kolvs Brembo samt diverse.....vad jag kan läsa mig till.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2018
    Namn
    Anders Nyman
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    21
    Ja den har mer kolfiber än kolfiberpaketet (takvinge) Brembobromsar, alcantara ratt, koppardetaljer å stygn invändigt etc.

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2018
    Namn
    Anders Nyman
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    21
    Hämtade äntligen ut bilen igår, verkligen super nöjd. Fått på mina REVO fälgar oxå Namn:  Screenshot_20190520-232324_Gallery.jpg
Visningar: 1526
Storlek:  461.5 KB

  11. #11
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Kul med ännu en snabb kombi

Liknande ämnen

  1. Köpråd Golf alltrack vs passat alltrack
    Av Danne213 i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2017-08-15, 09:54
  2. Världspremiär för nya Passat Alltrack
    Av Cullberg i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-02-19, 14:57
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-09-14, 14:26
  4. EuroShell upphör! Ersättare?
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-06-10, 11:01
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-21, 17:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin