Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    MH
    Ort
    Finland
    Inlägg
    19

    Passat 2.0 Tdi -11 ESP Error mm.

    Hej

    Har haft bilen ca 9 månader utan några problem... tills nu. Plötsligt bestämmer sig bilen att inte starta.
    Strömmen går igång men trycker jag in nyckeln start/stop händer det ingenting. Har kopplat fast odb mätaren, felkod 01314 "Engine Control Module: No communication"
    Är det ECU som borde bytas ut, eller var ska man börja felsöka?

    Har lagt upp en video hur den beter sig: https://youtu.be/edpp94HGaIE

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Börja med att kolla alla säkringar!

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    MH
    Ort
    Finland
    Inlägg
    19
    Nu har jag kollat säkringar tror jag, hittade en pdf. schema med alla säkringar, både inne i kupeen och motorutrymmet och dom verkar alla vara hela...

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    MH
    Ort
    Finland
    Inlägg
    19
    Nu bekräftat att ECu är sönder, nån som kan tipsa om var man kan hitta en begagnad, VW vill ha 20000:- för en ny.


    Modell 03L 906 018 BG
    Motor CFFB
    växellåda MSV

    Tack!

  5. #5

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2018
    Namn
    Martin
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    8
    Hur bekräftade du att ECu är sönder?

    Har samma problem med min passat -11

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Det går att klona den du har med en begagnad.
    Ett enklare alternativ är att köpa en begagnad och ta bort startspärren (immo).

  8. #8

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    MH
    Ort
    Finland
    Inlägg
    19
    VW bekräftade att fukt kommit in i boxen..typfel. montörern kunde dock köra ut den från verkstaden till parkeringen?! Jag fick inte ens igång fanskapet..
    Senast redigerad av Marwin den 2019-01-07 klockan 21:17.

  9. #9

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    MH
    Ort
    Finland
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Det går att klona den du har med en begagnad.
    Ett enklare alternativ är att köpa en begagnad och ta bort startspärren (immo).
    Hur går det till i praktiken?
    kan man klona vilken box som helst?
    hittat en begagnad som nästan har samma modellnummer som min:
    03L 906 018 BG <--min
    03L 907 309 AE <-- den jag kollat på
    Kunde det fungera?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Hejeh Visa inlägg
    Hur bekräftade du att ECu är sönder?

    Har samma problem med min passat -11
    VW bekräftade att fukt kommit in i boxen..typfel. montörern kunde dock köra ut den från verkstaden till parkeringen?! Jag fick inte ens igång fanskapet..

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    HW och SW måste stämma.
    EDC17 kräver specialverktyg för att klona, men det går.
    Dom flesta "tuners" klonar inte EDC17, utan tar bara bort startspärren (immo).

  11. #11

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    MH
    Ort
    Finland
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    HW och SW måste stämma.
    EDC17 kräver specialverktyg för att klona, men det går.
    Dom flesta "tuners" klonar inte EDC17, utan tar bara bort startspärren (immo).
    Så jag måste hitta en box med exakt samma model-nummer och hitta nån som kan ta bort startspärren. går det att gör med VCDS?

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    En dum fråga, men det är inte så att det går att åtgärda genom att torka upp och täta nuvarande ECM?

    Om verkstaden nu kunde starta bilen så borde ju ECM varit ok just i det ögonblicket iallafall (?), annars borde ju motorn inte gå, om nu inte verkstaden kunde aktivera någon form av dold limp mode, men det låter rätt tveksamt..

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Nej, vcds kan inte göra sånt.
    ECU måste öppnas och läsas/skrivas.
    Plockar du ur ECU'n själv blir det billigare.

    Det kan gå att rädda den, men inte om det gått för lång tid.

  14. #14

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    MH
    Ort
    Finland
    Inlägg
    19
    Måste modellen vara exakt som den nuvarande för att kopiera över info till en annan box, sökt febrilt överallt på modellnumret men det enda jag hittar är boxar i ryssland och rumänien... Så ovanlig bil kan det knappast vara

    Blev själv lite fundersam med tanke på om montören kört ut bilen ur hallen, räcker det med att putsa/torka kontakten. Om man sprutar på lite kontaktspray?
    Och att det kanske håller en tid så man hinner sälja fanskapet och köpa något icke-tyskt..
    Min förra Passat var årsmodell 2000, jag hade den över 10år utan ett enda fel..
    Nån påstod att nyare vw än 2001 ska man inte skaffa om man vill undvika problem.

    Skickat från min RNE-L21 via Tapatalk

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Kanske har en edc17c46 liggande, men har du plockat ut ECU'n?
    Ta en bild på klistermärket som sitter på ECU'n, så är det lättare att hitta en ersättare.

  16. #16

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Nån påstod att nyare vw än 2001 ska man inte skaffa om man vill undvika problem.
    Nej det är fel, då skall du inte skaffa någon bil överhuvud taget i så fall.. Om jag får gissa så anspelar det på rostproblem som om jag förstår rätt fanns på bland annat Passaten fram till 2011 ungefär.

    Som jag tolkar det så är det inte fråga om fukt i några kontakter utan att det kommit fukt in i/på kretskortet. Fukt är inte farligt för själva kretskortet om det inte ligger någon spänning på det (eller om det är fuktigt för länge med korrosionsskador och dyligt. ). Dvs, möjligen kunde man se till att torka upp kortet ordentligt och sedan täta ECM-burken, men verkstaden på plats borde ju kunna avgöra om detta är möjligt eller ej.

    Vet att en del ECM:er behöver öppnas när vid trimning. Trimmas nämnd Passat via OBD eller vid pinnar direkt mot kretskortet? Kanske är det någon sådant som ligger till grund för ditt fel?
    Senast redigerad av perIpI den 2019-01-09 klockan 12:03.

  17. #17

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Ja, några få måste öppnas vid tuning.
    Görs inte jobbet med återförslutning riktigt blir det kondens och fuktskador.

    Det är inte alltid det behövs ström för att kretskortet skall skadas av fukt, det är inte direkt destillerat vatten som kommer in.

  18. #18

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    MH
    Ort
    Finland
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av perIpI Visa inlägg
    Nej det är fel, då skall du inte skaffa någon bil överhuvud taget i så fall.. Om jag får gissa så anspelar det på rostproblem som om jag förstår rätt fanns på bland annat Passaten fram till 2011 ungefär.

    Som jag tolkar det så är det inte fråga om fukt i några kontakter utan att det kommit fukt in i/på kretskortet. Fukt är inte farligt för själva kretskortet om det inte ligger någon spänning på det (eller om det är fuktigt för länge med korrosionsskador och dyligt. ). Dvs, möjligen kunde man se till att torka upp kortet ordentligt och sedan täta ECM-burken, men verkstaden på plats borde ju kunna avgöra om detta är möjligt eller ej.

    Vet att en del ECM:er behöver öppnas när vid trimning. Trimmas nämnd Passat via OBD eller vid pinnar direkt mot kretskortet? Kanske är det någon sådant som ligger till grund för ditt fel?
    Tror jag hämtar bilen från verkstaden om den startar och kör den in i polarens garageoch plockar bort burken, och granskar mer noggrant hur kortet/kontakterna.

    Om jag nu förstår dig rätt misstänker du att den skulle ha trimmats i något skede och sen inte tätats ordentligt efteråt?
    Tycker själv att den känns rätt lat . Gummans Touran tsi-07 och den känns ganska lika så jag har svårt att tro att den skulle vara trimmad, men vem vet.

  19. #19

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    MH
    Ort
    Finland
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Kanske har en edc17c46 liggande, men har du plockat ut ECU'n?
    Ta en bild på klistermärket som sitter på ECU'n, så är det lättare att hitta en ersättare.
    Den är fortfarande på verkstaden där dom väntar på att jag ska hämta en motsvarande.. så har inte tagit loss den än

  20. #20

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Har du fått reda på HW och SW?
    Det är skillnad på dsg och manuell, så kolla det också.

    Det är ganska ofta fel på den ECU'n, så den behöver inte vara öppnad tidigare.

Liknande ämnen

  1. Error: ESP/ABS
    Av Robbaa i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-09-10, 21:06
  2. Sharan-11 error aux heater
    Av Kyman i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-09-12, 11:17
  3. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-11-23, 00:32
  4. Vibrationer passat 140hk tdi -11
    Av Ingo i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-08-29, 19:22
  5. TDI motorerna i golf, passat bora mm
    Av bullten i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-13, 16:22

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin