Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 85

Ämne: VW ID.3 /Neo

  1. #41

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Ja man vill ju ha en vettig spec för max 300k. Då är det intressant...
    Tycker det känns lagom lockande att få den där räckvidds ångesten..Som med mobilen, att alltid jaga ström varje kväll...
    Nu är vi lite tillbaka till en allmän, generell diskussion om olika drivmedelsalternativ eller snarare elbilens för- och nackdelar. Hade inte tänkt tråden som en allmän avhandling av det. Man kan tycka massa olika saker om elbilar precis som man kan tycka det om bensinbilar, dieselbilar, etanolbilar, biogasbilar, hybridbilar etc. Jag anser att man alltid ska välja rätt typ av bil för sina behov och förutsättningar. Om räckvidden med en elbil är ett problem så ska man naturligtvis inte välja en elbil, det finns flera andra olika bra lösningar beroende på vad man är ute efter. Inget behöver vara mer rätt eller fel än det andra. Välj det som funkar för dig.

    300 000 SEK (efter 60 000 SEK bonus från svenska staten) kan nog vara möjligt för en bil med minsta batteriet och lägre utrustningsnivå, men då får man hoppa över launch versionerna tror jag. Sen behöver man ta hänsyn till att bilens driftskostnad blir väldigt låg om man kan ladda hemma eller på arbete. Servicebehovet är mindre och därmed mindre kostsamt. Men man måste så klart räkna på det för att se om det går ihop sig på hyfsat rimlig tid. Annars är det nog inte intressant för mig.

    Personligen skulle jag aldrig med nuvarande elbilsteknik kunna leva med enbart en elbil. De har allt för många begränsningar för mig för att kunna erbjuda en totallösning för mina behov. Jag behöver ändå ha flera bilar i mitt hushåll, men för all min vardagliga mobilitet tycker jag att ID3 verkar utmärkt. Något mindre storlek än Golf med passagerarutrymmen ungefär som Passat.

    Om det är något jag oroar mig för med ID3 så är det att det ska kännas som att sitta i en SUV eller MPV med tanke på den förmodat något högre sittpositionen. Batteriet sitter ju i golvet vilket bygger lite på höjden. Höjden och den högre sittpositionen med SUV och MPV är bland det gräsligaste jag vet i bilväg Den långt framdragna vindrutan med den fula lilla extra rutan vid A-stolpen riskerar också att ge en hel del vidrig MPV/Citroën-känsla, inte bra. Men det återstår att se när mer information och bilder framkommer. Blir den här allt för långt från min smak så ska jag faktiskt ta en seriös koll på nya Opel Corsa-e, 32 000 EUR för högsta specifikationen före bonus, dessutom med riktigt låg sittposition, lockande för mig, men det är en annan historia...

  2. #42

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Haha, bra skrivet. Håller med i allt...typ..

    Känns som en extra bil är det klockrent, men elbilen måste bli en som man BARA kan ha för att det ska bli en hit..

    Men VW har ju lovat under 300k utan rabatter och med bra räckvidd. Så jag räknar med en för ca 240k efter rabatter och minst 35mil räckvidd

  3. #43

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    29 900 EUR har man sagt för basversionen med 330 km räckvidd WLTP. Längre fram kommer mindre/enklare MEB-bilar i storlek som Polo, alltså B-segmentet. Där blir antagligen räckvidden mindre liksom priset.

    Först när vi har överkomliga solida batterier tror jag att vi till sist kan migrera den största delen av individuell mobilitet till elektricitet. Solida batterier i stor skala ligger nog ca tio år bort i tid. VW räknar med att tillverka dessa själva. Med solida batterier kan man ladda med betydligt mer ström utan att skada batteriet, vilket bör sänka laddtiden betänkligt.

  4. #44

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    29 900 EUR har man sagt för basversionen med 330 km räckvidd WLTP. Längre fram kommer mindre/enklare MEB-bilar i storlek som Polo, alltså B-segmentet. Där blir antagligen räckvidden mindre liksom priset.

    Först när vi har överkomliga solida batterier tror jag att vi till sist kan migrera den största delen av individuell mobilitet till elektricitet. Solida batterier i stor skala ligger nog ca tio år bort i tid. VW räknar med att tillverka dessa själva. Med solida batterier kan man ladda med betydligt mer ström utan att skada batteriet, vilket bör sänka laddtiden betänkligt.
    Precis under 300k Euro utan rabatt!, det blir väll 240k i Sverige med lite tur!. Det skulle vara galet i så fall..med en som går 330km..

    Ja nya batterier är verkligen en nödvändighet..

  5. #45
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Kim N.
    Medlemsnr
    5409
    Ort
    Ålesund
    Inlägg
    114
    Nu vet jag inte vad Tyskarna har för elbilsfördelar, jag tror att det är liknande priser i Tyskland och Norge.
    För här i Norge ränkar man med att den ska kosta runt 30k eur = 300k Nkr samma som i tyskland. Jag har svårt att tro att den kommer kosta mindre än de i Sverige.
    Här i Norge kan man nu köpa E-Golf för under 30k eur, vad kostar den i Sverige?


    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Precis under 300k Euro utan rabatt!, det blir väll 240k i Sverige med lite tur!. Det skulle vara galet i så fall..med en som går 330km..

    Ja nya batterier är verkligen en nödvändighet..

  6. #46

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Under 300 000 SEK före incitament kommer den inte att kosta i Sverige. VW har sagt 29 900 EUR generellt = 31 813 SEK, det är för grundversionen med minsta batteriet. Sen tillkommer kostnad för svensk specifikation, i Sverige vill man säkert ha den mer effektiva klimatanläggningen med tanke på vårt klimat etc. e-Golf kostar 428 900 SEK, med svensk specifikation, en specifikation som är högre än exempelvis den för den tyska marknaden.

  7. #47

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Namn:  VW-ID-3-Fahrbericht-fotoshowBigWide-92ec3e27-1599175.jpg
Visningar: 6203
Storlek:  113.7 KB

  8. #48

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Pre-series production of the ID.3 has already begun at the Volkswagen plant in Zwickau. The core components for electric cars are developed and produced for the new electric vehicles at the Volkswagen Group Components plants: the electric drive comes from Kassel, the Salzgitter plant supplies its colleagues in Hessen with rotors and stators. The Brunswick plant develops and produces the battery system, further sites deliver castings and other parts.

    “The success of the ID.3 start-up marks a milestone for our Group. Volkswagen Group Components supplies core components for this vehicle. The shared responsibility for the success of the ID.3 start-up is at the same time a commitment and an incentive for us. We are concentrating on modifying our plants to manufacture new products for electric vehicles. Certain plants are being specialised, and at the same time we are making use of the synergies through the manufacturing of components within the Group”, said Thomas Schmall, Chairman of the Board of Management of Volkswagen Group Components.

    Electric drive: key role for the Kassel plant

    The Group Components plant in Kassel supplies electric drives and platform parts for the ID.3. In addition to the dual clutch gearbox (DSG), for which Kassel has been known since the launch of production 16 years ago, the plant will chiefly be producing electric drives for the modular electric drive matrix (MEB). All parts for the electric drive are put together at the Kassel plant, including the parts from the component plants in Salzgitter, Poznań and Hanover.

    Kassel produces the electric drives for all MEB vehicles in Europe and North America. Production of pre-series drives has already started; in future, up to 500,000 units will leave the factory each year. Kassel works closely with the Chinese plant in Tianjin where the electric drive is produced in parallel for the Chinese market. Together, the two plants will produce up to 1.4 million electric drives each year from 2023 onwards. This means that Volkswagen Group Components will be one of the largest global manufacturers of electric vehicle drives in the future.

    In addition to the electric drive, load-bearing components and body parts are also produced in Kassel for the ID.3: parts of the extremely durable frame for the battery box, damper mounts, crossmembers and the tunnel. The platform parts from Kassel are then delivered to the Zwickau plant for assembly to complete the vehicle body.

    Rotor and stator from Salzgitter

    As part of the transformation to electric mobility, the Components plant in Salzgitter is specialised in manufacturing rotors and stators, two fundamental parts of an electric drive, in addition to conventional engine production. In future, up to 2,000 rotors and stators will be produced each day, along with petrol, diesel and CNG drives. In order to achieve these high volumes, a new hairpin technology is used to manufacture stators, a technology developed by Volkswagen. It enables improved performance figures in shorter production times.

    Salzgitter also stands for the transformation process at Group Components: Volkswagen Group Components has assumed end-to-end responsibility at Volkswagen AG for the battery, starting with research and ending with the recycling process. The Salzgitter site has taken on key elements of these processes: battery expertise is being developed at the Center of Excellence (CoE) and a pilot plant for battery production will be opened by the end of the year. This will be followed by the pilot plant for recycling in 2020. Competence and industrial processes are to be developed at both pilot plants.

    Battery system from Brunswick

    The battery system for the ID.3 will be manufactured at the site in Brunswick. A new hall the size of nine football pitches will be built especially for manufacturing the battery system, which looks rather like a chocolate bar. It is scheduled to open in the fourth quarter of 2019. In future, around 2,000 units will be produced per day and delivered to the vehicle production site in Zwickau. The Brunswick site has been steadily developing its battery expertise since 2013, in relation to both complete systems and production. The battery systems manufactured there include those for current electric and hybrid vehicles by the Volkswagen brand as well as trucks for Scania and MAN.

    Many years of experience and expertise have also found their way into the most recent battery system for the MEB. MEB battery systems that have already been manufactured are currently undergoing several weeks of hardness testing, and are being put through their paces. The results will be incorporated into the further development.

    The Brunswick site also manufactures running gear components and assembles front and rear axles. This includes welding groups and steering systems, but also drive shafts from the running gear production site in Wolfsburg.

    Namn:  DB2019AL01527_large.jpg
Visningar: 2167
Storlek:  608.5 KB

  9. #49

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Mik Strom
    Ort
    Stockhom
    Inlägg
    62
    Jag följer de olika nyheter som då och då kommer ut om ID. Det jag inte förstår är hur de kan få så lång räckvidd oavsett vilket batteri vi pratar om. Om jag jämför med hur långt jag kommer med min GTE eller hur de officiella siffrorna ser ut på nya GTE är det ju väsensskillnad. Är det de nya motorerna som är så mycket effektivare? Luftmotståndet? eller vikten? Kanske alla tre tillsammans, men då blir man ju nyfiken på fördelningen dem emellan.

  10. #50

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av PrimusX Visa inlägg
    Jag följer de olika nyheter som då och då kommer ut om ID. Det jag inte förstår är hur de kan få så lång räckvidd oavsett vilket batteri vi pratar om. Om jag jämför med hur långt jag kommer med min GTE eller hur de officiella siffrorna ser ut på nya GTE är det ju väsensskillnad. Är det de nya motorerna som är så mycket effektivare? Luftmotståndet? eller vikten? Kanske alla tre tillsammans, men då blir man ju nyfiken på fördelningen dem emellan.
    Blir mer och mer övertygad om att elbilarna är största floppen i nutid. Detta kommer att bli dyrt för alla.
    Varför inte lägga alla miljarder på att utveckla miljöbränsle till dagens bilpark istället????

  11. #51

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av PrimusX Visa inlägg
    Jag följer de olika nyheter som då och då kommer ut om ID. Det jag inte förstår är hur de kan få så lång räckvidd oavsett vilket batteri vi pratar om. Om jag jämför med hur långt jag kommer med min GTE eller hur de officiella siffrorna ser ut på nya GTE är det ju väsensskillnad. Är det de nya motorerna som är så mycket effektivare? Luftmotståndet? eller vikten? Kanske alla tre tillsammans, men då blir man ju nyfiken på fördelningen dem emellan.
    Inte säker på att jag uppfattar din frågeställning korrekt, troligen har du flera frågor. Men jag försöker med de stora mest uppenbara skillnaderna.

    - ID3 bygger på en dedikerad BEV-plattform med alla de optimeringar/minskade förluster det ger möjlighet till. Passat GTE bygger på en mix-plattform (ICE, BEV, PHEV) vilket innebär betydligt fler kompromisser och mindre möjlighet till optimering för olika ändamål.
    - ID3 har en ny typ av HVAC / klimatanläggning som är mer effektiv än tidigare systemtyper.
    - ID3:s räckvidd är baserad på WLTP-körcykeln som ligger närmare verkligheten än den föråldrade föregångaren NEDC som Passat GTE klassades för.
    - ID3 har sannolikt mer och smartare regenerering än Passat GTE.

    samt många andra skillnader i stort och smått.

  12. #52

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Mik Strom
    Ort
    Stockhom
    Inlägg
    62
    Kanske uttryckte mig slarvigt. Men om jag tittar på hur långt jag kommer med en uppskattad WLTP-körcykel och hur nya GTE är typas(?) med WLTP och jämför batteriets effekt borde en ID inte komma i närheten av de distans man uppger. Så om de inte ljuger måste vissa delar i systemet vara betydligt effektivare. Frågan är vilka delar och hur stor de olika delarnas inverkan är?

    Ta en min GTE, med 9,9 kWh. Den tar sig ca 40 km(med en ungefärlig bedömning av WLTP genom att lägga till något på verkligheten), vilket betyder 2,5 kWh per mil. ID 3 1st Special Edition kommer att få ett batteripaket på 58 kWh och en WLTP-räckvidd på 42 mil. Det skulle innebära 1,3 kWh per mil. Nästan en halvering. Det krävs extremt mycket för att åstadkomma det. Hur går det till?

  13. #53
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Min första tanke är rulllmotståndet, eller vad man ska kalla det, i drivlinan. Det finns ju t.ex. ingen växellåda som stjäl energi.

  14. #54

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av PrimusX Visa inlägg
    Kanske uttryckte mig slarvigt. Men om jag tittar på hur långt jag kommer med en uppskattad WLTP-körcykel och hur nya GTE är typas(?) med WLTP och jämför batteriets effekt borde en ID inte komma i närheten av de distans man uppger. Så om de inte ljuger måste vissa delar i systemet vara betydligt effektivare. Frågan är vilka delar och hur stor de olika delarnas inverkan är?

    Ta en min GTE, med 9,9 kWh. Den tar sig ca 40 km(med en ungefärlig bedömning av WLTP genom att lägga till något på verkligheten), vilket betyder 2,5 kWh per mil. ID 3 1st Special Edition kommer att få ett batteripaket på 58 kWh och en WLTP-räckvidd på 42 mil. Det skulle innebära 1,3 kWh per mil. Nästan en halvering. Det krävs extremt mycket för att åstadkomma det. Hur går det till?
    Tycker det känns onödigt att använda ord som "ljuger". Om du upplever att räckvidden är missvisande så är det den av EU lagstadgade WLTP-körcykeln som behöver kommenteras. Det kommer alltid att finnas de som anser att en standardkörcykel inte överensstämmer med just deras körsätt och användningsområde.

    Precis som jag tidigare påpekat så jämför du en PHEV (med all dess komplexitet och behov av stora kompromisser) på en mix-plattform med en dedikerad BEV-plattform. Och som Björn förtydligar, en BEV har normalt ingen växellåda som orsakar förluster. Dock, med högre hastighet jämnar det ut sig, därför finns det nu företag som tittar på exempelvis tvåstegs växellådslösningar för BEV, för de fordon som kan tänkas ha ett sådant användningsområde.

    De räckvidder som anges för ID3 är liknande de som anges för BEV från andra tillverkare, men då ska man inte missa att exempelvis Hyundai-Kia använder en sk mix-plattform, inte en dedikerad BEV-plattform, tror att de saknar en sådan i dagsläget. Även Renault Zoë bygger på en mix-plattform, så det finns förbättringspotential här och där när man inte behöver kompromissa.

  15. #55

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Mik Strom
    Ort
    Stockhom
    Inlägg
    62
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    Min första tanke är rulllmotståndet, eller vad man ska kalla det, i drivlinan. Det finns ju t.ex. ingen växellåda som stjäl energi.
    På ett sätt kan jag se det som en del av effektiviseringen. Samtidigt borde väl en växellåda kunna minska förbrukningen av el???

    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Tycker det känns onödigt att använda ord som "ljuger". Om du upplever att räckvidden är missvisande så är det den av EU lagstadgade WLTP-körcykeln som behöver kommenteras. Det kommer alltid att finnas de som anser att en standardkörcykel inte överensstämmer med just deras körsätt och användningsområde.

    Precis som jag tidigare påpekat så jämför du en PHEV (med all dess komplexitet och behov av stora kompromisser) på en mix-plattform med en dedikerad BEV-plattform. Och som Björn förtydligar, en BEV har normalt ingen växellåda som orsakar förluster. Dock, med högre hastighet jämnar det ut sig, därför finns det nu företag som tittar på exempelvis tvåstegs växellådslösningar för BEV, för de fordon som kan tänkas ha ett sådant användningsområde.

    De räckvidder som anges för ID3 är liknande de som anges för BEV från andra tillverkare, men då ska man inte missa att exempelvis Hyundai-Kia använder en sk mix-plattform, inte en dedikerad BEV-plattform, tror att de saknar en sådan i dagsläget. Även Renault Zoë bygger på en mix-plattform, så det finns förbättringspotential här och där när man inte behöver kompromissa.
    Jag är INTE ute efter jämförelser mellan verklighet och WLTP. Jag för ett resonemang om jämförelser med Passat GTE och ID. Jag försöker lista ut hur ID kan vara så otroligt mycket effektivare än GTE. Jag kan också se och tänka i generella eller generiska termer. Men det vore intressant att veta mer exakt. För det är verkligen stor skillnad. Vet du vikten på ID?

  16. #56

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Tycker redan du fått svar på det ID3 är byggd på en dedikerad BEV-plattform (MEB) med alla möjligheter till optimering som det medger, bilen saknar växellåda vilket ökar effektiviteten i "normala" hastigheter, framför allt i körcykeln, ID3 har mer och smartare bromskraftåtervinning, den har en ny typ av mer effektiv klimatanläggning, den har god aerodynamik etc. Att den är tyngre än en Golf TSI spelar ingen större roll för effektiviteten eftersom energin som sätts i rörelse återvinns väl vid regenerativ bromsning.

  17. #57

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    ID3 och kommande MEB SUV (konceptnamn ID Crozz) på bild med tungt kamouflage:
    https://www.motor1.com/photos/695257...zz-spy-photos/

  18. #58

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Framtida ID-modeller?

    Namn:  IMG_0624.JPG
Visningar: 1599
Storlek:  60.7 KB

  19. #59

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Jahaja från 290k efter Stat rabatt..... Men rätt ok ändå. För det får man ju en snik vanlig Golf Bara

    https://teknikensvarld.se/volkswagen...-svenskt-pris/

  20. #60

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Jahaja från 290k efter Stat rabatt..... Men rätt ok ändå.
    Knappt 250k med "gamla" eurokursen innan våra nuvarande regeringspartier tog över. Men å andra sidan hade vi inte fått 60k av staten då, så det kanske ändå går på ett ut.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin