Resultat 1 till 17 av 17
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Lasse Skoglund
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    135

    Adblue Passat B7

    Jag har en Passat B7 2013 som har Adblue där bak under golvet antar jag har jag fått reda på, och kan man fylla på Adblue själv på denna modell? Enligt vissa är det special man måste till verkstaden för att åtgärda det då den dagen kommer om det nu blir innan servicen. Står ju en del i min istruktionsboken men bäst att fråga andra först innan man gör nåt.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av fear50 Visa inlägg
    Jag har en Passat B7 2013 som har Adblue där bak under golvet antar jag har jag fått reda på, och kan man fylla på Adblue själv på denna modell? Enligt vissa är det special man måste till verkstaden för att åtgärda det då den dagen kommer om det nu blir innan servicen. Står ju en del i min istruktionsboken men bäst att fråga andra först innan man gör nåt.
    Kan detta vara till hjälp? https://youtu.be/r5rXEWIeGCU

  3. #3
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    B7 har inte Adblue.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    B7 har inte Adblue.
    Just det, det kom senare, var det 2017?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Just det, det kom senare, var det 2017?
    På Passat kom det med denna modellen, det var väl som 2015-års modell.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    B7 har inte Adblue.
    Passat generation 7 finns med SCR, förbrukar alltså AdBlue. Versionen med SCR tillverkades mellan januari 2011 och oktober 2014 och heter BlueTDI. Den uppfyller t.o.m. Euro 6 och såldes aldrig i Sverige.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    På Passat kom det med denna modellen, det var väl som 2015-års modell.
    Passat generation 8 har SCR som standard för TDI 190, TDI 240 för samtliga konfigurationer från juli 2014. TDI 150 4Motion har SCR som standard från juli 2014. TDI 120 och TDI 150 har SCR som tillval från juli 2014. Sedan oktober 2017 är SCR standard för samtliga TDI 150.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Kan detta vara till hjälp? https://youtu.be/r5rXEWIeGCU
    Det där är en nordamerikansk Passat, tillverkad i USA, typ 56. Här kan man se hur man fyller på AdBlue i en europeisk Passat generation 7 Variant: https://youtu.be/J3rV6MoJudo?t=36

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av fear50 Visa inlägg
    Jag har en Passat B7 2013 som har Adblue där bak under golvet antar jag har jag fått reda på, och kan man fylla på Adblue själv på denna modell? Enligt vissa är det special man måste till verkstaden för att åtgärda det då den dagen kommer om det nu blir innan servicen. Står ju en del i min istruktionsboken men bäst att fråga andra först innan man gör nåt.
    Namn:  23062.jpg
Visningar: 2980
Storlek:  182.8 KB

  10. #10
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Är detta en privatimporterad bil?

    Jag kan bara tala om svensksålda bilar, och efter att ha talat med flera rutinerade och erfarna personer i branschen så står jag på mig. Adblue kom med nya karossen på Passat. Bilar för andra marknader kan jag inte uttala mig om.

    Jag tror inte jag överdriver om jag påstår att jag fyllt >200 VWAG-bilar så jag borde stött på någon tycker jag. Tiguan och Toareg i tidigare utföranden har påfyllning under bagagerumsgolvet. Sharan på vänster sida inne i bagaget, bakom den nedre luckan. Passat, Transporter, Skoda och Audi har påfyllning intill tanklocket och Caddy i motorrummet. Apropå Sharan så finns det tydligen några med en annan lösning, där det sitter en tank bak på vänster (!) sida med en vätska med liknande funktion som Adblue. Dock behöver den tanken tas ned för att fyllas så det måste vara väldigt drygt. Misstänker att det är en Fordlösning.

    Edit: Förresten, varnar bilen för att det håller på att ta slut? Strunta annars i att fylla på.
    Senast redigerad av BjornL den 2018-12-12 klockan 19:40. Anledning: Tillägg

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318

    Adblue Passat B7

    Passat generation 7 såldes aldrig med SCR i Sverige. Men i exempelvis Tyskland såldes både generation 6 och 7 som BlueTDI för ca 1500 EUR extra. Dessa bilar har SCR och uppfyller Euro 6. Det är ju inte helt ovanligt att bilar direktimporteras från övriga Europa till Sverige och även om Passat BlueTDI är ovanlig även i kontinentala Europa så är det ju inte helt orimligt att en sådan hittar hit Eftersom trådskaparen frågade om Passat 7 och SCR så tänkte jag att det kanske kunde vara en sådan...

    Det är inte alla Passat 8 som har SCR.

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Lasse Skoglund
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    135
    Det är ingen importbil, är en helt vanlig VW Passat TDI R-Line 170hk 4motion årsmodell 2013. Står även i min instruktionsbok om Adblue fyllning o sådant. Min farsa har en likadan bil men en 2012 med 170 hk motorn och den har också Adblue eftersom dom har bocka av i hans service bok att den är kollad senaste servicen.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av fear50 Visa inlägg
    Det är ingen importbil, är en helt vanlig VW Passat TDI R-Line 170hk 4motion årsmodell 2013. Står även i min instruktionsbok om Adblue fyllning o sådant. Min farsa har en likadan bil men en 2012 med 170 hk motorn och den har också Adblue eftersom dom har bocka av i hans service bok att den är kollad senaste servicen.
    Instruktionsböcker är generella och omfattar många funktioner som inte alla bilar har. Hur många versioner av instruktionsböcker tror du det skulle finnas om det fanns en version för varje utrustningsalternativ?

    Att verkstäder bockar av och fyller uppgifter i protokoll och serviceböckerna som inte stämmer är mer än vanligt.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av fear50 Visa inlägg
    Det är ingen importbil, är en helt vanlig VW Passat TDI R-Line 170hk 4motion årsmodell 2013. Står även i min instruktionsbok om Adblue fyllning o sådant. Min farsa har en likadan bil men en 2012 med 170 hk motorn och den har också Adblue eftersom dom har bocka av i hans service bok att den är kollad senaste servicen.
    Vill du verkligen övertyga dig själv så är det enklast att lyfta på bagagerumsgolvet och titta därunder.

  15. #15
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Citat Ursprungligen postat av fear50 Visa inlägg
    Det är ingen importbil, är en helt vanlig VW Passat TDI R-Line 170hk 4motion årsmodell 2013. Står även i min instruktionsbok om Adblue fyllning o sådant. Min farsa har en likadan bil men en 2012 med 170 hk motorn och den har också Adblue eftersom dom har bocka av i hans service bok att den är kollad senaste servicen.
    Skicka mig gärna regnummer i PM.

    Och om du inte har fått upp någon varning så har du inte Adblue. Har din far fyllt på någon gång? Eller fått upp varning i instrumentet?

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Intressant med ett svar från fear50

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Lasse Skoglund
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    135
    Klart jag skall svara, hmm denna tråd blev ju egentligen onödig eller så har flera lärt sig något av det.... Jag kollade eftersom jag inte gjort det tidigare att jag hade full bagaget med prylar. Men efterom det stod som det gjorde i instruktionsboken och där nämndes inget om nån specifik modell eller årsmodell alls faktiskt angående Adblue så jag tog lite för givet att det gällde även min modell. Men som sagt det fanns ingen Adblue därbak eller nån annanstans heller hahaha..... sorry! D slipper man tänka fundera på det där då. Men tack alla som svarat och kan vara bra att veta i alla fall. Mvh Lasse

Liknande ämnen

  1. Vibrationer Passat B7
    Av floydian1 i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2019-06-13, 23:25
  2. Däckstorlek Passat B7... ?
    Av Lyckost i forum VW-forum
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2018-03-18, 21:00
  3. Fylla på AdBlue
    Av Stafffan i forum VW-forum
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2016-07-10, 13:52
  4. VW AdBlue® Technologie
    Av Marcus i forum Bilder och Videos
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-04-28, 20:41
  5. Bränslepump Passat B7
    Av Cullberg i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-02-23, 13:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin