Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Erik Edvardsson
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    2

    Bild upp och ned på frontkamera

    Jag har en Passat GTE årsmodell 2017 med kameror placerade fram, bak och på sidorna. Sedan en tid tillbaka är bilden på frontkameran upp och ned. Tips någon?
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Lufboro Visa inlägg
    Jag har en Passat GTE årsmodell 2017 med kameror placerade fram, bak och på sidorna. Sedan en tid tillbaka är bilden på frontkameran upp och ned. Tips någon?
    Nog ingenting som du fixar själv, boka tid för uppdatering.

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Erik Edvardsson
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    2
    VW vill ha 2000kr för felsökning samt behålla bilen i två dagar. Kostnad för att åtgärda felet tillkommer därutöver. Går inte på garantin hävdar de (nybilsgarantin gick ut i september). Jag tycker det är konstigt att ett mjukvarufel inte ska omfattas av någon garanti. Det är ju inte så att felet uppkommit pga oaktsamhet från min sida utan det är ju sannolikt en bugg i mjukvaran.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Det är ju som så att du inte lämnar bilen till Volkswagen, utan en enskild återförsäljare. Om garantitiden är utgången så får de i sin tur inte betalt för de jobbet de utför. Samma förfarande kan appliceras på alla andra verksamheter.

    Andra omständigheter, som exempelvis vart du köpt bilen, kan spela in om återförsäljaren vill hjälpa dig "ur egen ficka". Har du ägt bilen sidan ny? Privat eller företag? Sålde berörd återförsäljare bilen ny och till dig? Många omständigheter spelar in. Indirekt kan man ju inte heller bedöma om det är ett självförvållat fel innan man tittat på bilen.

    Du skriver att felet har varit "sedan en tid tillbaka". Varför kontaktade du inte lämplig återförsäljare direkt? Kanske garantitiden då inte ens var utgången?

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Ser dessutom ut som att hela inredningen sitter lite snett

    Har du inte tillgång till diagnos-verktyg är det väl bara att koppla bort batteriet i 15min....

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Marcus Karlsson
    Ort
    Stenstorp
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av Lufboro Visa inlägg
    VW vill ha 2000kr för felsökning samt behålla bilen i två dagar. Kostnad för att åtgärda felet tillkommer därutöver. Går inte på garantin hävdar de (nybilsgarantin gick ut i september). Jag tycker det är konstigt att ett mjukvarufel inte ska omfattas av någon garanti. Det är ju inte så att felet uppkommit pga oaktsamhet från min sida utan det är ju sannolikt en bugg i mjukvaran.

    Har samma problem med min alltrack B8, har du fått nåt besked/åtgärd?

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Trist med trådar utan återkoppling.

    Gjort en mjuk reset? Tryck in volymknappen tills enheten startar om, 15 sekunder sisådär ungefär.

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Marcus Karlsson
    Ort
    Stenstorp
    Inlägg
    4
    Tack för tipset men hjälpte tyvärr inte.

    Har bara haft bilen nån vecka och upptäckte inte att frontkameran visade bilden uppochner förrän nyligen.

    Vad jag vet ska inget vara skadat eller bytt på bilen men möjligheten finns, går det att montera kameran åt fel håll?
    Har försökt googla runt lite, sett några foruminlägg i usa och tyskland med samma fenomen men inget klart svar om orsak eller åtgärd.
    Senast redigerad av vfr den 2020-09-25 klockan 13:55. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Har du köpt den privat? Prata med den säljaren i så fall och kom överens om nåt, hos handlare brukar man vanligtvis ha 3 månader MRF garanti om handlaren är seriös.

    Jag har svårt att tro att kameran är "universal" och kan monteras hur som helst om det är en originalprodukt. Den borde sitta i ett sådant hölje att den endast kan monteras på ett sätt. Sedan gissar jag att det är kamerans mjukvara som tolkar bilden och hur den ska presenteras i skärmen.
    Senast redigerad av vfr den 2020-09-25 klockan 13:55. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Har du köpt den privat? Prata med den säljaren i så fall och kom överens om nåt, hos handlare brukar man vanligtvis ha 3 månader MRF garanti om handlaren är seriös.

    Jag har svårt att tro att kameran är "universal" och kan monteras hur som helst om det är en originalprodukt. Den borde sitta i ett sådant hölje att den endast kan monteras på ett sätt. Sedan gissar jag att det är kamerans mjukvara som tolkar bilden och hur den ska presenteras i skärmen.
    Edit: Är den bytt av någon anledning behöver den troligtvis kalibreras. Hur den beter sig om man inte gör det vet jag inte säkert

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Marcus Karlsson
    Ort
    Stenstorp
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Edit: Är den bytt av någon anledning behöver den troligtvis kalibreras. Hur den beter sig om man inte gör det vet jag inte säkert
    Ja jag började kika runt på svar idag så får forska lite mer i det, tack iallafall.

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Marcus Karlsson
    Ort
    Stenstorp
    Inlägg
    4
    Efter lite googlande och till slut en liten stund i garaget så...

    Det finns inget mekaniskt i fästet för kameran som tvingar hur den ska monteras, och det känns långsökt att det skulle finnas en funktion man skulle kunna vända på bilden i datorn.

    Antagligen har man bytt eller iallafall av någon anledning haft av fronten, krock med hare eller vad som helst, och sen satt tillbaka kameran fel. Vände på den och nu ser det ut som det ska.

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Kanon, bra jobbat och tack för återkoppling! Förhoppningsvis hjälper det någon annan med liknande problem och det är ju en fin anledning till att vi lägger tid på detta forum, eller hur

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2020-05-01, 07:33
  2. Vinkla ned backspegel
    Av Cullberg i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-11-22, 22:57
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-30, 12:42
  4. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-08-13, 18:40
  5. ladda upp bild till min profil. HUR??
    Av jockep i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-28, 21:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin