Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Mårten Elvhamre
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    3

    ABS och antispinn lyser på Passat -12 trots åtgärd

    Hej!
    Ha Passat 2,0 TDI DSG modell 2012. En dag efter att bilen stått stilla I treveckor hade jag en massa varningslampor som lyste. Däcktryckskontroll avstängd, störning iparkeringsbromsen, autostart / stop ur funktion, ABS och antisladd urkopplatsamt kurvljus ur funktion.

    Läste felkoder medAutopix och fick fram kod P1847 check DTS memory of ABS system ECU, 03842 DTCdefinition not found, J502 control module tyre pressure och G46 wheel speedsensor rear left.
    Bytte speed sensor och även kompletthjullager med integrerad sensorring. Denna var helt sönderrostad.

    Nu trodde jag att koderna skulle gå attradera. Men den enda kod som försvann var G46. Har även hytt batteri då det kange felsignaler. Se bifogade filer för se vilka lampor som lyser.

    Vet någon vad jag behöver göra nu / varför nte lampor släcks. /Melvham
    Bifogade bilder Bifogade bilder    
    Senast redigerad av vfr den 2020-09-06 klockan 07:31. Anledning: Borttagning av konstiga fonter

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Med tanke på att bilen stått still länge och sedan varnar för att start-stop är frånkopplat ligger det ju väldigt nära till hands att misstänka att batterispänningen har sjunkit under min-nivå för att start-stop skall vara aktiverat. Har du laddat ditt nya batteri? Har du mätt hur mycket spänning det nya batteriet ger?

    m v h Henrik

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Grundinställning av ESP-sensorer samt styrvinkel mm lär göras med tex VCDS.

    Går att prova göra det manuellt genom att:
    1.stå på plan mark med ytrymme att köra framåt ~10-20meter.
    2.starta bilen med ratten rakt
    3.sväng fullt vänster och håll kvar ratten i 10sek
    4.räta upp ratten, stanna upp 2sek i mitten, sväng sedan fullt höger och håll kvar ratten 10sek.
    5. Räta upp ratten rakt, lägg i växel och kör rakt fram i UNDER 20km/h i ca 10meter, då bör styrvinkelgivare, esp, p-broms mm hoppa igång(systemen är beroende av varandra)

    Funkar det inte manuellt, så lär vcds/vag-com/vas användas för att grundinställa abs-styrdonet(4-5st "basic settings")

    Lycka till!

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Däcktrycksövervakningen kan du läsa i bilens handbok hur du nollar, OM den kvarstår, ska ej vara avancerat.

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Mårten Elvhamre
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Med tanke på att bilen stått still länge och sedan varnar för att start-stop är frånkopplat ligger det ju väldigt nära till hands att misstänka att batterispänningen har sjunkit under min-nivå för att start-stop skall vara aktiverat. Har du laddat ditt nya batteri? Har du mätt hur mycket spänning det nya batteriet ger?

    m v h Henrik
    Hej Henrik!
    Köpte nytt batteri och det var fulladdat. Har sedan laddat det igen Laddning med motor igång är ca 14 V
    Ändå såfungerar inte start stop. Vet du hur man ”nollställer” eller dyligt.
    Med vänlighälsning Mårten


    - - - Uppdaterad - - -

    Hej Sn00k
    Har försöktlagra nya däcktryck men det lagras ej.
    Får läsa mer ihandboken.
    Tack!
    Med vänlighälsning Mårten



    - - - Uppdaterad - - -

    Hej Sn00k
    Tack. Skatesta detta. om det inte funkar behöver jag åka till VAG för ” vcds/vag-com/vas användas för att grundinställaabs-styrdonet eller är det nåt jag kan ladda ner eller ett instrument att köpa?
    Tack.
    Med vänlig hälsning Mårten


  6. #6

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Mårten Elvhamre
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Däcktrycksövervakningen kan du läsa i bilens handbok hur du nollar, OM den kvarstår, ska ej vara avancerat.
    Hej Sn00k
    Har försöktlagra nya däcktryck men det lagras ej.
    Får läsa mer ihandboken.
    Tack!
    Med vänlighälsning Mårten

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Grundinställning av ESP-sensorer samt styrvinkel mm lär göras med tex VCDS.

    Går att prova göra det manuellt genom att:
    1.stå på plan mark med ytrymme att köra framåt ~10-20meter.
    2.starta bilen med ratten rakt
    3.sväng fullt vänster och håll kvar ratten i 10sek
    4.räta upp ratten, stanna upp 2sek i mitten, sväng sedan fullt höger och håll kvar ratten 10sek.
    5. Räta upp ratten rakt, lägg i växel och kör rakt fram i UNDER 20km/h i ca 10meter, då bör styrvinkelgivare, esp, p-broms mm hoppa igång(systemen är beroende av varandra)

    Funkar det inte manuellt, så lär vcds/vag-com/vas användas för att grundinställa abs-styrdonet(4-5st "basic settings")

    Lycka till!
    Hej Sn00k
    Tack. Skatesta detta. om det inte funkar behöver jag åka till VAG för ” vcds/vag-com/vas användas för att grundinställaabs-styrdonet eller är det nåt jag kan ladda ner eller ett instrument att köpa?
    Tack.
    Med vänlig hälsning Mårten

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Jag syftade mest till att ladda med batteriladdare, kanske över en natt. Men om du stänger av motorn och mäter spänningen över batteriet, vad har du för spänning då? 14 V med motorn igång tyder åtminstone på att generatorn fungerar.

    m v h Henrik

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2020
    Namn
    Anders Nordström
    Ort
    Ljungsbro
    Inlägg
    8
    Hej, tror jag idag fått exakt samma problem med min 2012. Vad var lösningen här?

    Bilen har också stått mycket pga "jobba hemifrån", men kördes igår. Det sista jag gjorde var att nollställa däcktrycket efter att sommardäcken pumpats. Idag ringer min fru och säger att "alla" lampor (precis de här beskrivna, tror jag) plötsligt lyser.
    Har en liten misstanke om att batteriet kan börja bli dåligt, då bilen vid något tillfälle inte riktigt visat "fullt klipp" i startmotorn.
    Bilen har för övigt 2 batterier, ett fram och ett bak.

    Tacksam för alla tips här !

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Ladda batteriet och radera felkoderna.
    Batteri nr.2 är till värmaren, hjälper inte till vid start..

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2020
    Namn
    Anders Nordström
    Ort
    Ljungsbro
    Inlägg
    8
    Ok, TACK!, snabbt svar !
    Ett nytt batteri fram är alltså en bra idé här, eftersom det troligen börja ge sig.
    Nästan 9år på samma batteri ska man kanske vara rätt nöjd med!?
    Senast redigerad av vfr den 2020-09-06 klockan 07:32. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    ABS och antispinn lyser på Passat -12 trots åtgärd

    Citat Ursprungligen postat av ALN Visa inlägg
    Nästan 9år på samma batteri ska man kanske vara rätt nöjd med!?
    Det kan man absolut vara. Överlever det mer än 5 år - är iafl jag nöjd.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2020
    Namn
    Anders Nordström
    Ort
    Ljungsbro
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Grundinställning av ESP-sensorer samt styrvinkel mm lär göras med tex VCDS.

    Går att prova göra det manuellt genom att:
    1.stå på plan mark med ytrymme att köra framåt ~10-20meter.
    2.starta bilen med ratten rakt
    3.sväng fullt vänster och håll kvar ratten i 10sek
    4.räta upp ratten, stanna upp 2sek i mitten, sväng sedan fullt höger och håll kvar ratten 10sek.
    5. Räta upp ratten rakt, lägg i växel och kör rakt fram i UNDER 20km/h i ca 10meter, då bör styrvinkelgivare, esp, p-broms mm hoppa igång(systemen är beroende av varandra)

    Funkar det inte manuellt, så lär vcds/vag-com/vas användas för att grundinställa abs-styrdonet(4-5st "basic settings")

    Lycka till!
    Jag får tyvärr inte den manuella metoden att fungera efter att ha laddat batteriet och även tagit bort batteripolen i typ 15 minuter. Är det bara verkstad och vcds kvar då, för att eventuellt få bort koderna ? Eller ska man också tro att det är ett faktiskt sensorfel någonstans och inte batterispänning detta handlar om ?

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Vad jag känner till finns inget annat sätt att starta proceduren basic setting än med t.ex vcds.

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Är det inte bara starta motorn och ratta fullt åt båda håll, för att sedan centrera!?!?

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2020
    Namn
    Anders Nordström
    Ort
    Ljungsbro
    Inlägg
    8
    Nej, tyvärr hjälper inte det. Jag börjar misstänka att det är en abssensor som pajat.
    Lånade idag en carly-dongle och tänkte läsa felkoder, men den visade sig vara av gen2 -version och då läser den tydligen inte volkswagen.
    Senast redigerad av vfr den 2020-09-06 klockan 07:33.

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2020
    Namn
    Anders Nordström
    Ort
    Ljungsbro
    Inlägg
    8
    Fick tag i en riktig felkodsläsare och det visade sig i mitt fall vara abs-givaren på vänster bakhjul som slutat fungera.
    Fick loss sensor och mätte avbrott mellan dess poler. Ny sensor på plats felkoder raderade, och nu funkar allt igen.
    Senast redigerad av vfr den 2020-09-06 klockan 07:34.

  17. #17

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Tack för din återkoppling och bra jobbat!
    Vilken felkodsläsare använde du för att få fram felkoden? Kan vara intressant för andra att veta vad som funkar och inte funkar.

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2020
    Namn
    Anders Nordström
    Ort
    Ljungsbro
    Inlägg
    8
    En MaxiDiag MD808 Pro användes med framgång. Den gav först 6 fel på bromsar, efter första radering kvarstod 2 fel som inte ville försvinna.

    03841 Active/static Left rear speed sensor, incorrect signal-tbd
    01325 Active/static Tire Pressure Monitoring Control Module - No signal/communication


    och det var som sagt i mitt fall, avbrott i själva sensorn. Det skulle ju i princip även kunna vara kabelbrott (eller kanske även i värsta fall, vad som nu sitter i andra ändan, själva kontrollenheten).
    Senast redigerad av vfr den 2020-09-06 klockan 07:34.

  19. #19

    Reg.datum
    apr 2020
    Namn
    Anders Nordström
    Ort
    Ljungsbro
    Inlägg
    8
    Det tog bara 3 månader så var det samma fel igen. Denna gången sensor på andra bakhjulet. Det verkar alltså som abs-sensorerna inte har bättre livslängd.
    Senast redigerad av vfr den 2020-09-06 klockan 07:34.

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Jodå, dom håller många år om du köper av vettigt fabrikat.. frågan är hur "kransarna" ser ut, om det kanske är dessa som käkar upp sensorerna i ditt fall..?

Liknande ämnen

  1. Hjälp!ABS och ESPlampan lyser
    Av Ottosson i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-04-09, 20:31
  2. Golf 4 gti abs och esp lampa lyser felkod 01276
    Av Shadowfax i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-04-22, 20:13
  3. ABS lampan lyser konstant på Passat -95
    Av Lars S i forum VW-forum
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2014-01-30, 08:16
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-02-12, 20:29
  5. Abs Lampan lyser Passat -99
    Av vw1 i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-16, 16:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin