Sidan 1 av 5 1234 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 91
  1. #1

    Reg.datum
    nov 2018
    Namn
    Robban Johansson
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    67

    Golf GTi 16v -86

    Hej!

    Efter att ha inhandlat en Golf GTi 16v igen så var det nu dags för mig att lägga upp en projekttråd. Robban heter jag och är efter en tid utan VW nu tillbaka där allt började. En GTi 16v.

    Vid 18års ålder inhandlades det en Golf GTi 16v -1988 i färgen Monzablå. Gjorde på denna tiden min första sejour på GTi Klubben. Efter denna har många bilar passerat hemma, BMW M3, Polo GTi, Passat, Golf 4 1.8T kombi mm innan hojintresset tog över. Har nu åkt sporthoj i ganska många år och helt lämnat bilar som hobby. Det enda som fanns hemma var 2 svenska bruksbilar. (V60 & 9-3SC).

    Efter att en polare började skruva med sin Golf 2 blev jag dock sugen igen. Lite 18års nostalgi infann sig och jag började aktivt leta efter en GTi 16v att greja med. Hittade till slut en bil som verkade ok och slog till.

    Så nu sitter jag här, 17år senare med en Golf igen. Otroligt roligt.
    Bilen är en GTi 16v från 1986 i färgen Racing grön. (LK6U).

    Målet med denna bil är att det renoveringen i omgångar. I vinter är planen att försöka åtgärde lite brister samt göra iordning drivlina. Nästa vinter blir det kaross och lackjobb osv. Jag är ingen flitig fotograf men ska försöka göra mitt bästa för att fånga det jag håller på med.

    Bjuder på en bild tagen i garaget idag:
    Namn:  2018-12-03 17.22.24.jpg
Visningar: 3302
Storlek:  1.04 MB

    Hann förutom en snabb tvätt göra komptest idag. Sen var tiden slut.
    Min biltema mätare visade ca 13.5kg på alla 4 cylindrar. Hur exakt det är vet jag ej, men verkar ju OK iallafall.

    Som sagt, det kommer bli sporadiska uppdateringar. Men förhoppningsvis lyckas jag fånga lite av renoveringen iallafall!

    /Robban

  2. #2

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Kul! Grattis till bilen, ser fin ut =)

  3. #3
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Grattis Ska bli kul att följa!
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  4. #4
    GTI-nissen
    Gäst
    Det man ser verkar ju kanon! Lister och sidostripes, jag trodde att bilar med dessa var utdöda... Var rädd om den och modda bara sådant som går att återställa! (tycker jag då)

  5. #5
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Skall bli kul att följa, ser fin ut!
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Bara att hålla med. Ser fin ut. Nästa original bil! Ska bli kul att följa. Och gör inget som inte går att återställa. Så har du en liten investering sen.

  7. #7

    Reg.datum
    nov 2018
    Namn
    Robban Johansson
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    67
    Tanken har hela tiden varit att göra enklare modifieringar med möjlighet att återställa bilen till original.
    Har idag varit ute och börjat rensandet av icke original kablage. Hua mig vad det har dragits extra el i denna bilen.
    Sprang dock på en kabel i motorummet som var av. Kan inte hitta vart den ska gå. Ni med likadan motor, kan ni kolla vart den tar vägen på era bilar?

    Här kommer en bild, den gröna kabeln som står rätt upp:
    Namn:  A3E3DADD-2330-4007-9998-E0A898F8D082.jpg
Visningar: 2653
Storlek:  1.88 MB

  8. #8
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Funkar oljetempen i MFA?
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2018
    Namn
    Robban Johansson
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    67
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Funkar oljetempen i MFA?
    Hela MFA är död tyvärr. Varvräknare funkar men inte MFA.¨
    Kabeln är dragen ihop med den brunvita jordkabeln samt kabeln till tomgångsmotorn.

    När vi ändå är inne på lite frågor så skulle jag vilja ha tips.
    Skulle behöva följande nytt:
    Kylarslangar.
    Clips till kabel och slang i motorrum.
    Har ni tips på bra ställe som kan ha detta?

    Mina dörrlås är väldigt dåliga, har bytts tidigare så bilen har nu 2 olika nycklar. Verkar vara svårt att få tag på komplett. Är det någon som har erfarenhet av de eftermarknadsgrejer som säljs?

    Är även ute efter en Instruktionsbok då min saknas.

    Blev visst mycket frågor här.
    Senast redigerad av quetrax den 2018-12-05 klockan 15:01.

  10. #10
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Min gissning är att den skall gå till oljetempgivaren (för MFA) som sitter på baksidan av toppen. Ska du köpa delar så är nr 1 att leta på classic parts. De har förvånansvärt mkt. Werk34 har också en hel del, liksom tyska ebay. Generellt sett är allt som inte är org märkbart sämre
    Min uppfattning är att skillnaden mellan org och pirat har växt de senaste 5 åren, väldigt mycket (som också är väldigt billigt) som finns där ute är så dåligt att det inte ens håller ett år....
    Gällande tex instruktionsbok och andra beg org prylar så är tyska ebay grymt!

    https://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw...olf+2&_sacat=0

    Edit: ser att det är lilla insuget du har som jag misstänkte, får du addera ett stort till handla-listan
    Senast redigerad av MickeR den 2018-12-05 klockan 15:45.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Patrik Skoglund
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    151
    Ser väldigt fin ut! Gillar att du tänker hålla den original, jag har en projekttråd här på forumet med min röda och den är sånär som på batterikablarna så original det bara går.

    Hör av dig om du behöver delar till Golf 2, jag har en uppsjö begagnade bitar på lager!

    PS: Om du inte får nån ordning på den där gröna kabeln så kan jag dra ut och fota motorrumet på min, vi har ju likadan motor

  12. #12

    Reg.datum
    nov 2018
    Namn
    Robban Johansson
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    67
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Min gissning är att den skall gå till oljetempgivaren (för MFA) som sitter på baksidan av toppen. Ska du köpa delar så är nr 1 att leta på classic parts. De har förvånansvärt mkt. Werk34 har också en hel del, liksom tyska ebay. Generellt sett är allt som inte är org märkbart sämre
    Min uppfattning är att skillnaden mellan org och pirat har växt de senaste 5 åren, väldigt mycket (som också är väldigt billigt) som finns där ute är så dåligt att det inte ens håller ett år....
    Gällande tex instruktionsbok och andra beg org prylar så är tyska ebay grymt!

    https://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw...olf+2&_sacat=0

    Edit: ser att det är lilla insuget du har som jag misstänkte, får du addera ett stort till handla-listan
    Japp, lilla insuget var det. På baksidan av toppen sitter det redan en kabel. Tyvärr.
    Får kolla på sidorna du tipsar om, tyska ebay är bra. Men då blir ju instruktionsboken just på tyska. =)

    Citat Ursprungligen postat av Skoglund Visa inlägg
    Ser väldigt fin ut! Gillar att du tänker hålla den original, jag har en projekttråd här på forumet med min röda och den är sånär som på batterikablarna så original det bara går.

    Hör av dig om du behöver delar till Golf 2, jag har en uppsjö begagnade bitar på lager!

    PS: Om du inte får nån ordning på den där gröna kabeln så kan jag dra ut och fota motorrumet på min, vi har ju likadan motor
    Du får jättegärna kolla på din motor vart kabeln tar vägen. Ja, den kommer iallafall hållas väldigt nära original. Vissa modifikationer komemr göras, men istort så kommer det mesta att kunna återställas. Och tack för erbjudandet om delar!

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Umeå va?
    Måste ha stått ett tag för jag har inte sett den?

  14. #14

    Reg.datum
    nov 2018
    Namn
    Robban Johansson
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    67
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Umeå va?
    Måste ha stått ett tag för jag har inte sett den?
    Hämtade den i Umeå, men den har nog gått en bit längre norrut dock. Kan mycket väl ha varit stillastående ett litet tag.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Hagel
    Medlemsnr
    391
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 408
    Jag kan hjälpa dig att koda om dina lås.
    Har gott om grejer för detta liggandes efter alla mina 90 Golfar jag ägt.
    Flertalet Golf II 16v.

  16. #16

    Reg.datum
    nov 2018
    Namn
    Robban Johansson
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    67
    Citat Ursprungligen postat av P.Hagel Visa inlägg
    Jag kan hjälpa dig att koda om dina lås.
    Har gott om grejer för detta liggandes efter alla mina 90 Golfar jag ägt.
    Flertalet Golf II 16v.
    Du har PM!

  17. #17

    Reg.datum
    nov 2018
    Namn
    Robban Johansson
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    67
    Så, har hänt lite med Golfen iallafall.
    Till att börja med har jag hittat vart den gröna kabeln skall ta vägen. Det är till givaren på blocket som MickeR skrev. En kass skarv på kabeln som gått sönder.

    Är så mycket ful el kopplat i bilen så har ägnat största delen åt att reda ut allt. Skulle verkligen behöva ett elschema till bilen. Suck.

    Detta är mängden kabel jag rivit ur bilen än så länge:
    Namn:  2018-12-11 18.42.28.jpg
Visningar: 2383
Storlek:  1.08 MB

    Dock har jag fortfarande en del kabel kvar som är klippt/skarvat.
    Någon idé till dessa?
    Namn:  2018-12-11 18.43.08.jpg
Visningar: 2525
Storlek:  981.7 KB
    Kommer ifrån den tjocka stammen som sitter i en stor skarvkontakt under instrumentbrädan. Kan det vara till stereo?

    Sen är det dessa kablar, sockerbitade. Den sockerbiten som sitter ihop kommer från samma härva som de ovan. De lösa skarvarna går vidare in i ett svart kabelhölje och försvinner ner. Exakt samma färger, 1röd, 1blå och 2bruna. Min fundering är om dom är klippta och egentligen ska sitta ihop?
    Namn:  2018-12-11 18.43.26.jpg
Visningar: 2646
Storlek:  992.3 KB

    Sitter någon på ett elschema, hör gärna av er.
    Har kommit några delar också. En backspegel och en fönstervev. =)
    Namn:  2018-12-11 18.45.37.jpg
Visningar: 2498
Storlek:  1.03 MB

    Väntar även på ett roligt paket ifrån England! Hann med och att börja tvätta och putsa av växellådan som ska in i bilen också.
    Namn:  2018-12-11 18.45.23.jpg
Visningar: 2553
Storlek:  1.06 MB

    Så, pust. Det var allt för denna uppdateringen. =)

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Byt hela skiten.
    Jag undrar om mitt elsystem ligger kvar?

  19. #19

    Reg.datum
    nov 2018
    Namn
    Robban Johansson
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    67
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Byt hela skiten.
    Jag undrar om mitt elsystem ligger kvar?
    Ja, jo det vore ju en ide. Frågan är väl bara vart man ska få tag på ett vettigt elsystem. Hittar inget som är till en GTi. Vet inte hur mycket det skiljer mellan de olika modellerna.

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Du har PM.
    Men jag har röjt så mycket så måste kolla om jag har kvar det jag sparade.

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-04-06, 09:50
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-09-13, 19:42
  3. Golf Gti 16v -88 första GTI:n
    Av Martin Sandbäcken i forum Projektforum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-07-01, 00:19
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-21, 23:02
  5. GTi 16v till GTi 16v Kompressor?
    Av påsen racing i forum VW-forum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-07-28, 19:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin