Resultat 1 till 19 av 19
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303

    Alltid använda parkerigsbromsen när man kör DSG?

    Hej måste/ska man alltid lägga i parkeringbromsen när man har en bil med DSG? Eller räcker det med P-läget?

    Jag lägger alltid i parkeringsbromsen men behövs det varje gång?

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Säkrast att alltid använda handbroms, men ett måste om du parkerar i backe..

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Ända gången jag inte använder handbroms är i mitt garage när bilen ska stå minst en månad.

  4. #4
    GTI-nissen
    Gäst
    Hade det varit väldigt viktigt att alltid lägga i handbromsen så hade det väl varit automatik på det?

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av GTI-nissen Visa inlägg
    Hade det varit väldigt viktigt att alltid lägga i handbromsen så hade det väl varit automatik på det?
    Så har jag ställt in den elektroniska parkeringsbromsen

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Finns väl ingen anledning att inte använda parkeringsbromsen, förutom då möjligen under långtidsparkering på plan yta, som candyweiss beskriver. Annars ser jag bara fördelar. Bilen slipper hänga på växellådan och man slipper förstöra parkeringsspärren etc.

  7. #7
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Mk1s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kimmo M.
    Medlemsnr
    216
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    691
    Försöker undvika att använda p-bromsen framförallt i minusgrader.
    Har två gånger råkat ut för att en ställmotor haft en spricka i plasthöljet, och tagit in vatten, så bromsen frusit fast. Bara bärga bilen från platsen in i värme.
    Så litar inte alls på dom på vintern.
    /Kimmo
    Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion

  8. #8
    GTI-nissen
    Gäst
    Då tycker jag att man får använda sitt sunda förnuft. Självklart drar jag där det lutar men inte hemma i garaget eller på den plana uppfarten.

  9. #9
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Precis min mening. Jag använder absolut inte handbroms alltid när man ska stanna, men alltid om det är rejäl lutning. Sedan ska man alltid använda den då och då så att det motioneras och inte kärvar ihop.

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Jag använder alltid parkeringsbromsen när jag parkerar min egen bil. Jag räknar med att på en bil som körs dagligen är risken att parkeringsbromsen ska fastna ganska så liten. Det är en helt annan sak om bilen ska ställas undan i flera månader.


    Men när jag arbetade med att lagerhålla bilar så var vi instruerade att aldrig använda parkeringsbromsen på bilarna, just för risken att den skulle fastna.


    En annan sak med att bara använda p-läget är risken för att bilen ska komma i rörelse. Vad jag har läst så är p-läget inte någon kraftig broms i växellådan utan en relativt svag mekanisk spärr som lätt kan gå av.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Hemma vid min förhyrda carportplats så finns det 4st bulor i asfalten som håller bilen stilla utan handbroms åtdragen


  12. #12

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Alltid använda parkerigsbromsen när man kör DSG?

    Citat Ursprungligen postat av Blåbäret Visa inlägg
    Vad jag har läst så är p-läget inte någon kraftig broms i växellådan utan en relativt svag mekanisk spärr som lätt kan gå av.
    En kompis som råkade ut för det på sin bil (Volvo), minns inte kostnaden. Men det var inte gratis...

    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk
    Senast redigerad av Pelk den 2018-12-05 klockan 00:25.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Rasmusson
    Ort
    SKÅNE
    Inlägg
    284
    En tidigare kollega hade en V50 från 2006 där han alltid la bilen i friläge och drog åt handbromsen på kvällen när han parkerade bilen. En dag hittade han bilen på andra sidan parkeringsplatsen då handbromsen på något sätt hade släppt. Volvo gjorde senare en återkallelse.

    Personligen så använder jag endast parkeringsbroms vid en viss lutning, men kanske dags att börja omvärdera den rutinen.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Hemma vid min förhyrda carportplats så finns det 4st bulor i asfalten som håller bilen stilla utan handbroms åtdragen

    Men ingen DSG.

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Men ingen DSG.
    Det är manuell växellåda, inte programverk för en tvättmaskin

  16. #16
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Jag drar alltid handbromsen vid parkering och lämnar den med växeln i. Kör dock manuell med handbromsspak och vajrar. Undantaget är när jag ställer bilen i garage för en längre tid. I min första bil använde jag inte handbromsen om det inte behövdes, men efter strul med kärvande bromsok så har jag tagit som vana att alltid dra handbromsen för att motionera delarna.

    Skulle jag ha elektronisk parkeringsbroms skulle jag nog göra likadant.

    På de "riktiga" automatlådor jag kört så har P-spärren mycket riktigt varit en mekanisk spärr, jag gissar att det är likadant på DSG. Det märks om man stannar i en liten lutning med foten på bromsen, lägger i P och släpper bromsen. Då rullar bilen några centimeter innan den "studsar" mot P-spärren (det är bussningarna och kuddarna i motorns/lådans upphängning som gör "studset"). Spärren borde vara dimensionerad för att tåla rätt mycket men för att skona delarna är det förstås bra att använda parkeringsbromsen så man undviker att bilen hänger på P-spärren om man parkerar i lutning.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Det är manuell växellåda, inte programverk för en tvättmaskin
    Säkert så, men tråden handlar om bilar med DSG

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Det är manuell växellåda, inte programverk för en tvättmaskin
    Vaaa? Manuell låda, trodde inte att någon ville ha manuell låda nu på 2000-talet.
    Det är ju rena stenåldern att sitta och rota runt med en pinne i en låda

  19. #19

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    På de "riktiga" automatlådor jag kört så har P-spärren mycket riktigt varit en mekanisk spärr, jag gissar att det är likadant på DSG. Det märks om man stannar i en liten lutning med foten på bromsen, lägger i P och släpper bromsen. Då rullar bilen några centimeter innan den "studsar" mot P-spärren (det är bussningarna och kuddarna i motorns/lådans upphängning som gör "studset"). Spärren borde vara dimensionerad för att tåla rätt mycket men för att skona delarna är det förstås bra att använda parkeringsbromsen så man undviker att bilen hänger på P-spärren om man parkerar i lutning.

    Är lutningen för kraftig så hänger den så hårt på P-spärren att du inte får ur den!!!
    Finns en lösning för detta under "spak-kåpan", men det är väl mer en nödlösning...!

Liknande ämnen

  1. Har Passat R36 alltid haft DSG?
    Av tisu001 i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-02-02, 16:37
  2. Bredbandslambda när man kör K-jet?
    Av Andreas.latth i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-11-13, 19:05
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-04, 11:13
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-01-29, 11:52
  5. Zink spray, när ska man använda det?
    Av Holmgren i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-07-26, 23:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin