Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Lennart Jönsson
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    37

    Ska köpa ny Polo, årsmodell 2018 och 2019 - förväntad prisskillnad på ny bil?

    Ska under veckan köpa en ny VW Polo 1.0TSI 95 DSG7 och ser att det finns nya bilar som är tillverkade före semesterperioden och är då årsmodell 2018. Och dom som är tillverkade efter är årsmodell 2019.

    Vad ska det vara för pris skillnad på en ny 2018 resp. 2019? Mer, är det så att garantitiden tickar igång när förregistreringen utförts, dvs. när bilen fått svenskt reg.nr?

    Tack på förhand för råd och tips,

    /Lennart

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av LJN Visa inlägg
    Ska under veckan köpa en ny VW Polo 1.0TSI 95 DSG7 och ser att det finns nya bilar som är tillverkade före semesterperioden och är då årsmodell 2018. Och dom som är tillverkade efter är årsmodell 2019.

    Vad ska det vara för pris skillnad på en ny 2018 resp. 2019? Mer, är det så att garantitiden tickar igång när förregistreringen utförts, dvs. när bilen fått svenskt reg.nr?

    Tack på förhand för råd och tips,

    /Lennart
    Garantin gäller från bilen tas i trafik första gången. Prisskillnaden på -18 och -19 borde vara typ 3-5´.

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Lennart Jönsson
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    37
    Tack för svar, är tas i trafik samma sak som att fordonet är förregistrerat och fått regnr och sedan är avställt?

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Ska köpa ny Polo, årsmodell 2018 och 2019 - förväntad prisskillnad på ny bil?

    Citat Ursprungligen postat av LJN Visa inlägg
    Tack för svar, är tas i trafik samma sak som att fordonet är förregistrerat och fått regnr och sedan är avställt?
    Om den är förregistrerad, är den inte tagen i trafik och saknar datum för det i registreringsbeviset/hos Transportstyelsen.

    Är bilen tagen i trafik och sedan avställd, så har den det datumet inskrivet, och garantin har börjat ticka.

    En hel del bilar som tagits i trafik och sedan ställts av innan 1/7-2018, pga bonus/malus-skatten.

    Du kan hitta svaret på om den är tagen i trafik eller inte genom Transportstyrelsens app ”Mina fordon” eller på deras webbplats.

    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk
    Senast redigerad av Pelk den 2018-12-02 klockan 21:22.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Styrs garantitiden verkligen endast av när bilen ur registersynpunkt "togs i trafik"?

    Jag tänker att garantin är något som VW Sverige tillhandahåller och därmed att vilken garantitid som ska gälla i första hand är en fråga i köpeavtalet? Tänk om de bilar som "togs i trafik" i somras blir svårsålda och stående ett år eller så. Då skulle ju bilarna minska i värde dramatiskt månad för månad eftersom garantitiden hela tiden tickar ner trots att bilarna är oanvända.

    Jag tycker att du ska fråga återförsäljaren vad som gäller.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Megapolaren Visa inlägg
    Styrs garantitiden verkligen endast av när bilen ur registersynpunkt "togs i trafik"?

    Jag tänker att garantin är något som VW Sverige tillhandahåller och därmed att vilken garantitid som ska gälla i första hand är en fråga i köpeavtalet? Tänk om de bilar som "togs i trafik" i somras blir svårsålda och stående ett år eller så. Då skulle ju bilarna minska i värde dramatiskt månad för månad eftersom garantitiden hela tiden tickar ner trots att bilarna är oanvända.

    Jag tycker att du ska fråga återförsäljaren vad som gäller.
    Han har redan fått svar på vad som gäller, så varför fråga återförsäljaren? Det 1:a regdatum som gäller.

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av Megapolaren Visa inlägg
    Tänk om de bilar som "togs i trafik" i somras blir svårsålda och stående ett år eller så. Då skulle ju bilarna minska i värde dramatiskt månad för månad eftersom garantitiden hela tiden tickar ner trots att bilarna är oanvända.
    Precis så är det...

    Återförsäljaren kan välja att ge garanti från när du hämtar bilen, det förekommer. Jag fick till exempel 3 års extra garanti på min bil när jag köpte den. Men det regleras av återförsäljaren och inte centralt.

    Har sett några snyfthistorier i tidningar, där folk varit upprörda över att garantin ”gått ut i förtid”. Jag visste inte... är väl den vanligaste.

    Problemet är oftast att de köpt den billigare bilen i hallen, utan att egentligen reflektera om varför den var billigare än den ”likvärdiga” bredvid.

    Att läsa igenom papperna man får, är det förvånansvärt många som inte gör. Behöver inte vara något problem med att köpa en bil där garantin från tillverkare/generalagent börjat ticka. Priset är lägre, och händer inget som gör att garantin behöver nyttjas, då var det en chansning som gick hem.

    Annars inte...


    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Han har redan fått svar på vad som gäller, så varför fråga återförsäljaren? Det 1:a regdatum som gäller.
    Ja så är det såklart! Ett enradigt forumsvar är ju alltid den absoluta sanningen!

    I VWs egna broschyr förekommer inte begreppet "tagen i trafik", istället talas det om "leveransdagen".

    Länk

    Trådstartaren får själv avgöra om han tycker det är lämpligt att kolla med återförsäljaren vad som gäller.

    Om man säljer påställda lagerbilar där garantin löper tycker jag personligen att dessa ska vara tydligt märkta som "begagnade" oavsett hur få mil de har rullat. Men det är väl inte säkert att handlarna resonerar på detta sätt...

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    VW:s utgångspunkt är bilar beställda av kunder som kommer från fabrik och därefter överlämnas till kunden på leveransdagen och då sätts i trafik, utan att passera bilhallen. VW:s utgångspunkt är alltså inte lagerbilar.

  10. #10

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Lennart Jönsson
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    37
    Tack för alla Era svar, frågade försäljaren om bilens garantistart. Och den är "bara" förregistrerad och ej i trafik enligt säljaren så full garantilängd från påställnings datum gäller. I detta fall 2 år+1 år extra = 3 år/9000 mil. Även fri service 3 år / 4500 mil ingick.

    /Lennart

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av LJN Visa inlägg
    Och den är "bara" förregistrerad och ej i trafik enligt säljaren så full garantilängd från påställnings datum gäller.
    Då är det nya "Malus-skatten" som gäller också antar jag, har de sagt något om det?

  12. #12

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Lennart Jönsson
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    37
    Den hade jag koll på den själv men säljaren nämnde det inte och bilskatten kom aldrig på fråga. Men den blir hyggligt låg om tre år och som andrabil kommer den nog vara kvar i hushållet under 6-10 år Sen är försäkring mm ganska billigt till denna modell.

    Bilen är en VW Polo 1.0TSI 95 DSG7 med komfortpaket, adaptiv farthållare mm. metalliclack, vinterhjul på originalfälg och motorvärmare med kupéuttag samt fri service 3 år, priset blev 197.000.-

    /Lennart

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Grattis till fin bil!

  14. #14

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Lennart Jönsson
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    37
    Tack, vi provkörde några småbilar med automat och Polo var i en annan klass än övriga. Imponerad av den 3 cyl 1.0 turbo motorn med DSG7 lådan, bilen känns som en större bil med låg ljudnivå och bra körkomfort.

    Letar efter instruktionsboken att ladda ner på nätet men hittar ingen? Vi får inte bilen förrän den 14/12.

    /Lennart

  15. #15

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Ska köpa ny Polo, årsmodell 2018 och 2019 - förväntad prisskillnad på ny bil?

    Citat Ursprungligen postat av LJN Visa inlägg
    Letar efter instruktionsboken att ladda ner på nätet men hittar ingen? Vi får inte bilen förrän den 14/12.
    Tyvärr så har inte VW hittat in i den digitala världen, som tex Skoda har gjort. Papper är det som gäller...
    Senast redigerad av Pelk den 2018-12-04 klockan 17:03.

  16. #16

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Lennart Jönsson
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    37
    Har nu skummat manualen, när det gäller oljekvalité så är den lite otydlig. Man pratar om två olika serviceintervaller, fast eller variabel. Men att läsa ut vilken olja som är påfylld från fabrik har jag klarat av? Är det motorolja VW 50800 0-20W som gäller?

    Bilen är VW Polo 2019 1.0TSI 95 DSG7

    Sen är det lite roligt att läsa i handboken att ladda batteriet är det ett verkstadsjobb ( dvs. säga med batteriladdare )

    /Lennart

  17. #17
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Jag är nästan säker på att det är 0W-20 (LL4) på den. Ring eller åk förbi din lokala verkstad. Den är inte blandar med LL3.

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av LJN Visa inlägg
    Har nu skummat manualen, när det gäller oljekvalité så är den lite otydlig. Man pratar om två olika serviceintervaller, fast eller variabel. Men att läsa ut vilken olja som är påfylld från fabrik har jag klarat av? Är det motorolja VW 50800 0-20W som gäller?

    Bilen är VW Polo 2019 1.0TSI 95 DSG7

    Sen är det lite roligt att läsa i handboken att ladda batteriet är det ett verkstadsjobb ( dvs. säga med batteriladdare )

    /Lennart
    Brukar få med en liter olja med vid leverans om man frågar.
    Då vet man direkt vilken olja motorn ska ha.

  19. #19

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Lennart Jönsson
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    37
    Japp, på mina senaste 5 nya Volvobilar så har en liter originalolja följt med men inte nu. Tanken var att köpa en liter och ha i bilen vid ev. behov. Ny bor jag avsides så det är 5 mil till en VW verkstad.

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    Jag är nästan säker på att det är 0W-20 (LL4) på den. Ring eller åk förbi din lokala verkstad. Den är inte blandar med LL3.
    Stämmer, Castrol EDGE 0W-20 LL IV, serviceintervall, flexibel (max): Byt 30000 km/ 24 månader.

Liknande ämnen

  1. Årsmodell ny bil, vad gäller?
    Av emilson i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-07-28, 21:10
  2. Köpa ny bil, hjälp?
    Av NOlsson i forum VW-forum
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2013-12-27, 12:41
  3. Ny bil på G. Synpunkter och idéer tack
    Av Snowman i forum VW-forum
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2013-02-22, 15:17
  4. Ska köpa ny lammel, vad passar?.
    Av Roger T i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-03, 10:23
  5. Svar: 42
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 04:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin