Resultat 1 till 17 av 17
  1. #1

    Reg.datum
    nov 2018
    Namn
    Jocke B
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1

    Köpråd Golf 6 eller Golf 7

    Hej!

    Går i köptankar gällande en Golf. Jag har läst rescensioner om båda modellerna och kikat Blocket men det är några frågor jag gärna önskar era svar på.

    Jag har bestämt mig för 1,6 liters dieselmotorn och ingen kombi. Bilen ska ha Bluetooth, backvarnare och motorvärmare. Det är mina krav. Dom är inte högre än så.

    Förutom utseendet både inre och yttre samt de nya måtten på 7:an, vad är det som man får med den kontra en Golf 6?

    Skiljer sig åkkomforten, rostskyddet, ljudnivån eller helhetskänslan mycket? En Golf 6:a av årsmodell 2013 med under 10000 mil på mätaren kan skilja så enormt i pris jämfört med den nyare modellen så jag undrar om det är värt det att betala mer i slutändan?

    Kom med era synpunkter och guida mig i detta träsk! :P

    Kan tillägga att jag inte har möjlighet eller tid att provköra båda bilarna och jämnföra nu på stört. Därav alla frågor.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Så klart är Golf 7 genomgående mer modern i känsla och funktion. Men hur man värderar det är olika. Objektivt sett är det ingen revolutionerade skillnad även om bilarna bygger på helt olika teknikplattformar. Den mest uppenbara skillnaden i funktion gäller nog elektroniken och förarassistanssystem. Golf 7 har ACC, aktiv farthållare med automatisk avståndsreglering samt front assist. Om du med Bluetooth menar trådlös telefonanslutning för samtal så kan jag inte minnas att det var standard på Golf 6, tror det förekommer som udda tillval (mobiltelefonförberedelse), men sällan på versioner som 1,6 TDI. Standard i Golf 7 inkl möjlighet att strömma ljud.
    Senast redigerad av Marcus den 2018-11-27 klockan 15:14.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Ett kort svar, titta på 7án, mycket mer bil än 6án. Har själv haft en Golf VI, men även kört en del med Golf 7ór.
    Senast redigerad av candyweiss den 2018-11-27 klockan 15:09.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Skulle leta efter bil med parkeringsvärmare. Från 2016-års modell är även App-connect standard (Carplay/Android Auto), då kan man bl.a. navigera med Google Maps, det är bra.

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2018
    Namn
    Ermin delalic
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    51
    Haft golf 7 i 4.5 år gått till golf 6 nu...
    Golf 7 är drar mindre soppa och modernare
    Men jag som inte bryr mig om moderna grejer bytte med glädjen till golf 6 gti 35 edition
    Förutom att den drar dubbelt så mycket bensin än golf 7 gt är den sjukt kul att köra.. Så tänker du ekonomi och bekvämligheter ta golf 7

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Stockholmmz Visa inlägg
    Så tänker du ekonomi och bekvämligheter ta golf 7
    Fast nu verkar trådstartaren jämföra 1,6 TDI i respektive generation och då är det ingen uppenbar skillnad i bränsleförbrukning. Du jämför två motorer med väldigt olika prestanda etc. vilket så klart avspeglar sig på bränsleförbrukningen.

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Fördelen med en 6:a är om man inte är nöjd med radioenheten så finns billiga kit att konvertera till vanligt Din-format för radion, finns en hel del modeller med inbyggd blåtand

    jag tvekar att köpa en MK7:a just för avsaknaden av valfriheten för ljudanläggningen, och eldriven parkeringsbroms

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jag tror väldigt få har behov av att byta ut just huvudenheten för infotainment i Golf 7, men det finns ju alternativ om man nödvändigtvis måste. Både original och annat. Elektromekanisk parkeringsbroms... ja, visst kan det vara kul att handbromssladda någon gång, men i praktiken spelar det väl inte så stor roll, däremot ger den elektromekaniska parkeringsbromsen komfort- och utrymmesfördelar, inte minst i kombination med DSG. Vad gäller driftsäkerhet så tror jag inte den är ett problem med Golf 7, det där är standardprylar idag och sitter i mer eller mindre de flesta bilar. En manuell sk handbroms är inte alltid felfri.

  9. #9
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Jag har kört båda versionerna (dock bara, men flera, kombi av sjuorna).

    Väljer du manuell eller DSG? Menar du vanlig motorvärmare, typ Calix eller Defa så är det ju ganska smidigt att eftermontera så låt det väga lätt inför ett val. Gäller det bränslevärmare är det en helt annan sak. Har sett få sexor med det. Sjuor däremot, har jag sett både diesel och bensin.

    Min mor har en Golf 6, manuell med 1,6TDI. En "Dark label" och den har bluetooth. Det går att ringa och jag tror att musik fungerar, men har inte testat. Dark label innehåller dessutom regnsensor och kurvljus vilket jag uppskattar. Riktigt snålt går den, även efter uppdateringen. Dessa bilar brukar gå att finna till vettiga priser. Svårt att åka så prisvärt tycker jag. Skulle rekommendera en uppdaterad så att du kan få hjälp vid eventuella problem med tex EGR-kyl.

    Om jag skulle satsa på en sjua och inte kör kopiösa sträckor så skulle jag välja en TSI istället. 1,2an går förvånansvärt snålt. Jag pendlar ca 2000 mil per år och när jag inte åker R tycker jag frugans 1,2a DSG är kanon när det gäller kostnad per mil. En manuell kanske skulle gå att köra snålare. Dieseln blir dyrare med så få mil. Dessutom har hon Webasto så nu är den extra bra

    Infotainment skiljer sig rejält. För övrigt ganska lika bilar. När jag jobbade med skador och även rost får några år sedan, så var fortfarande sexorna väl förskonade. Inte alls som femmor som i princip alla är angripna. På sjuorna har jag bara sett flygrost.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Parkeringssensorer är inte jättevanligt på Golf med mindre motor. Lär vara särskilt ovanligt på Golf 6 i denna jämförelse. Dark Label var ett erbjudande sista året för Golf 6 om jag minns rätt, utförsäljningserbjudandet På Golf 7 kommer parkeringssensorer med Plus-paketet som även innehåller annat trevligt och i mina ögon nödvändigt som Xenon- alternativt Led-strålkastare beroende på årsmodell, automatiskt avbländbar innerbackspegel m.m. Elekrisk motorvärmare säljer Mekonomen nu på kampanj för ca 5500 kr, men se till att lägga till batteriladdning och kupévärmare. Men parkeringsvärmare är ju mycket bättre, ovanligt på Golf 6, förekommer desto mer på Golf 7, både bensin- och diesel, precis som Björn tog upp.

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Är det inte enbart en Penga fråga?!

    7är ju bättre på alla plan mot 6an. Som 6 var mot 5a osv...

    Det är ju som att köpa en Iphone4..

    Sen om man man är Nörd som många av oss här. Så kommer man prata varmt om tidigare Golfar.

    Som jag har haft en Gängar Mk2 Golfar för att de är så coola och nostaligiska..

    Men Egentligen är det en riktigt skitbil!, slö och livsfarlig att krocka i..

    Så köp så nytt du kan!

    Har en Mk7 och en Mk7,5. Mk7 känns ju som sagt som en Nokia T34 när man hoppar in i den..

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Självklart handlar det alltid om pengar. Man vill betala så lite som möjligt för så mycket som möjligt.

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Självklart handlar det alltid om pengar. Man vill betala så lite som möjligt för så mycket som möjligt.
    Precis . Trådskaparen måste ange vilken summa vi prata .

    Är det 150 000 , så rekommenderar jag inte en MK7 som gått 20 000mil

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Precis . Trådskaparen måste ange vilken summa vi prata .

    Är det 150 000 , så rekommenderar jag inte en MK7 som gått 20 000mil
    En MK7 som gått under 10´ med parkeringsvärmare börjar på 100´.

    En som gått 20´ borde kosta 50-70´.

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    En MK7 som gått under 10´ med parkeringsvärmare börjar på 100´.

    En som gått 20´ borde kosta 50-70´.
    Jo jag är lite insnöad på GTI och R , därav min pris uppfattning .

    Men närmare närmare 100 får man nog ge för en fin snik MK7 som gått runt 20 000. Så runt 50-70 för en MK7 kommer aldrig hända...än
    https://www.blocket.se/dalarna/Volks....htm?ca=11&w=3

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Jo jag är lite insnöad på GTI och R , därav min pris uppfattning .

    Men närmare närmare 100 får man nog ge för en fin snik MK7 som gått runt 20 000. Så runt 50-70 för en MK7 kommer aldrig hända...än
    https://www.blocket.se/dalarna/Volks....htm?ca=11&w=3
    Det finns många MK7 för begärt pris 80-90´, de har gått 10-15´. Givetvis inte svårt att få en fräsch för 80-85´.

    Få 4-6 år gamla Golfar har gått 20´.

  17. #17

    Reg.datum
    nov 2018
    Namn
    Anders Dahl
    Ort
    Annelöv
    Inlägg
    1
    Delar mina erfarenheter utan tanke på budget...
    Äger en 2012 tdi 140 dark label med dragpaket, sportstolar, tonade rutor manuell 6vxl. Köpte denna ny 2012. Rullat 10.000 mil i dagsläget. Utan #dieselgate uppdateringen jobbpendlar jag på 0,42-0,45/mil sommartid med den. Har även haft en välutrustad mk7 GT tdi 150 r-line -2015 i 8000 mil. Bytte den mot en ny ännu mer rustad GTD mk7,5 2018 manuell låda som rullat ca 1700 mil i dagsläget. Frugan kör den och snittar väl runt 0,5 på jobbpendling.
    Europaresor i rask autobahn fart strax under 0,6/ mil i snitt på alla dessa 3 bilar.
    Även kört en del mk6 1,6 tdi snikutrustad.
    Min erfarenhet med mk6 1,6 tdi vs 2,0 är att 1,6 är mkt tråkigare, motorn bullrigare än 2.0 samt törstigare med min körstil.
    Rekommenderar mk7 eller mk7.5 alla dagar före mk6, och om det är diesel en 2.0 tdi. Tystare, modernare, adaptiv farthållare, bättre benutrymme bak, bättre dragkrok mm och allmänt mkt bättre komfort än mk6

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-04-06, 23:41
  2. Köpråd – Golf GTI eller Scirocco?
    Av Skooby i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-10-19, 21:59
  3. Köpråd: Golf R eller 35 Edition??
    Av Krigge i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-09-30, 11:59
  4. Köpråd - Golf IV eller V?
    Av jesse i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-19, 16:42
  5. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-01-21, 13:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin