Resultat 1 till 19 av 19
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2018
    Namn
    Ermin delalic
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    51

    Golf gti 35 edition.. Fördelar och nackdelar med chiptrim

    Nu har jag haft min gti 35 ed i 10 dagar och är sjukt nöjd
    Jag funderar på en chiptrim till våren men undrar
    Är det värt... Den går redan bra.. 300 hästar kommer den i te att spinna mycket...
    Ni som gjort det vad är det bästa med optimering och vad är mindre bra
    Hält ärligt... Vill höra gärna

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Det är klart att den kommer att spinna om du drar från stillastående. Däremot kommer den att dra iväg mycket bättre i högre hastighet.

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2018
    Namn
    Ermin delalic
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    51
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Det är klart att den kommer att spinna om du drar från stillastående. Däremot kommer den att dra iväg mycket bättre i högre hastighet.
    Borde den inte spinna mer även om bilen är redan i lågfart och sen kör kickdown.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Stockholmmz Visa inlägg
    Borde den inte spinna mer även om bilen är redan i lågfart och sen kör kickdown.
    Märklig fråga

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2018
    Namn
    Ermin delalic
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    51
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Märklig fråga
    Körde en trimmad s80 t6... Nya däck blev sjukt slitna av allt spin

  6. #6
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Spinner du mycket så är det klart att det sliter däck. Men det finns väl ingen som helst anledning att hålla på att spinna. Om man inte vill leka fjortis. Jag förstår faktiskt inte riktigt frågan heller...

    Från stillastående så får man ta det lite försiktigt iväg när man inte har fyrhjulsdrift. Annars spinner det såklart.

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Spinner du mycket så är det klart att det sliter däck. Men det finns väl ingen som helst anledning att hålla på att spinna. Om man inte vill leka fjortis. Jag förstår faktiskt inte riktigt frågan heller...

    Från stillastående så får man ta det lite försiktigt iväg när man inte har fyrhjulsdrift. Annars spinner det såklart.
    Har provat några olika tuning-företags filer och några är helt döda (typ samma effekt som original) upp till ett visst varvtal. Detta gör bilen otroligt jobbig att köra och den spinner "hela tiden", för du hinner inte släppa av på gasen innan det är försent.
    Framdäcken blev iallafall blankslitna på ett par veckor...

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2018
    Namn
    Ermin delalic
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    51
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Har provat några olika tuning-företags filer och några är helt döda (typ samma effekt som original) upp till ett visst varvtal. Detta gör bilen otroligt jobbig att köra och den spinner "hela tiden", för du hinner inte släppa av på gasen innan det är försent.
    Framdäcken blev iallafall blankslitna på ett par veckor...
    Det va typ det jag tänkte på...
    Har hört olika historier felkoder...ryckningar.. Medaljen har väl två sidor
    Sen är det säkert skillnad på företag som gör jobbet
    Och just golf gti 35 edition bsr säger att deras mätning på 35 ed är 258 hästar medan andra företag säger 235 som betäckning i registreringsbevis..
    Vem har rätt

  9. #9
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av Stockholmmz Visa inlägg
    Det va typ det jag tänkte på...
    Har hört olika historier felkoder...ryckningar.. Medaljen har väl två sidor
    Sen är det säkert skillnad på företag som gör jobbet
    Och just golf gti 35 edition bsr säger att deras mätning på 35 ed är 258 hästar medan andra företag säger 235 som betäckning i registreringsbevis..
    Vem har rätt
    Inte företaget som uppger "BSR-hästar" iaf.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2018
    Namn
    Ermin delalic
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    51
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Inte företaget som uppger "BSR-hästar" iaf.
    Företaget uppger ju lite olika bara bsr 258 andra företag säger de trimmar från 235 till 310 medan bsr 258 till 310

  11. #11
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av Stockholmmz Visa inlägg
    Företaget uppger ju lite olika bara bsr 258 andra företag säger de trimmar från 235 till 310 medan bsr 258 till 310
    BSR vill inte vara som alla andra och använder en annan mätmetod än branschstandard.

    Nu var det dock några år sedan jag kollade detta men det låter som dom fortfarande gör samma sak. Notera i så fall att deras sluteffekt också är mätt med glädjemetoden.

    ... sedan betyder inte det att det inte funkar bra. Jag har kört BSR förr och det funkade fin-fint.

    Mitt inlägg i debatten .
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Lasse Skoglund
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    135
    ärligt talat jag fattar inte denna fråga, om det spinner så gasar du väl mycket på lågfart då. Låt bli o gasa så det spinner då så får du INTE däcken nedslitna

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2018
    Namn
    Ermin delalic
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    51
    Citat Ursprungligen postat av fear50 Visa inlägg
    ärligt talat jag fattar inte denna fråga, om det spinner så gasar du väl mycket på lågfart då. Låt bli o gasa så det spinner då så får du INTE däcken nedslitna
    Har kört bilar som spinner i högre fart än stillastående

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Citat Ursprungligen postat av fear50 Visa inlägg
    ärligt talat jag fattar inte denna fråga, om det spinner så gasar du väl mycket på lågfart då. Låt bli o gasa så det spinner då så får du INTE däcken nedslitna
    Hört talas om "ketchup-effekt"?

    Typ:
    "död så bilen bara smyger iväg för att sedan ge en redig ketchup-effekt när turbon börjar ladda" ..

  15. #15

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Pontus Jakobsson
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    19
    Vad roligt att du köpt en Ed35. Du vill inte lägga upp bild på den?

    Jag har en manuell med Steg 1 från GDM performance. Och den blev bänkad till 290 hästar och 380 nm. Och jag tycker att det passar bilen perfekt. den får en rejäl knuff vid ca 2800 rpm.

    På sommaren är det inga problem den släpper ytterst lite i 2ans växel vid full gas vid ca 5000 rpm (Ibland). ingen wheel hop eller så utan det bara skriker till lite från framhjulen i en halv sekund typ. men den drar jämt över hela registret efter ca 2800 rpm.

    Men nu när det är kallt och asfalten är kall så släpper den mycket i 2ans växel. jag rekommenderar det starkt att köra steg 1

  16. #16

    Reg.datum
    sep 2018
    Namn
    Ermin delalic
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    51
    Citat Ursprungligen postat av Rickybobby Visa inlägg
    Vad roligt att du köpt en Ed35. Du vill inte lägga upp bild på den?

    Jag har en manuell med Steg 1 från GDM performance. Och den blev bänkad till 290 hästar och 380 nm. Och jag tycker att det passar bilen perfekt. den får en rejäl knuff vid ca 2800 rpm.

    På sommaren är det inga problem den släpper ytterst lite i 2ans växel vid full gas vid ca 5000 rpm (Ibland). ingen wheel hop eller så utan det bara skriker till lite från framhjulen i en halv sekund typ. men den drar jämt över hela registret efter ca 2800 rpm.

    Men nu när det är kallt och asfalten är kall så släpper den mycket i 2ans växel. jag rekommenderar det starkt att köra steg 1
    Va kul att du har manuell... Hade velat ja en man manuell men det är få i Sverige
    Jag är jätte nöjd med bilen.. Sjukt kul köra den...
    Men har lite funderingar klart man blir sugen på att optimera den till steg 1 iaf...
    Men läst lite på forumet om årsmodell 2011 om att den modellen kan få problem med kopplingen efter trimning..
    Vet inte om det stämmer..
    Kan tänka mig att mycket beror på körstil...
    Jag är rätt sugen på att köpa u hos bsr ppc3 20 % rabatt nu...
    Men hade velat trimma den först till våren.
    Tänkte på att trimmgaranti gäller ett år från köp datum eller från dagen man gör det...
    Vet inte hur man få till att lägga bilder här.. Kanske funkar bara för betal medlemmar

  17. #17

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    När du läst igenom den trim-garantin förstår du fort att den är ganska meningslös..!
    Så det är inte så mycket att hänga upp sig på.

  18. #18

    Reg.datum
    sep 2018
    Namn
    Ermin delalic
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    51
    Citat Ursprungligen postat av Rickybobby Visa inlägg
    Vad roligt att du köpt en Ed35. Du vill inte lägga upp bild på den?

    Jag har en manuell med Steg 1 från GDM performance. Och den blev bänkad till 290 hästar och 380 nm. Och jag tycker att det passar bilen perfekt. den får en rejäl knuff vid ca 2800 rpm.

    På sommaren är det inga problem den släpper ytterst lite i 2ans växel vid full gas vid ca 5000 rpm (Ibland). ingen wheel hop eller så utan det bara skriker till lite från framhjulen i en halv sekund typ. men den drar jämt över hela registret efter ca 2800 rpm.

    Men nu när det är kallt och asfalten är kall så släpper den mycket i 2ans växel. jag rekommenderar det starkt att köra steg 1
    Lyckats fixa bilder
    Bifogade bilder Bifogade bilder   

  19. #19
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Röd också. Härligt! Eller iallafall på den ena bilden...

Liknande ämnen

  1. Svar: 27
    Senaste inlägg: 2017-09-18, 09:57
  2. Golf GTI Edition 35
    Av frazer i forum VW-forum
    Svar: 373
    Senaste inlägg: 2016-03-10, 09:18
  3. Svar: 45
    Senaste inlägg: 2014-08-26, 14:21
  4. Fördelar nackdelar golf v gti
    Av Smurfen i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-02, 22:38
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-29, 13:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin