Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Låttitel

  1. #1

    Reg.datum
    nov 2018
    Namn
    Magnus Danielsson
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    3

    Låttitel

    Hej, jag undrar från vilken årsmodell som en Touran visar låtitel på radion?

    MVH/Magnus

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Välkommen hit, Magnus!

    Låttitel från vad? Radiosändning, CD, MP3?

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2018
    Namn
    Magnus Danielsson
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    3
    När man spelar radio.

  4. #4
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Det är väl vanlig RDS-sändning isåfall, och det finns väl i alla moderna radio. Det brukar vara stationsnamn, frekvens och en massa RDS-reklam. Någon låtinformation har jag nog aldrig sett den vägen.

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Låttitel

    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Någon låtinformation har jag nog aldrig sett den vägen.
    Jag får artist/låtnamn i min radio, på samma ”rad” som den övriga RDS-informationen (eller är det under, blev osäker ).

    Gamla bilen hade jag inte det, så antar att det skickas via RDS - och att det troligen är olika versioner av mottagare av RDS-protokollet som styr.

    Men om jag får gissa så Golf lär ha det från MK7, Passat från B8 osv (Composition Media/Discover Media/Discover Pro).

    Vet ej om RCD510/RNS315/RNS510 har det, då jag inte haft någon sådan radioenhet.


    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk
    Senast redigerad av Pelk den 2018-11-12 klockan 10:14.

  6. #6
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 295
    Får också låttitlar via RDS på samma rad som övrig RDS info i båda våra mqb bilar. Ena med navi andra utan.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    På min är det bara vissa stationer som har låttitlar.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Självklart behöver bilens utrustning stödja detta, vilken enhet eller från vilken årsmodell som detta stöds vet jag inte, men som candyweiss är inne på så är det helt avgörande om radiostationen sänder ut denna information eller ej. Gissar att det t.o.m. avgörs på programnivå, dvs två olika program från samma station kan sända ut olika information.

  9. #9
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Radiostationen väljer om de ska sända ut texten. Det kan man göra på två sätt. Eller båda.
    Antingen uppdaterar man RDS med jämna mellanrum (där man vanligen ser stationsnamet). Tex först [station] sedan [Just nu:] sedan [artist - låttitel] och så låter man det rotera. Detta bör alla radioapparater med RDS kunna visa.
    Det andra alternativet är att sända ut det som radiotext och då visas det på en annan rad i displayen om radion kan ta emot det.

  10. #10

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    305
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    Radiostationen väljer om de ska sända ut texten. Det kan man göra på två sätt. Eller båda.
    Antingen uppdaterar man RDS med jämna mellanrum (där man vanligen ser stationsnamet). Tex först [station] sedan [Just nu:] sedan [artist - låttitel] och så låter man det rotera. Detta bör alla radioapparater med RDS kunna visa.
    Det andra alternativet är att sända ut det som radiotext och då visas det på en annan rad i displayen om radion kan ta emot det.
    Har en Arteon och där visas stationsnamnet överst med stor text. Raden under med mindre text visar programnamnet och när musik spelas brukar artist och titel stå där. P1-P4 tror jag inte visar låttitel, men Megapol gör det.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av Bopper Visa inlägg
    Har en Arteon och där visas stationsnamnet överst med stor text. Raden under med mindre text visar programnamnet och när musik spelas brukar artist och titel stå där. P1-P4 tror jag inte visar låttitel, men Megapol gör det.
    Rix FM visar också artist och låtnamn, men inte på alla deras program.

Liknande ämnen

  1. Visa låttitel med Spotify
    Av lasholm i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-01-30, 09:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin