Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138

    Bluetooth-koppling, hur skall den fungera? Passat -2013

    Använder bluetooth för telefoni och ibland spotify-uppspelning till bilen men är inte alltid kompis med hur bluetooth-uppkopplingen fungerar.

    Typexemplet är när telefonen är bluetoothkopplad, men att jag lyssnar på vanlig FM-radio. Om min (android)-telefon då får en notis av något slag (mail, twitter eller vad som helst) så tolkar telefonen/bil-radion(?) det som att telefonljudet skall ut i bilen och radion kopplas över från FM-radio till Bluetooth.

    Kan jag från telefonen/radions inställningar styra vilka aktiviteter/notiser som skall få lov att bryta FM-radion? Dvs. att enbart telefonsamtal skall få lov att bryta "FM-radion" ung. som ett trafik-meddelande.

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Vet inte hur mycket som skiljer på din infotainment och en nyare, sen kan det även bero på vilken telefon du har.
    Men om du tittar i din telefon under anslutningar och BT så skall du se dina parade enheter, där skall även finnas ett kugghjul för inställningar.
    Själv har jag en Tiguan II och en S8, där bryter enbart samtal radion.
    Sen finns det även lite inställningar under BT i bilens inställningar.

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2018
    Namn
    Daniel Larsson
    Ort
    Gothenburg
    Inlägg
    11
    Hej kanske är ute och cyklar nu, men kolla följande. Under telefon finns en flik som hette bluetooth väl där under finns något som heter mediaspelare.
    Här väljer du den telefon som du vill ha till enbart BT/steaming spelning.

    Ovan är egentligen bara en parentes och hör inte riktigt till ditt problem.
    Tror du skall undersöka inställningarna under system. Här finns något som heter i stil med BT-auto play eller liknande. Denna funktion gör att mobilen drar igång stereon och spelar spotify där du slutade efter att du varit inne på macken och köpt glass

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Har prövat att editera bluetooth-inställningarna. Under bluetooth fanns följande kategorier:

    - Telefonsamtal (x)
    - Medialjud (-)
    - Kontaktdelning (x)

    Telefonsamtal och kontaktdelning var ikryssade. Nu har jag prövat att klicka ur kontaktdelning, och det verkar faktiskt som att telefonen inte längre bryter FM-radion. Har dock inte prövat om Spotify/Telefonsamtal mm funkar som det skall. Bluetooth-symbol visas i klustret dock.

    Om jag klickar ur "BT-auto play" som kopplar den inte upp BT över huvud taget för mig

  5. #5

    Reg.datum
    nov 2018
    Namn
    Daniel Larsson
    Ort
    Gothenburg
    Inlägg
    11
    Va skumt, utan autoplay sker det ju inte automatiskt, men du borde kunna gå till media knappen och sen trycka på BT, och då lyckas ansluta. Men som du säger, kanske är något annat som gör det

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Prövade igen och faktiskt, klickar jag ur "BT-auto-play" i stereo-setup-menyn så verkar det (nu) funka som det skall. Dvs. den kopplar upp telefonen via bluetooth (och förbereder ex för tel-samtal), men bryter inte ex. FM-sändning.

    Klickar jag på media och BT så kan jag skicka media-ljudet från telefonen (ex spotify).

    Kan nästan svära på att det var den parametern (BT-auto play) jag prövade tidigare och att jag inte fick det att funka då, huvudsaken att det funkar nu, tack!

  7. #7

    Reg.datum
    nov 2018
    Namn
    Daniel Larsson
    Ort
    Gothenburg
    Inlägg
    11
    Kul har märkt att den ibland inte är helt logisk, då den ibland tappar bort 1 av mina telefoner och ibland vägrar starta den med BT. Brukar då bara börja om och välja anslut telefon/mediaspelare

Liknande ämnen

  1. Polo 2013: RCD 310 + Bluetooth
    Av dk87 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-05-07, 19:07
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-20, 08:06
  3. Polo 2013, RCD 310 fråga gällande bluetooth
    Av CandyWhite i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-23, 15:57
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-04-18, 09:09
  5. Hur lufta Passat koppling..?
    Av flincken i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-02-09, 10:47

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin