Resultat 1 till 3 av 3
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138

    Passat 4M 170 -2013. Små ryck o vibrationer // Byte hardyskiva

    Känner oregelbundna små vibrationer framför allt vid jämn fart. Från 40-50 km/t upp mot motorvägsfart.

    Svårt att svära på om vibrationerna känns i rygg eller i rumpa, men skulle säg mest rumpa. Ej så mycket i övrigt. (dvs ratt mm).

    Huvudmisstänkt (utöver däck som jag inte kollat upp ännu) vad jag kunnat läsa mig till Hardyskiva / Flex-disc / Guibo.

    Hur gör jag för att veta säkert? Hur yttrar sig till exempel en kass EGR-ventil?

    Finns det både främre och bakre hardy-skivor (i bägge ändor av kardanen), eller bara "bak" vid haldexkopplingen?

    Hur svårt att bytet av hardy-skiva? Fixar man det på uppfarten?
    Senast redigerad av perIpI den 2018-12-16 klockan 10:57. Anledning: ändrad rubrik

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138
    Falskt alarm verkar det. Hade snedslitna "klaffar"/sågtandsform på innerdelen av främre vänstra framdäcket. Bytte fram och bak-däck och vibrationerna verkar borta.

    Har en service-anteckning från förra ägaren om "hardy-skiva", men ingen notering av att den blivit bytt, därav min misstanke mot hardy-skivan.

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Per
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    138

    Passat 4M 170 -2013. Små ryck o vibrationer // Byte hardyskiva

    Problemen förvärrades och jag bestämde mig för att testa med att byta hardy-skivan. Kunde vara hos kompis som har garage med egen sax-lyft.

    Följde instruktionerna som finns på youtube-klipp.
    https://www.youtube.com/watch?v=G8J8pe9BntI
    https://www.youtube.com/watch?v=JkC-uS1M5q8

    Några tips:
    - Skruvar/bultar som sitter monterat från haldex-sidan var svåra att demontera, hittade en punkt där det fanns marginellt mer med plats och kunde backa ut dem där.
    - Tips för att rotera kardanaxeln är att med händerna snurra på framhjulen (håll ett däck stilla och snurra på det andra), håll samtidigt ett öga på hardyskivan.
    - Avgassystemet måste ner för att kunna sänka kardanen tillräckligt för att få bort skivan (säkra det gärna med rem eller dylikt för att begränsa krafterna?).
    - Beställde hardyskivan (Febi) från tyskland via Daparto, ca 150€ inkl. frakt.
    - Jag bytte enbart den bakre skivan, ej fram som synbart såg betydligt svårare ut att nå?

    Totalt tog nog bytet ca 3-4h, skulle nog göra det på 2h nästa(?) gång. Åtkomst underifrån underlättar väldigt, jag skulle inte vilja göra om bytet på en uppfart.

    Min hardyskiva var riktigt sliten (17.000mil, 5år), vilket man såg ordentligt först när skivan var nere, bytet var absolut nödvändigt. Vibrationerna i hög motorvägsfart nu nästan borta (finns fortfarande små, små vibrationer vilket jag skyller på vinterdäcket med klaff-slitning). Dessutom så upplever jag att bilen är tystare, fanns ett "rumblande" ljud tidigare som nu är borta nu.

    Däremot så har jag misstankar om att dmf:en kan vara på väg att ta slut, mer om det i annan tråd.

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2018-08-18, 17:07
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-09-09, 15:37
  3. Vibrationer Passat tdi 170 Dsg 4M -10
    Av Deesa i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-08-02, 21:49
  4. Råd vid köp av passat tdi 170 4m
    Av Colfritz i forum VW-forum
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2013-01-12, 22:33
  5. Passat tdi 4m
    Av LindeMan i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-12-09, 18:46

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin