Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Ulrik
    Ort
    Västerbotten
    Inlägg
    46

    Snednötta däck bak på Passat B7 Variant -12, hjulinställning nästan ok

    Hej, upptäckte att sommardäcken bak blivit snednötta, vågigt nött på insidan av däcken, 2-3 mm mer nötning än övriga däcket. Lika på båda sidor bak.

    Bokade en hjulinställning på den lokala VW-verkstaden och frågade om dom trodde att någon bussning kunde vara dålig. Det var dom väldigt tveksamma till.

    Fick tillbaka bilen efter hjulinställningen igår, och nästan alla värden var gröna även före inställningen, endast en vinkel som var precis utanför bör-värdena om jag läser protokollet rätt, så väldigt små justeringar är gjorda, men verkstaden vidhåller att inget annat är fel.

    Själv känner jag mig lite tveksam till att en sån liten felvinkel kan ge framför allt ett så vågigt slitage, jag trodde att ett sånt slitage berodde på att däcken kunde röra sig lite i sidled, oftast pga någon bussning som börjar vara dålig.

    Vill ju helst inte nöta vinterdäcken på samma sätt om det går att undvika. Tänker jag rätt eller ska jag lita på verkstaden?

    Kan ni hjälpa mig att läsa protokollet och se ifall jag bör lämna bilen till nåt annat ställe för en andra åsikt?
    Namn:  DSC_0020.JPG
Visningar: 3317
Storlek:  429.0 KB

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Skriv gärna vad det är för bil. Snedslitningar och chassifel är i högsta grad beroende på bilmodell och chassiuppbyggnad.

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Ulrik
    Ort
    Västerbotten
    Inlägg
    46
    Står mitt på protokollet vilken bil o chassikonfig: Passat B7 Variant från 2012.

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Dragit mycket släp med olämpligt högt kultryck/kört mycket tungt lastat?
    Det är väl någon form av multilänkbakaxel? Dåliga stötdämpare och/eller fjädrar kan ju göra att hjulen inte rör sig i optimala lägen. Kanske en dum fråga, men är det premium däck? Flertalet gånger har jag blivit förvånad över dom konstiga fel som dåliga däck kan stå för!

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Jag tror inte att det spelar så stor roll då det är precis inom felmarginalen, men bakaxelns camber-vinklar ligger nästan precis på tillåten negativ camber. Får inte vara mindre än -1grad och 50 minuter, skall helst ligga på -1grad och 30 minuter men ligger nu på -1grad och 47 minuter. När man mäter vinklar i minuter så delas en grad in i 60 minuter. Det innebär att -1grad och 30 minuter är detsamma som minus en och en halv grad. -1grad och 47 minuter är ganska nära minus två grader. Just för mycket negativ camber kan slita på insidan av däcket.

    m v h Henrik

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Ulrik
    Ort
    Västerbotten
    Inlägg
    46
    Tack för svar, bilen rullar på Hankook Ventus S1 Evo2, så varken jättebilliga eller jättedyra, mellansegment. Har inte kört med släp med för högt kultryck, jag är väldigt noggrann med det när jag lastar släpet, men några hundra mil med semesterpackning under sommaren.

    Förstår jag dig rätt @henca så har troligtvis inte hjulinställningen åtgärdat en eventuell källa till problemet med slitage på insidan av däcken, då cambern fortfarande är åt det negativa hållet?

  7. #7

    Reg.datum
    feb 2018
    Namn
    Malte Nilsson
    Ort
    Hemse
    Inlägg
    131
    Enl min åsikt. Jobbar en hel del med hjulinställningar, så har camber vinkeln mycket liten inverkan på sned slitage.
    Däremot är toe mycket viktig o där var felet på din. Så jag anser dit problem åtgärdat!

  8. #8
    GTI-nissen
    Gäst
    Jag håller med om att cambern inte genererar snedslitning. Har kört -2.5 grader med 0 i toe fram på Golfen i många år och har ingen märkbar snedslitning.

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Ulrik
    Ort
    Västerbotten
    Inlägg
    46
    Hej, jag lyfter denna tråd. Nu har jag kört några månader på sommardäcken igen, växlade fram- och bakdäck när jag bytte så jag visste att jag hade jämt nötta däck bak. Nu är även dom däcken snednötta (mer slitage med antydan av "fiskfjäll"/vågighet på insidan).

    Hjulinställning gjordes ju i höstas, efter det har jag bytt ett hjullager bak, vilket ju kan ha varit en del av felet, men ännu är det ju inte bra. Någon nämnde dämpare/fjädrar, tips på andra saker jag bör kolla?

  10. #10

    Reg.datum
    okt 2023
    Namn
    A
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    2
    Hur gick det med denna? Jag har liknande problem

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Ulrik
    Ort
    Västerbotten
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av pass Visa inlägg
    Hur gick det med denna? Jag har liknande problem
    Inte så mycket nytt att tillägga, fortfarande antydan till snednötning på insidan av bakdäcken men kanske inte riktigt lika mycket längre, men då bilen idag rullar som andrabil hinner det inte bli så många mil per år att det gör nån större skillnad. Växlar fram-/bakdäck varje år.

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det ska väl inte behöva påminnas om, men ett korrekt däcktryck kan ju vara en viktig parameter. Tyvärr tror jag att väldigt många är av tron att de alltid har det men har bara inte förstått viken av att kontrollera det...

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Med "vågig" slitning, syftar det till att typ varannan 'klack' på däckets insida är nedsliten? Isf beror det på däckets uppbyggnad/gummiblandning och inte hjulvinklar, det är flera däcktillverkare som haft problem med detta, speciellt i budget/mellansegmentet.. det händer inte på ett premiumdäck.. dit räknas främst nokian, continental, michelin, goodyear och nått enstaka märke till, som inte håller på å kopierar/piratar andra tillverkares mönster osv.
    Kort sagt, ser detta fenomen på 50-100 bilar varje säsong, och i samtliga fall sitter däck av undermålig kvalitet monterade.

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-04-12, 11:21
  2. Stänkskydd bak Passat B7 R-line
    Av nils_ i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-02-15, 12:48
  3. Dragkrok Passat Variant -12
    Av Danne_ i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-02-11, 08:42
  4. Nummerskyltbelysning bak Passat Variant 3C?
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-06, 10:19
  5. Hjulinställning till R-däck golf 2:a?
    Av Dave the brave i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-31, 21:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin