Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303

    Däcktryck bilens rekommendation eller däcktillverkarens?

    Hej
    ska man fylla däcken efter lappen på bilen eller ska man gå efter däcktillverkarens rekommendation?

    Passat variant 190TDI - Bilens lapp säger 2.6bar/2.6bar vid 1person lite last. Däcktillverkaren säger 2.9/2.9 (eco 2.9/3.1)

    Vilken ska man gå efter, vet att varje gång jag hämtat bilen ifrån service etc brukar trycket ligga på 2.9-3.0bar runt om.

    Sommardäcken har jag 18" (bilens lapp är för 18")
    Vinter har jag 17"

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av oskee Visa inlägg
    Hej
    ska man fylla däcken efter lappen på bilen eller ska man gå efter däcktillverkarens rekommendation?

    Passat variant 190TDI - Bilens lapp säger 2.6bar/2.6bar vid 1person lite last. Däcktillverkaren säger 2.9/2.9 (eco 2.9/3.1)

    Vilken ska man gå efter, vet att varje gång jag hämtat bilen ifrån service etc brukar trycket ligga på 2.9-3.0bar runt om.

    Sommardäcken har jag 18" (bilens lapp är för 18")
    Vinter har jag 17"
    Biltillverkarens rekommendationer ska du följa. Samma däck kan ju sitta på flera olika bilmodeller med olika vikt och egenskaper.

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Tack så mycket! Förvirrande när verkstaden fyller mer än rekommenderat. Såg nu på sommardäcken att slitit mer på mitten utav ytan. Så blir att justera ner det framöver.

  4. #4
    GTI-nissen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av oskee Visa inlägg
    Tack så mycket! Förvirrande när verkstaden fyller mer än rekommenderat. Såg nu på sommardäcken att slitit mer på mitten utav ytan. Så blir att justera ner det framöver.
    Då ska du istället höja trycket. Moderna däck behöver tryck för att inte centrifugeras ut på mitten.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Jag tycker att trycket som verkstaden satt i är ungefär det rätta eller bara lite för högt.


    Däcktrycket som biltillverkaren anger är det lägsta rekommenderade, och det är nästan alltid baserat för att uppnå maximal komfort. Man kan tjäna både bränsleförbrukning och livslängd på däcken genom att höja däckstrycket lite grann över det som biltillverkaren rekommenderar, men man behöver självklart inte gå till överdrift med höjningen. Sen så spelar bilens normala last in också. En Caddy som ägs av en snickare som kör runt med cementsäckar hela dagarna lär behöva ett högre tryck i däcken än en Caddy som ägs av ett pizzabud till exempel.


    En tumregel som stämmer i de flesta fall är att 14 tums hjul ska ha 2,4 bar, 15 tums hjul 2,5 bar, 16 tums hjul 2,6 bar o.s.v. så i ditt fall så borde 2,8 bar i sommardäcken och 2,7 bar i vinterdäcken vara lagom.


    Tänk också på att däckstryck är temperaturberoende, 10 graders temperaturskillnad gör 0,1 bar i däckstryck har jag för mig. Om du mäter trycket inomhus i rumstemperatur och sen kör ut bilen utomhus när det är kallt ute så sjunker trycket. Och samma sak gäller åt andra hållet, om du mäter trycket när bilen står parkerad jämfört med om du mäter trycket efter det att du kört några kilometer. Alla däckstrycksrekommendationer utgår från kalla däck.

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Jag följer alltid däckfirmans rekommendationer och dom är, som Blåbäret skriver, i förhållande till hjulets tum.
    Tycker det är ganska logiskt att däckfirman/tillverkaren har bäst koll på vad som är bäst för däcket.

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Tack för eran input, kör på 2.7 med mina 17" så bör duga. Angående slitaget så kan det vara så att den onormalt varma sommaren har bidragit till det (Och att man inte kollat trycket under de varmaste dagarna).

Liknande ämnen

  1. bilens innerbelysning funkar endast vid helljus golf iv
    Av ragelgolfivgti i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-10-13, 18:26
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-11-21, 07:23
  3. Däcktryck gatdäck
    Av J.L i forum Bankörning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-08-30, 18:10
  4. Tändstift 1,8t AGU- rekommendation
    Av PassatGT16v i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-08-22, 10:14
  5. rekommendation av däckstorlek.
    Av mellowd i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-28, 19:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin