Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    CJ
    Ort
    Laholm
    Inlägg
    16

    Hur startar man sin diesel-vw när det är kallt?

    Ni som har vw-diesel med nyckel som blir som en knapp, hur startar ni när det är kallt ute? Vi blev stressade när det inte tände med en gång och tryckte flera ggr på nyckeln, misstänker att det inte var då lyckat... Efter 7-8 ggr gick den igång.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Lasse Skoglund
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av CiA Visa inlägg
    Ni som har vw-diesel med nyckel som blir som en knapp, hur startar ni när det är kallt ute? Vi blev stressade när det inte tände med en gång och tryckte flera ggr på nyckeln, misstänker att det inte var då lyckat... Efter 7-8 ggr gick den igång.
    Är som på gammla merca bilar förr, dom behöver glödgas när dom är kalla men dock mycket snabbare i moderna bilar. Räcker med att slå på tändningen bara typ 5 sek brukar räcka och sen kör du in nyckeln för start.

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    CJ
    Ort
    Laholm
    Inlägg
    16
    Alltså: slås alltså tändningen på när jag stoppar in nyckeln i hålet, och d väntar jag? Sen efter ca 5 sek trycker jag på nyckeln?

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Vilken bil gäller det? Passat generation 6-7? Det tar längre tid att starta motorn när det är kallt, inget konstigt.

  5. #5
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Peter S.
    Medlemsnr
    4681
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    295
    Citat Ursprungligen postat av CiA Visa inlägg
    Alltså: slås alltså tändningen på när jag stoppar in nyckeln i hålet, och d väntar jag? Sen efter ca 5 sek trycker jag på nyckeln?
    Det ska finnas en symbol för förglödning som ser ut typ såhär:
    https://slrk.se/wp-content/uploads/2...ning-light.jpg

    Den tänds när du sätter på tändningen, vänta tills slocknar, sedan starta.
    Desto kallare utetemp (förutsatt kall motor) desto längre tid tar det innan lampan slocknar..typ.

    Du har ingen el- eller dieselvärmare i bilen?

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Hur startar man sin diesel-vw när det är kallt?

    Citat Ursprungligen postat av CiA Visa inlägg
    Alltså: slås alltså tändningen på när jag stoppar in nyckeln i hålet, och d väntar jag? Sen efter ca 5 sek trycker jag på nyckeln?
    Du trycker in nyckel till första läget, tändningen slås på och instrumenteringen tänds upp.

    Därefter trycka in den till läge 2, startmotorn aktiveras.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk
    Senast redigerad av Pelk den 2018-10-28 klockan 17:24.

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    CJ
    Ort
    Laholm
    Inlägg
    16
    Tack för era svar!
    Det är en Alltrack från 2013. Vi har dieselvärmare. Hur länge ska man köra den?

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Citat Ursprungligen postat av CiA Visa inlägg
    Tack för era svar!
    Det är en Alltrack från 2013. Vi har dieselvärmare. Hur länge ska man köra den?
    Har du 20min färdväg på morgonen så kan du aktivera den 20min innan du ska åka.
    För att batteriet ska ha en chans att ladda upp ordentligt.

    Och ang glödningen så när du trycker ner bromsen och trycker in nyckeln (fullt) för att starta bilen så kommer glödningslampan lysa. När bilen har glödgat klart så kommer startmotorn gå igång.
    Du behöver alltså inte vänta med nyckeln i tändningsläget i typ 5 sekunder först

    Har en likadan passat (dock ej alltrack) men ägde innan denna en alltrack från -13 i 3 år.
    Så vet hur de funkar

    Men om du tycker de tar onormalt lång tid att starta ändå så kan de ju vara nå fel på bilen med.
    Kanske ett dåligt glödstift eller liknande. Åk förbi din verkstad och be de ta ett felminne så får du ju se!

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Och kom ihåg att ha ett friskt och laddat batteri. Inte minst viktigt att ha koll på om man använder parkeringsvärmaren flitigt men kanske inte kör så långa sträckor.

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av CiA Visa inlägg
    Ni som har vw-diesel med nyckel som blir som en knapp, hur startar ni när det är kallt ute? Vi blev stressade när det inte tände med en gång och tryckte flera ggr på nyckeln, misstänker att det inte var då lyckat... Efter 7-8 ggr gick den igång.
    Du trycker på knappen och väntar.
    vid kall väderlek tar det längre tid.

    Vad menar du med ”tände”?

Liknande ämnen

  1. Golf 3 diesel startar ej när den är kall
    Av Barredbeef i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-01-08, 18:02
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-11-11, 10:43
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-09-27, 22:25
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-18, 10:47
  5. Svar: 42
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 04:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin