Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41
  1. #1
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117

    Min VW Golf R:s efterträdare Cupra R

    VW Golf R eller GTI går ej att beställa som nya. Har med WLTP klassificeringarna att göra.

    Då får man leta upp en lagerbil. Kunde ej finna en Golf R som passade. Hittade dock en del annat men valet blev en ny bil som min lokala VW handlare Motor AB Halland letade fram. En Seat Leon Cupra R 2018 310hk (799 limited edition) med 1,5 mil på mätaren, transportfartspärr kvar på 30 km/tim. Ej demokörd. Kom till byn från en ÅF i Norrland för några dagar sedan.

    Ska hämta den imorgon.

    Golf R:en har skänkt mig stor glädje genom åren ! En riktig kanonvagn får man säga!

    Ska bli kul att utvärdera Cupran!

    Ett av de glädjande tillfällena nedan....Bye bye R!

    Namn:  IMG_5667.jpg
Visningar: 1755
Storlek:  80.3 KB

    Golfen får ny ägare i helgen.

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2018-10-28 klockan 14:06.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Grattis, Hade en Cupra 2019 som lånebil för några helger sedan. Riktigt trevlig bil.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Andreas
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    156
    Gött, tycker min Cupra är roligare att köra än R. Speciellt på bana, viktskillnaden gör sitt. Men man får ju vara lite mjukare på gasen när det regnar eller snöar...

  4. #4
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Mk1s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kimmo M.
    Medlemsnr
    216
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    691
    Är det den som stod i Umeå när jag var dit med sonen som också köpte sig en ny Cupra, dock en st awd för 2 veckor sedan?
    Var en såld skylt på limited Cupran.
    Riktigt läcker!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    /Kimmo
    Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion

  5. #5
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Den kommer från Umeå, samma bil .

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  6. #6
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Känner igen problemet, jag ska byta om ca 6 månader vilket brukar betyda att det är dags att beställa, inte en enda rolig VW el Audi finns att beställa
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  7. #7
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Känner igen problemet, jag ska byta om ca 6 månader vilket brukar betyda att det är dags att beställa, inte en enda rolig VW el Audi finns att beställa
    Vänta lite bara. R ska vara på gång. Dock med 300 hk.

  8. #8
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    Vänta lite bara. R ska vara på gång. Dock med 300 hk.
    Jag vet flera företag som kan råda bot på att effekten är för låg
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Vill ha lite bilder ju

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Ser fram emot en jämförelse mellan Golf R och Leon Cupra R Gratulerar till en trevlig bil!

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Stort grattis till en grym bil Du forsätter köra manuellt ser jag..kul

  12. #12
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Ville gärna ha manuell igen!

    Jag har inte hunnit jämföra så mycket, endast uppe i 4 mil. Camber lär vara aggressivare, typ som ClubSport S skulle jag gissa. Finns lite olika uppgifter på nätet. Den har DCC liksom min Golf R men fjädringen känns stummare i grunden. Går stadigt.

    En mycket positiv sak - Start/Stopp knappen/funktionen står i samma läge som den var senaste gången vid ny start. Behöver inte VCDS fixa med det. Så har det inte varit på Golf 7 inklusive vår senaste Alltrack från April -18.

    Känns väldigt VW mässing. Några detaljer är simplare typ stödstag till motorhuven istället för gasdämpare, ren matt plast i handskfacket istället för "velorludd", endast ett sidofack i bagaget, ingen hållare i bakluckan för varningstriangel. Just Cupra R har ju en massa annat utöver rikligt utrustningspaket såsom div kolfiber, R klädsel, mockaratt, 370mm Brembo bromsar osv som väl kompenserar mindre standard brister.

    Ikväll blev det montering av Dynablink (dynamisk flödesblinker) i backspeglarna. Kom idag .


    Här kommer några bilder i alla hast.

    Namn:  R1.jpg
Visningar: 1786
Storlek:  1.10 MB

    Namn:  R2.jpg
Visningar: 1596
Storlek:  1.09 MB

    Namn:  R3.jpg
Visningar: 1473
Storlek:  1.12 MB

    Instrumenten gillar jag. Vill ha "riktiga" mätare och det är det!
    Namn:  R4.jpg
Visningar: 1572
Storlek:  967.4 KB
    Senast redigerad av Peter-C den 2018-10-24 klockan 00:13. Anledning: Brembo
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Nice! , ja de där är grymma!

  14. #14
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Snygg!

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Dessa fälgar är sååå fina, vem tillverkar dessa då?

  16. #16
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av anri52 Visa inlägg
    Dessa fälgar är sååå fina, vem tillverkar dessa då?
    Det kan jag tala om när jag fått 4 org. extrafälgar till vinterhjulen. De finns i lager i ES men det hjälper inte...…….

    Seat i Spanien skickar inte fälgarna innan de sett registreringsbeviset pga att det inte ska säljas till andra bilar än just denna modell.
    Fick regbeviset redan idag med posten. Nu kan ÅF ropa av ordern och styrka att kunden har en R med regbevis i pdf format . Då är det ok får jag hoppas. Jo det är sant!

    Tar väl någon vecka innan de ankommer.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  17. #17
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Väldigt mycket special med dessa ovanliga bilar. Har hört att det är samma med delar till Beetle RSI och även diplomatbilar tror jag (tex A8 med galet tjocka och tunga dörrar).

  18. #18
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Häftig kärra det där, även om det inte var något fel på Golfen heller.
    Hoppas den skänker dig många roliga mil!
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  19. #19
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Uppdatering.

    VW Golf R manuell 300 4wd 2014 5500 mil vs Seat Leon Cupra R manuell 310 2wd 2018 ny bil.


    Lite omdömen efter några rundor igår på blandade vägtyper i respektive bilar med två olika förare bestående av undertecknad samt min son.

    Bägge bilarna utan ”tuning” avseende motor. Golf R i detta fallet har ett CTS intake + CTS elbove inletpipe, inga andra rena ”performance” förändringar.

    Golf R har som bekant 4wd vilket gör att den sticker den iväg 0-100 betydligt snabbare än Cupra R pga greppet. Helt givet kan man nog påstå. Väl uppe i fart är Cupra R kvickare. Den matar på bra från botten liksom Golf R, dock märkbart bättre än Golf R 300. Detta gäller så länge vägbanan är torr. Cuprans LSD (Limited Slip Differential) fungerar mycket bra. Den är ställbar från menyn. Nu är Golf R:en inte en 310 hk som den 2018 versionen är. Förmodligen är Cupra R ändå snabbare än en Golf R 310 2018. För Golf R 2019 lär effekten sänkas till 300 hk igen (WLTP certifiering har inverkan).

    Bägge bilarna har DCC. Cupra R är märkbart styvare i fjädringen. Styrningen är mer direkt i Cupra R, mer agil så att säga än i Golf R. Den betydligt aggressivare Camber vinkeln i Cupra R påverkar säkert denna egenskap. Cupra R är något lättare vilket märks på rörligheten i sidled.

    Ljudnivån i kupén är hyfsat likvärdig i de bägge bilarna. Golf R:en är ju betydligt äldre men är fri från gnissel och skrammel så även den nya Cupra R:en. Golf R:en har permanent öppna yttre rör avgassystem (vcds tweak) samt ett öppet CTS intake. Hade den inte haft det hade den varit tystare än Cupran. Cupran med motorn i ”Cupra” läge bjuder även på ”pops and bangs” från avgassystemet mellan växlingarna. Det senare lovprisades av den yngre föraren !

    Infotainment är likvärdig om man jämför samma årsmodell av Golf och Leon Cupra (jmfr med vår Golf Alltrack 2018). ”BeatsAudio” paketet levererar i Cupra R, ThumbUp så att säga.

    Som jag nämnt i inlägg i tråden så är ett antal detaljer är simplare på Cupra R än Golf R men även tvärtom, dvs bättre på Cupra R.

    Bromsarna har vi inte haft möjlighet att hårdtesta denna småfuktiga höstdag med +3c i temperatur. De är bra på bägge bilarna. Golf R har 340 mm skivor med flytande mono ok, Cupra R har 370 mm skivor (står Audi på dem) med 4 kolvs Brembo ok. Man kan anta att Cuprans bromsar tål mer.
    Notering, detta ex av Golf R har främre 2 sektions borrade skivor från ClubSport S. Gör ingen större skillnad på allmän väg jmfr original släta skivor.

    Bägge bilarna har påkostad inredning. Multifunktionsratten i Golfen har bättre stöd för telefon + div andra detaljer som är till Golfens fördel.

    LED strålkastare är bra på både Leon och Golf på senaste årsmodellen. Den äldre Golf R:en som vi här jämför med har xenon.

    Känslan i karossen, typ dörrklang o dyl ganska likvärdigt. Mer tyngd i t.ex. bakluckan på Golfen än Leonen pga att tröskeln är mycket högre i Leonen.

    Slutsummeringen lyder Golf R -14 håller än idag vad den lovade vid lanseringen, en mer allround artad bil. Cupra R 2018 är lite mer track day inriktad men funkar alldeles utmärk som vardagsbil, sportigare med de för och nackdelar det för med sig.

    Då Cupran inte gått så många mil så har vi inte testat outputen på fullvarv. Det får vänta tills den gått c:a 100 mil.

    /Peter
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    Senast redigerad av Peter-C den 2018-10-28 klockan 15:25. Anledning: "rundor igår"
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  20. #20
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Kul med en liten resumé på första intrycken med nya bilen.

Liknande ämnen

  1. Min Tiguan Mk II har fått en LED-ramp
    Av Howzer i forum Bilder och Videos
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-03-13, 14:48
  2. Har fått problem med min mk2!
    Av JeppeL i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-08-07, 11:13
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-01, 23:16
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-09, 23:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin