Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    George
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    14

    Hur testar man att högttyckspumpen fungerar korrekt?

    Hej,

    Min bil har börjat gå lite sämre och ibland rasslar det till (då tappar jag kraften helt i motor), jag får även felkod random misfires. Rasslet kommer från högttyckspumpen. Har monterat ur den och kollat, allt ser bra ut, inga skador eller repor där kamaxeln går mot. Testade en begagnad högtryckspump men hade fortfarande samma problem. Bilen är en VW Golf GT 1.8 TSI 2010. Någon som erfarit samma problem? Har kikat på kamkedjan och den låter fint. Eller kan det vara att den begagnade högtrycks pumpen också är kass? I stort ska trycket vara i dessa vid tomgång?

    Alla svar uppskattas.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Förpumpen i Bränsletanken, lyssna om den låter som den ska och inte låter oregelbundet, hur mycket har den gått ?

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391
    Logga bränsletrycket med vcds så ser du väl om du får tryckfall

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    George
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    14
    Bilen har gått ca 9600 mil. Den låter som den ska vid tändning och ger bränsletryck fram till motorn. Jag får testa trycket efter HPFP (High pressure fuel pump). Återkommer med vad problemet är när jag hittar det.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Om det är möjligt så kolla även upp LTFT-banken så den inte nästan är i "taket" (runt +20-25%) en defekt högtrycksgivare kan ge denna symptom P2177 är en vanlig felkod när den slår i "taket"

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    George
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Förpumpen i Bränsletanken, lyssna om den låter som den ska och inte låter oregelbundet, hur mycket har den gått ?
    Testade med tryckmätare trycket i bränsletröret mellan Tanken och Högtryckspumpen. 3 bar vid normal körning och upp till 5 bar vid gaspådrag. Trycket sjönk aldrig ner under 3 bar. Kontrollerade trycket 20 minuter efter att jag stängde av bilen och mätaren stod kvar på 3bar. Så bensinpumpen i tanken är det inget fel på. Nu har jag provat två begagnade högtryckspumpar (HPFP) och syndromen är densamma. Kan jag ha haft oturen att det är fel på de begagnade högtryckpumparna också? Enligt VW är det ett vanligt fel att HPFP går vid ca 10 000 mil. En ny sån kostar 4940 kr. Vill inte riktigt chansa och lägga dom pengarna när man inte är säker på vad felet är.

    Tändstiften ser fina ut. Motorlampan lyser inte och jag inte inte fått felkoder på lågt bränsletryck.
    De enda felkoderna jag har fått är miständningar, random misfires. Miständningarna märks av tydligt under normal acceleration vid ca 2000rpm. Det suger.

    Mvh

Liknande ämnen

  1. Hur testar man Transpondern ?
    Av pontiac i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-06, 12:25
  2. Hur fungerar 4Motion?
    Av krickan4 i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-05-19, 01:47
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-27, 15:57
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-20, 14:35

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin