Resultat 1 till 19 av 19
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2018
    Namn
    Kristoffer Matsson
    Ort
    Malung
    Inlägg
    6

    Golf mk2 det vanliga värmeproblemet som inte verkar vara så vanligt...

    Ja då va vi här, ingen värme i golfen, är en 90a. Har läst allt som jag hittat men inte nått som funkar.
    om jag har den på tomgång tills den blir varm och luftar den osv så blir det lite värme, om jag klämmer på slangarna in till värmepaketet så blir det varmt, men så fort jag börjar åka så blåser det kallt. Blir varmt om jag åker sakta och gasar på samt om jag står stilla och varvar. Men så fort jag åker/står stilla så blir det kallt...

    Börjar bli less på detta nu så all hjälp som finns mottages mkt gärna!! Tack på förhand

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Någon drifttemperatur på motorn..? Låter som en termostat som står öppen alt. Är borrad.. blir motorn varm som den ska ~90°C?

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2018
    Namn
    Kristoffer Matsson
    Ort
    Malung
    Inlägg
    6
    Ajuste jag har bytt termostat och vattenpump och motorn håller sig i arbetstemp

  4. #4
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 295
    Golf 2 har ju ingen "värmeventil". Det är fullt flöde av kylvatten genom värmepaketet hela tiden. Det man gör när man justerar värmen på spaken inne i bilen är att (mha ett spjäll) reglera hur mycket av luften som sugs in som skall gå via värmepaktetet och hur mycket som skall gå vid sidan av.

    Följande fel ger dålig värme:
    1. Man gjorde en återkallelse på 80-90 talet på dessa bilar och satte en bypassventil med tillhörande slang på torpeden där rören från värmepaketet sticker ut för att värmepaketet inte skulle sprängas om motorn gick för varm. Om du har dessa, riv bort dem och koppla slangarna direkt på värmepaketet. Vanligt fel.
    2. Värmepaketet är fullt med rost och annan skit och värmer dåligt. Kan funka att spola det med trädgårdslangen. Ganska vanligt fel.
    3. Du har fel på spjället som reglerar kallt/varmt. Detta har tätningar av skumgummi.....synnerligen åldersbeständigt.... Inte så vanligt fel. Kan bara undersökas om värmepaketet tas ur bilen = ut med instrumentbrädan.....

    Ovan fel förutsätter att allt annat är ok, dvs vattenpump, termostat, kyl, luftning osv.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2018
    Namn
    Kristoffer Matsson
    Ort
    Malung
    Inlägg
    6
    Bypassventilen existerar inte, värmepaketet har jag spolat, ta ur värmepaketet lät då lite drygt ��

  6. #6
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 295
    Väldigt drygt är det
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Det är inte så jättesvårt att byta värmeväxlare på en Mk:2a har bytt ut 2st

    Radion men ran och reglage tas bort, 3st M6 muttrar med bricka i maskinrummet samt slangar, evt. nederdelar av instrumentbrädan

    tar max 3 timmar

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2018
    Namn
    Kristoffer Matsson
    Ort
    Malung
    Inlägg
    6
    Men är väl knepigt om det är värmeväxlaren om det blir varmt när jag pumpar på slangarna ?

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 647
    Luftfickor i systemet? Sitter termostaten på rätt håll? Gamla slangar som kollapsat innuti men som ser ok ut? Nåt annat skräp som fastnat i systemet och blockerar vattenflödet?

    Jag tror det enda du kan göra är att felsöka bit för bit tills du hittar felet. Har du spolat rent hela systemet när du bytte vattenpumpen? Koppla loss övre slangen till kylaren och stoppa in en vattenslang i kylaren och spola, försätt spola och starta motorn tills endast rent vatten kommer ut, varva lite så du ser att vattenpumpen funkar (högre varv = mera tryck ur den lösa slangen) Ta sen bort båda slangarna som går in till värmepaketet i kupén och spola försiktigt med vattenslang från båda håll tills du fått ur allt gammalt skräp.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    720
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    3. Du har fel på spjället som reglerar kallt/varmt. Detta har tätningar av skumgummi.....synnerligen åldersbeständigt.... Inte så vanligt fel. Kan bara undersökas om värmepaketet tas ur bilen
    Jag tror på detta jag. Den stänger inte som den ska.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2008
    Namn
    Andreas Wallin
    Ort
    Gnarp
    Inlägg
    40
    Du behöver troligen inte plocka ur värmepaketet,ta bort mittkonsolen och kåpan som fördelar utsläpp mitten höger vänster så ser du spjället som leder om luften vid varmt och kallt,antagligen har skumgummit som täcker hålen i spjället vittrat sönder tejpa igen hålen med silvertejp tex. Har själv gjort detta för några år sedan

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2018
    Namn
    Kristoffer Matsson
    Ort
    Malung
    Inlägg
    6
    Okej tack så mycket! Ska kika på de!

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2014
    Namn
    --
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    84
    Citat Ursprungligen postat av wallin Visa inlägg
    Du behöver troligen inte plocka ur värmepaketet,ta bort mittkonsolen och kåpan som fördelar utsläpp mitten höger vänster så ser du spjället som leder om luften vid varmt och kallt,antagligen har skumgummit som täcker hålen i spjället vittrat sönder tejpa igen hålen med silvertejp tex. Har själv gjort detta för några år sedan

    Vad är det som kan gå sönder/fel när man ger sig in till värmepaketet?
    Något som lätt kan gå sönder som inte går att fixa på egen hand när man väl börjar?

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Testa att spola ur värmepaketet.
    Spola balänges med varmt vatten-
    OM det är igensatt bör skiten iaf släppa lite då.

    Angående värmepaket.
    Det som sticker ut genom torpedväggen är i princip att förutom elementet.
    Det som kan gå sönder är plast som sitter runt om vid demontering/montering.
    Senast redigerad av Lillen den 2018-12-17 klockan 01:14.

  15. #15

    Reg.datum
    jul 2014
    Namn
    --
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    84
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Testa att spola ur värmepaketet.
    Spola balänges med varmt vatten-
    OM det är igensatt bör skiten iaf släppa lite då.

    Angående värmepaket.
    Det som sticker ut genom torpedväggen är i princip att förutom elementet.
    Det som kan gå sönder är plast som sitter runt om vid demontering/montering.
    För oss som inte har tillgång till vattenslang blir det ganska svårt att åstakomma
    Och visst, verkstäder gör la sådana jobb men bara det är väl 200-600kr beroende på typ av verkstad

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Uslang på de bitarna du jobbat med till och från värmepaket.
    In på ok gör det själv hall där finns vatten slang varm/kall.
    Testa med något kalklösande och fettlösande imellanåt.
    Spola bakvägen men ibland fram för att snbbt byta till bakvögen se om något lossar.

    Personliget tror jag på byte av värmepaketet.
    Beckat igen med skit från samma håll många år.

  17. #17

    Reg.datum
    jul 2014
    Namn
    --
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    84
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Uslang på de bitarna du jobbat med till och från värmepaket.
    In på ok gör det själv hall där finns vatten slang varm/kall.
    Testa med något kalklösande och fettlösande imellanåt.
    Spola bakvägen men ibland fram för att snbbt byta till bakvögen se om något lossar.

    Personliget tror jag på byte av värmepaketet.
    Beckat igen med skit från samma håll många år.
    Bra ide, fan inte tänkt på det.
    Loss med kylarslangen upptill då och bara in med slangen?

    Fungerar T-röd som fettlösande? Eller är det en dum ide?

  18. #18

    Reg.datum
    okt 2018
    Namn
    Kristoffer Matsson
    Ort
    Malung
    Inlägg
    6
    Nu efter mkt lång tid så har jag rivit isär mittkonsolen och allt så jag ser luckorna och skumgummit är helt å fint, ser ut som någon nyss satt dit dom �� så nu vette fan vad jag ska göra, kan de va ärmepaketet ändå? Om det är nå skit i det men tycker det rinner fint igenom. Å varmkör jag så blir slangen in varm och ut är kall...

  19. #19

    Reg.datum
    jul 2014
    Namn
    --
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    84
    Citat Ursprungligen postat av Ztoffem Visa inlägg
    Nu efter mkt lång tid så har jag rivit isär mittkonsolen och allt så jag ser luckorna och skumgummit är helt å fint, ser ut som någon nyss satt dit dom �� så nu vette fan vad jag ska göra, kan de va ärmepaketet ändå? Om det är nå skit i det men tycker det rinner fint igenom. Å varmkör jag så blir slangen in varm och ut är kall...
    Låter ju utan tvekan som att värmepaketet är igensatt
    Men det rinner ju inte igenom om det ena röret är kallt så börja med att spola igenom systemet innan du ger dig på att byta värmepaket!

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-05-31, 19:28
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-09-16, 07:35
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-09-12, 16:59
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-12, 07:06
  5. Inte så vanligt va?
    Av dannybooy i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-11, 19:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin