Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135

    VW T5 1.9TDI 2005, helt ny generator rasade efter 20km. Vad kan vara fel?

    Har nyligen haft generatoras på en VW T5 2005, efter 26000 mil så var kolen slut och när jag skulle byta kolen så såg jag att släpringarna var genomnötta så jag struntade i att försöka renovera den och köpte helt enkelt en ny generator.

    Jag monterade den nya generatorn och när jag startade bilen så var det ett ganska kraftigt vinande ljud som följde motorns varvtal. Ljudet kommer mekaniskt och är inte genom stereon eller något. Jag antog att det var generatorn och körde vidare, tänkte att det kanske "gick till sig" efter en stund om det är för att lager och liknande var nya.

    Spänningen mättes upp till 14,6V på batteriet med motorn igång, såg bra ut.

    Efter max 10-20km så slutar det vinande ljudet att låta och batterilampan tänds. En del lampor på instrumentpanelen blinkar till (airbag, ABS och liknande) Jag vet alltså att ljudet kom från generatorn, och att den då slutade ladda. Nu är batterilampan konstant tänd, och generatorn laddar inte. Remmen sitter kvar, och den är spänd och fin. Det är inga problem med drivningen av generatorn.

    Jag inbillade mig att jag kände en lukt av bränd elektronik, men det kan lika gärna ha varit från utsidan av bilen / omgivningen.

    Vad har hänt? Var det en dålig generator eller är något fel med bilen?

    När jag ansluter generatorn till bilen så är det bara två kablar. Den tjocka + kabeln med en gul plasthatt på som man sätter fast med 13mm nyckel, och elektronikkontakten som har två eller tre poler i en typisk kontakt.

    Jag har noterat att det på generatorn finns en extra lång skruv som sticker ut. Det ser ut som att man kanske skall kunna fästa en jordfläta eller liknande på den. Den har inte används på min tidigare generator och det finns heller ingen kabel att fästa där som hänger löst i min bil. Vad är detta för kopplingspunkt? Behövs den?

    Jag tänker mig att generatorn har plus UT på den tjocka kabeln med mutter, och att den tar jord från chassie/kopplingen till motorn?

    Vad händer om exempelvis jordfältan saknas, eller om pluskabeln har dålig kontakt?

    Skruven är markerad med en ring och en röd pil på bilden.


    Jag undrarkort och gott vad som kan ha orsakat detta problem, och vad jag skall kolla innan jag reklamerar den nya generatorn och monterar en ny, för att få samma problem en gång till.

    Vad tror ni?


    Namn:  generator.jpg
Visningar: 1295
Storlek:  106.8 KB

  2. #2

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Svarar på mitt eget inlägg.

    generatorn som köptes hade en defekt i lindningen. Detta gav en kortslutning som gjorde at generatorn brann. Detta gjorde att en kraftig lukt uppstod och att lindningen i generatorn bytte färg från röd/koppar till svart.

    Detta drog även med sig säkringen som sitter väldigt dumt monterad under batteriet, och som tar över 10 minuter att byta på grund av detta.

    Säkringen är också dyr och kostar 200:- hos förhandlaren.

    Så det var inget fel på bilen, det var två defekta generatorer.

    //GF

  3. #3
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Jättebra att du återkopplar och talar om hur det gick.

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Intressant, bekräfta den gamla tesen att man aldrig ska förutsätta att en ny reservdel är hel och riktig!
    Sen är väl inte Delco-Remy kända för att ligga i toppskiktet rörande kvalitet!

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Citat Ursprungligen postat av good.fidelity Visa inlägg
    Detta drog även med sig säkringen som sitter väldigt dumt monterad under batteriet, och som tar över 10 minuter att byta på grund av detta.

    Säkringen är också dyr och kostar 200:- hos förhandlaren.

    //GF
    Hos en annan exklusiv tysk biltillverkare kostar huvudsäkringarna många tusenlappar!

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2020-10-28, 12:22
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-08-24, 17:40
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-23, 23:09
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-09-12, 17:59
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-12, 08:06

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin