Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575

    9w7 Bluetooth modul, skillnad mellan versioner

    Jag kollar för tillfället på att uppgradera från RNS 315 med inbyggd Bluetooth till RNS 510 som ju som bekant kräver en separat Bluetoothmodul. Bilen är från 2014 och har den vita färddatorn. Mitt krav är att åtminstone all funktionalitet som jag har idag finns kvar efter uppdateringen dvs. handsfree, telefonbok/samtalslistor i både RNS och färddator, byta låt med knapparna på ratten vid streaming av musik, samt artist/låtnamn/album i både RNS och färddator.

    När jag googlat har jag sett att de 9w7 moduler som oftast används vid eftermontering av RNS 510 är artikel 7p6 035 730 av version J, K eller L. I en gammal tråd på detta forum (http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...rberedelse-9ZB) påstås att det är L-versionen som krävs för att byta låt med rattknapparna och se låtinfo i färddatorn. Men på de bilder jag sett så har J, K och L-versionerna alla samma SW nummer (3200) och HW nummer (H15). Så vad är då skillnaden? Betyder detta att en J-modul duger lika bra som en L-modul? Det skulle isåfall göra uppgraderingen enklare eftersom J-versionen är den vanligaste att hitta som begagnad (åtminstone på Bildelsbasen).

    Sedan finns det även M, N och P-versioner som alla har SW 4217 och HW H16. Dessa är uppenbarligen uppdaterade versioner, men vad är skillnaden mellan dessa och tidigare versioner? Något jag kan ha nytta av, eller är de bara uppdaterade för att stöda någon ny funktionalitet som min bil inte har?
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  2. #2
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Jag letar fortfarande efter ett svar på vad som är skillnaden mellan versionerna, dock har jag lyckats gräva fram följande info ur ETKA gällande vilken modul som motsvarar vilken PR-kod:

    7P6035730J: PR-9ZB
    7P6035730K: PR-9W7
    7P6035730L: PR-9ZA

    7P6035730M: PR-9ZB
    7P6035730N: PR-9W7
    7P6035730P: PR-9ZA

    PR-koderna i sin tur betyder följande:

    PR-9ZB: "Mobile Phone Preparation"
    PR-9ZA: "Mobile Phone Preparation Plus"
    PR-9W7: "Mobile Phone Interface (NAR)", vet inte vad detta är

    Är det någon som kan säga vad det är för funktionell skillnad mellan modulerna baserat på ovanstående info?

    Min bil har ju en form av "Mobile Phone Preparation Plus", dock är det varianten med kontroll integrerat i RNS 315 samt Bury docka på instrumentbrädan. Går jag miste om funktionalitet om jag väljer en icke-"Plus" BT modul?
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  3. #3
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Ibland står NAR för Nordamerika.

  4. #4
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    Ibland står NAR för Nordamerika.
    Så kan det mycket väl vara. Dock hittar jag lite olika benämningar på den PR-koden, och enligt vissa källor så står den för "Mobile Phone Preparation High"

    Det skulle betyda att modulerna J, K och L är motsvarar Mobiltelefonförberedelse standard, High och Plus (och motsvarande för de nyare M, N och P).

    Så frågan är ju egentligen vad som funktionellt skiljer Mobiltelefonförberedelse standard, High och Plus. Samt om det är någon funktionell skillnad mellan den sista revisionen av respektive modul jämfört med föregående revision.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

Liknande ämnen

  1. Eftermontera Bluetooth 9w7 Golf VI RCD-510 BEHÖVS VAG-COM?
    Av slarver_gti i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2018-04-24, 21:32
  2. Vilken bluetooth modul?
    Av aztech i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-03-01, 15:18
  3. Skillnad mellan årsmodeller?
    Av scrotum i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-12, 22:24
  4. Skillnad mellan topplockspackningar
    Av Quattro_mannen i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-14, 18:46
  5. Skillnad mellan KR/PL
    Av R.Grönberg i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-04, 15:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin