Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2018
    Namn
    Håkan Ohlsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3

    Relä tilläggsvattenpump passat ecofuel?

    Hej,

    Skulle hjälpa en kompis med hans Passat EcoFuel 1,4 TSI, tillverkad 201011 och motor CDGA. Diagnos från fristående bilelektriker gav felkod P1926 [Relä extra vattenpump]. Tyvärr var hans verkstadsprogram inte uppdaterat på den aktuella bilmodellen, så information över rätt typ av relä och dess placering saknas?

    Vid flera kontakter med VW-reservdelsförsäljning säger man att de inte har någon information om detta relä i sitt datasystem som hanterar reservdelar, utan hänvisar till deras verkstäder (dvs. lämna in bilen på ytterligare en felsökning). Tacksam om någon kunde hjälpa mig med information om rätt typ av relä och dess lokalisering i fordonet?

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Med lite tur så sitter detta relä på säkringsplattan i maskinrummet och har beteckning K105, den är för att kyla turbon om motorn stängs av kort efter körning vig högt effektuttag


  3. #3

    Reg.datum
    sep 2018
    Namn
    Håkan Ohlsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3
    Det finns ett VW-dokument (PDF) på nätet som har info. om relät för extra vattenpumpen på Passat EcoFuel.
    Dokumentet heter SSP-359.pdf [Service Training, Self-Study Programme 359, 1,4L TSI Engine With Dual Charging]
    Sidan 55 informerar om relät och extra vattenpumpen.

    I detta dokument finns reläet under ratten (verkar vara bakom luckan t. vä. nedanför ratten). Detta relä har märkning J496.

    Har också köpt ett relä från VW, men litar inte på att det är rätt relä. Detta relä har märkning J644 och produktnr. 4H0951253. Osäker på om detta är rätt relä, då jag fick info. om detta relä från en telefonist på VW som återkom till mig efter att hon kontaktat deras verkstad?

    Kanske dags att plocka bort panelen under ratten, istället för att bara öppna luckan, så att man ser om det finns fler uppsättningar med reläer där?
    Senast redigerad av mullemek den 2018-09-06 klockan 14:36.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Ser ut som ett standard 70A relä, ska finnas i maskinrummet, på min finns 2st, bara att ohmäta reläspolen 86 - 85

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2018
    Namn
    Håkan Ohlsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3
    Tror att det håller på att lösa sig nu. Var förbi bilen och såg att ett av reläna innanför luckan under instrumentbrädan (vä), har samma märkning (J644) som det relä jag köpt på VW. Har bytt reläet men hade inte med någon OBD för släckning av felkoder. Skall göra detta lite senare i dag så får vi se om problemet är löst.

Liknande ämnen

  1. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2023-04-10, 09:39
  2. Passat Ecofuel med gul lysande motorlampa.
    Av EranVinge i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2021-04-09, 00:39
  3. Passat EcoFuel - verkstadstips
    Av ullet i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2018-05-04, 16:58
  4. Passat -12 Ecofuel använder ej gas
    Av patlar i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-12-23, 11:04
  5. Passat Ecofuel - Jazzkalkylatorn
    Av SundH i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-24, 16:40

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin