Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Bernt-Olav Berger
    Ort
    Nora
    Inlägg
    477

    Köpråd Golf R Sportcombi

    Hej!
    Jag har ju min gamla GTI mer som entusiastfordon numer, den körs förvisso alldeles för lite, men det får vara som det är.. Plötsligt kommer suget.

    Som pendlarbil kör jag en V90 d5 awd numer, och jag är säkert fullkomligt idiot som vill eller funderar på att byta bort den mot en R sPortcombi istället.
    Tanken är att ha kombin som pendlarbil, en lite, iallafall värdemässigt, billigare bil än Volvon.
    Är det några kända grejer jag bör ha i åtanke om jag skulle få för mig att byta..?
    Det gäller motorn, DSG'n, ja det som tänkas kan.. Är det bättre att köpa versionen med 300 istället för 310 hp, eller tvärtom?
    Misstänker att det kan skilja lite i komfort och kanske service..? Längesen jag hade mycket med Volkswagen att göra, det inskränker sig till en service per år nu, och sist imponerade de tyvärr inte fasligt.
    Volvo har å andra sidan imponerat, men så skulle väl bara fattas när man köper en bil för nästan 700k..

    Ni som kör R i dag, är ni nöjda. Hade ni köpt en igen, har den funkat..? Har det varit mycket "småskit".
    Jag har möjligtvis varit bortskämd, eller haft tur, men de två sista bilarna(volvo) nu (med v90 inräknat) kört ca 20k mil de senaste 4,5 åren, och det har inte varit något mer än service.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    R TSI 300, DSG6 DQ250
    R TSI 310, DSG7 DQ381, facelift

    Facelift modellen har AID (fullt digitalt instrumentkluster), LED, m.m.

  3. #3
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Jag hade köpt en igen. Om inte frugans leasing hade varat tills i vår så hade jag förmodligen köpt en begagnad lågmilare till henne. Står en blå i Uddevalla nu.

    Jag har kört min på 6,86/100 km mätt vid pump vilket jag tycker är galet bra. Inte på något sätt inspirerad körning, men med fru, fyraåring och packning. Den funkar alltså fint även för familjeturer. Normal förbrukning när jag pendlar själv till jobbet ligger kring 8,1-8,5.

    Skulle jag verkligen behöva större utrymme skulle valet falla på en Passat GTR, men nu har jag två barnstolar (babyskydd + framåtvänd stol) och det fungerar bra.

    12,46 på 402m gör dessutom en bil med barnstol ännu roligare.

    Edit. Missade att svara på några frågor.
    Min är en 2017 innan facelift = 300 hk + 6-växlad DSG.
    Min förstärkare till radion var defekt från början. Byttes på garanti.
    Jag hade ett vinande eller rasslande "insugsljud" så jag fick bytt turbon efter ca 10 månader. Det fanns med från början, men var egentligen inte ett fel. Berodde förmodligen på något i designen på en liten serie turbohus för det var inte främst 2,0 TSI som påverkades.
    Låset till tanklocksluckan är bytt. Det frös första vintern. Samma sak hände på frugans Golf men senare och då fanns en enkel åtgärd som löste problemet utan byte. Man tog bort lite material där vatten samlades och frös.
    Senast redigerad av BjornL den 2018-09-03 klockan 23:44.

  4. #4
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Har en pre facelift 2016, 300hk + DSG6. Snart 5000mil varav det mesta med trim. Inte ett enda fel på bilen. Min nästa blir en likadan fast ny förutsatt att den finns kvar i sortimentet.
    Snittar runt 9,5l/100km med i princip konstant buskörning.
    Bästa VW jag haft.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Bernt-Olav Berger
    Ort
    Nora
    Inlägg
    477
    Det låter ju som ni är nöjda i alla fall.. Det är jubra.
    Känner att jag måste försöka få till en provkörning också, så jag får leta lite på alternativ. Har hittat en som lockar väldigt, så det är väl bara att bestämma sig..

  6. #6
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Hooloowoo Visa inlägg
    Det låter ju som ni är nöjda i alla fall.. Det är jubra.
    Känner att jag måste försöka få till en provkörning också, så jag får leta lite på alternativ. Har hittat en som lockar väldigt, så det är väl bara att bestämma sig..
    Jag provkörde inte när jag köpte min r Hatchback. Fanns inga... Är ungefär som din GTI 6:a fast lite bättre . Finns det en bil att tillgå så är det ju bra att ha provat den.

    /Peter

    PS Är också väldigt nöjd!
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Bernt-Olav Berger
    Ort
    Nora
    Inlägg
    477
    Nä. Körde aldrig GTI'n heller innan. Så är kanske det minsta problemet egentligen.
    Däremot, en polare som jobbar hos VAG säger att detnite är möjligt med drag på dessa, stämmer det? Hos TS framgår att max släpvagnsvikt är 1390(eller vad det nu stod).. Så jag vart lite förvirrad.. Går det, eller inte?
    Extraljus var inte heller en möjlighet pga kylningen, men det gråter jag inte blod över. Det har ju blivit bra ljus på många bilar på senare år...

  8. #8
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Det går inte att montera drag. Själv lånar jag bil med drag om jag verkligen behöver det, men det är så sällan att jag skulle kunnat hyra bil den stunden

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Det går att Fulmontera på Ren..

    Men jag köpte GTIn istället för jag ville ha Drag som var lagligt..

  10. #10

    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Bernt-Olav Berger
    Ort
    Nora
    Inlägg
    477
    Det var ett sabla stort streck i räkningen att det "inte går att montera"...
    Vad menar du med fulmontera Mange? Är det bara lite krångligare, och därför vill man inte erbjuda det?
    Enligt tidigare nämnda kontakt på Vag så finns den med drag på kontinenten..

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    AHK kan eftermonteras på Golf R Variant, men endast för att transportera typ cyklar, max 75 kg:

    Hier sehen Sie den VW Golf VII R Variant mit einer abnehmbaren Anhängerkupplung. Zur Montage ist ein Ausschnitt nötig, dieser befindet sich nicht im Sichtbereich. Die Stützlast von 75kg gilt nur für den Fahrradträgerbetrieb.
    Namn:  vw-golf-vii-r-variant-anhaengerkupplung-kupplung-vor-ort.jpg
Visningar: 7440
Storlek:  400.2 KB

    https://www.kupplung-vor-ort.com/kup...-vw-golf-vii-r

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Rent tekniskt är det inga problem att montera dragkrok på Golf R, det är samma som vilken Golf-modell som helst. Modellen är dock inte typgodkänd i Sverige med dragkrok, alltså blir den olaglig.

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Hooloowoo Visa inlägg
    Det var ett sabla stort streck i räkningen att det "inte går att montera"...
    Vad menar du med fulmontera Mange? Är det bara lite krångligare, och därför vill man inte erbjuda det?
    Enligt tidigare nämnda kontakt på Vag så finns den med drag på kontinenten..
    Ja som skrivs inte typgodkänd. Jag kunde få det ändå från en VW återförsäljare monterad, men då skulle jag inte få nån maskinskada på en sprillans bil.

    Kändes väll sådär med en 450k bil utan garanti..

    De var rädda att man slängde på en 2 tons båt efter Ren och gasade fullt, då skulle man visst skjuta drivlinan?!?!...haha...

  14. #14
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Mk1s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kimmo M.
    Medlemsnr
    216
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    691
    Hur är det rent praktiskt att montera ett drag på en R kombi?
    Jag har monterat själv på min CC. Är det likadant på R:en, eller måste den anslutas till VW fabriken för att få elen att fungera?
    /Kimmo
    Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Mk1 Visa inlägg
    Hur är det rent praktiskt att montera ett drag på en R kombi?
    Jag har monterat själv på min CC. Är det likadant på R:en, eller måste den anslutas till VW fabriken för att få elen att fungera?
    Du menar att man skulle vara tvungen att få en åtgärdskod i ODIS från Volkswagen får att kunna "koda" in att bilen har dragkrok?

  16. #16

    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Bernt-Olav Berger
    Ort
    Nora
    Inlägg
    477
    Okej. Tack för lite mer info. jag får försöka forska lite mer i om det finns någon möjlighet..

  17. #17
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Mk1s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kimmo M.
    Medlemsnr
    216
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    691
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Du menar att man skulle vara tvungen att få en åtgärdskod i ODIS från Volkswagen får att kunna "koda" in att bilen har dragkrok?
    Jo, hört att bl.a. vissa nya Audi är så.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    /Kimmo
    Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion

  18. #18

    Reg.datum
    okt 2018
    Namn
    Johan L
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av Hooloowoo Visa inlägg
    ….. funderar på att byta bort den mot en R sPortcombi istället.


    Hur har det gått?Jag är själv inne på samma linje, d.v.s. att köpa en R SC, kör idag en SC med 1,2 liters 110 hk så en effektökning skulle vara roligt. Har aldrig ägt en bil med sportbilsprestanda och vill prova på det åtminstone en gång.

  19. #19

    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Daniel Briander
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3
    Hej Hooloowoo! Och mitt första inlägg här, går i samma tankar om att köpa en R SC jag med, men man har ju lite krav på utrustning och bilhandlarnas info i annonser är ju minst sagt dålig oftast. Även att jag inte alltid hänger med på VW-språket. Har sett en del förkortningar jag inte helt hänger med på som ny i VW-sfären. Och kan man någonstans se vad en bil faktiskt är utrustad med? Några viktiga förändringar mellan årsmodellerna? Hur ligger serviceintervallen?

    Förstår om ni inte orkar svara på allt men tacksam för det jag får!

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Tyvärr finns det inte längre någon offentlig sida där man kan se exakt specifikation, vad jag vet, vilket jag tycker är mycket synd. För precis som du skriver så är bilhandlarnas annonser ofta helt värdelösa, särskilt om det inte är märkeshandlare. Det enda de ska ange som utrustning är ju det som är tillval, inte det som är standard, det kan man ju läsa sig till ändå. Vilka förkortningar undrar du över?

    Golf R Variant erbjuds från 2015, då med 300 hk, 380 Nm och DSG6. Från produktuppdateringen (facelift) februari 2017 erbjuds modellen med 310 hk, 400 Nm och DSG7. Produktuppdateringen ger bland annat LED-strålkastare, digitalt instrumentkluster, nytt infotainment etc. Serviceintervallen är samma som för övriga VW med bensinmotor, fyrhjulsdrift och DSG.

Liknande ämnen

  1. Köpråd- Golf Plus
    Av Hittabil 1 i forum VW-forum
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2017-04-14, 11:09
  2. VW Golf SportCombi Alltrack
    Av jimZon i forum VW-forum
    Svar: 92
    Senaste inlägg: 2016-02-06, 16:14
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-05-20, 16:43
  4. Volkswagen Golf Sportcombi 2015
    Av -rc- i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-02-28, 01:01
  5. Köpråd Golf 3
    Av farbror i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-25, 16:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin