Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Jörgen
    Ort
    -
    Inlägg
    47

    BSR CHIP - Passat B8 TDI 190hk 4-Motion

    Hej,

    Någon som har installerat BSR´s chip steg 1 för ovanstående bil. Jag har tidigare haft Audi som chippats, dock inte av BSR, men har bara goda erfarenheter.

    Som jag förstår det så har Passat med 240hk exakt samma motor men biturbo, så att skrämma upp 190hk versionen ska inte vara några problem för motor och drivlina.

    Någon som har installerat BSR´s steg 1 chip?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Passat TDI 190 och Passat TDI 240 har olika DSG-växellådor, till att börja med. Där den senare givetvis är kraftigare och anpassad för det högre vridmomentet etc. Sen, med "chip" antar jag att du menar mjukvara - BSR erbjuder ju inte fullösningen "box"?

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Jörgen
    Ort
    -
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Passat TDI 190 och Passat TDI 240 har olika DSG-växellådor, till att börja med. Där den senare givetvis är kraftigare och anpassad för det högre vridmomentet etc. Sen, med "chip" antar jag att du menar mjukvara - BSR erbjuder ju inte fullösningen "box"?
    Ja jag menar mjukvara, inte någon box.

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Jörgen
    Ort
    -
    Inlägg
    47
    Jag kollade med BSR nu och deras svar är : Det är ingen risk för motor och drivlina med BSR trim. Vi låter momentbegränsningar för motor och växellåda fungera som de ska.


    Senast redigerad av jorgenkarls den 2018-08-29 klockan 07:28.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Är inte så insatt i vad BSR har eller gör med sin "mjukvara", men steg 1 brukar vara ganska safe för DSG.
    Oftast får man bara lite lägre vridmoment med DSG/automat.
    När/om du chippar, så skall den börja dra bättre redan från botten, annars är tuningen inget att ha...
    Fråga om dom vet vid vilka varvtals-intervaller dom ändrar parametrarna

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av jorgenkarls Visa inlägg
    Hej,

    Någon som har installerat BSR´s chip steg 1 för ovanstående bil. Jag har tidigare haft Audi som chippats, dock inte av BSR, men har bara goda erfarenheter.

    Som jag förstår det så har Passat med 240hk exakt samma motor men biturbo, så att skrämma upp 190hk versionen ska inte vara några problem för motor och drivlina.

    Någon som har installerat BSR´s steg 1 chip?
    BiTDI 240 och TDI 190 är 2 helt skilda motorer. Det är väldigt många komponenter som är uppgraderade så som kolvar, insug, grövre avgas, större IC etc etc listan är lång. Vill du läsa vad som skiljer de åt så kan du läsa mer här https://www.google.se/url?sa=t&sourc...fIXUcQHxA7d2pd

    Ang BSR så rekommenderar jag att läsa det finstilta, de är experter på att ta betalt för sånt som ingen annan tar betalt för, t.ex får du bara hjälp i 1 år om du inte betalar för förlängning m.m (deras trimgaranti)

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Jörgen
    Ort
    -
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av Kingen Visa inlägg
    BiTDI 240 och TDI 190 är 2 helt skilda motorer. Det är väldigt många komponenter som är uppgraderade så som kolvar, insug, grövre avgas, större IC etc etc listan är lång. Vill du läsa vad som skiljer de åt så kan du läsa mer här https://www.google.se/url?sa=t&sourc...fIXUcQHxA7d2pd

    Ang BSR så rekommenderar jag att läsa det finstilta, de är experter på att ta betalt för sånt som ingen annan tar betalt för, t.ex får du bara hjälp i 1 år om du inte betalar för förlängning m.m (deras trimgaranti)
    Vad skulle jag vilja ha hjälp med efter ett år?

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Jörgen
    Ort
    -
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Är inte så insatt i vad BSR har eller gör med sin "mjukvara", men steg 1 brukar vara ganska safe för DSG.
    Oftast får man bara lite lägre vridmoment med DSG/automat.
    När/om du chippar, så skall den börja dra bättre redan från botten, annars är tuningen inget att ha...
    Fråga om dom vet vid vilka varvtals-intervaller dom ändrar parametrarna
    Här är deras effektkurvor: https://sv.bsr.se/trimsatser/t/3115/...2018-ddaa-dfca

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Jörgen
    Ort
    -
    Inlägg
    47
    Jag chippade en Audi A6 för ca 10 år sedan och valet föll på ITSFUN som stod på Elmia och gjorde det till rabatterat pris. På den bilen vart det grym skillnad och de skröt om att det var marknadens bästa chip (ändrad mjukvara).

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av jorgenkarls Visa inlägg
    Jag chippade en Audi A6 för ca 10 år sedan och valet föll på ITSFUN som stod på Elmia och gjorde det till rabatterat pris. På den bilen vart det grym skillnad och de skröt om att det var marknadens bästa chip (ändrad mjukvara).
    Håll koll på BSR, dom har 20% rabatt emellanåt på sina trim.

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Jörgen
    Ort
    -
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Håll koll på BSR, dom har 20% rabatt emellanåt på sina trim.
    Japp, och om man åker till en återförsäljare så får man prova mjukvaran under några timmar och är man inte nöjd så återställer de till original.

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av jorgenkarls Visa inlägg
    Japp, och om man åker till en återförsäljare så får man prova mjukvaran under några timmar och är man inte nöjd så återställer de till original.
    Kanon, hade jag inte en aning om. Väntar på BSR om vad dom får fram till min bil, finns ingen optimering från än (Tiguan 2.0tsi 180hk).

  13. #13

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Joel Pennerborn
    Ort
    Köping
    Inlägg
    87
    Har bra erfarenhet från Autotech. Dom har nu 20% på alla programvaror. Körde med deras APC i vår tidigare volvo v70 2.5ft och gav 300hk med etanol, det gav alltså +100hk & 170Nm mot orginal så där var det en helt galen skillnad.

    För en TDI 190hk 4m DSG MY18 ger ca +30hk & +70Nm mot orginal. Säkert märkbart men det blir ingen raket av bilen.

    Vet inte hur duktiga dom är på dieselbilar?

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Kanon, hade jag inte en aning om. Väntar på BSR om vad dom får fram till min bil, finns ingen optimering från än (Tiguan 2.0tsi 180hk).
    Det är helt normalt att man erbjuder kunden att återställa från tuning tillbaka till original, om kunden ej är nöjd.
    Men många som chippar sina bilar har ingen koll på vad dom får för programvara i sin bil...
    Det är också väldigt många som inte heller VET hur man "mappar" motorer = missar många väldigt viktiga parametrar...

    Men vi har fil till din Tiguan, så det har säkert alla andra också

    https://www.sedox-performance.com/tu...si-180hp-320nm

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Citat Ursprungligen postat av jorgenkarls Visa inlägg

    Någon som ser någon skillnad???

    https://www.sedox-performance.com/tu...cr-190hp-400nm

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Det är helt normalt att man erbjuder kunden att återställa från tuning tillbaka till original, om kunden ej är nöjd.
    Men många som chippar sina bilar har ingen koll på vad dom får för programvara i sin bil...
    Det är också väldigt många som inte heller VET hur man "mappar" motorer = missar många väldigt viktiga parametrar...

    Men vi har fil till din Tiguan, så det har säkert alla andra också

    https://www.sedox-performance.com/tu...si-180hp-320nm
    Fick svar från BSR idag, dom kommer inte åt filerna i min maskin och jobbar hårt för att lösa det.
    Märkligt när det finns flera firmor som fixar det till min motor.

    Kan du optimera min bil nere i Skåne?

  17. #17

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    Jonas B
    Ort
    Halmstad , utanför
    Inlägg
    41
    Citat Ursprungligen postat av jorgenkarls Visa inlägg
    Jag kollade med BSR nu och deras svar är : Det är ingen risk för motor och drivlina med BSR trim. Vi låter momentbegränsningar för motor och växellåda fungera som de ska.


    Hmm, om begränsningen ligger på 450 nm så kvittar det hur mycket mer motortrimmen ger .

    Har du en bil med DSG så låt även uppgradering av lådan göras annars tar grejorna onödigt mer stryk .

    Har inte sett vad den manuella kopplingen tål någonstans .

    Mer effekt är kul men kanske inte värt att ha ihjäl sakerna för man snålat med uppgraderingarna på en dyr bil .


    Följ inte vägen , gör ett spår och låt andra följa

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Fick svar från BSR idag, dom kommer inte åt filerna i min maskin och jobbar hårt för att lösa det.
    Märkligt när det finns flera firmor som fixar det till min motor.

    Kan du optimera min bil nere i Skåne?
    Nej, dessvärre inte... Håller till i Norge...

    Din Tiguan optimerar man enkelt via OBD:

    VOLKSWAGEN TIGUAN 2.0L 16V TSI
    132kW/180HK Benzina
    EURO6 & EURO5
    FLASH_0509
    CONTINENTAL-SIEMENS-VDO SIMOS 18.1/2
    Senast redigerad av Mex165 den 2018-08-29 klockan 22:18.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    EURO4

  20. #20

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Helt rätt... missade en rad när jag kopierade från listan, men resultatet är detsamma = via OBD...

    På dom nyare VW jag optimerat (från 2012-2017) kan det ta 2-3h innan optimeringen "satt" sig ordentligt.

Liknande ämnen

  1. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2018-08-28, 07:02
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-02-16, 10:31
  3. Passat V tdi 4-motion-08
    Av Jojo i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-26, 10:37
  4. Köpråd Passat TDI 4-motion 2008
    Av Mawe i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-08, 23:34
  5. BSR PPC chip och garanti?
    Av Fredrick i forum VW-forum
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2007-06-26, 14:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin