Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    David A
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13

    Konstig känsla i styrningen Passat 3c 2014

    Hej,

    Har precis köpt en Passat kombi 2014 hos bilhandlare. Bilen kändes 100% bra när jag provkörde men nu upplever jag en märklig respons/känsla i ratten.
    Det är rätt svårt att förklara exakt hur det upplevs men det är som att det inte går att göra mjuka finkorrigeringar utan styrningen går hackigt. Det uppträder inte hela tiden och mest vid lite högre hastigheter typ motorväg eller landsväg över 70kmh.
    Tänk ett dåligt styrlager på en cykel. Rostiga kulor och lite för hårt draget lager. Den känslan.
    Vid en svag kurva eller vid filbyte på motorväg så korrigerar man försiktigt med ratten. Känner då ett tydligt motstånd (vilket ju inte är konstigt) men sedan så "kuggar det liksom över", och korrigeringen blir lite för stor. Hackigt i stället för jämnt helt enkelt.
    Märker att det är väldigt svårt att förklara
    Jag är väldigt känslig för känslan i bilen och det är säkert så att många inte skulle reagera eller tänka på detta om de provkörde bilen. Men för mig är det otroligt irriterande och jag tänker på det konstant när jag kör...
    Magkänslan säger mig att om jag åker in med detta till verkstad kommer de inte att förstå vad jag menar och inte heller tycka att det är ngt fel på bilen.

    Hoppas att ngn här kan ha tips om vad det kan vara!

    OBS Jag har haft flera Passater (nya leasingbilar) innan denna och aldrig haft denna känsla i ratten.

    /David
    Senast redigerad av Animal den 2018-08-24 klockan 20:38.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Animal Visa inlägg
    Hej,

    Har precis köpt en Passat kombi 2014 hos bilhandlare. Bilen kändes 100% bra när jag provkörde men nu upplever jag en märklig respons/känsla i ratten.
    Det är rätt svårt att förklara exakt hur det upplevs men det är som att det inte går att göra mjuka finkorrigeringar utan styrningen går hackigt. Det uppträder inte hela tiden och mest vid lite högre hastigheter typ motorväg eller landsväg över 70kmh.
    Tänk ett dåligt styrlager på en cykel. Rostiga kulor och lite för hårt draget lager. Den känslan.
    Vid en svag kurva eller vid filbyte på motorväg så korrigerar man försiktigt med ratten. Känner då ett tydligt motstånd (vilket ju inte är konstigt) men sedan så "kuggar det liksom över", och korrigeringen blir lite för stor. Hackigt i stället för jämnt het enkelt.
    Märker att ett är väldigt svårt att förklara
    Jag är väldigt känslig för känslan i bilen och det är säkert så att många inte skulle reagera eller tänka på detta om de provkörde bilen. Men för mig är det otroligt irriterande och jag tänker på det konstant när jag kör...
    Magkänslan säger mig att om jag åker in med detta till verkstad kommer de inte att förstå vad jag menar och inte heller tycka att det är ngt fel på bilen.

    Hoppas att ngn här kan ha tips om vad det kan vara!

    OBS Jag har haft flera Passater (nya leasingbilar) innan denna och aldrig haft denna känsla i ratten.

    /David
    Kollat nivån till styrservooljan? Kanske ett läckage?

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    David A
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Kollat nivån till styrservooljan? Kanske ett läckage?
    Tack för tipset! Nej, jag har inte kollat det... Bilen är servad (9000 mil) bara ett par veckor innan jag köpte den och jag har haft den i en vecka nu. Ingår check av styrservoolja i servicen?

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Konstig känsla i styrningen Passat 3c 2014

    Citat Ursprungligen postat av Animal Visa inlägg
    Ingår check av styrservoolja i servicen?
    Det ska göra det normalt. Men det finns åtskilliga spaltmeter om fuskande verkstäder...

    Jag gissar också på bristande mängd servo-olja...

    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    David A
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Jag gissar också på bristande mängd servo-olja...
    Ska ta och kolla upp det i morgon då. Just nu är bilen ute på vift med frun

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Får väl leta en stund om du skall hitta någon servo-olja på den där...

    Tror mer att det ligger i detta:
    https://www.youtube.com/watch?v=aHYx2t0ooWs

    Om inte det löser problemet, kan man behöva lägga in en annan .FRF fil med ODIS för att få tillbaka responsen...

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    En Passat har elektromekanisk servo, så någon hydraulolja lär ni inte hitta...

    Kan möjligtvis finnas en mjukvaruuppdatering, lämna lämpligen in bilen på en märkesverkstad.

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    David A
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Får väl leta en stund om du skall hitta någon servo-olja på den där...
    Märkte det just nu...
    Behövde inte ens leta länge...

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Konstig känsla i styrningen Passat 3c 2014

    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Får väl leta en stund om du skall hitta någon servo-olja på den där.....
    Den som söker skall finna...

    Så är det förstås, fick för mig att det fortfarande var hydraulisk på 3C/B7.

    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    David A
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg

    Tror mer att det ligger i detta:
    https://www.youtube.com/watch?v=aHYx2t0ooWs

    Om inte det löser problemet, kan man behöva lägga in en annan .FRF fil med ODIS för att få tillbaka responsen...
    Förstår nog inte riktigt vad du menar med länken? Att det beror på att ngn har ändrat inställningarna för rattresponsen?
    Som jag försökte förklara så är det ett fenomen som inte är konstant utan uppkommer ibland. Känslan i ratten (när det uppträder) har inget med sportighet, hård/mjuk respons eller motstånd/feedback att göra.
    Jag är övertygad om att den känsla som jag upplever är 100% oönskad, dvs inte någon av de pre-settings som VW-ingenjörerna har möjliggjort.

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Ok, kolla felkoder...
    Innan man börjar riva och byta delar... brukar det vara smart att prova enklare alternativ...

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Jag tycker att mycket talar för att det är något vajs med den elektromekaniska styrväxeln. Inte självklart att det genererar några felkoder, då felet även kan vara rent mekaniskt.
    Uteslut inte heller däcken. Konstiga överdrivna dimensioner, sunkiga, slitna lågprisdäck etc kan ge konstiga vägegenskaper också!

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    David A
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Jag tycker att mycket talar för att det är något vajs med den elektromekaniska styrväxeln. Inte självklart att det genererar några felkoder, då felet även kan vara rent mekaniskt.
    Ja, det är lite det jag är inne på också. Och ger det inga felkoder så får man förlita sig på att mecken på verkstan lyckas känna det jag känner. Och jag är orolig för att det kan bli ett problem eftersom det inte är ett konstant symptom...
    Men man ska väl inte ta ut något i förskott. Det är väl bäst att åka till verkstan och betala ett par tusen för en felsökning .. och hoppas på det bästa, dvs att de hittar ngt som går att åtgärda...

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2018
    Namn
    Jimmy Lilleng
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    1
    Lane assist?

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Citat Ursprungligen postat av JimLi Visa inlägg
    Lane assist?
    Precis min tanke, känslan innan man vant sig med det tycker ja känns igen i beskrivningen
    Du kan enkelt slå av den under inställningar i menyn via färddatorn.

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    David A
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Nä...det beror inte på lane assist.
    Hittade en stackars dansk kille på ett danskt VAG-forum som beskriver samma symptom som jag upplever. Han har försökt komma tillrätta med problemet men tyvärr inte lyckats trots flera åtgärder...
    Han beskriver känslan lite som att vrida på en gammaldags cykeldynamo. Det går inte att vrida jämnt utan det blir lite ryckigt.

    Länkar till danska forumet här om någon skulle vara intresserad av att läsa. Ganska lång tråd men intressant för det stämmer precis med det jag känner i min bil. Synd bara att de inte kommer fram till en lösning...

    http://vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=71&t=100748

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Ok, har din bil lane assist men du har provat att avaktivera det? och jämfört! Har jobbat på VAG i 7 1/2 tid och har varit med om kunder som upplevt lane assisten precis såhär.

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av golf666 Visa inlägg
    Ok, har din bil lane assist men du har provat att avaktivera det? och jämfört! Har jobbat på VAG i 7 1/2 tid och har varit med om kunder som upplevt lane assisten precis såhär.
    Tanken med Lane assist är faktiskt riktigt bra, men tyvärr lite obehaglig att köra med, jag avaktiverade min efter två veckor och aldrig velat aktivera den igen. Vet flera andra som tycker likadant.

  19. #19

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    David A
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av golf666 Visa inlägg
    Ok, har din bil lane assist men du har provat att avaktivera det? och jämfört! Har jobbat på VAG i 7 1/2 tid och har varit med om kunder som upplevt lane assisten precis såhär.
    Tack för alla tips och idéer

    Men.... Nej, jag har ingen lane assist på min bil.
    Lane assist ger en betydligt kraftigare påverkan på ratten än det jag pratar om.

    När jag rör ratten i en mjuk, långsam, jämn rörelse (som tex att följa en mjukt slingrande landsväg) så känns det "hackigt". Som när du vrider på hjulet på en gammaldags cykeldynamo.
    Det händer inte hela tiden men då och då.
    Vi har ju alla olika körstilar och jag inbillar mig att min är väldigt stabil, dvs jag håller ratten väldigt stilla. En del håller ju på att korrigera lite hela tiden men det gör inte jag (stör mig väldigt mycket när folk gör det ). Så när jag vill göra en mycket liten rattjustering så blir detta nu bland nästan omöjligt att göra på ett mjukt sätt eftersom ratten inte kan vridas i en mjuk rörelse utan "hackar".
    Tänk en tung och lyxig volymkontroll på en dyr förstärkare jämfört med en plastig billig variant som man vrider i "små hack" eller "steg".

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Citat Ursprungligen postat av Animal Visa inlägg
    Tack för alla tips och idéer

    Men.... Nej, jag har ingen lane assist på min bil.
    Lane assist ger en betydligt kraftigare påverkan på ratten än det jag pratar om.

    När jag rör ratten i en mjuk, långsam, jämn rörelse (som tex att följa en mjukt slingrande landsväg) så känns det "hackigt". Som när du vrider på hjulet på en gammaldags cykeldynamo.
    Det händer inte hela tiden men då och då.
    Vi har ju alla olika körstilar och jag inbillar mig att min är väldigt stabil, dvs jag håller ratten väldigt stilla. En del håller ju på att korrigera lite hela tiden men det gör inte jag (stör mig väldigt mycket när folk gör det ). Så när jag vill göra en mycket liten rattjustering så blir detta nu bland nästan omöjligt att göra på ett mjukt sätt eftersom ratten inte kan vridas i en mjuk rörelse utan "hackar".
    Tänk en tung och lyxig volymkontroll på en dyr förstärkare jämfört med en plastig billig variant som man vrider i "små hack" eller "steg".
    Bra förklarat!

    Ja knäckte en styrväxel en gång på en gammal golf 2 ja sladdade ner med i diket en sväng
    Men den var rejält trög, rent av livsfarlig att köra med. Körde hem från olyckan och bytte styrväxel.

    Har du varit förbi ngn VAG verkstad och bett ngn auktoriserad mek personal provkört bilen en sväng med dig?
    De bör ju vara ngn som har bra koll på bilen i sig, ngn som kan mkt om chassi, inte en vanlig service mekaniker eller personalen i kassan/kundmottagningen.

    Sitter de likadana däck runt om?
    Har bilen varit med om ngn olycka, krock?
    Är hjulmätning utförd på bilen isf när?

    Vi har bytt lite styrväxlar på passater/tiguaner men de är pga elservon havererat när de varit minus grader ute.
    Inte direkt vanligt men har varit med om några stycken, men då tänds en del varningslampor upp och de blir trögt som fan att styra.

    Har en Passat 2.0tdi dsg r-line 4-motion - 2013 själv och tidigare hade jag en alltrack -2013 och innan de en 2010 r-line 4-motion och kan inte säga att ja upplevt din känsla på styrningen alls. Dessutom kört en hel del passater i alla år jag jobbat på VAG.

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-08-16, 16:43
  2. Jetta mk1 trög i styrningen.
    Av vw-power i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-03-13, 15:05
  3. konstig ljusbil på Passat 2001 med xenon
    Av passat2001 i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-01-31, 14:35
  4. Golf 2 problem, styrningen
    Av NIKKELICIOUS i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-28, 16:57
  5. Vilken underbar känsla!
    Av J.L i forum Off Topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 21:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin