Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 37 av 37
  1. #21

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Ulrik
    Ort
    Västerbotten
    Inlägg
    46
    Jag har samma känsla i styrningen på min Passat, dessutom klonkar det ibland i ändlägena.

    Jag misstänker fjäderbenslagren, men min verkstad trodde inte alls på det. Funderar på att byta dom ändå för att se om det blir bättring, kostar ju inte så mkt.

    Men med tanke på inlägget ovan kanske det är storvuxen, kylan har nämligen gjort att serven slutat funka vid 4-5 tillfällen.

    Följer tråden med intresse.

  2. #22

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    David A
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Hej Golf666!

    Nej, jag har inte varit på ngn verkstad än. Lite beror det på att jag är rädd för att de tycker jag är knäpp som klagar på detta... Som sagt så är det inte ett konstant symptom utan det uppträder då och då och man kan ju ge sig f... på att det känns helt ok om jag åker in till en verkstad.
    Jag håller med dig om att det måste vara en rutinerad och mycket kunnig person som provkör för det är ett "delikat" problem och jag vet att alla inte känner det eller tänker på det (tex min fru ).

    Inga varningslampor någonsin. Jag har också läst felkoder (visserligen med en billig Biltemautrustning) och det finns ingenting.

    Det är inte samma däcksfabrikat fram och bak. Däremot är det samma på båda framhjulen och samma på båda bakhjulen. Bilhandlaren hade bytt framdäcken men inte bakdäcken. Inte dom dyra varianterna fram med andra ord men de är nya och fräscha och det finns ingen obalans eller så.

    Eftersom symptomen inte finns där kontinuerligt så tvivlar jag lite på att det hänger samman med hjulinställning, balansering, däck eller så. Att köra samma vägavsnitt kan kännas helt olika från gång till gång. Ibland är det sammetsmjuk känsla i styrningen men ibland är det hackigt och dåligt... Jag tror verkligen att det är något som uppträder i den elektriska servon eller styrväxeln.

    Jag har också haft flera Passater (3st + en Skoda Superb) tidigare och aldrig upplevt denna känsla tidigare. Alla har varit nya leasingbilar som jag haft i två år och sedan bytt in. Denna bil är den första "äldre" Passaten jag har med 4 år på nacken och 9000 mil.

  3. #23

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Nils Pettersson
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    8
    Har du förarstöd "Lane Assist" ? Om man försöker gå över ett vitt streck, utan att blinka, så tar bilen över och vill styra tillbaka.
    Tänker om det kanske är den känslan du upplever

  4. #24

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Passat 99 Visa inlägg
    Har du förarstöd "Lane Assist" ? Om man försöker gå över ett vitt streck, utan att blinka, så tar bilen över och vill styra tillbaka.
    Tänker om det kanske är den känslan du upplever
    Har du läst tråden?

  5. #25

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    David A
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Jag har tyvärr inte fått tummen ur och gjort något åt problemet än... mycket pga att jag misstänker att det kommer att bli svårt att beskriva/visa problemet på verkstad. Jag kan ha fel, men...
    Tänkte höra om det finns någon här som har erfarenhet från en riktigt bra verkstad i Stockholmsområdet. Jag vill gärna undvika att lägga pengar på en standard felkodsutläsning, provkörning runt kvarteret och diagnosen att "vi hittar inget fel"...

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Hissa upp båda framhjulen på så bilen står på pallbockar. Slå på tändningen så rattlåset inte går i. Ta tag i ett hjul och vrid styrningen för hand från ändläge till ändläge och känn efter glapp eller hugg... Kolla även spindelleder, styrstag, styrväxel eller liknande. Känns på hjullagren om dom glappar, hur är skicket på framdäcken? Ojämt slitna?

  7. #27

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    En annan med samma/liknande problem på sin Passat från ett annat forum http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=52946

  8. #28

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Jan andersson
    Ort
    Kil
    Inlägg
    12
    Jag har precis samma problem med min Passat 2014 som gått 18000. Samtidigt så har jag ett väldigt högt vägljud från framvagnen. Det låter värst när man kör långsamt runt 30-40 km på ojämn asfalt.
    Inget glapp nånstans förutom lite i fjädebenslagren på båda sidor. Kan det bero på lagren båda dom här problemen?

    Skickat från min Mi A1 via Tapatalk

  9. #29

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Varit med om liknande symptom på en 2012, där någon dragit fjäderbenslagren för hårt, med mutterpicka.. så även dåliga sådana kan ge denna känsla, detta kom och gick precis som du beskriver.

    Sen finns det väl både steering assist, som är programmerbar för symmetrisk/assymetrisk styrkänsla, bilens tyngd, chassityp etc, samt om jag inte minns helt galet 17st förprogrammerade "karaktärskurvor" för styrningen på dessa bilar.. så visst kan det även vara något i mjukvaran.
    (Vissa uppdateringar byter kurva)

    Kan också vara en styrväxel påväg att ge upp, känner till flera bilar där man bytt denna, blivit kärv/glapp i samband med att hjul kolliderat med trotoarkanter osv.

    En annan bil hade haveri på diffen, med den lilla lsd-funktionen som ofta finns i orginallådorna på framhjulsdrivna bilar, detta gjorde också att styrningen gick från mjuk till lite mer tuggande vid mindre rattrörelser, kom och gick.. i slutändan blev det en ny medbringare, kona och ett oljebyte, så var den som ny igen.
    Senast redigerad av Sn00k den 2018-10-03 klockan 04:08.

  10. #30

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    David A
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    En annan med samma/liknande problem på sin Passat från ett annat forum http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=52946
    Ja, det verkar vara exakt samma grej som jag upplever! Kul! Eller inte...

  11. #31

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    David A
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Varit med om liknande symptom på en 2012, där någon dragit fjäderbenslagren för hårt, med mutterpicka.. så även dåliga sådana kan ge denna känsla, detta kom och gick precis som du beskriver.

    Sen finns det väl både steering assist, som är programmerbar för symmetrisk/assymetrisk styrkänsla, bilens tyngd, chassityp etc, samt om jag inte minns helt galet 17st förprogrammerade "karaktärskurvor" för styrningen på dessa bilar.. så visst kan det även vara något i mjukvaran.
    (Vissa uppdateringar byter kurva)

    Kan också vara en styrväxel påväg att ge upp, känner till flera bilar där man bytt denna, blivit kärv/glapp i samband med att hjul kolliderat med trotoarkanter osv.

    En annan bil hade haveri på diffen, med den lilla lsd-funktionen som ofta finns i orginallådorna på framhjulsdrivna bilar, detta gjorde också att styrningen gick från mjuk till lite mer tuggande vid mindre rattrörelser, kom och gick.. i slutändan blev det en ny medbringare, kona och ett oljebyte, så var den som ny igen.

    Tack för tipsen!
    Nu tror jag inte att fjäderbenen har bytts på denna bilen men kan man på ngt sätt kontrollera om det är för hårt draget eller om lagringen är dålig?
    Går det att checka styrväxeln själv på något sätt eller måste man in på verkstad?

  12. #32

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    David A
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    OK. Bestämde mig för att jag inte orkar leva med detta längre utan har nu bokat en tid på verkstad för felsökning... Så får vi se vad det ger...

  13. #33

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Ulrik
    Ort
    Västerbotten
    Inlägg
    46
    Vad kom verkstaden fram till? Jag har ju samma känsla och nu när det är kallt har jag blivit utan servostyrning vid ett par tillfällen, känns som jag måste ta tag i det.

  14. #34

    Reg.datum
    aug 2019
    Namn
    Anders Odevik
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Animal Visa inlägg
    OK. Bestämde mig för att jag inte orkar leva med detta längre utan har nu bokat en tid på verkstad för felsökning... Så får vi se vad det ger...
    Har exakt samma känsla på styrningen som du beskriver, på min Passat Alltrack 2014.
    Vad sa verkstaden? Hittade du någon lösning?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  15. #35

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Ser ut som bilen blev skrotad, då han inte ens varit inne här efter det...!

  16. #36

    Reg.datum
    nov 2019
    Namn
    Richard Holmberg
    Ort
    Ekenäs
    Inlägg
    1
    Jag har exskt samma problem, kom man fram till vad som var orsaken

  17. #37

    Reg.datum
    aug 2019
    Namn
    Anders Odevik
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Raket Visa inlägg
    Jag har exskt samma problem, kom man fram till vad som var orsaken
    Animal verkar ha försvunnit :/

    Här är en ”nyare” tråd för oss med detta problem, ingen direkt lösning än men värd att följa, skriv gärna om du har felsökt något själv

    https://r.tapatalk.com/shareLink/top...ink_source=app


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-08-16, 16:43
  2. Jetta mk1 trög i styrningen.
    Av vw-power i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-03-13, 15:05
  3. konstig ljusbil på Passat 2001 med xenon
    Av passat2001 i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-01-31, 14:35
  4. Golf 2 problem, styrningen
    Av NIKKELICIOUS i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-28, 16:57
  5. Vilken underbar känsla!
    Av J.L i forum Off Topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 21:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin