Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Esa Niemi
    Ort
    Kvänum
    Inlägg
    3

    Problem vid adaptering dsg6 P1815, p1820

    Hej!

    Har en Passat CC, 3.6l 2009 med den 6växlade dsg lådan.

    Skulle göra en adaptering eftersom jag har haft lite ryckig gång på 1ans växel och backen när bilen har blivit varm.

    För övrigt hade jag sedan innan ett felmeddelande att oljetrycket i växellådan var låg. nära toleransnivå eller något. Minns ej felkoden till den. Testade at t byta olja utan resultat. Tanken var att byta oljepumpen och tempsensorn i lådan så småningom. Men ville göra adaptering för att få bort rycket.

    Gjorde adapteringen enligt rosstech med 061, 060 m.m.

    När jag sedan skulle göra provkörningen så fick jag ett ryck och bilen ville sedan inte köra. Den vill inte växla fram eller bakåt.

    Jag fick felmeddelanden:
    P1815 - Press.ctrl. valve 1 Short circuit to B+ Implausible signal
    Intermittent
    P1820 - Press.ctrl. valve 2 Short circuit to B+ Implausible signal
    Intermittent

    jag nollar och provat att köra igen utan att det fungerar. Ibland får jag i 1ans växel och kan ruilla men den lägger ur växeln och jag får nolla och prova igen för att köra några meter.

    Någon som har några ideer? Kan det vara solenoiderna som gett upp? Kanske var oljetrycket ett tecken på detta sedan innan?

    mvh Esa

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Esa Niemi
    Ort
    Kvänum
    Inlägg
    3
    Uppdatering: Idag när bilen hade svalnat så kunde jag köra iväg och testköra bilen. Den växlade igenom alla växlar och förde lite ljud över sig som om den ställde in sig. När väl växellådan kom upp i temperatur runt 80 grader så började den med samma fel som innan. När jag saktade ner till 1ans växel så rycker bilen till och den går in i neutral. Kan inte växla förrän jag nollat felkoderna och startat om bilen. Kan sedan köra iväg och om jag fortsätter köra så rullar den på som vanligt tills jag ska stanna och krypköra eller liknande. Backen är likadan som innan och vill inte gå i ordentligt.

  3. #3
    Medlem k49s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Hovhag
    Medlemsnr
    3999
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    59
    Enligt felkoden är det ju ett "ibland-fel" (intermittent), kortslutning till batteri+.
    Låter som fel i kontakstycket, sladdarna eller i själva kontakten.
    Du får testa att vicka på kablar och kontaten för att försöka provocera fram felet.
    I have made up my mind, don't confuse me with facts.

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Esa Niemi
    Ort
    Kvänum
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av k49 Visa inlägg
    Enligt felkoden är det ju ett "ibland-fel" (intermittent), kortslutning till batteri+.
    Låter som fel i kontakstycket, sladdarna eller i själva kontakten.
    Du får testa att vicka på kablar och kontaten för att försöka provocera fram felet.
    Ja kan kolla det. Får ju felet när jag kör hela tiden så felet kvarstår ju. Lyckades köra igår dock utan att det dök upp och nu idag så körde jag och den började krångla inom några minuter. Den börjar ju härva så fort den kommer upp i temperatur.
    Läste någonstans att det kan vara fel i tcm modulen när den krånglar i över 40 grader, "is a faulty TCM module. This is mostly seen when the gearbox oil temperature goes above 40 degrees Celsius and we will start seeing error codes as "18222 P1814 Pressure Control Valve 1 (N215), Open / Short to Ground" or some other Short to Ground errors on the other valves."
    Så mina farhåga är att behöva köpa en beg. mekatronik enhet för ca 10000kr.

    Jag fick ju inte felet förrän jag gjorde adapteringen. Hade inga sådana felkoder innan utan den varnade för lågt oljetryck då istället.


Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-03-02, 17:53
  2. Dsg6 Touran-08
    Av Touran08 i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-05-27, 18:52
  3. DSG6 , Olje och filter byte... ?
    Av 2stroke i forum VW-forum
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-05-15, 08:14
  4. DSG6 i Touran från vilket modellår?
    Av Lasse62 i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-08-03, 14:57
  5. Scirocco TDI 170 DSG6. Provkörning!??
    Av tjipp i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-10-10, 17:08

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin