Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Örnie
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8

    Eftermontera infällbara backspeglar

    Hej
    Är det någon som vet om det går att eftermontera infällbara backspeglar på en passat alltrack 2014 (b7). Är kablar framdragna? Om jag får tag i infällbara backspeglar samt manöverdelen till dörren räcker det? Antar att funktionen måste kodas in till bilen?
    Senast redigerad av Örnie den 2018-08-13 klockan 20:25.

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Passat eller Golf? Eftersom du skriver B7 så gissar jag på en Passat, men det är bra tt vara tydlig...

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Fredrik Langton
    Ort
    Arendal
    Inlägg
    47
    Fråga: varför vill någon ha infällbara speglar? Har det på min bil och tycker bara det är löjligt jag har funktionen avstängd. Förstår inte vad man har det till? Kul om någon vill svara.

  4. #4
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Mattiass avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Henriksson
    Medlemsnr
    4270
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    720
    Har haft infällbara speglar på en bil, enda nyttan är enligt mig om man står fickparkerad utmed någon gata och då minskar risken att någon går in i dem, vilket har hänt mig vid några tillfällen.
    Nu bor jag i hus och ser ingen nytta med det alls och valde det inte till Passaten jag nu kör.

    Men nu tillbaka till frågan, går det att eftermontera för de som önskar?
    Senast redigerad av Mattias den 2018-08-13 klockan 22:36.
    Mattias Henriksson
    Passat Alltrack -20, Golf R -14 ,T4 Karmann Colorado -98

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    1. För att det är snyggt.
    2. För att det minskar risken för skada på backspegel vid parkering längs gata eller trång parkering/färja liknande.

    Till trådstartaren: tänker du dig att backspeglarna ska fällas in vid låsning av bilen? Min uppfattning är att på B7 måste man själv aktivt fälla in backspeglarna med vredet i förardörren, de fälls inte in automatiskt vid låsning? Men jag kan mycket väl ha fel om detta och vill gärna veta hur det är

  6. #6
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Hur det är för Passat kan jag tyvärr inte svara på, men jag vet att på Polo 6R så måste även man byta fönsterhissmotorerna till motorer från en bil med eldrivna infällbara backspeglar om man vill eftermontera sådana speglar. Det kan vara värt att kolla upp om det samma gäller Passat.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Har eftermonterat det på min B6.
    Kolla först med VCDS om du kan koda styrmodulerna i dörrarna för infällbara speglar (modulen kan plockas ur fönstermotorerna)…
    Du behöver isåfall "bara" nya speglar (egentligen bara spegel-chassiet) och spegel-vredet, resten är färdigt

    Vill du att dom skall fällas in automatisk när du låser bilen, måste EEPROM'en i dörr-modulerna flashas om (lägger in några HEX från Skoda bara)

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Fredrik Langton
    Ort
    Arendal
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    1. För att det är snyggt.
    2. För att det minskar risken för skada på backspegel vid parkering längs gata eller trång parkering/färja liknande.

    Till trådstartaren: tänker du dig att backspeglarna ska fällas in vid låsning av bilen? Min uppfattning är att på B7 måste man själv aktivt fälla in backspeglarna med vredet i förardörren, de fälls inte in automatiskt vid låsning? Men jag kan mycket väl ha fel om detta och vill gärna veta hur det är
    Snyggt! Ja smaken är som baken
    De få gånger man står trångt så kan man vika tillbaka sidospegeln manuellt.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Freddan Visa inlägg
    Snyggt! Ja smaken är som baken
    De få gånger man står trångt så kan man vika tillbaka sidospegeln manuellt.
    Min granne fäller in sina speglar (elektoniskt) innan han kör in i sitt garage pga att det är så trångt, han parkerar riktigt nära väggen.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jag står parkerad längs gator varje dag. Funktionen kostar småpengar, ~ 1500 kr till de flesta VW modeller. Ett självklart tillval om det inte är standard. Och ja, smaken är som tur som baken.

  11. #11
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av Freddan Visa inlägg
    Snyggt! Ja smaken är som baken
    De få gånger man står trångt så kan man vika tillbaka sidospegeln manuellt.
    Själva bilen blir ju inte snyggare med speglarna infällda, det snygga ligger väl i att dom fäller in sig själv utan att föraren behöver ställa sig och vika in dom.

    Visst minskar man risken något för att någon eller något förbipasserande slår i speglarna om dom alltid är infällda när bilen är parkerad. Man fäller ju väldigt sällan in dom när man har manuellt infällbara speglar, eftersom det är så ansträngande. Däri ligger väl den stora nyttan med elektriskt infällbara (och i synnerhet automatiskt infällbara speglar).

    Sen kanske vissa med äldre, ofta små garage gärna fäller in speglarna för att komma in genom porten, speciellt om man har en lite bredare bil. Jag minns att när farsan hade Mercedes Vito för snart 20 år sen så vevade han alltid ner rutan och vek in spegeln på förarsidan innan han körde in i garaget, för att få lite marginal. Det var ju en skåpbil med rätt stora speglar, men en ny lite bredare bil som tillexempel Arteon är inte många centimeter smalare.

    Sen vill man ju gärna att bilen ska fälla in speglarna "bara för att man kan". Som automatiska teleskopantenner på 80- och 90-talet. En häftig grej helt enkelt.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Jag har nog en annan syn än många. Men anser att backspegeln gör ett bättre jobb utfälld.

    Infälld spegel får folk att gå/köra närmre min bil och risken för repor längs hela sidan ökar.

    Utfälld spegel får folk att hålla ut lite till och minskar risken för plåtskador/lackrepor.

    En spegelkåpa är lättare/billigare att byta än lacka hela bilen.

    Men jag kan så klart ha fel...


    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  13. #13
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2017
    Namn
    Joachim Eriksson
    Medlemsnr
    5439
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    18
    Jag använder speglarna som en indikation att bilen är låst.
    På avstånd syns det bra.
    Jocke
    Golf GT 1,4 - 2017 - Black rubin

  14. #14

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Staffan S
    Ort
    Falun
    Inlägg
    100
    Nya Passat och även Arteon viker in speglarna inåt/uppåt. Det ser kanske elegant ut, men jag för min del använder sällan finessen just därför.
    För om det regnar eller ännu hellre om det snöar när bilen står parkerad, är ju speglarna igenmurade när man ska åka.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Precis, på Passat generation 8 och Arteon ser det riktigt coolt ut Huruvida det snöar igen beror nog på var man brukar bilen, jag har aldrig varit med om det du beskriver

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Örnie
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8
    Nu har denna tråd skenat åt fel håll känner jag. Frågan var om någon eftermonterat infällbara backspeglar. Inte diskutera om det är snyggt eller inte osv. Kanske värt att skapa en ny tråd då flera personer har olika åsikter om just den delen. Så använder vi denna tråd till vad den skapades för. Tack!

  17. #17

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Tror tyvärr inte kablar är fördragna. De speglarna är som på Skoda superb en byggsats, då de finns med belysning, toning, infällbara med motor, eluppvärmda etc.

    Går att eftermontera absolut men räkna med minst 6K+ för delarna.

    Ta kontakt med oemeftermonterimg.se de kanske kan svara på dina frågor

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Kingen Visa inlägg
    Tror tyvärr inte kablar är fördragna. De speglarna är som på Skoda superb en byggsats, då de finns med belysning, toning, infällbara med motor, eluppvärmda etc.

    Går att eftermontera absolut men räkna med minst 6K+ för delarna.

    Ta kontakt med oemeftermonterimg.se de kanske kan svara på dina frågor
    Det är väl denna du menar https://www.eftermontering.se

  19. #19

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Citat Ursprungligen postat av Kingen Visa inlägg
    Tror tyvärr inte kablar är fördragna. De speglarna är som på Skoda superb en byggsats, då de finns med belysning, toning, infällbara med motor, eluppvärmda etc.

    Går att eftermontera absolut men räkna med minst 6K+ för delarna.

    Ta kontakt med oemeftermonterimg.se de kanske kan svara på dina frågor
    Nej, kablarna är inte fördragna, då dom följer med (sitter fast) i speglarna (iallafall om du köper begagnade)...

  20. #20

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Det är väl denna du menar https://www.eftermontering.se
    Ja, de verkar ha två sidor med lite olika setup som går till samma bolag. http://www.oem-eftermontering.se/

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-11-08, 16:58
  2. Golf-7 , Infällbara sidospeglar... ?
    Av 2stroke i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-07-29, 21:59
  3. Ställbara backspeglar
    Av pudas i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-07-23, 18:01
  4. Elinfällbara backspeglar Golf 4?
    Av Wolfen i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-03-27, 14:58
  5. Elfel backspeglar.
    Av mtm i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-26, 13:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin