Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    karl johansson
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    7

    Allmäna problem med Polo GTI R WRC ? Motor

    Hej

    Trevligt forum detta. Sitter och kollar på en wrc polo som jag vill köpa imorgon!
    Visst är det så att 2.0 motorerna inte är drabbade av fel som 1,2 och 1,4, som har problem med.

    Hörde att de fixade det med 2014 års modell, har denna kedja eller kamrem? Är den i riskzonen?
    De är ju tillverkade 2013 men är 2014 årsmodell? Vad betyder det gällande riskzonen.
    För visst är det kedjorna som har hoppat på 1,2 och 1,4 motorerna?
    Andra fel som finns på denna bil?

    Stort tack för svar och spekulationer!

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    2,0 TSI (EA113) har inget gemensamt med 1,2 och 1,4 TSI (EA111), det är två helt olika motorfamiljer.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Jag har inte hört om några som helst motorproblem med R WRC, det är ju en Golf GTI motor i grunden. Precis som föregående talare säger så har den inget gemensamt med varken 1,2 och 1,4 TSI som haft vissa problem.

    Se till att bilen är i bra skick och har fått sedvanlig service med oljebyten så ska du nog bli nöjd!

  4. #4
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Jag svarade på trådskaparens inlägg i min projekttråd, men klipper in det här också så blir det mer synligt ifall någon letar upp denna tråd i framtiden:

    Ofta är eventuella typfel specifika för olika motorfamiljer så det är nåt man behöver beakta och inte bara tala om motorvolym. Till exempel den äldre 1.4 med kamkedja (EA111) vs. den nyare 1.4 med kamrem (EA211), eller den äldre 2.0 med kamrem (EA113) vs. den nyare 2.0 med kamkedja (EA888).

    Den motor som åtminstone jag läst mest illa om är väl 1.4 med kedja (EA111) där problemen varit relaterade till just kamkedjan. Visst har jag läst nåt om fel på kedjesträckare(?) på tidiga 2.0 med kedja också men min uppfattning är att det inte varit ett lika stort problem på den motorn.

    Polo R WRC finns bara som årsmodell 2014 och är alla byggda 2013, och alla har den äldre motorn med kamrem. Överlag är det en välbeprövad motor som funnits i en massa VAG modeller under många år, och eftersom Polo R WRC byggdes sent i motorns livscykel så borde den vara så välutvecklad den kan vara med alla fel åtgärdade.

    Den kanske mest kända svagheten på denna motor är tryckaren till högtrycksbränslepumpen som riskerar slitas ner. Det rekommenderas att kontrollera den och gärna byta den innan bilen gått alltför långt. Jag skulle dock kunna tänkta mig det främst är ett problem hos dom som kör Steg 2 och högre trimning med uppgraderad högtryckspump.

    Edit: Och, förresten, bilen heter Polo R WRC, inte GTI

    (Polo GTI av denna generation hade helt andra motorer, först 1.4 EA111, sedan 1.8 EA888)
    Senast redigerad av cheba den 2018-08-13 klockan 22:02.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    karl johansson
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    7
    Stort tack för alla svar!
    Känns ju som ett kul och roligt köp i så fall.
    När ska kamremmen bytas? Finns det något dokument med alla intervaller och delar? Helt ny på vw.
    Ska man byta tryckaren också? Är det dyrt? Ska man köra samma originaltryckare eller finns det något mer anpassat som är bättre.
    Hade tänkt att köra den otrimmad.

    Stort tack för svar, det är mycket pengar att köpa en bil kontant, så man vill ju köpa något bra

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    Jag svarade på trådskaparens inlägg i min projekttråd, men klipper in det här också så blir det mer synligt ifall någon letar upp denna tråd i framtiden:

    Ofta är eventuella typfel specifika för olika motorfamiljer så det är nåt man behöver beakta och inte bara tala om motorvolym. Till exempel den äldre 1.4 med kamkedja (EA111) vs. den nyare 1.4 med kamrem (EA211), eller den äldre 2.0 med kamrem (EA113) vs. den nyare 2.0 med kamkedja (EA888).

    Den motor som åtminstone jag läst mest illa om är väl 1.4 med kedja (EA111) där problemen varit relaterade till just kamkedjan. Visst har jag läst nåt om fel på kedjesträckare(?) på tidiga 2.0 med kedja också men min uppfattning är att det inte varit ett lika stort problem på den motorn.

    Polo R WRC finns bara som årsmodell 2014 och är alla byggda 2013, och alla har den äldre motorn med kamrem. Överlag är det en välbeprövad motor som funnits i en massa VAG modeller under många år, och eftersom Polo R WRC byggdes sent i motorns livscykel så borde den vara så välutvecklad den kan vara med alla fel åtgärdade.

    Den kanske mest kända svagheten på denna motor är tryckaren till högtrycksbränslepumpen som riskerar slitas ner. Det rekommenderas att kontrollera den och gärna byta den innan bilen gått alltför långt. Jag skulle dock kunna tänkta mig det främst är ett problem hos dom som kör Steg 2 och högre trimning med uppgraderad högtryckspump.

    Edit: Och, förresten, bilen heter Polo R WRC, inte GTI

    (Polo GTI av denna generation hade helt andra motorer, först 1.4 EA111, sedan 1.8 EA888)
    Gäller några garantier om den är trimmad?
    Tack för svar

  6. #6
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av speero88 Visa inlägg
    Stort tack för alla svar!
    Känns ju som ett kul och roligt köp i så fall.
    När ska kamremmen bytas? Finns det något dokument med alla intervaller och delar? Helt ny på vw.
    Ska man byta tryckaren också? Är det dyrt? Ska man köra samma originaltryckare eller finns det något mer anpassat som är bättre.
    Hade tänkt att köra den otrimmad.

    Stort tack för svar, det är mycket pengar att köpa en bil kontant, så man vill ju köpa något bra

    Gäller några garantier om den är trimmad?
    Tack för svar
    En rolig bil att äga är det definitivt! Rätt unik också, såna här modeller blir rätt ovanligare. I och med den nya generationen Polo har ju VW dödat 3-dörrars karossen, och än så länge finns ingen manuellt växlad version av nya GTI:n. Vi lär nog aldrig få se nån mer 3 dörrars Polo med så pass stor motor och manuell låda, så som en klassisk "hot hatch" ska vara enligt mig.

    Kamremmen ska bytas vid 18.000 mil eller 7 år har jag för mig. Vet inte någon komplett lista men det här är det som bytts på min:

    Motorolja och filter, flexibelt intervall max 3000 mil eller 2 år är standard, men det rekommenderas att man byter åtminstone dubbelt så ofta (lätt att göra själv om man har tillgång till lyft, t.ex. GDS-hall)
    Tändstift, 6000 mil
    Bromsvätska, vartannat år
    Luftfilter, intervall okänt
    Friskluftsfilter, intervall okänt

    Tryckaren kostar några hundralappar. Har läst att i USA ingår byte av denna i VWs serviceplan vid 75.000 miles. Vet inte om det finns något annat alternativ men själv skulle jag välja originaldel.

    Vid trimning gäller inte tillverkarens garanti längre, åtminstone inte för motor och drivlina. Dock erbjuder flera leverantörer av mjukvarutrim att ta över motorgarantin för resten av garantitiden. I fallet med Polo R WRC spelar det ingen roll eftersom nybilsgarantin är 2 år och garantierna har därmed gått ut för länge sen.

    Servar man på auktoriserad verkstad så får man en "mobilitetsgaranti" vilket ska täcka bärgning till verkstad samt taxi/hotell.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    karl johansson
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    7
    Stort tack för svar!
    De lär ju inte ha tjänat så mycket pengar på de 2500 bilarna som gjordes, så det blir nog inga fler "hot hatch" bilar i den klassiska bemärkelsen. Det kan inte vara värt det för en så stor koncern.
    Är du säker på 18k mil för kamremmen, låter högt.
    Tack för svaren på mina frågor, det uppskattas.
    Bra bil imo.

    ps; du har pm

    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    En rolig bil att äga är det definitivt! Rätt unik också, såna här modeller blir rätt ovanligare. I och med den nya generationen Polo har ju VW dödat 3-dörrars karossen, och än så länge finns ingen manuellt växlad version av nya GTI:n. Vi lär nog aldrig få se nån mer 3 dörrars Polo med så pass stor motor och manuell låda, så som en klassisk "hot hatch" ska vara enligt mig.

    Kamremmen ska bytas vid 18.000 mil eller 7 år har jag för mig. Vet inte någon komplett lista men det här är det som bytts på min:

    Motorolja och filter, flexibelt intervall max 3000 mil eller 2 år är standard, men det rekommenderas att man byter åtminstone dubbelt så ofta (lätt att göra själv om man har tillgång till lyft, t.ex. GDS-hall)
    Tändstift, 6000 mil
    Bromsvätska, vartannat år
    Luftfilter, intervall okänt
    Friskluftsfilter, intervall okänt

    Tryckaren kostar några hundralappar. Har läst att i USA ingår byte av denna i VWs serviceplan vid 75.000 miles. Vet inte om det finns något annat alternativ men själv skulle jag välja originaldel.

    Vid trimning gäller inte tillverkarens garanti längre, åtminstone inte för motor och drivlina. Dock erbjuder flera leverantörer av mjukvarutrim att ta över motorgarantin för resten av garantitiden. I fallet med Polo R WRC spelar det ingen roll eftersom nybilsgarantin är 2 år och garantierna har därmed gått ut för länge sen.

    Servar man på auktoriserad verkstad så får man en "mobilitetsgaranti" vilket ska täcka bärgning till verkstad samt taxi/hotell.

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    karl johansson
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    7
    Köpte bilen idag, helt sjukt bra drag, otrimmad.
    Stort tack för all hjälp.
    Säljaren kanske finns på forumet?
    Riktigt trevlig kille.

    Nu är man med i wrc klubben!
    Tack för alla svar.

Liknande ämnen

  1. Problem med Polo GTI -00
    Av Fraddy i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-11-20, 13:23
  2. Problem med Polo GTI (6R) DSG - 14
    Av SamGTI i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-04-09, 19:47
  3. Problem med min 1,4 16v Polo GTI
    Av Pelleofmusko i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-18, 10:30
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-26, 11:41
  5. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-25, 21:22

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin