Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    CJ
    Ort
    Laholm
    Inlägg
    16

    Vågar jag köpa en Passat Alltrack -12-14 med DSG-låda?

    Så hade jag efter mycket sneglande på äldre XC70 bestämt mig att satsa på att hitta en begagnad Alltrack istället... och så har folk lyckats skrämma upp mig med att DSG-lådorna är typ som tickande bomber!

    1) Stämmer detta som jag lätt ångestfylld har googlat fram:
    * Det är framförallt taxichaffisar (som kör långt, som kör mycket i stadstrafik?) med Eco-fuel/Passater med mindre hästkrafter som har stött på problemen?
    * Problemen med DSG gäller främst DSG 7-växlad och inte DSG 6? I Alltracks från 2012-2014 sitter väl DSG 6?
    * DSG 6 som är väl omhändertagna med byte av olja (var 6000:e mil?) ska hålla lika bra som vilken automatlåda som helst?
    * DGS-lådorna gillar inte krypkörning och att man står i uppförsbacke och lite annat (som jag ändå inte brukar utsätta mina bilar för)

    2) Skulle ni avråda mig ifrån att köpa en Passat Alltrack från 2012-2014 med 15-18 000 mil? Det två jag har tänkt att inleda med att kolla på har varit till salu hos bilhandlare i ett år respektive ett halvår, skumt eller vanligt?

    3) Vad ska man lyssna/känna efter vad gäller automatlådan när man provkör?


    Tacksam för svar på detta mitt första inlägg här. Har tidigare kört Saab, Volvo och Subaru.

    mvh Cecilia
    Senast redigerad av CiA den 2018-08-12 klockan 23:59.

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Har väl varit en del strul med några varianter av DSG, men jag tror personligen att det oftast inte varit växellådan utan snarare chauffören som orsakat problemet!
    Men om du är orolig så borde du ju kolla upp så att du teckna en maskinförsäkring!

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Passat Alltrack av den generation du beskriver har DSG6 DQ250 - inte den DSG7 DQ200 som haft en viss problematik i Passat/Touran Ecofuel i taxiverksamhet.

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Mik Strom
    Ort
    Stockhom
    Inlägg
    62
    Håller med Marcus. Om jag kommer ihåg rätt har den DSG6 och då är det lugnt. DSG7 hade/har problem. Taxi-stockholm berättade att det var vid två specifika situationer som man slet extra mycket eller för mycket på lådan. Dels om man backade för snabbt efter man lagt i R eller körde igång för snabbt när man lagt i D. Döden var vid fickparkeringar när man växlar mellan D och R och gav gas direkt när man lagt i en växel. Så i grunden handlar det enligt Taxi-stockholm om att lära sig att växeln måste komma i läge på riktigt innan man gasar.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Man kan hos bilhandlaren förhöra sig om möjligheten till förlängd/generös garanti/försäkring på växellådan

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Citat Ursprungligen postat av PrimusX Visa inlägg
    Håller med Marcus. Om jag kommer ihåg rätt har den DSG6 och då är det lugnt. DSG7 hade/har problem. Taxi-stockholm berättade att det var vid två specifika situationer som man slet extra mycket eller för mycket på lådan. Dels om man backade för snabbt efter man lagt i R eller körde igång för snabbt när man lagt i D. Döden var vid fickparkeringar när man växlar mellan D och R och gav gas direkt när man lagt i en växel. Så i grunden handlar det enligt Taxi-stockholm om att lära sig att växeln måste komma i läge på riktigt innan man gasar.
    I grund samma körbeteende som knäcker många konventionella automatlådor! Man kan ju tillägga som exempel att ideligen vid varje stopp lägga i neutralen för att sen ge gas och medan motorn varva upp slänga i driven, och att använda gaspedalen som "hill holder" vid stopp i starka uppförslut.

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Att använda en "konventionell" automatlåda som hill-holder är helt ofarligt, så länge man undviker extremer (tungt släp i bränt backe). Ingen mekanisk koppling som slirar. Du får lite varm olja bara.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    och att använda gaspedalen som "hill holder" vid stopp i starka uppförslut.
    Behövs inte eftersom Passat Alltrack har elektromekanisk Hill Hold, kallas Auto Hold.

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    CJ
    Ort
    Laholm
    Inlägg
    16
    Tack allihop! Nu känner jag mig lite lugnare

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av PrimusX Visa inlägg
    Håller med Marcus. Om jag kommer ihåg rätt har den DSG6 och då är det lugnt. DSG7 hade/har problem.
    Det är viktigt att notera att det finns flera olika DSG7-växellådor, därför undviker jag gärna att endast skriva DSG7 utan att ange vilken växellåda eftersom det lätt kan missförstås.

    DSG7 DQ200: max 250 Nm, framhjulsdrift, torrkoppling (förhöjd problemfrekvens i äldre generationer Passat i taxiverksamhet)
    DSG7 DQ381: max 420 Nm, framhjulsdrift/fyrhjulsdrift, våtkoppling
    DSG7 DQ500: max 600 Nm, framhjulsdrift/fyrhjulsdrift, våtkoppling

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Inte ett dugg förvånad att man fått problem med torrkopplingslådan.

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    Jonas B
    Ort
    Halmstad , utanför
    Inlägg
    41
    Hej.
    Jag bor i Halmstad och har en 2012 med 17k på mätaren.
    Har haft den och pendlat med genom snön i småländska skogarna .

    Är supernöjd med den funktionellt och enda som hänt var läckage i vattenpumpen vid 16k .

    Förra ägaren pendlat oxå så den är servad på Vw så det göra kanske det lite säkrare ur service synpunkt .

    Jag ska lägga ut den på blocket i veckan för jag får inte parkeringsplatsen att räcka till. Pma om intresse finns .

    Jonas i Halmstad .


    Följ inte vägen , gör ett spår och låt andra följa

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av NissePisse Visa inlägg
    Inte ett dugg förvånad att man fått problem med torrkopplingslådan.
    Problemen härrör främst från Passat generation 6-7. Dvs bilar som är minst en generation bort.

Liknande ämnen

  1. Var hittar jag en sån lucka? Alltrack -14
    Av Bowen i forum VW-forum
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2017-12-04, 15:28
  2. Vw Passat alltrack 2,0tdi dsg -12
    Av västkust i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-04-21, 14:07
  3. Vågar man köpa en 1,4 tsi?
    Av Mk1 i forum VW-forum
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2017-01-13, 23:32
  4. Trimbox Passat -12:a DSG Låda ?
    Av Kvarten1 i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-12-06, 18:54
  5. Liten marginal med DSG låda i Passat
    Av Dez_76 i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-06-18, 13:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin