Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Per Söderlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3

    Vw Polo 2003, EGR tappar kontakten med bilen, glapp i styrbox?

    Hej, jag har en Polo 2003 som inte mår så bra. det började med dålig tomgång och problem vid varmstarter, tröttare än vanligt då och då, felsökning hos kompisen visade att EGR-ventilen inte gick att programmera. EGR-ventil byttes och programmerades in och allt var frid och fröjd några dagar tills jag körde ner i ett potthål så att det smällde till lite i bilen som det ju gör. Då blev det motorlampa direkt och problemen var tillbaka. Tillbaks till kompisen, mycket riktigt hade EGR tappat kontakt med bilen. Programmera in den igen vilket tog 3-4 försök innan det funkade. Frid och fröjd igen en dag tills jag hittade ett till hål, samma visa igen. Körde ett par dagar, en dag började bilen helt plötsligt gå på tre cylindrar, motorlampan blinkar och den svarar i princip bara på fullgas.
    Har beställt Carly till Vw så jag kan inte läsa ur felkoder än. Kan det vara så att bilen markerar att något är fel genom att stänga av en cylinder så att man inte ska köra vidare?
    Jag misstänker en kallödning/glapp i styrboxen, nån som känner till felet eller haft samma? Kan det vara boxen, eller är det troligare med kabelbrott eller glapp i nån kontakt? Det känns så långsökt att en kabel är av.
    Nästa fråga, om det är boxen, hur bär man sig åt för att koda in en annan box i bilen, vem kan sånt?

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Välkommen hit, Per!

    Vad för motor?

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Per Söderlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3
    Tack! Det kan ju vara listigt att skriva vad det är för motor, den är bensin 1,4 med 75hk

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Jag ska till Stockholm den 16/8 om du behöver hjälp med ECU...
    Kolla gärna felkoder och vilken HW och SW du har på ECU...
    Kan reparera den du har (har dock begränsat med utrustning på semestern ) alternativt koda in en annan ECU...

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Per Söderlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Jag ska till Stockholm den 16/8 om du behöver hjälp med ECU...
    Kolla gärna felkoder och vilken HW och SW du har på ECU...
    Kan reparera den du har (har dock begränsat med utrustning på semestern ) alternativt koda in en annan ECU...
    Det låter helt klart intressant, ska kolla ikväll vad jag kan läsa ut för felkoder, vad är HW och SW?

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-08-12, 14:12
  2. Fukt i Passat 1,8t 2003 Trasig styrbox?
    Av johan5050 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-11-17, 22:12
  3. styrbox byte polo 1.4 1999?!
    Av DaViD^^ i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-12-17, 00:32
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-09, 22:33
  5. gti 2003 tappar effekt
    Av lilleman i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-08, 13:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin