Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Fredrik Dierks
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    3

    Optimera 2,0 TDI, 140 hk...? (HJÄLP!!!)

    Korta texten: Jag vill att min drag- och familjebil skall bli starkare och mer bränslesnål. Optimering (BSR verkar vara förstahandsvalet för många icke insatta) skulle kunna vara lösningen. Klarar automatlåda och motormekaniken av 32 hk och 54 nm extra?

    Längre texten: Förra året så köpte jag en Caddy Maxi Life 2013 med den sexväxlade automatlådan kopplad till 140-hästars Dieselmotor (superduper praktisk bil när man är fem i familjen med tvillingbarnvagn, breda bilstolar etc.). Handlaren hade då gjort den s.k. "EGR-lösningen" men då jag inte har någon större vw/2,0 TDI erfaren så tyckte jag ändå att motor+automatlåda gjorde ett bra jobb.

    Nu när jag har haft bilen i drygt ett år så har jag några anmärkningar.


    1. 6ans växel kommer in på lite för låga motorvarv och stannar kvar onödigt länge vilket resulterar i lite hackigare motorgång och högre förbrukning. Jag antar att vridet blir för lågt för 70 km/h vid 1400 varv/min.
    2. Förbrukningen nästan dubbleras när jag hänger på vår husvagn. Det är oftast inte några problem att köra på 0,6 l/milen utan släp. Med ligger den runt 1,1 l/milen


    Jag tänker att en optimering skulle hjälpa. Effektboxar verkar folk vara skeptiska till så då återstår (vad jag har förstått) chiptrimning/optimering om man inte vill betala mer än några tusenlappar.

    BSRs optimering steg 1 ger 32 hk och 54 nm extra samt verkar vara en hyfsat smidig och prisvärd lösning. Dock så blir jag lite fundersam över hur detta kommer påverka drift och pålitlighet i detta långa loppet. Vi skall ha bilen rullandes många år/mil framöver.

    Vad tänker/ni?

    Samma modell finns ju med 170-hästars 2,0 TDI. Har min Caddy samma motor/låda fast är bara "nedtrimmad" eller har den starkare motorn förstärkta kolvringar, extra lager eller några andra små detaljer för att klara högre effekt?

    Optimeringsfirmorna säger att det är inga konstigheter. Bilen klarar optimering utan problem
    Återförsäljarna blir bara irriterade och vill/kan inte ge några svar.
    Oberoende mekaniker ger både tumme upp och ner när man frågar om effektökning.
    Lätt att bli rådlös och velig i frågan som vanlig svensson med familjebil.

    Detta är mitt första inlägg som nyreggad då jag inte hittade några trådar som passade. Tips och trix, trådhänvisningar eller kanske förslag på andra lösningar mottages med värme! Bra svar belönas med flerpack Wunderbaum om så önskas

    //Fredrik

    PS jag bor på "schlätta" (västergötland) så någon klockren firma i Norrland är dessvärre inte till hjälp DS

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Har du DSG (DQ250)?

    Motorn har inga problem att klara effekten.
    170hk har annan turbo, spridare och lite annat.
    Steg 1 140hk är behagligare att köra än 170hk original, då 170hk kommer lite senare...

    Jag kör steg 2 på min, men med annan mjukvara till DSG DQ250 (500Nm) och det har jag kört "många" mil med utan problem.
    Tycker dock att den numer ligger lite länge på 5:e växeln, då det numera finns gott med bottendrag.

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Fredrik Dierks
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Har du DSG (DQ250)?
    Jag antar att det sitter en DQ250 i min Caddy. Det är ju den sexväxlade lådan jag har. Detta enligt wiki (https://en.wikipedia.org/wiki/Direct-shift_gearbox)

    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Motorn har inga problem att klara effekten.
    Detta gäller även växellådan? Någon tekniker sa att DSG-lådorna var en svag/känslig del av drivlinan (själv tänkte jag att den skulle vara välutvecklad och finslipad då den är så etablerad...).

    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    170hk har annan turbo, spridare och lite annat.
    Oavsett bilmodell? Vad jag menar med denna sidoparentes är om min motor+låda kan ses som likvärdig till en 140-hästars Golf/passat av samma modellår?

    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Jag kör steg 2 på min, men med annan mjukvara till DSG DQ250 (500Nm) och det har jag kört "många" mil med utan problem.
    Steg två you say! Annan firma än BSR? Något för mig tro? Lite marginaler hade varit fint. Bilen körs cirka 3500 mil om året och planen är att den skall hålla 30000+ mil (den har gått 11000 i skrivande stund).

    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Tycker dock att den numer ligger lite länge på 5:e växeln, då det numera finns gott med bottendrag.
    Jag satt precis och funderade på att man kanske skulle sätta låda i "sportläge" då jag läste att den drar längre på växlarna. Det stod även att den då drar mer bränsle än "driveläget" men det kanske man kan komma runt med en lättare högerfot och ett frekvent användande av farthållaren. Nonsens eller något att testa.

    När jag drar min husvagn så väger hela ekipaget drygt 4000 kilo så då växlar jag "manuellt" för att slippa sjätte växeln. Drygt när man köpt sig en automatväxlad...

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Nja, DQ250 i sig är otroligt stark, OEM-programvaran är svagheten.

    Du kan bara googla motorkod och växellådskod så ser du vilka modeller som har samma.

    Har bara hört/läst bra kritik om BSR...
    Men jag läser och skriver filerna själv. Köper sedan optimerade filer från Sedox Performance.

    Skillnaden mellan steg 1 och 2 är marginell, men när vridet närmar sig 380Nm (max 400Nm) är det dags att uppdatera programvaran i lådan... (många som kör med steg 1 och omoddad DQ250)...

    Sportläget är ett alternativ, men tillsammans med farthållaren hjälper inte ens det... Men du har väl paddlar på ratten att växla med?

    EGR-lösning? Dieselgate?
    Senast redigerad av Mex165 den 2018-08-05 klockan 11:01.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    En tuner som vet vad dom gör kan både optimera motorn och lådan, samt flytta växelvarven precis vart du vill upp och ner, självklart med fullt bibehållna säkerhetsmarginaler.

    DQ250 har funnits på marknaden länge nu, inget nytt över dessa, prata med tex dahlbäck racing, så kan dom hjälpa dig med både motor och låda + flyttat varvtal för 6an.

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Fredrik Dierks
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Nja, DQ250 i sig är otroligt stark, OEM-programvaran är svagheten.

    Du kan bara googla motorkod och växellådskod så ser du vilka modeller som har samma.
    Ja så klart! varför har jag inte tänkt på det tidigare Att växellåda i sig är stark låter ju bra! Men hur lär/vet man detta? Hänga mer på forumet?

    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Har bara hört/läst bra kritik om BSR...
    Men jag läser och skriver filerna själv. Köper sedan optimerade filer från Sedox Performance.
    Sedox Performance har en återförsäljare i Lidköping ser jag nu. Nära och bra. Vad kostade det dig?

    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Skillnaden mellan steg 1 och 2 är marginell, men när vridet närmar sig 380Nm (max 400Nm) är det dags att uppdatera programvaran i lådan... (många som kör med steg 1 och omoddad DQ250)...
    Hmmmm enligt deras hemsida (https://www.sedox-performance.com/tu...di-136hp-320nm) så ligger steg 1 på 408 Nm så det blir till att modda DQ250-lådan i vilket fall?

    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Sportläget är ett alternativ, men tillsammans med farthållaren hjälper inte ens det... Men du har väl paddlar på ratten att växla med?
    Nej, inga paddlar. Jag för växelspaken åt höger och byter växel genom att vicka en uppåt/neråt. Egentligen bara ett ilandsproblem för att jag har köpt mig ett fordon med automatlåda som ändå behöver växlas manuellt.

    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    EGR-lösning? Dieselgate?
    Ja precis. Finns det något bättre namn för VWs halvdana Dieseldatesplåster än "EGR-lösningen"?

    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    En tuner som vet vad dom gör kan både optimera motorn och lådan, samt flytta växelvarven precis vart du vill upp och ner, självklart med fullt bibehållna säkerhetsmarginaler.
    Ja tack det låter bra

    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    prata med tex dahlbäck racing
    inga andra äss i ärmen?

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Nej, steg 1 blir inte 408Nm när du har DQ250, det är för manuell låda...

    Då jag också är återförsäljare av Sedox filer betalar jag bara inköpspris men var då dessvärre "tvungen" att köpa tuning-verktyg för *****,-
    Priserna här i Norge är:
    OBD: 4900,-
    ECU: 5900,-

    En liten OBS! på att detta är premiumfiler där parametrarna är optimerade tätt över hela registret och dessutom dynotestade...

    Jag hade gärna hjälpt dig med optimering av motor och låda, men skall dessvärre inte så långt ner i landet... Kör E18 till Stockholm nästa vecka där jag bla. ska optimera några bilar...

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    Jonas B
    Ort
    Halmstad , utanför
    Inlägg
    41
    Kan tips om vtech .

    Dom fixar både motor och låda.
    Skulle ha gjort min bil , pratade med Hellsten om växellådan och med uppdateringen i lådan så bör det inte vara några problem.




    Följ inte vägen , gör ett spår och låt andra följa

  9. #9
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399
    Citat Ursprungligen postat av Hs_me_plz Visa inlägg
    Förra året så köpte jag en ( 2013 ) Caddy Maxi Life 2.0 TDI ( 140 Hk. ) med DSG-6
    Jag vill att min drag- och familjebil skall bli starkare och mer bränslesnål.
    Skulle en sk. Optimering kunna vara lösningen ?
    ...Jag tänker att en Optimering skulle hjälpa.
    Effektboxar verkar folk vara skeptiska till så då återstår (vad jag har förstått) chiptrimning/optimering
    om man inte vill betala mer än några tusenlappar.

    PS: Jag bor på "schlätta" (Västergötland).
    Finns en i Västergötland som kan erbjuda nedanstående till din bil för en helt OK summa pengar.
    Jag har bara mycket goda erfarenheter av honom och det han håller på med

    Namn:  BHP Motorsport.JPG
Visningar: 512
Storlek:  44.4 KB
    Senast redigerad av 2stroke den 2018-08-15 klockan 01:13.

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Utan dynoschema är det inte lätt att bedöma kvaliteten på tuningen = köpa grisen i säcken.

    Som det hintats om tidigare... Så är det kanske bättre att satsa på kvalité från början än att spara ett par tusenlappar (på en bil värd ett par hundratusen).

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2018
    Namn
    Daniel Söderström
    Ort
    Falun
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av Hs_me_plz Visa inlägg
    Korta texten: Jag vill att min drag- och familjebil skall bli starkare och mer bränslesnål. Optimering (BSR verkar vara förstahandsvalet för många icke insatta) skulle kunna vara lösningen. Klarar automatlåda och motormekaniken av 32 hk och 54 nm extra?

    Längre texten: Förra året så köpte jag en Caddy Maxi Life 2013 med den sexväxlade automatlådan kopplad till 140-hästars Dieselmotor (superduper praktisk bil när man är fem i familjen med tvillingbarnvagn, breda bilstolar etc.). Handlaren hade då gjort den s.k. "EGR-lösningen" men då jag inte har någon större vw/2,0 TDI erfaren så tyckte jag ändå att motor+automatlåda gjorde ett bra jobb.

    Nu när jag har haft bilen i drygt ett år så har jag några anmärkningar.


    1. 6ans växel kommer in på lite för låga motorvarv och stannar kvar onödigt länge vilket resulterar i lite hackigare motorgång och högre förbrukning. Jag antar att vridet blir för lågt för 70 km/h vid 1400 varv/min.
    2. Förbrukningen nästan dubbleras när jag hänger på vår husvagn. Det är oftast inte några problem att köra på 0,6 l/milen utan släp. Med ligger den runt 1,1 l/milen


    Jag tänker att en optimering skulle hjälpa. Effektboxar verkar folk vara skeptiska till så då återstår (vad jag har förstått) chiptrimning/optimering om man inte vill betala mer än några tusenlappar.

    BSRs optimering steg 1 ger 32 hk och 54 nm extra samt verkar vara en hyfsat smidig och prisvärd lösning. Dock så blir jag lite fundersam över hur detta kommer påverka drift och pålitlighet i detta långa loppet. Vi skall ha bilen rullandes många år/mil framöver.

    Vad tänker/ni?

    Samma modell finns ju med 170-hästars 2,0 TDI. Har min Caddy samma motor/låda fast är bara "nedtrimmad" eller har den starkare motorn förstärkta kolvringar, extra lager eller några andra små detaljer för att klara högre effekt?

    Optimeringsfirmorna säger att det är inga konstigheter. Bilen klarar optimering utan problem
    Återförsäljarna blir bara irriterade och vill/kan inte ge några svar.
    Oberoende mekaniker ger både tumme upp och ner när man frågar om effektökning.
    Lätt att bli rådlös och velig i frågan som vanlig svensson med familjebil.

    Detta är mitt första inlägg som nyreggad då jag inte hittade några trådar som passade. Tips och trix, trådhänvisningar eller kanske förslag på andra lösningar mottages med värme! Bra svar belönas med flerpack Wunderbaum om så önskas

    //Fredrik

    PS jag bor på "schlätta" (västergötland) så någon klockren firma i Norrland är dessvärre inte till hjälp DS

    Hej!

    Kul att hitta denna tråd!

    Är inne på ditt spår och har en Maxi 4m 150hk som jag skulle vilja få lite mer skjuts i. Skall förövrigt skaffa husvagn så det var lite komiskt att du även hade det. Hur är bilen att dra vagnen med och hur har dina tankar om att trimma gått?

    // Daniel

Liknande ämnen

  1. Golf 1,4 TSI 140 hk - vågar man köpa?
    Av aadde81 i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-07-18, 19:56
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-01-09, 14:16
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-06-06, 15:16
  4. turbo problem passat tdi 140 hk 08
    Av 81vagen81 i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-05, 11:20
  5. Original laddtryck Golf V Tdi 140 hk
    Av Chreli i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-10, 22:08

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin