Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Fredrik G
    Ort
    Borås
    Inlägg
    13

    Dåligt laddtryck Audi A4 B5

    Hejsan. Jag är ny här men tänkte se om det finns nån som kan hjälpa mig med mitt problem eftersom Nordicaudi inte finns mer. Köpte mig en Audi A4 1.8Ts i vintras för min Bmw-brukis blev stulen. Nu har jag extremt dåligt laddtryck. Turbon snurrar lätt och fint, slangar ser bra ut. Jag googlade lite på mitt problem och fick fram att det kan vara fel på magnetventilen som sitter mellan wastegate och turbo. Detta har jag kollat och kopplade batterit till den och den klickar fint. Blåste igenom den samtidigt och då ändrar luften väg. Nu har jag testat att koppla bort den och köra utan men jag har ändå samma laddtryck. Det gör alltså ingen skilnad om den är inkopplad eller ej. Bilen laddar endast 0.2 och det är ju alldeles för dåligt. Är det nån som har bra koll på detta och kan hjälpa mig så är jag ytterst tacksam. Vad bör man ha för grundladd? Det är alltså en 1.8 TS årsmodell 98

    Mvh
    Fredrik

    __________________

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Välkommen hit, Fredrik!

    Din fråga är inte mitt område, men jag hoppas någon annan har ett bra svar till dig.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Min Ts Motor som jag stoppade i Sciroccon laddade 0,7-0,8 bar. Prova att bygga en adapter som du kan koppla på slangen innan spjällhuset (rör med rätt dia, påsvetsat lock med en tryckluftsnippel i) trycksätt sen med 0,5 bar och lyssna efter läckor. Kan vara så att du har hål på en slang nånstans men det brukar höras. Alternativt är den interna wastegaten i turbon kass och står öppen hela tiden.

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Fredrik G
    Ort
    Borås
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av Falcor Visa inlägg
    Min Ts Motor som jag stoppade i Sciroccon laddade 0,7-0,8 bar. Prova att bygga en adapter som du kan koppla på slangen innan spjällhuset (rör med rätt dia, påsvetsat lock med en tryckluftsnippel i) trycksätt sen med 0,5 bar och lyssna efter läckor. Kan vara så att du har hål på en slang nånstans men det brukar höras. Alternativt är den interna wastegaten i turbon kass och står öppen hela tiden.
    Ladda den 0.8 med eller utan magnetventil?

    Nu har jag testat lite saker. En slang som gick till dumpventilen var dålig så den är bytt. Upptäckte också att dumpen var kass så tog bort den och pluggade slangarna. Dock gjorde det ingen större skillnad. Kanske att den gick upp till 0.25 istället. Jag testade istället att ta bort magnetventilen och satte dit ett klassiskt t-kors(pysventil). Då gick bilen som ett skott. Dock så skenladdar den lite men satan vilken skillnad.

Liknande ämnen

  1. Dåligt laddtryck AUQ motor
    Av vw-power i forum VW-forum
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2014-07-27, 16:35
  2. Audi a4 backspeglar
    Av Robban_e i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-01-25, 17:44
  3. Köpråd Audi A4 2.0 TDI
    Av Cullberg i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-11-29, 14:24
  4. Audi A4 1.8 -97
    Av Bert i forum Old - VAG Projektforum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-06-18, 22:57
  5. 1.8T, VW Passat(B5) vs. Audi A4(B5)
    Av JettaGTS i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-04, 14:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin