Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2016
    Namn
    Jakob Kristoffers
    Ort
    Järvsö
    Inlägg
    5

    Golf mk2 16v - ojämnt varv vid jämn gas

    Det är en vit 1988, så KR-motorn utan katalysator.
    Jag köpte den och renoverade motorn utan att provstarta.
    Tidigare ägare ska inte heller ha startat den.

    Sen jag skruvade ihop allt så har den betett sig konstigt.
    Vid jämnt gaspådrag så pendlar motorvarven upp och ner, upp och ner. Den cykeln är väldigt jämn med ca 2-3 sekunder innan den börjar om och varven pendlar ca 200-400 rpm. Detta sker bara mellan 1800 rpm och 3500 rpm. Inte lägre. Högre vill jag inte vara för motorn ska köras in först.

    Så försöker jag ligga på 2000 stadigt så går den upp dit men börjar sen pendla neråt 1800 rpm.

    Start och tomgång är bra kall som varm. Pulserande gaspådrag och acceleration är inga problem. Den känns rapp upp i varv och krutet finns där vid belastning.

    Tändningen är inställd med lampa, tändstiften är nya.
    95 eller 98 oktan gör ingen skillnad.

    Jag kan även tillägga att kylarlampan blinkar snabbt vid start nån sekund och att oljetryckslampan och dess summer drar igång ibland över 3000 rpm. Om det nu kan vara relaterat.

    Tidigare ägare har även lämnat ett gäng TCI-H enheter i bilen. Samma beteende från alla.

    Tacksam för hjälp!

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Det är mest troligt luftrelaterat.

  3. #3
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Menar du att varvtalet (och då även hastigheten) pendlar upp och ner när du kör med bilen och har jämn gas? Eller är det i friläge och torrgasning?
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2016
    Namn
    Jakob Kristoffers
    Ort
    Järvsö
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Menar du att varvtalet (och då även hastigheten) pendlar upp och ner när du kör med bilen och har jämn gas? Eller är det i friläge och torrgasning?
    Javisst, både och! jag åker runt på första växeln och försöker hålla 2000 rpm, det är knappt så det går att sitta kvar i sätet när bilen plötsligt bromsar in och sen hastigt gasar till. Väldigt skumt att tomgång, start och acc. funkar bra...

  5. #5
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Tjuvluft, felinkopplad vakuum till tändbox, felinställd co halt, tändningen ställd på fel sätt (vw instruktion måste följas), fel på k-jet som ger fel lamda
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2016
    Namn
    Jakob Kristoffers
    Ort
    Järvsö
    Inlägg
    5
    co-skruven påverkar väl bara tomgångsblandningen?
    Tändningen är ställd med slangen dragen ur tändboxen.
    Lambda? Det finns ingen sån återkoppling på K-jet. Möjligtvis att det finns på KE-jet.
    Jag får jaga tjuvluft runt tändboxen då. Kanske är den som justerar fel vid lite varv pga tjuvluft?

  7. #7
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av JKristoffers Visa inlägg
    co-skruven påverkar väl bara tomgångsblandningen?
    Tändningen är ställd med slangen dragen ur tändboxen.
    Lambda? Det finns ingen sån återkoppling på K-jet. Möjligtvis att det finns på KE-jet.
    Jag får jaga tjuvluft runt tändboxen då. Kanske är den som justerar fel vid lite varv pga tjuvluft?
    Nej, co skruven offsettar skivan mot armen och påverkar blandningen i hela registret. Jag menade inte att du har lambdasond utan att du har fel lambdavärde beroende på ngt fel på k-jet. Fenomenet du beskriver nämligen typiskt för magert lambdavärde. Lambdavärde påverkar hur motorn går oavsett vad du har för system.

    - - - Uppdaterad - - -

    Spridartätningar och dess insert är vanligaste tjuvluften på motorn. Vakuumslangar och röret/gummibäljar till luftmängdmätare också vanligt.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  8. #8
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    På k-jet kan det vara: fel bränsletryck, fel styrtryck, dåliga spridare, rost el smuts på plunger så skivan fastnar el går ryckigt.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2016
    Namn
    Jakob Kristoffers
    Ort
    Järvsö
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    På k-jet kan det vara: fel bränsletryck, fel styrtryck, dåliga spridare, rost el smuts på plunger så skivan fastnar el går ryckigt.
    Ok tack ska du ha, jag får helt enkelt ta å mäta upp avgaserna också!

  10. #10
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Mattiass avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Henriksson
    Medlemsnr
    4270
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    720
    Som tidtagare redan nämnts, kolla tjuvluft.
    Jag skulle inte skruva på nått innan man säkert vet att det inte läcker någonstans, mycket vanligt på gammla K-jet.
    Mattias Henriksson
    Passat Alltrack -20, Golf R -14 ,T4 Karmann Colorado -98

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2016
    Namn
    Jakob Kristoffers
    Ort
    Järvsö
    Inlägg
    5
    Problemet var gasspjällskontakten som var trasig, och när jag drog ur kontakten till motorbromsgivaren i insuget gick bilen som den skulle! Dessa två jobbar ihop vid motorbroms.

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2014
    Namn
    --
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    84
    Citat Ursprungligen postat av JKristoffers Visa inlägg
    Problemet var gasspjällskontakten som var trasig, och när jag drog ur kontakten till motorbromsgivaren i insuget gick bilen som den skulle! Dessa två jobbar ihop vid motorbroms.
    Vart sitter denna?

    Min bil har börjat rycka en hel del vid lagomt gaspådrag när den är kall, "tvekar" liksom, gör så nu varje gång bilen är kall

    Har öst in WD40 i tomgångsventilen, men ingen skillnad

    Hade gärna velat ha en guide hur man på bäst sätt kan hitta läckor i luftsystemet
    Senast redigerad av totte1015 den 2019-11-11 klockan 00:27.

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-05-19, 00:43
  2. Går ryckig vid jämn gas
    Av Konigshoven i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-20, 20:10
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-06-22, 23:32
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-07-06, 20:09
  5. Golf 3 1,8 ryckig gång vid jämn gas?
    Av trojlee i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-05-18, 00:45

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin